Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25 - 2025/26
|
Institution
|
X - Dronninglund Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Kenneth Hove
|
Hold
|
2024 mu-1g mu (1g mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opstart
grundlæggende musikalske begreber gennemgåes og øvelse der er knyttet op på disse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kernestof
Kernestof:
Rytmer og toner:
c-nøglen, Johannes Grønager
https://www.musikipedia.dk/
div. af Kenneth Hove
Analyse:
c-nøglen, Johannes Grønager
https://www.musikipedia.dk/
div. af Kenneth Hove
Barok:
https://www.musikipedia.dk/
Populærmusik og Produktion: (særligt fordybet emne)
Musikproduktion og Sound, Simon Juul Hyldgaard og Karl Pedersen
Musik:
Shake it off, Taylor swift (sunget og spillet)
Puff - (fællessang)
a går æ tur ve æ hav (fællessang)
Jeg ved en lærkerede (fællessang)
Leaving on a Jetplane, (fællessang)
Du ligner din mor, Benjamin Hav (fællesnummer)
Lyse nætter, Alberte (fællesnummer)
Tidsrejsen, Caroline Castell (sammenspil)
Lucia (fællesnummer)
Come together (sammenspil)
Flyvende faduma (sammenspil)
Baglæns (sammenspil)
Under din sne (sammenspil)
aint no sunshine (sammenspil)
Hello, Adele (klaver)
someone like you, adele (klaver)
Clocks, coldplay (klaver)
Særlige musikeksempler:
Under din sne (analyse)
Everybreath you take (analyse)
Forår, Vivaldi (analyse)
Eksempler på numre til grundlag for musikforståelse i div. emner:
Dont start now, Dua Lipa
Something, Beatles
Pennylane, Beatles
rolling in the deep, Adele
Believe, cher
Heartless - Kanye West
Ikke alene, Gilli
We dont talk about Bruno, Disney
Cello suite g-dur, bach
toccata og fuga d-mol, bach
messias, Händel
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Rytmer og Toner
Vi har fokus på stamtonenavne, fortegn, skala og akkorder - samt puls og 1/4-dele og 1/8-dele.
Vi kommer til at lave praktiske øvelser og "lege"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
segmentering
Vi arbejder med spørgsmålet - er det bestemte typer af mennesker der høre bestemte typer af musik?
Dette er et oplæg og arbejde forud for studieretningsdagen, som bla. indeholder besøg af forskellige spillesteder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
1,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
rytmer og fodbold
Benytter os af viden om rytmer og indstuderer forskellige rytmer og sangen "shake it off"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Analyse
Analyse og opbygning af lyttevaner og fokus.
Sound-klang
Form og form typer
instrumenttyper og instrument familier
andre musikalske greb, såsom gimmick, hook osv.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Talk & Concert
Talk & Concert i Musikkens Hus - historien om og musikken af Carl Nielsen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Barok
Vi har om Barok, der er fokus på de fire største komponister, deres historie og musik.
vi benytter os af allerede lært analyse metoder, såsom form og sound.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Sammenspil
Vi øver sammenspil og øver op til forårskoncert.
Vi spiller som opvarmning, Come Together
derudover spilles flyvende faduma, under din sne, Baglæns og aint no sunshine
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Populær musik og produktion
Pop og produktion
Vi tager udgangspunkt i numre fra sammenspil + eksempler udover
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#4
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1292/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74548782204",
"T": "/lectio/1292/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74548782204",
"H": "/lectio/1292/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74548782204"
}