Titel
2
|
Forløb#2 - Hip Hop
Hiphop
Formålet med dette forløb er at arbejde med amerikansk hip hop som en litterær genre og hip hop i et historisk/samfundsteoretisk perspektiv. Forløbet vil fokusere på fire historiske perioder indenfor hip hop (Old School Hip Hop, The Golden Age of Hip Hop, Mainstream Hip Hop, New millennium rap) og afslutte med det kvindelige perspektiv.
Emnet giver mulighed for fordybelse i raceproblematikken i USA med fokus på en bestemt litterær genre, (rap) = digtanalysen. Hip hop har historisk været anvendt til at diskutere raceproblematikken i USA, hvorfor det er relevant at kigge på hip hop i et samfundshistorisk perspektiv med tråde til nutidens debat og raceuroligheder.
I faget engelsk er formålet at eleverne skal opnå viden om britiske, amerikanske og andre engelsksprogede landes samfundsforhold og kulturer så deres forståelse af egen kulturbaggrund udvikles.
I fagets forskellige discipliner udvikles elevernes sproglige, kulturelle, æstetiske viden samt demokratiske bevidsthed som bidrager til både studie og karrierekompetence og almen dannelse (Engelsk B – stx, august 2017). For at opfylde fagets formål, vil der i forløbet være fokus på de faglige mål;
Sprogfærdighed og Sprog, tekst og kultur
• At forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
• At udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder
formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk kontrol
Indenfor Sprog, tekst og kultur arbejdes der med
• At analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi – herunder specifikt digtanalysen
• At gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i
engelsksprogede tekster
• At analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
• At perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
• At analysere og perspektivere aktuelle forhold i (...) USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof:
Kernestof:
• Sugarhill Gang: Rapper's Delight (1980)
• Grandmaster Flash and the Furious Five: The Message (1982)
• Run DMC: Proud to be black (1986)
• N.W.A.: Straight Outta Compton (1988)
• N.W.A.: Fuck Tha Police (1988)
• Ice-T: Colors (1988)
• 2Pac: Brenda's Got a Baby (1991)
• Notorious B.I.G.: Ten Crack Commandments (1997)
• Kanye West: Black Skinhead (2013)
• Mike Heenan: An Open Letter to Rap Music (for my daughters) (2014)
Kan findes i Bækgaard, Jakob et. al.: Open Wide “Chapter 4: Beat it” (Lindhardt og Ringhof, 2015)
Supplerende stof:
Bækgaard, Jakob et.al.: Open Wide “Chapter 4 Beat it” (Lindhardt og Ringhof, 2015):
• Characteristics of rap: alliteration, swear words, slang, fillers, contractions, ellipsis, elison
• Rap Analysis guide: rhythm and rhyme, wordplay and figurative language, style, storytelling, signifying,
• Bloods versus crips feud
• Persons mentioned in "Proud to be black": Harriet Tubman, Martin Luther King, Malcolm X, Muhammad Ali, Jesse Owens.
Film:
• Straight Outta Compton, 2015 https://www.imdb.com/title/tt1398426/
Særlige fokuspunkter:
- Kulturkendskab
- Historisk kontekst
- Tekst og Digtanalyse
- Filmanalyse
|