Ingrid Jespersens Gymnasieskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Ingrid Jespersens Gymnasieskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/F - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Ingrid Jespersens Gymnasieskole
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Berit Andersen
Hold
2022 DA/F (
1F DA
,
2F DA
,
3F DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Klimalitteratur og film
Titel 2
Retorik
Titel 3
Danske kolonihistorier
Titel 4
Klassisk og konstruktiv journalistik - medier
Titel 5
Litteraturhistorie: Natur og mennesker
Titel 6
Innovation i biologi og dansk
Titel 7
Innovation i dansk og biologi
Titel 8
Romantisme
Titel 9
Dokumentarfilm
Titel 10
Det moderne gennembrud
Titel 11
Sprog, sprognormer og sprogvariation
Titel 12
Periodelæsning: Ismer i mellemkrigstiden
Titel 13
Forfatterskab: Morten Søndergaard
Titel 14
Strunge - Modernismen i 1980'erne
Titel 15
Værklæsning
Titel 16
Realismen i det 20. og 21. århundrede.
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Klimalitteratur og film
Klimalitteratur og -film med fokus på den antropocæne tidsalder og det posthumane.
Chemnitz: af: Bindingerne
Kaspar Colling Nielsen: En advarsel til fremtidige generationener
Godzilla the monster (cli-fi-film) trailer
Morten Søndergaard: Bourdieu i køkkenhaven
I am Mother Nature (kampagnefilm)
Eske K. Mathiesen: Endnu engang er det slående
Ursula Andkjær Olsen: af: Atlas over huller i verden
Charlotte Weitze: af Den afskyelige.
ca. 90 normalsider
Indhold
Kernestof:
I skal læse det vedhæftede uddrag af Charlotte Weitzes roman "Den afskyelige" (2016). Vi starter vores forløb om klima i kunsten med at læse Cli-fi (ja, hvad er det mon for noget?)Den afskyelige.docx
I skal læse om den antropocæne tidsalder og klimalyrik i vedhæftede dokument, men I skal IKKE læse digtene. Det gør vi i modulet :-). Dvs. at I læser teorien, men eksemplerne tager vi i timen.Kunsten og det antropocæne.docx
Vi samler op på billed- og lydsiden i "I am Mother Nature". Kig på jeres noter. I har ikke andre lektier for.Yahya Hassan.docx
Optakt til skriftlig opgave der skal afleveres d. 8.12.
I har ikke lektier for. Vi skal analysere en filmtrailer, selvfølgelig indenfor vores klima-tema.I skal også bruge tid på en elev trivselsundersøgelse.
Til modulet: Cli-fi-film.docx
Opsamling på "Godzilla the Monster" Lav jeres skema færdig til timen. Læs desuden første halvdel til og med side 64 af novellen "En advarsel til fremtidige generationer"af Kaspar Colling Nielsen fra bogen "Klimahistorier" 2022.
Kaspar Colling Nielsen
Om Klimahistorier.pdf
Advarsel til fremtidige generationer.docx
Læs resten af novellen af Kaspar Colling Nielsen. Vedhæftet modulet d. 8.12.
Kaspar Colling Nielsen.pdf
Til modulet: Del 2.docx
Først samler vi op "En advarsel til fremtidige generationer". Om projektion som forsvarsmekanisme og det projekt som novellen er en del af.I har ikke lektier for, men skal medbringe tegnegrej - enten bare blyanter eller også farveblyanter og tuscher.
Detr sproglige i klimalitteraturen.docx
Juleafslutning med en god julehistorie. Læs vedhæftede novelle "Soli Deo Gloria" af Morti Vizki.Vizki Soli Deo Gloria.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Retorik
Takketale af Jonas Eika 2019
Greta Thunbergs tale ved CUP24
Sofie Lindes takketale ved Zulu 2020
Jonas Eikas takketale ved Nordisk Råds litteraturpris fra 2019
Teori: Cicaros kommunikationsmodel
Retoriske virkemidler og stilistik samt appelformer
Toulmins argumentationsmodel
ca. 25 normalsider
Indhold
Kernestof:
Retorik. I har ikke lektier for. Vi starter nyt forløb om retorik, hvor vi også skal se på, hvordan der argumenteres i klimadebatten. Først får I jeres opgave retur.
Jonas Eikas takketale ved Nordisk Råds Litteraturpris 2019.docx
Retorisk analyse af Jonas Eikas takketale ved.docx
Som forberedelse skal I finde sproglige virkemidler i starten af Jonas Eikas tale (afsnittet er indsat i arbejdspapiret) og finde hans pointer i slutningen af talen (3. del). I øvrigt: optakt til næste stil.
Jeg har glemt at skrive, hvad vi laver: retorik fortsat.
Sofie Lindes tale:
Retorik 2022. Eika.pptx
Toulmins argumentationsmodel. I har ikke lektier for.Argumentation i 1.g 2023.pptx
Gruppefremlæggelser om argumentationsøvelsen fra sidste modul. Kig lige på det inden modulet. Herefter en øvelse i at analysere en argumentation.
Argumentation i 1.g 2023 (1).pptx
Om stilistiske virkemidler. Endnu en gang har i ikke lektier for!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Danske kolonihistorier
Grundbog og antologi: Danske Kolonihistorier - fra sukkerrør til Skippermix
VESTINDIEN
Om kolonial og postkolonial litteratur.
Kapitlet om Vestindien i grundbogen
Mick Vraa: af: Haabet
Thorkild Hansen: af:Slavernes øer
Henrik Hertz: af: De frifarvede
Jeanette Ehlers: Black Magic at the Whitehouse
Jeanette Ehlers: Whip it Good
Marronage: orddefinitioner
GRØNLAND
Kapitlet om Grønland i grundbogen.
To filmtrailere om Grønland: ”Sumé” fra 2014 og ”Kampen om Grønland” fra 2020
Aqqaluk Lynge: Ode til danaiderne (1970)
samme. Se vort land
Knud Rasmussen: Nordpolen og Polareskimoerne (1909-10)
Jessie Kleemann: My Eskimother
Samme: videoperformances
Henrik Pontoppidan: af "Isbjørnen"
Kim Leine: af: "Profeterne i Evighedsfjorden"
Ca. 100 normalsider
Indhold
Kernestof:
I skal lave det arbejde færdigt som I påbegyndte sidste onsdag. Dvs. enten argumentation, appelformer eller stilistiske virkemidler i lederen i Politiken om højere afgifter på cigaretter.Jeg har rettet jeres sidste stil. Læs mine rettelser og så give
Introduktion til det nye emne: Danske kolonihistorier. Vi starter med at analysere et par kunstvideoer Medbring grundbogen (den orange). I har ikke lektier for.
Til modulet: Jeannette Ehlers, "Black Magic at the White House" 2009
Innan du fortsätter till Google Sök. Whip it Good/Ehlers
Læs hele uddraget af "Haabet" af Mich Vraa. Find det i antologien (den grå bog), side 23 - 30. Husk bogen til modulet :-)
Læs side 12 - 13 i grundbogen om kolonial og postkolonial litteratur. Skriv 3 spørgsmål som I gerne vil have afklaret. Tag begge bøger med.Grupper til "Vigtige ord og begreber"
Marronage.pdf
Læs side 41 - 43 i grundbogen "De sorte i Danmark". Læs ligeledes side 31 i antologien (af De frifarvede) Vi gennemgår afsnittene og I får en kort skriveøvelse. Tag begge bøger med til modulet.Eksotisering af Vestindien.docx
Kære alle sammen,I skal læse uddraget af Thotkild Hansens roman "Slavernes øer", side 14-22 i Antologien (den grå bog). Vi skal karakteriserer Gardelin og Kong Juni.Tag begge bøger med i skole.
Nyt emne: Grønland. Vi analyserer to filmtrailere og I har ingen lektier for.
The Fight for Greenland Trailer | CPH:DOX 2020
Grønland og afkoloniseringen.docx
SUMÉ - THE SOUND OF A REVOLUTION - TRAILER 1
Til i dag skal I læse en tale af den berømte dansk polarforsker Knud Rasmussen. Vi skal have fokus på hans fremstilling af inuitterne ("polareskimoerne") og Rasmussen selv. Læs teksten "Nordpolen og polareskimoerne" side 111 i Antologien (den grå bog
Hej alle sammen. I har ingen lektier for, men I skal tage begge bøger med.
Jessie Kleemann. Læs digtet "My Eskimother" side 165 i Antologien (den grå bog). tag begge bøger med til modulet.
iben Mondrup & Jessie Kleemann i fælles komposition
Vi sammenligner Henrik Pontoppidans (kolonial) og Kim Leines (postkolonial) beskrivelse af en ankomst til Grønland. I skal til modulet læse side 144 - 145 som er et uddrag a "Isbjørnen" (1887) og side 148 - 149, linje 5 som er et uddrag af "Profetern
Arbejdsspørgsmål til Pontoppidan og Kim Leines tekster.docx
Opsamling på forløbet om danske kolonihistorier. Ingen lektier, men tag begge bøger med.
Opsamling på forløbet i Danske kolonihistorier.docx
Metode DHO 2022.pptx
Få det til at hænge sammen.pdf
I har ingen lektier for, men I skal tage bøgerne med.
Til modulet: DRTV - Deadline: Den ufortalte kolonihistorie
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Klassisk og konstruktiv journalistik - medier
Teori: Journalistik, når tekster vil informere - om nyhedens flow, det sociale medielandskab, idéjournalistik og journalistiske værdier.
Professor Sebastian Mernild: Fire ting du skal vide om klimaet
Baggrundsviden om konstruktiv journalistik (pdf)
Konstruktiv journalistik:
F.I.N.T.-kriterierne
FNs klimarapport formidlet af hhv. DR og
Videnskab.dk
Uddrag fra Supertanker om nyhedssortsyn
Journalistisk øvelse/dilemmaspil fra Constructive Institute Aarhus
Morten Madsen: Journalisterne bør engagere borgerne med håb fremfor frygt. ((Information)
Deltagelse i RYK KLIMAET på Klimafolkemødet i Middelfart d.
Mediehusene DR og JP/Politikens hus (publicistiske værdier, presseetik)
Zetland, Altinget, Mandag morgen og Føljeton
Klassiske nyhedskriterier m. opgaver og gruppefremlæggelser
Dokumentaren "Ryd forsiden" på DR episode 1 VÆRK
Nyheder på TV: sammenligning af 2 indslag fra TV-aviser fra 1988 og 2023
True Crime i podcasts:
Eksempler fra Mørkeland episode 1 og 224
Djævlen i detaljen: Plovmand og Frode uden hoved – episode 1 DR
Ca. 50 normalsider
Indhold
Kernestof:
Kære alle i 2.F.Jeg håber, at I har haft en god ferie. Jeg glæder mig til at møde jer igen. Vi starter på et nyt forløb om nyhedsformidling. I har en kort lektie for: introduktion til baggrunden for konstruktiv journalistik.Baggrundsviden KJ.pdf
Vi skal arbejde med eksempler på traditionel og konstruktiv journalistik. Læs teksterne på de to links.I får ny teori: nyhedskriterier i traditionel og konstruktiv journalistik.
Optakt til forløb med konstruktiv journalistik og klimafolkemødet i Middelfart d. 30.8.
FINT - en model til den gode klimajournalistik.pdf
I arbejder videre med jeres idéer fra tirsdag og forbereder klimafolkemødet i Middelfart. (Ja, jeg har ændret i programmet :-)). Vi skal bl.a. aftale, hvem der skal på scenen.Desuden introduktion til den første stil i år.Klar til Klimafolkemødet!.pdf
RYK Klimaet - jeres pitch'es skal gøres skarpe!Desuden skal I introduceres til den næste stil og den nye skrivegenre: den debatterende artikel. Læs den vedhæftede artikel som i skal bruge i jeres stil.Fra Kamillas mail til mig:
Klimapsykolog: Journalister bør engagere borgerne med håb frem for frygt, når de skriver om klimaet
Klimafolkemøde i Middelfart-
Vi snakker kort om klimafolkemødet og derefter er det skrivemodul, hvor vi fortsætter hvor vi slap sidste tirsdag.debatterende artikel om klimajournalistik.pptx Andrea på Tuborgfondens Instagram: Opdater din browser | Facebook
Vi skal arbejde med de store mediehuse DR og JP/Politikens hus. Læs vedhæftede presseetiske regler fra journalistforbundet.Lektie: presseetik.docx Eksempel fra Politiken IMG_6132.HEIC JP/Politikens hus I samfundets tjeneste
Afsnit
I skal læse vedhæftede "Indledende om journalistik".Indledende om journalistik (8).pdf Til modulet. Opsamling på lektien Journalistik (4).docx
Pga. det manglende internet i modulet torsdag morgen, fik vi ikke set dokumentaren "Ryd forsiden". I skal se de første 45 minutter hjemme - tag samtidig noter på det vedhæftede papir. Navnene refererer til de folk der vi ser i dokumentaren.Herefter h
TV-avisen 1989 versus 2023. I har ingen lektier for.Vi fortsætter også med respons på jeres stile, herunder afrunding på opgaven.TV Aviser fra 1989 og 2023.docx FINT. Fire journalistiske værdier (2).pdf
Først samler vi op på arbejdet med de to TV-aviser. Se lige på jeres noter hjemme.
Nyt litteraturhistorisk forløb og natur og mennesker.Vi starter i den (mørke) middelalder. I skal læse en folkevise, Jomfruen og Dværgekongen, her vedhæftet. Der er sikkert en del ord I ikke forstår, men dem taler vi om i timen.I denne vise indgår en
Natur og mennesker 2: Læs vedhæftede forårssang af Morten Børup (ca. 1446-1526).Forårssang Morten Børup.docx arbejdspapir til Morten Børup.docx
Begreber inden for lyrikken.docx
Vi skal arbejde med natursynet i barokken, høre barokmusik, kigge på barokhaver og selvfølgelig læse tekster. Ingen lektier!Til modulet: Barokhaven.docx Til modulet Op, al den ting, som Gud har gjortTil modulet: Brorson salme.docx Til modulet:
Vi starter med en kort tekst af Ludvig Holberg.Herefter er vi nået til romantikken, og I skal læse digten "Morgenvandring" af Adam Oehlenschläger.Morgenvandring af Oehenscla_ger (2).docx Til modulet: Romantikken og Adam Oehlenschläger.docx Til modu
I skal læse nationalsangen Der er et yndigt land, vedhæftet her.Der er et yndigt lang A.Oehl.docx FÆRDRELANDSSANGOehlenschlägers.docx Vi skal også gøre digtet fra tirsdag færdigt.Til modulet: Bedrich Smetana.docx
Vi skal selvfølgelig også læse noget af H. C. Andersen under romantikken. Læs derfor "Klokken", her vedhæftet. Vores fokus er stadig natur og mennesker.Klokken.docx Vi samler også op på arbejdet med Oehlenschläger.Opgaver til Klokken.docx
Natur og mennesker under futurismen. Vi skal kun læse korte tekster og I har ikke lektier for.
Det moderne gennembrud til futurismen.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Litteraturhistorie: Natur og mennesker
Tematisk læsning: Menneske og natur i litteratuhistorisk perspektiv.
Jomfruen og Dværgekongen – Middelalderen
Morten Børup: Forårssang – Reformationen
Barokhaven
Barokmusikken (fuga)
Brorson: Op al den ting som Gud har gjort – pietisme
Ludvig Holberg: tre tekster: - oplysningstiden:
(1. levnedsbrev, Jeppe på Bjerge; introduktion til naturens og folkerettens kundskab)
Oehlenschläger: Morgenvandring – Universalromantik
Steen Steensen Blicher: Lærken
Smetana: Mouldau
Oehlenschläger Fædrelandssang – nationalromantik
H C Andersen: Klokken - universalromantik
Bønnelycke: Flydedokken - Futurisme
Klaus Rifbjerg: Terminologi - modernisme
Anders Bune: En god ulv er en død ulv - opnion
Ca. 80 normalsider
Indhold
Kernestof:
Nyt litteraturhistorisk forløb og natur og mennesker.Vi starter i den (mørke) middelalder. I skal læse en folkevise, Jomfruen og Dværgekongen, her vedhæftet. Der er sikkert en del ord I ikke forstår, men dem taler vi om i timen.I denne vise indgår en
Natur og mennesker 2: Læs vedhæftede forårssang af Morten Børup (ca. 1446-1526).Forårssang Morten Børup.docx arbejdspapir til Morten Børup.docx
Begreber inden for lyrikken.docx
Vi skal arbejde med natursynet i barokken, høre barokmusik, kigge på barokhaver og selvfølgelig læse tekster. Ingen lektier!Til modulet: Barokhaven.docx Til modulet Op, al den ting, som Gud har gjortTil modulet: Brorson salme.docx Til modulet:
Vi starter med en kort tekst af Ludvig Holberg.Herefter er vi nået til romantikken, og I skal læse digten "Morgenvandring" af Adam Oehlenschläger.Morgenvandring af Oehenscla_ger (2).docx Til modulet: Romantikken og Adam Oehlenschläger.docx Til modu
I skal læse nationalsangen Der er et yndigt land, vedhæftet her.Der er et yndigt lang A.Oehl.docx FÆRDRELANDSSANGOehlenschlägers.docx Vi skal også gøre digtet fra tirsdag færdigt.Til modulet: Bedrich Smetana.docx
Vi skal selvfølgelig også læse noget af H. C. Andersen under romantikken. Læs derfor "Klokken", her vedhæftet. Vores fokus er stadig natur og mennesker.Klokken.docx Vi samler også op på arbejdet med Oehlenschläger.Opgaver til Klokken.docx
Natur og mennesker under futurismen. Vi skal kun læse korte tekster og I har ikke lektier for.
Det moderne gennembrud til futurismen.docx
Vi afslutter forløbet natur og mennesker i nutiden med en debattekst "En død ulv er en god ulv". Læs den vedhæftede fil.En død ulv er en god ulv.pdf Til modulet Anders Bune (1).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Innovation i biologi og dansk
Tværfagligt forløb mellem dansk og biologi
Tema: Antibiotikaresistens og kampagner
Teori om nudging og kampagner
Analyse af to kampagner:
Læger uden grænser: norsk produktion "Antibiotic-resistant bacteria: Scary and frustrating"
SSI: Statens Seruminstitut: Brug mig med omtanke
Innovation: analyse og produktudvikling
ca. 15 normalsider
Indhold
Kernestof:
Optakt til innovationsforløb i uge 47. Introduktion til forløbet. Læs vedhæftede tekst om innovation.Hvorfor og hvad er innovation (2).docx Til modulet: Innovation i 2F. Dansk og biologi..docx Til modulet:
Jeg introducerer først til jeres stil. Optakt til innovationsforløb i uge 47, i dag om kampagner. Læs vedhæftede:Kampagner og kommunikationsplanlægning.docx Øvelse i analyse af en kampagnefilm (1).docx
Vi mødes udenfor museets hovedindgang kl. 16.45. Jeg glæder mig til at have jer med.
I har innovation. Først skal vi snakke om jeres analyse af kampagnefilmen fra Norge og derefter skal I selv i gang.Talepapir til fremlæggelse af innovationsprojekt i 2.dotx
Færdiggørelse af jeres produkt og oplæg.
Talepapir til fremlæggelse af innovationsprojekt i 2.dotx
Gruppefremlæggelser.
De sidste fremlæggelser - sidst i timen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Innovation i dansk og biologi
Tværfagligt forløb mellem dansk og biologi
Antibiotikaresistens, nudging og kampagner
Analyse af to kampagner:
Læger uden grænser: norsk produktion "Antibiotic-resistant bacteria: Scary and frustrating"
SSI: Statens Seruminstitut: Brug mig med omtanke
Innovation: analyse og produktudvikling af egne kampagner udarbejdet til en specifik målgruppe.
Indhold
Kernestof:
Optakt til innovationsforløb i uge 47. Introduktion til forløbet. Læs vedhæftede tekst om innovation.Hvorfor og hvad er innovation (2).docx Til modulet: Innovation i 2F. Dansk og biologi..docx Til modulet:
Jeg introducerer først til jeres stil. Optakt til innovationsforløb i uge 47, i dag om kampagner. Læs vedhæftede:Kampagner og kommunikationsplanlægning.docx Øvelse i analyse af en kampagnefilm (1).docx
Vi mødes udenfor museets hovedindgang kl. 16.45. Jeg glæder mig til at have jer med.
I har innovation. Først skal vi snakke om jeres analyse af kampagnefilmen fra Norge og derefter skal I selv i gang.Talepapir til fremlæggelse af innovationsprojekt i 2.dotx
Færdiggørelse af jeres produkt og oplæg.
Talepapir til fremlæggelse af innovationsprojekt i 2.dotx
Gruppefremlæggelser.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Romantisme
Teori om Søren Kirkegaards stadielære 5 sider
baggrund om romantisme 5 sider
Emil Aarestrup:
Angst 2 sider
Til en veninde 2 sider
Fjerboldtspillet 2 sider
Paa sneen 2 sider
Gys og gru:
Det gotiske: Trailere fra "Twilight" og "Vampire Diaries" 5 sider
B.S. Ingemann: Glasskabet 5 sider
E.A. Poe: Det forræderiske hjerte 8 sider
i alt 25 sider
Indhold
Kernestof:
De sidste fremlæggelser - sidst i timen.
I skal læse Søren Kierkegaards teori om spidsborgeren og æstetikeren (dvs de første sider i dokumentet, I skal ikke læse om etikeren og det religiøse). Dernæst læser vi endnu et digt af Aarestrup, nu set i lyset af Kierkegaards æstetiker og træk fra
I skal gøre jeres analyser af Aarestrups digte færdige. Derefter gruppefremlæggelser. Jeg siger lidt mere om romantismen og de næste tekster, vi læser. Men vi skal også se noget med vampyrer!
Strømninger fra romantismen i vampyrfilm.docx
Hov - jeg har glemt at skrive hvad vi skal lave. I får stil tilbage. Vi går videre med romantismen, men nu med gys og gru. Vi starter med trailere til et par vampyrfilm.
Gode eksempler fra jeres stile og gode råd til næste stil; Indledning.docx
Godt nytår til jer alle i 2.F! 4. modul - hvilken gave :-)I skal læse den forholdsvis "gyselige" novelle Glasskabet, her vedhæftet. Og ja, I skal lige rotere side 2.Glasskabet.pdf Til modulet: spørgsmål til Glasskabet af B.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Dokumentarfilm
Teori om dokumentarfilm, genrer og virkemidler fra Håndbog til dansk 10 sider
Filmklip fra diverse genrer:
Christoffer Guldbrandsen: Den hemmelige krig
Janus Metz: Armadillo
Jonas Poer: Flugt
deltagelse i KULT-arrangement med CPH:DOX
Death of a Saint (2024), instruktion Patricia Bbaale Bandak. værk. 25 sider
Balomania (2024), instruktion Sissel Morell Dargis. værk 25 sider
i alt 125 sider
Indhold
Kernestof:
Nyt forløb: dokumentarfilm. De næste tre moduler arbejder vi med dokumentarfilm som optakt til CPH:DOX som vi skal deltage i. I har ingen lektier for.
Den hemmelige krig
Dokumentarfilm fortsat. Vi skal arbejde med Jonas Poers animationsfilm "Flugt".FLEE - Official TrailerFlugtJonas Poher Rasmussen om 'Flugt'Spørgsmål til FLUGT.docx
Sidste modul om dokumentarfilm inden CPH:DOX. Imperial CPH.docx Fremstillingsformer i dokumentarer.docx
Kære alle elever i 2.g. I skal være ved Imperial Biograf, Ved Vesterport 4 kl. 7.45 og ikke senere! Filmforevisningen går i gang kl. 8.00.Her vedhæftet et papir med en kort introduktion til de film, I skal se.Vi glæder os til en tur ud af huset samme
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Det moderne gennembrud
KØN - KLASSE - KIRKE
J. P Jakobsen: Fra husets tag
Samme: 1. kapitel af Marie Grubbe
Lone Hørslev: uddrag af "Dyrets år"
Henrik Pontoppidan: Ane Mette
Samme: uddrag af "Bondeidyl"
Herman Bang: Gennem Rosenborg Have
Herman Bang. 2 uddrag af "Foran alteret" + en fortsættelse, skrevet af ChatGPT
Amalie Skram: Det røde gardin
ca. 75
Indhold
Kernestof:
Kære alle elever i 2.g. I skal være ved Imperial Biograf, Ved Vesterport 4 kl. 7.45 og ikke senere! Filmforevisningen går i gang kl. 8.00.Her vedhæftet et papir med en kort introduktion til de film, I skal se.Vi glæder os til en tur ud af huset samme
Kære alle i 2.F. I får stile tilbage og vi begynder på et nyt forløb om det moderne gennembrud. Ingen lektier.Til modulet: J.P.Jacobsens digt (2).docx
PS: jeg er langt om længe blevet færdig med at rette jeres opgave osm er oploadede under opgaver.I skal lave vedhæftede lektie - introduktion til det moderne gennembrud. I skal gøre som der står i papiret :-)Det moderne gennembrud. Brug litteraturhis
Vi går videre med det moderne gennembrud og den sociale indignation. I skal læse uddraget af Henrik Pontoppidans novelle "Ane-Mette". Vi lytter også til et par af jeres podcasts.PontoppidansAne-Mette (1).pdf Ane-Mette - fortælleteknik.docx
Amalie Skram og sædelighedsfejden. Læs den vedhæftede, korte, men grufulde novelle.AMALIE SKRAM-3 (2).docx novellenDet røde gardin.docx arbejdspapir til modulet
Læs denne ultra-ultrakorte fortælling af Herman Bang:GENNEM ROSENBORG HAVE (1).dotx Herman Bang Rosenborg have og Ved vejen-kopi.docx
Jeg er stadig syg og kommer ikke i skole i morgen, men kommer forhåbentlig på fredag, hvor I skal læse samme lektie.I skal læse 1. kapitel af J. P. Jacobsens portræt af Marie Grubbe som er 13 år gammel, når vi møder hende. Romanen er berømmet for sit
I skal læse 1. kapitel af J. P. Jacobsens portræt af Marie Grubbe som er 13 år gammel, når vi møder hende. Romanen er berømmet for sit erotiske indhold. Måske kan I finde det.Marie Grubbe.pdf Læsening af Marie Grubbe kap. 1 (1).docx uden e :-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Sprog, sprognormer og sprogvariation
Teori fra "Sprog i det sociale spil"
Lotte Thorsen: Hva sir I te det
Gregersens staverevolution
Standupper Jacob Taarnhøj (DM stand-up 2017)
Gudrun Hasles kunst
Nils Frank: af: Nellies bog
Yahya Hassan: Langdigt
Frits Bredal Hansen: Dansk - to be or not to be (politiken 7.4.2018)
Gert Holmgaard Nielsen: Det danske sprog is a young pretty blonde (Politiken 29.8.2020)
Emil probst: Normies crasher vores mood
Lotte Thorsen: det største demokratisk problem (Politiken d. 25.7.2007)
Lasse Højsgaard: det er så crazy, som vi bruger anglicismer (Journalisten 19.11.2021)
Christina Hagen: af White girl. Jamaicamand
ca. 80 normalsider
Indhold
Kernestof:
Vi starter på et nyt forløb om sprognormer. Læs til timen vedhæftede:Sprog Va sir I te det. Gregersens staverevolution (1).docx Til modulet: Stavning eller kaos.docx I får ikke jeres årsprøve tilbage! Jeg beklager, men jeg når ikke at rette alle opga
I får stil for og introduceres til den nye genre den reflekterende artikel. Læs tekst 1 i opgaveformuleringen:Stil nr. 1 Reflekterende artikel. Hånden og Ånden.docx Til modulet: Om den reflekterende artikel 2 (2).docx
I skal læse vedhæftede uddrag af romanen "Nellies bog"som vi arbejder med i modulet. Hav tålmodighed og mor jer!Jeg fortæller jer også om indledning og afslutning i den reflekterende artikel.FrankNelliesBog.pdf Til modulet:Frank. Nellies bog. Arbejds
Allerførst skriveøvelsen fra i går. Så samler jeg op på jeres årsprøve.I skal læse vedhæftede teori om sociolekt, gruppesprog og multietnolekt på side 115 - 118 og 119 - 121 i vedhæftede. I skal kunne definere begreberne, tak :-)Sprog i det sociale s
Her vedhæftet Langdigt af Yahya Hassan. Det er 35 sider langt og det er ikke meningen at I skal læse det hele. Som forberedelse til timen skal I på arbejdspapiret fra i tirsdags lave punktet Inde i litteraturen :-) Yahya Hassan. Se hele resten af dok
I skal alle læse side 125 - 127 i Sprog i det sociale spil ("at tale engelsk, når man taler dansk") Her vedhæftetSprog i det sociale spil.pdf I grupper skal I desuden læse forskellige teksterSe hvilke herunder og brug det nederste link, hvor alle tek
Vi mangler at høre 4 oplæg om danglish i det danske sprog.Vi går lige på, så I der mangler at holde oplæg, skal lave det færdigt hjemme.Herefter introduktion til modernisme sporet.Klip til modulet: Mellem de to verdenskrigeMellemkrigstiden og ekspres
I skal til modulet have læst digtsamlingen BLOD af Broby-Johansen. Den er på 24 sider og ret overkommelig. I skal ikke bekymre jer om, hvor meget I forstår :-).Digtsamlingen: BrobyJohansen, Blod, 1922.pdf Arbejdspapir til modulet:Broby-Johansen BLOD
Arbejde med Broby Johansen - og vi skal nå et par grupper.
Fremlæggelser: Broby Johansen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Periodelæsning: Ismer i mellemkrigstiden
Broby-Johansen: BLOD - værk - 50 sider
Broby Johansen: Forsvarstale for BLOD 10 sider
Johannes V. Jensen: Interferens 3 sider
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål 2 sider
Samme: Nat i Berlin 2 sider
Emil Bønnelycke: Aarhundredet 3 sider
Marinetti: Futurismens manifest 5 sider
Johan Weltzer: Alma 1 side
Otto Gelsted: Reklameskibet 3 sider
Jens August Schade: Digteren 1 side
samme: På café 1 side
ca. 85 normalsider
Indhold
Kernestof:
Her vedhæftet Langdigt af Yahya Hassan. Det er 35 sider langt og det er ikke meningen at I skal læse det hele. Som forberedelse til timen skal I på arbejdspapiret fra i tirsdags lave punktet Inde i litteraturen :-) Yahya Hassan. Se hele resten af dok
I skal alle læse side 125 - 127 i Sprog i det sociale spil ("at tale engelsk, når man taler dansk") Her vedhæftetSprog i det sociale spil.pdf I grupper skal I desuden læse forskellige teksterSe hvilke herunder og brug det nederste link, hvor alle tek
Vi mangler at høre 4 oplæg om danglish i det danske sprog.Vi går lige på, så I der mangler at holde oplæg, skal lave det færdigt hjemme.Herefter introduktion til modernisme sporet.Klip til modulet: Mellem de to verdenskrigeMellemkrigstiden og ekspres
I skal til modulet have læst digtsamlingen BLOD af Broby-Johansen. Den er på 24 sider og ret overkommelig. I skal ikke bekymre jer om, hvor meget I forstår :-).Digtsamlingen: BrobyJohansen, Blod, 1922.pdf Arbejdspapir til modulet:Broby-Johansen BLOD
Arbejde med Broby Johansen - og vi skal nå et par grupper.
Fremlæggelser: Broby Johansen
Optakt til workshop med Morten Søndergaard. Jeg præsenterer projektet for jer i modulet.I dette modul skal I arbejde med myten som genre og læse diverse uddrag af myter.LEKTIEN er at læse noget teori om myter fra side 38 - 43 i vedhæftede dokument. D
Optakt til workshop med Morten Søndergaard/ OrdapoteketI dag skal vi arbejde med sprog.I skal hjemme læse om idéen bag Ordapoteket i vedhæftede dokument:Brugsanvisning.pdf I vedhæftede artikel skal I også læse om Ordapoteket. Læs fra markeringen med
I dette modul læser vi digte af Morten Søndergaard. Temaerne vil nok ikke være helt overraskende for jer. Læs digtene igennem én gang hjemme.
Kære alle sammen,Jeg skal til behandling på Bispebjerg kl. 9.00, men regner med at være tilbage kl. 9.50. Er jeg ikke tilbage, skal I selv starte jeres gruppearbejde.
I fortsætter med jeres gruppearbejde. I dag er jeg også til behandling fra kl. 9.40, men kommer tilbage så hurtigt jeg kan.I får også information om terminsprøven på torsdag.
I får 1/2 time af modulet til at gøre jeres fremlæggelser færdige. Herefter fremlæggelser i den rækkefølge tekster og grupper står på modulet mandag d. 28.10.
De sidste fremlæggelserDerudover introduktion til jeres næste stil.
Først en introduktion til den næste stil.
Læs vedhæftede tekst fra Auring m.fl.: Realismer - Modernismer (Dlf. 2010) - nærmere bestemt: I kan starte nederst s. 8 (pdf-side 2) hvor der står "Hvad er realisme?" og skal læse til øverst s. 16 (pdf-side 10). Tænk også over de to teksteksempler s.
I dette modul arbejder vi stadig med klasse og stadig med realisme. Vedhæftet Hans Kirk: FiskerneFiskerne .pdf 3.F Fiskerne 2.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Forfatterskab: Morten Søndergaard
KULT-forløb med digteren Morten Søndergaard
Tema: Myter og sprog
Baggrundsstof: Johannes Fibiger: Den litterære virkelighed, kapitel 2. den mytiske tekstverden
Skabelsesmyter:
Første Mosebog: "Verdens skabelse " og "Adam og Eva"
Nordisk mytologi: "Skabelsen"
Rigveda: "Skabelsen"
Kinesiske skabelsesberetninger
Digte og værker af Morten Søndergaard - værklæsning
Ordapoteket
Drømmegavlen
Atlas
Suveræn (dette leben10)
Bøjningsformer
Tag et skridt
Tak
ca. 50 normalsider
Indhold
Kernestof:
Optakt til workshop med Morten Søndergaard. Jeg præsenterer projektet for jer i modulet.I dette modul skal I arbejde med myten som genre og læse diverse uddrag af myter.LEKTIEN er at læse noget teori om myter fra side 38 - 43 i vedhæftede dokument. D
Optakt til workshop med Morten Søndergaard/ OrdapoteketI dag skal vi arbejde med sprog.I skal hjemme læse om idéen bag Ordapoteket i vedhæftede dokument:Brugsanvisning.pdf I vedhæftede artikel skal I også læse om Ordapoteket. Læs fra markeringen med
I dette modul læser vi digte af Morten Søndergaard. Temaerne vil nok ikke være helt overraskende for jer. Læs digtene igennem én gang hjemme.
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Strunge - Modernismen i 1980'erne
Digtere, divaer og dogmebrødre, dokumentar på DR, afsnittet om 1980-1990
Michael Strunge: Coma
MIchael Strunge Natmaskinen
Natmaskinen remedieret i filmen "Væbnet med ord og vinger"
ca. 25 normalsider
Indhold
Kernestof:
Michael Strunge - Væbnet med vinger. Dokumentar, digte og remedieringLæs denne introduktion:introduktion- Michael Strunge.docx Læs også digtet NAT I ELECTRI-CITY i dokumentet:Væbnet med ord og vinger.docx I modulet analyserer vi digte af Strunge og r
Michael Strunge fortsat. Læs digtet Natmaskinen i dokumentet Væbnet med vinger, vedhæftet modulet torsdag d. 27.2.Vi skal arbejde med digtet og hvordan det remedieres i portrætfilmen om Strunge.Ved det grønne bord:Du har fået til opgave at analysere
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Værklæsning
En række digte af Emil Aarestrup fra Digte 1838 30 sider - litterært forløb
Death of a Saint (2024), instruktion Patricia Bbaale Bandak. værk. 25 sider - dokumentar
Balomania (2024), instruktion Sissel Morell Dargis. værk 25 sider - dokumentar
Broby-Johansen: BLOD - værk - 50 sider - litterært forløb
En række digte af Morten Søndergaard 25 sider - litterært forløb
Individuel værklæsning 150 sider - litterært forløb
Digtere, divaer og dogmebrødre 1980-1990 - dokumentar 30 sider
Ca. 280 normalsider
Indhold
Kernestof:
Repetition og eksamensforberedelse.Mundtlig eksamen dansk 2025 (9) (4).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Realismen i det 20. og 21. århundrede.
Virkelighedsfremstilling der ligner virkelighedsgengivelse!
Sådan kan man definere realisme som fremstillingsform. Det lyder smart, og så er det også ret præcist. Men det kan - selvfølgelig - gradbøjes og have forskellige udtryk i virkelighedens litteratur. Vi læser realistiske tekster fra 1900 og op til i dag.
Læreroplæg + tekst til eleverne om realisme (baseret på Aurvig m.fl.: Realismer - modernismer
Kritisk realisme - socialrealisme - socialistisk realisme?
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag. En idyl (1900)
Hans Kirk: af Fiskerne (1928) (inkl. repetition af retorisk analyse)
1950'erne: psykologisk realisme
Martin A Hansen af: Løgneren (1950)
1970ernes socialrealisme:
Erik A. Clausen: Arbejderlitteraturens nødvendighed (1975)
Grethe Stenbæk-Jensen: af Konen og æggene (1973)
Nyrealisme:
Tage Skou-Hansen: Stump (fra Tredje Halvleg, 1973)
Normkritik i 2020'erne:
Glenn Bech: af: JEG ANERKENDER IKKE LÆNGERE JERES AUTORITET
Caspar Eric: af: Nye balancer (3 digte)
Emma Holten: af: Underskud
Psykologisk realisme/socialrealisme:
Thomas Korsgaard: Vintermedister (2017)
Morten Pape: af Nøglebarnet (2024)
Morten Pape: af Planen (2015)
Individuel værklæsning
Omfang cirka 85 ns
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50741093861", "T": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50741093861", "H": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50741093861" }