Holdet 2022 DA/D - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Ingrid Jespersens Gymnasieskole
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Jesper Præst Nielsen, Louise Pihl Baeré, Maren Hildur Bruun
Hold 2022 DA/D (1D DA, 2D DA, 3D DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den lille Karen - en nykritisk novellelæsning
Titel 2 Retorik og argumentation
Titel 3 DHO: Danske Kolonihistorier
Titel 4 RYK Klimaet
Titel 5 Medier: Nyheder
Titel 6 Natursyn gennem tiden
Titel 7 Fortællende journalistik
Titel 8 Dokumentar - miniforløb
Titel 9 Romantisme
Titel 10 Det Moderne Gennembrud
Titel 11 Modernisme og Realisme
Titel 12 16. Miniforløb om Morten Søndergaard - værkanalyse
Titel 13 Selvvalgt værk efter 2000
Titel 14 Kommunikationsanalyse
Titel 15 Mini-værkforløb: Blicher: Sildig Opvaagnen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den lille Karen - en nykritisk novellelæsning

I dette forløb har vi arbejdet med nykritisk novellelæsning af Thomasine Gyllembourgs "Den lille Karen" (1830).

Det har væsentligt indbefattet:
- dybdegående analyse og fortolkning m. personkarakteristik i fokus
- tekst og sprogforståelse af litteratur fra før år 1900
- diskussion af kønsrollenormer og -forventninger
- skriftligt og grammatisk arbejde
- museumsbesøg i Bakkehuset (taktilt/visuelt perspektiv til øvrige kvindeskæbner i den danske Guldalder)
- perspektiverende læsning til H.C. Andersens "Hyrdinden og skorstensfejeren" (1845)

Forløbets omfang: ca. 26 ns.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 3: Den lille Karen 11-12-2022
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Retorik og argumentation

Dette forløb om retorik og argumentation har introduceret eleverne for basal retorisk analyse med særligt fokus på appelformer og argumentationsanalyse. Eleverne har læst retorik-teori og både læst, set og analyseret 3 danske taler fra nyere tid. I grupper har de også eksperimenteret med forskellig brug af appelformer i reklamer. Som afslutning på forløbet har de skrevet og fremført deres egen tale om ulighed i samfundet.  

Det mundtlige og skriftlige arbejde har desuden været understøttende for en debatterende danskstil om klimaskam og -ansvar.

Primærlitteratur:
"Jonas Eikas takketale ved Nordisk Råds litteraturpris 2019" (https://www.dansketaler.dk/tale/jonas-eikas-tale-ved-modtagelsen-af-nordisk-rads-litteraturpris)
"Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2020" (https://www.dansketaler.dk/tale/sofie-lindes-tale-ved-zulu-comedy-galla-2020/)
"Mette Frederiksens nytårstale 2023" (https://www.stm.dk/statsministeren/nytaarstaler-siden-1940/mette-frederiksens-nytaarstale-1-januar-2023/)

Sekundærlitteratur:
"Hvad er argumentation" fra Krydsfelt, s. 254-257 (Olsen et al., Gyldendal, 2011)
"Retorik" fra Krydsfelt, s. 258-259 (Olsen et al., Gyldendal, 2011)
"Kommunikationsanalyse" "Retorik" fra Krydsfelt, s. 324 (Olsen et al., Gyldendal, 2011)

Omfang: ca. 30 ns.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Danskstil nr. 3 - Klimaskam og klimaansvar 05-02-2023
Skriv en tale om ulighed 06-03-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 3 DHO: Danske Kolonihistorier

Dette DHO forløb har handlet om dansk kolonihistorie med fokus på Vestindien og Grønland,  og vi har primært brugt grundbogen og antologien "Danske Kolonihistorier - fra sukkerrør til Skipper Mix" (Raarup et al., Dansklærerforeningens Forlag, 2019). Fokus har været for eleverne dels at tilegne sig viden om dansk kolonihistorie gennem læsning og analyse af såvel historiefaglige tekster som kilder, tekstuddrag mm., samt at forholde sig til nutidige problematikker om, hvordan kolonihistorien repræsenteres i kunsten og kulturen og debatteres i samfundet generelt. Formålet har således været at opbygge og udvikle viden om og perspektiver på emnet med henblik på at skrive den tværfaglige Dansk-Historie Opgave i slutningen af forløbet.

Primærlitteratur:
"Whip it good" (Ehlers, J.), kunstvideo (https://www.jeannetteehlers.dk/m4v/video21.htm)
"Black Magic at the White House" (Ehlers, J.), kunstvideo (https://www.videokunst.ch/en/artists/jeannette-ehlers)
"Marronage" i Danske Kolonihistorier - Antologien (Raarup et al., 2019), s 39-46
"Haabet" (Vraa, M.), romanuddrag, ibid., s. 23-30.
"Slavernes øer" (Hansen, T.) ibid., s. 14-22
"Ode til Danaider", "Se vort land" (Lynge, A.), ibid., s. 131-135
"Nordpolen og polareskimoerne" (Rasmussen, K.), ibid., s. 111-120
"Isbjørnen" (Pontoppidan, H.) første side, ibid., s. 144
"Profeterne i Evighedsfjorden" (Leine, K.), første side, ibid., 148

Sekundærlitteratur:
Danske Kolonihistorier - fra sukkerrør til Skipper Mix - Grundbog, s. 12-13, 32-48, 56-57 58-60, 138-155, 188-189 (Raarup et al., Dansklærerforeningens Forlag, 2019

Omfang: ca. 100 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DHO: På vej til Vestindien 02-04-2023
DHO 1D 2023 17-05-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 RYK Klimaet

I forløbet har vi arbejdet med klimabevidsthed, grøn omstilling og journalistik. Fokus har været på forskellen mellem traditionel journalistik og konstruktiv journalistik. Som en del af forløbet har vi haft besøg af en journalist, der holdt en workshop om konstruktiv journalistik, og vi har været på klimafolkemødet i Middelfart, hvor I deltog i en debat om klimaløsninger med en journalist og et ekspertpanel. I forløbet er I også blevet introduceret til den debatterende artikel som skriftlig genre i dansk.

Materialet, vi har brugt og arbejdet med, har været en blanding af artikler om klimaet og nyhedsdækningen af samme, samt udleveret materiale fra projektet RYK Klimaet. Repetition af teori om retorik og argumentation har desuden figureret undervejs.

"Klimarapport er fuld af løsninger: Udledninger kan halveres frem mod 2030" af Elisabeth Eskildsen (https://videnskab.dk/naturvidenskab/klimarapport-er-fuld-af-loesninger-udledninger-kan-halveres-frem-mod-2030/)
"Trusler afdækket i ny klimabibel fra FN: 4 måder, klimaforandringerne rammer os på" af Marie Sæhl (https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/trusler-afdaekket-i-ny-klimabibel-fra-fn-4-maader-klimaforandringerne-rammer-os)
"FINT — en model til den gode klimajournalistik" af Gerd Maria May (https://gerdmay.medium.com/fint-en-model-til-den-gode-klimajournalistik-1945ba46305a)

Se øvrigt udleveret materiale til forløbet i Dokumenter -> Dansk -> RYK Klimaet

Omfang ca. 30 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1: Klimaløsninger 08-09-2023
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Medier: Nyheder

Dette forløb har taget afsæt i forrige forløb om nyhedsformidling af klimaforandringer, men har haft mere fokus på, hvordan det daglig nyhedsflow fungerer og på presseetik i øvrigt. Teoretisk viden er brugt fra Begreb om Dansk (Systime), Dansksiderne.dk, og så har vi desuden arbejdet diskursanalytisk med dele af materialet. Derudover har vi arbejdet med episode 1 af DR's dokumentarserie "Ryd Forsiden" fra 2019, som er blevet analyseret og diskuteret ift. de medvirkende journalisters egen opfattelse af deres arbejde.

Formålet har været at give eleverne indblik i, hvordan nyheder fungerer og ser ud i praksis, og hvorledes de kan analyseres med henblik på at forstå journalistikkens verden i bredt forstand. I den forbindelse har vi haft besøg af en journalist fra Børsen, Joacim Præst Nielsen, der fortalte om sit arbejde med at dække finansverdenen med fokus på LGBTQ+.

Primærlitteratur:
"Ryd forsiden - Dødstrusler og deadlines," Sæson 1, afsnit 1, DR: https://www.dr.dk/drtv/se/ryd-forsiden_-doedstrusler-og-deadlines_147965
"Chr. Hansen-ansatte anklager ledelsen for
røgslør og usand tale" af Joacim P. Nielsen, Børsen, 16. august, 2023.
"Mens de flygtede fortsatte skuddene med at falde – øjenvidner fortæller om bestialsk likvidering" af Magnus Ankerstjerne, TV2 Kosmopol, 27. august, 2023 (https://www.tv2kosmopol.dk/tv-2/mens-de-flygtede-fortsatte-skuddene-med-at-falde-oejenvidner-fortaeller-om-bestialsk-likvidering)
"Pressenævnets introduktion til retningslinjerne" via https://www.pressenaevnet.dk/retningslinjer-for-god-presseskik/
Selvvalgte artikler fra www.verdensbedstenyheder.dk

Sekundærlitteratur
"Journalistiske teksters form" fra Begreb om Dansk, Systime
"Nyheder i det sociale mediekredsløb" fra Begreb om Dansk, Systime
"Diskursanalyse" fra Minlæring.dk (https://app.minlaering.dk/bog/25/kapitel/73142)
"Nyhedskriterierne" og "Nyheder" fra Dansksiderne.dk (https://dansksiderne.dk/index.php?id=3466 og https://dansksiderne.dk/index.php?id=4626)

Omfang: ca. 40 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Natursyn gennem tiden

Dette forløb har været litteraturhistorisk og haft fokus på natursynet i dansk litteratur fra renæssancen over barokken og oplysningstiden og op gennem romantikken med perspektiver til nutidens syn på naturen. Forløbet er desuden mundet ud i et innovationsforløb, hvor eleverne skulle planlægge indretningen af Ingrid Jespersens Plads ud fra de idéer, de stiftede bekendtskab med i forløbet.

Formålet har været at stifte bekendtskab med en række kanonforfattere samt kernestof, herunder folkevisen, og desuden elementær teori om billedsprog, lyrik- og fiktionsanalyse.

Primærlitteratur:

Morten Børup: ”Foraarssang” (ca. 1500)
”Jomfruen og Dværgekongen” (nedskrevet ca. 1580, forfatter ukendt)
Daniel Defoe: ”Robinson Crusoe” (1739, uddrag)
Ludvig Holberg: ”Første Levnedsbrev” (1728, uddrag)
Hans Adolph Brorson: ”Op al den Ting som Gud har gjort” (1734)
Adam Oehlenschläger: ”Morgenvandring” (1805)
Emil Aarestrup: ”Var det synd” (1838)
N.F.S. Grundtvig: "Danmarks Trøst" (1820)
H.C. Andersen: Skrubtudsen (1880) via https://www.andersenstories.com/da/andersen_fortaellinger/skrubtudsen
Sørine Gotfredsen: "Vi bør skifte nationalsang", Kristeligt Dagblad, 02.02.2022 (https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/soerine-gotfredsen-vi-boer-skifte-nationalsang

Sekundær litteratur:
"Fakta og fiktion" fra Dansk i tiden (Systime, 2020)
"Introduktion til Natur-Retur" fra Dansk i tiden (Systime, 2020)
"Sproglige billeder" og "Sproglige figurer" fra Håndbog til Dansk (Systime, 2023)
"1800-1870: Romantikken" fra Litteraturhistorien på langs og på tværs (Systime)
"Dæmon - tro eller symbol?" (kilde ukendt)

Omfang: ca. 80 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 7 Fortællende journalistik

Formål (faglige mål):
- anvende stilistikkens grundbegreber
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- analysere og vurdere primært ikke-fiktive tekster i alle medier
- demonstrere kendskab til og forholde sig til det moderne mediebillede, herunder kunne analysere og vurdere teksters kommunikative betydning samt mediets rolle i kommunikationen

Indhold:
Forløbet tager udgangspunkt i og bygger videre på elevernes viden om traditionel nyhedsjournalistik. Forløbet skal give dem en forståelse for fakta- og fiktionskoder samt for ikke fiktive tekster, der fx ved at benytte forskellige former for fiktionsteknikker formulerer sig som blandingsgenrer. I forløbet indgår en introduktion til analyse af kognitive metaforer, herunder begreberne mål- og kildeområde.

Centrale begreber:
Faktion som overbegreb. Herunder fortællende journalistik (og undergenrerne New Journalism og gonzojournalistik), de fire karakteristiske fiktionsteknikker, analyse af sproglige billeder med brug af begreberne mål- og kildeområde, fakta- og fiktionskoder + begrebet subjektiv objektivisme.

Materiale:
"New Journalism". I: Borker og Brøndgaard: Den bearbejdede virkelighed - om Faktion, 1990.
Begreb om dansk: Oversigt over fakta- og fiktionskoder
Notits fra regionalavis: "Mand dræbt i Gilleleje"
Krydsfelt: Oversigt: “Fortællende journalistik”, s. 292-293
Johannes V. Jensen: “Verdens- Udstillingens Ofre” (1900)
Morten Sabroe: "Dead man walking" (Politiken 28-01-05)
Morten Sabroe: “Jagten på den store hvide røv” (Politiken 20-06-1999)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Dokumentar - miniforløb

Dette mini-forløb har handlet om dokumentaren som genre, haft 2 læste værker i fokus, og været bygget op omkring materiale udleveret af Filminstituttet ifm. CPH:DOX. Formålet har været at stifte bekendtskab, dels med teori omkring dokumentaren, dens stilistiske kendetegn og dens mange undergenrer, og dels med 2 værker skabt af debuterende danske dokumentarister. Eleverne har efterfølgende arbejdet analytisk og fortolkende med værkerne.

Primærlitteratur:
Sissel Morell Dargis: Balomania (2024)
Patricia Bbaale Bandak: Death of a Saint (2024)

Sekundærlitteratur:
Materiale udleveret af CPH:DOX - se relevant mappe på Lectio

Omfang: ca. 25 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Danskstil 4 07-04-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Romantisme

Dette forløb har haft fokus på en række nøgletekster fra perioden Romantismen som en litteraturhistorisk forgrening inden for Romantikken (1800-1870). Fokus har især hvilet på synet på mennesket som splittet mellem sin moral og sine drifter.

Formålet har været at give eleverne indblik, dels en forståelse for perioden romantikkens hovedtræk, dels på romantikken som reaktion og refleksion over disse hovedtræk. Eleverne har læst både fiktion og poesi skrevet af både danske og udenlandske forfattere, der alle skildrer og forholder sig til det splittede menneske.

Primærlitteratur:
Emil Aarestrup: "Til en Veninde," "Fjerboldtspillet," "Paa Sneen" og "I en Landsbykirke" (ca. 1838)
Søren Kierkegaard: "Forførerens Dagbog"  i Enten-Eller (1843) (uddrag)
H.C. Andersen: "Skyggen" (1847)
Edgar Allen Poe: "Hjertet, der røbede" (1843)

Sekundærlitteratur:
"Romantisme – Aarestrup og Kierkegaard" fra Håndbog til dansk – Litteraturhistorie (Systime) (uddrag fra kapitlet "Romantisme – Blicher, Aarestrup og Kierkegaard"),
"1800-1870: Romantikken" fra Litteraturhistorien - på langs og på tværs (Systime)

Omgang: ca. 70 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 10 Det Moderne Gennembrud

I dette forløb har eleverne arbejdet med det moderne gennembrud i nordisk litteratur med særligt fokus på realisme, samfundskritik og kønsroller. Gennem centrale tekster af Henrik Pontoppidan (Naadsensbrød, 1887), Herman Bang (Impressionisme. En lille Replik, 1890), Henrik Ibsen (Et dukkehjem, 1879) og Amalie Skram (Constance Ring, 1885) har eleverne undersøgt, hvordan litteraturen satte fokus på fattigdom, hykleri, kønsulighed og individets kamp mod sociale normer. Vi har desuden også perspektiveret til og delvist analyseret et udvalg af malerier fra samtiden og fra romantikken, og eleverne har skrevet danskstil om indledningen til Herman Bangs novelle "Foran Alteret" fra 1880.

Forløbet har kombineret nærlæsning og analyse med litteraturhistoriske og litteraturteoretiske perspektiver. Eleverne har blandt andet anvendt begreber som impressionisme, realisme og sædelighedsfejde, og de har arbejdet med tekster og kapitler fra Litteraturens veje (Gyldendal, 2020), Litteraturhistorien – på langs og på tværs (Systime, 2024) og Realismer, modernismer (Systime, 2011) af Auring og Svendsen.

Undervejs har eleverne arbejdet med arbejdsspørgsmål, stilistiske virkemidler og analyserende skrivning med henblik på at styrke deres forståelse for, hvordan litteraturen i denne periode blev et middel til samfundsdebat og forandring.

Primærlitteratur:
Pontoppidan, Henrik: Naadsensbrød. I: Skyer. København: Gyldendal, 1887.
Pontoppidan, Henrik: En Vandringsmand (1887) (kilde ukendt)
Bang, Herman: Impressionisme. En lille Replik. I: Tilskueren, juni 1890 (uddrag)
Bang, Herman: Foran Alteret. I: Tunge melodier (1880) (indledningen)
Ibsen, Henrik: Et dukkehjem. København: Gyldendal, 1879 (uddrag)
Skram, Amalie: Constance Ring. København: Gyldendal, 1885 (uddrag)
Eckersberg, Christoffer-Wilhelm: "Bella og Hanna. M.L. Nathansons ældste døtre", 1820. maleri)
Wegmann, Bertha: "Portræt af Jeanna Bauck", 1881. (maleri)

Sekundærlitteratur:
Auring, Mads & Svendsen, Peter: Realismer, modernismer. Aarhus: Systime, 2011.
(Om forskellige litterære strømninger fra det moderne gennembrud til i dag.)
Jørgensen, Anne-Marie Mai (red.): Litteraturens veje. Dansk litteraturhistorie fra 1200 til 2020. 2. udgave. København: Gyldendal, 2020.
(Især kapitlerne om sædelighedsfejden og kvindefrigørelse.)
Kjær-Hansen, et al.: "Det Moderne Gennembrud" i Litteraturhistorien – på langs og på tværs. Aarhus: Systime, 2024 ()

Omfang: ca. 100 ns.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3D Danskstil 1 08-09-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 11 Modernisme og Realisme

I dette forløb har eleverne arbejdet med den danske litteraturs udvikling fra det moderne gennembruds realisme over symbolisme og tidlig modernisme til konfrontationsmodernisme og nyrealisme. Centralt i forløbet har stået spændingen mellem form og indhold, individ og samfund samt mellem tradition og brud. Også centralt har været værklæsningen af Broby-Johansens digtsamling BLOD.

Forløbet har haft en litteraturhistorisk og -teoretisk forankring gennem anvendelse af Litteraturhistorien – på langs og på tværs og Håndbog til Dansk. Eleverne har stiftet bekendtskab med såvel metoder som impressionistisk prosa, socialhistorisk, psykoanalytisk og læserorienteret fortolkning, som biografisk information om flere af forfatterne. Vi har arbejdet aktivt med analytiske opgaver, præsentationer og opsamlingsøvelser undervejs.

Skønlitterære værker:
Andersen Nexø, Martin: Lønningsdag (En Idyl), 1900.
Jensen, Thit: Hr. Berger er søvnløs, 1917.
Jensen, Johannes V.: Paa Memphis Station, 1906.
Kristensen, Tom: Det Blomstrende Slagsmål, 1920.
Broby-Johansen, Rudolf: Blod, 1922.
Hansen, Martin A.: Soldaten og Pigen, 1947.
Blixen, Karen: Ringen, 1958.
Rifbjerg, Klaus: Livet i badeværelset, 1960.
Seeberg, Peter: Patienten, 1962
Andersen, Vita: Fredag, Lørdag, Søndag, 1977
Adolphsen, Peter: Madeleine eller Lille trist roman, 1996
Helle, Helle: Film, 1996.

Litteraturhistoriske og -teoretiske tekster
Modernisme og realisme 1890–2000. I: Litteraturhistorien – på langs og på tværs. Aarhus: Systime, 2024.
Heriblandt kapitlerne:
"Tidlig modernisme 1890–1945" "Folkelig realisme og socialrealisme (1900-1945)" "Efterkrigsmodernisme (1945-1960)"
"60’er-modernisme (1960-1970)"
"Nyrealisme 1965–1980."

Aagaard, Arne m.fl.: "Psykoanalytisk, socialhistorisk og læserorienteret metode" i Håndbog til Dansk. Aarhus: Systime, 2024.

Omfang: ca. 150 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 12 16. Miniforløb om Morten Søndergaard - værkanalyse

Dette forløb har været et værk-forløb om digteren Morten Søndergaards poesi og værk Ordapoteket. Forløbet er mundet ud i et besøg fra Morten Søndergaard selv, samt et projekt om baggrundsfortællingen til et computerspil, han har medvirket i. Eleverne har således arbejdet med Søndergaards værk og poesi, men også skrevet deres egne mytiske fortællinger, hvorefter nogle udvalgte elever har deltaget i en skriveworkshop både i og uden for skoletiden.

Formålet har været at arbejde nærgående og kreativt med en nulevende digters måde at skrive poesi på, men også at lære om myter og skabelsesberetninger som litterære genrer og teorien om samme. Eleverne har således arbejdet med begreber som mytemer, mythos og logos.

Primærlitteratur:
Johannes Fibiger: Den litterære virkelighed, kapitlet Den mytiske tekstverden, side 36 – 46.
1. Mosebog: Verdens skabelse og Adam og Eva (Fra Fibiger, Den litterære virkelighed)
Nordisk mytologi: Skabelsen (Fra Fibiger, Den litterære virkelighed)
Rigveda: Skabelsen (Fra Fibiger, Den litterære virkelighed)
Kinesiske skabelsesberetninger (Fra Fibiger, Den litterære virkelighed)
Uddrag af Gilgamesh, Tavle XI (slutningen). Oversat af Sophus Helle og Morten
Søndergaard og udgivet i 2019 på Gyldendals forlag.

Af Morten Søndergaard:
- ’Ordapoteket’, 2010. (værk)
- ’Suveræn’, fra digtsamlingen: Af fordele og ulemper ved at udvikle vinger, 2013.
- ’Atlas’ fra digtsamlingen: Vinci, senere, 2002.
- ’Tag et skridt’ fra digtsamlingen: Vinci, senere, 2002.
- ’Bøjningsformer’ fra digtsamlingen: Døden er en del af mit navn, 2016.
- ’Tak’ fra digtsamlingen: Til, 2023.

Sekundærlitteratur
- Digte er ikke brugsgenstande / af Søren Rosenberg Pedersen | 6. dec. 2021.
- Dette hav af ord / af Søren Rosenberg Pedersen |14. dec. 2021.

Omfang: ca. 60 ns.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Myten om Vokabulantis 27-10-2024
Myten om Vokabulantis 27-10-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 13 Selvvalgt værk efter 2000

I dette mini-værkforløb har eleverne selv valgt en dansk roman efter år 2000 at læse, analysere og præsentere for større grupper af klassen. Forløbet har været centreret om forståelsen og anvendelsen af med centrale litteraturteoretiske begreber samt det selvstændige struktur- og analysearbejde med længere fiktionstekster, der alle har haft det tilfælles, at de er skrevet af danske samtidsforfattere.

Undervejs i arbejdet med romanerne har eleverne formet læsegrupper, som de har præsenteret deres analytiske observationer og fortolkninger overfor. Dette med henblik på at reflektere over værkets bestanddele.

Materiale:
Håndbog til Dansk (Systime)

Omfang: mellem 200-400 ns.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel 14 Kommunikationsanalyse

Dette forløb har haft sprog som sit overordnede kerneområde og til formål at indføre holdet i de forskellige, fundamentale retninger inden for kommunikation, samt at gøre eleverne i stand til at foretage kommunikationsanalyse af en bred vifte af forskellige teksttyper, herunder fiktion, satirisk nyhedsstof, politiske programmer, fiktionsfilm og tv-debat. Eleverne har desuden foretaget lydoptagelse af egne samtaler, som de har analyseret og præsenteret i undervisningen.

Til arbejdet med emnet har vi primært brugt Håndbog til Dansk (Systime) som teoretisk fundament.

Primærlitteratur:
Helle Helle: "Stavgang" i Ud & Se, Januar 2007
"Sociale strukturer tvang kvinde til barnløst liv som topforsker" (forfatter ukendt), Rokoko-Posten, 13 oktober, 2014 (https://rokokoposten.dk/2014/10/13/sociale-strukturer-tvang-kvinde-til-barnloest-liv-som-topforsker/)
"Feminine fængsler skal sikre ligestilling blandt kriminelle" (forfatter ukendt), Rokoko-Posten, 31. juli, 2014 (https://rokokoposten.dk/2014/07/31/feminine-faengsler-skal-sikre-ligestilling-blandt-kriminelle/)
"Enhedslistens Principprogram" via https://vores.enhedslisten.dk/partidemokrati/enhedslistens-principprogram/
"Liberal Alliances Principprogram" via https://www.liberalalliance.dk/wp-content/uploads/2023/04/Principprogram.pdf
"Deadline - Tid til mere fritid?" DR, 29. januar, 2025 (ikke tilgængelig pt.)
Anders Thomas Jensen: "Blinkende Lygter" (2000) klip via https://www.youtube.com/watch?v=CO3LwBKxAkM

Sekundært materiale:
Håndbog til Dansk (Systime), kap. 4.10-4-12, s. 159-197

Omfang: ca. 55 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 15 Mini-værkforløb: Blicher: Sildig Opvaagnen

I dette miniforløb har vi læst og næranalyseret St. St. Blichers novelle Sildig Opvaagnen som fiktionsværk med fokus på fremstillingsformer, komposition og fortæller. Formålet har været at undersøge, hvorvidt og hvordan Blichers fortæller kan siges at være upålidelig, samt hvordan fortællingens særegne og komplekse form og struktur understøtter den læsning.

Primærlitteratur:
Blicher, St. St.: "Sildig Opvaagnen" (1828)

Sekundærlitteratur:
Larsen, Ole S.: "Håndbog til Dansk" (Systime, 5. udgave, 2023), kap. 3.2-3.4, s. 46-66

Omfang: ca. 50 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning