Holdet 2022 EN/E - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Ingrid Jespersens Gymnasieskole
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Katrine Nyrop Appelqvist, Susanne Stokholm Nielsen
Hold 2022 EN/E (1E EN, 2E EN, 3E EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 - Coming of age
Titel 2 Forløb#2 - Hip Hop
Titel 3 Forløb#3 - Gender
Titel 4 Forløb#4 - Around the World - Eksamen
Titel 5 Forløb#5 - SRO
Titel 6 Forløb#6 - Class in the UK - Eksamen
Titel 7 Forløb#7 - Dystopia and AI - Eksamen
Titel 8 Forløb#8 - Southern Stories - Eksamen
Titel 9 Forløb#9 - The Beat Generation
Titel 10 Forløb#10 - The Handmaid's Tale (værk) - Eksamen
Titel 11 Forløb#11 - Shakespeare's Macbeth - Eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 - Coming of age

Formålet med dette forløb var at introducere eleverne til og træne dem i at give en nuanceret, sammenhængende mundtlig og skriftlig fremstilling af alment kendte og faglige emner på et flydende og hovedsageligt korrekt engelsk.
Desuden var formålet at træne eleverne i at gøre rede for indhold og synspunkter i forskellige typer engelsksprogede tekster, i særdeleshed film, med anvendelse af faglig terminologi for at kunne demonstrere indsigt i fagets identitet og metoder.
Kernetekster:
• The Kings of Summer (2013)
• Juno (2007)
• Arkangel (Black Mirror, S04E02) (2017)
• Alphaville: Forever Young (1984)
• Penelope Lively: "Clara's Day" (1986)
• "Do 'helicopter moms' do more harm than good?" (2005)
• A mother steps back from the pull of over-parenting (Bethany Young Hardy) (2010) • Over-parenting is the curse of our time (Johann Hari) (2008)
• The science of love at first sight fra The Economist Online (Feb 12th 2014)

Særlig fokus på:
- setting
- characterization
- filmtekniske virkemidler
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment 1 16-11-2022
Assignment 2 - Over-parenting 12-12-2022
Assignment 3 - The science of love ... 05-02-2023
Theme sheets - Coming of age 10-02-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 - Hip Hop

Hiphop

Formålet med dette forløb er at arbejde med amerikansk hip hop som en litterær genre og hip hop i et historisk/samfundsteoretisk perspektiv. Forløbet vil fokusere på fire historiske perioder indenfor hip hop (Old School Hip Hop, The Golden Age of Hip Hop, Mainstream Hip Hop, New millennium rap) og afslutte med det kvindelige perspektiv.
Emnet giver mulighed for fordybelse i raceproblematikken i USA med fokus på en bestemt litterær genre, (rap) = digtanalysen. Hip hop har historisk været anvendt til at diskutere raceproblematikken i USA, hvorfor det er relevant at kigge på hip hop i et samfundshistorisk perspektiv med tråde til nutidens debat og raceuroligheder.

I faget engelsk er formålet at eleverne skal opnå viden om britiske, amerikanske og andre engelsksprogede landes samfundsforhold og kulturer så deres forståelse af egen kulturbaggrund udvikles.
I fagets forskellige discipliner udvikles elevernes sproglige, kulturelle, æstetiske viden samt demokratiske bevidsthed som bidrager til både studie og karrierekompetence og almen dannelse (Engelsk B – stx, august 2017). For at opfylde fagets formål, vil der i forløbet være fokus på de faglige mål;
Sprogfærdighed og Sprog, tekst og kultur
• At forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
• At udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder
formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk kontrol
Indenfor Sprog, tekst og kultur arbejdes der med
• At analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi – herunder specifikt digtanalysen
• At gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i
engelsksprogede tekster
• At analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
• At perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
• At analysere og perspektivere aktuelle forhold i (...) USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold

Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof:

Kernestof:
• Sugarhill Gang: Rapper's Delight (1980)
• Grandmaster Flash and the Furious Five: The Message (1982)
• Run DMC: Proud to be black (1986)
• N.W.A.: Straight Outta Compton (1988)
• N.W.A.: Fuck Tha Police (1988)
• Ice-T: Colors (1988)
• 2Pac: Brenda's Got a Baby (1991)
• Notorious B.I.G.: Ten Crack Commandments (1997)
• Kanye West: Black Skinhead (2013)
• Mike Heenan: An Open Letter to Rap Music (for my daughters) (2014)

Kan findes i Bækgaard, Jakob et. al.: Open Wide “Chapter 4: Beat it” (Lindhardt og Ringhof, 2015)

Supplerende stof:
Bækgaard, Jakob et.al.: Open Wide “Chapter 4 Beat it” (Lindhardt og Ringhof, 2015):
• Characteristics of rap: alliteration, swear words, slang, fillers, contractions, ellipsis, elison
• Rap Analysis guide: rhythm and rhyme, wordplay and figurative language, style, storytelling, signifying,
• Bloods versus crips feud
• Persons mentioned in "Proud to be black": Harriet Tubman, Martin Luther King, Malcolm X, Muhammad Ali, Jesse Owens.

Film:
• Straight Outta Compton, 2015 https://www.imdb.com/title/tt1398426/

Særlige fokuspunkter:
- Kulturkendskab
- Historisk kontekst
- Tekst og Digtanalyse
- Filmanalyse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment 4 - Group assignment 08-03-2023
Female presentations 26-04-2023
Assignment 5 - Rap analysis 07-05-2023
The hip hop mixtapes 1E EN 11-05-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 - Gender

Med udgangspunkt i lærebogen Unsex Me (2021) af Mette Brynaa og Louise Dahl (Praxis Forlag A/S) handler forløbet om forestillingen om, at nogle egenskaber er særligt feminine og andre særligt maskuline.  Temaerne identitet, køn og krop diskuteres og vi undersøger, hvad der definerer os som kønnede individer.

Kernestof:
• Training to be Batman's wife shirt for teen girls sends all the wrong messages (article by Jessica Samakow, The Huffington Post, 2014)
• "Gender equality is your issue too" by Emma Watson
• Jane Eyre, excerpt (+ trailer = supplerende stof)
• A queer reading of Frozen
"Conceal, don’t feel: A queer reading of Disney’s Frozen"
• I Sing the Body Electric” Walt Whitman 1855 (In ‘Leaves of Grass’) (excerpt)
• Stuart Mill: The Subjection of Women
• Pankhurst: Freedom or death
• The Universal Declaration of Human Rights
• "Gender stereotypes in film damage viewer perception article"

Supplerende stof:
• Disney-filmen "Brave"
• "Artist Reimagines Iconic Disney Princesses With Realistic Facial Proportions" by Margherita Cole on July 27, 2020
https://mymodernmet.com/holly-fae-disney-princesses/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 - Around the World - Eksamen

Around the World
Formålet med forløbet var at give eleverne en forståelse af Storbritanniens selvforståelse som tidligere kolonimagt samt en indføring i de tidligere koloniers kulturer, både som nuværende selvstændige lande og som tidligere kolonier.
Fælles for teksterne er mødet – sammenstødet – mellem to kulturer; to verdener hvor den ene underlægges den andens agenda, racisme og fordomme.

Kernestof:
• Kipling, Rudyard: “The White Man's Burden” (1899)
• “Rule Britannia!”
• “God Save the Queen”, national anthem
• Agard, John: "English Girl Eats Her First Mango" (1985) fra The New Englishes – postcolonial skønlitteratur som kulturformidler, Nygaard, Jette
(Engelskforlaget, 2007)
Soyinka, Wole: "Telephone Conversation" (19XX) from The New Englishes –
postcolonial skønlitteratur som kulturformidler, Nygaard, Jette (Engelskforlaget, 2007)
• Judith Thomson: "Pink" (1986) from Worlds of English, Finderup, Anne Mette & Agnete Fog (Systime, 2010)
• Kenyatta, Jomo: "The Gentlemen of the Jungle" (1938) from Worlds of English, Finderup, Anne Mette & Agnete Fog (Systime, 2010)
• Singh, Khushwant: "Karma" (1950) from Worlds of English, Finderup, Anne Mette & Agnete Fog (Systime, 2010)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 - SRO

Tværfagligt forløb med samfundsfag A (SRO) omhandlende integration, anerkendelse, medborgerskab mm.
Opgaven omhandlede forhold i Storbritannien med en ny premierminister med indisk etnicitet.
Engelskfagligt fokus: non-fiction analysis, essays, the rhetorical pentagon

Kernestof:
alle non-fiction tekster fra "The Good Immigrant" (2016) edited by Nikesh Shukla  

* Preface, and editor's note
* "Namaste" by Nikesh Shukla
* "You can't say that! Stories have to be about white people" by Darren Chetty
* "Perpetuating Casteism" by Sarah Sahim,
* "What we talk about when we talk about tokenism", essay by Bim Adewunmi
* "Forming blackness through a screen" by Reni Eddo-Lodge
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 - Class in the UK - Eksamen

UK and Class
Formål:
Formålet med forløbet var at give eleverne indsigt i Storbritanniens klassesamfund. Fokus er lagt på socialklasser i primært England, hvor vi har kigget nærmere på sproget (vocabulary og pronunciation) som klassemarkør og som indikator på de store forskelle i det klasseopdelte Storbritannien. Vi har desuden analyseret film, tre spillefilm, og vi har kigget på fiktion og non- fiktion for at se, hvordan klassesamfundet skildres i litteraturen.

Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof:

Kernestof:
• "What does class in the UK even mean anymore?", article by Emma Garland, May 2022, Dazed & Confused https://www.dazeddigital.com/life-culture/article/55968/1/what-does-class-in-the-uk-mean- today-class-ceiling
• Pulp: "Common People" (1995) song
• Fox, Kate: “Linguistic Class Codes” from Watching the English (Hodder, 2004) • Lessing, Doris: "DHSS" (1991) short story
• Being British pp. 44-48:
* Inside society - or outside?
* Welfare and class
• The Riot Club (2014) film
• Billy Elliot (2000) film
• I, Daniel Blake (2016) film
• "A working-class Hero Is Something to Be ... But Not in Britain’s Posh Culture", article by Sean O'Hagan, The Guardian, Sunday 26 January 2014

Supplerende stof:
• The Oxford Guide to Class and Aristocracy
• The Grumpy Guide to Class, parts I-III: https://www.youtube.com/watch?v=3ZAyYBDUNug https://www.youtube.com/watch?v=mLUY5xtqRoM https://www.youtube.com/watch?v=hDw1YcywJ6k
• Informal classifications and stereotypes (from Wikipedia.org)
* underclass
* working class: unskilled, semi-skilled working class, skilled working class * middle class: lower middle class, middle middle class, upper middle class * upper class

Særlige fokuspunkter:
Kompetencer, læreplanens mål, progression

Væsentligste arbejdsformer:
- Klasseundervisning,
- klassediskussioner,
- gruppearbejde,
- pararbejde,
- individuelt arbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 - Dystopia and AI - Eksamen

Dystopia and artificial intelligence

Formålet med forløbet har været at diskutere individuelle og samfundsmæssige konsekvenser af kunstig intelligens.

Vi startede med at se på dystopi-karakteristika, og derefter blev særlig fokus lagt på robotter (fortolket som "intelligent machines that provide a service or help to you in your everyday life", herunder også apps) og artificial intelligence, som ledte over i hypotesen om the uncanny valley. I forlængelse heraf behandledes følelsesmæssig respons på menneskelignende robotter; at den medfører en følelse af uhygge/ubehag hos mennesket.
Filmen Ex Machina (2014) dannede grundlag for gruppearbejde og -præsentationer af filmanalyse, nærmere bestemt tekst- og symbolanalyse af filmens behandling af artificial intelligence, forhold, og følelser mellem robot og menneske.


Kernestof:
• Bradbury, Ray: "Marionettes, Inc." (1951) short story
• Cage, David: “Kara” by Quantic Dream (2012) kortfilm
https://www.youtube.com/watch?v=j-pF56-ZYkY
• Ex Machina (2014) film
• Hypotesen om the Uncanny Valley https://en.wikipedia.org/wiki/Uncanny_valley
• How AI will rewire us (abridged), article by Nicholas A. Christakis, April 2019
https://www.theatlantic.com/magazine/archive/2019/04/robots-human-relationships/583204/


Supplerende stof:
• How to recognize a dystopia: https://ed.ted.com/lessons/how-to-recognize-a-dystopia-alex-gendler
• Deus ex machina (term)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#8 - Southern Stories - Eksamen

Southern Stories

Forløbet tager udgangspunkt i Mette Holms antologi "Southern Stories for Y'all" (2021) og fokuserer hermed på USA's sydstatssamfund, som det så ud engang. Ved at læse tekster fra ældre tidsperioder opnås viden om det samfund, som teksterne belyser. Herudover lægges der også vægt på at forstå de værdier, som ligger til grund for det sydstatssamfund, der eksisterer i dag, og de iboende værdier folk med sydstatsbaggrund bærer med sig.

Kernestof:
fra bogen Southern Stories for Y'all,  Mette Holm (2021) (Systime):
● Introduction to the South (video projekter i grupper) s. 5-31
● Literature of slavery: s. 32-47
     Frederick Douglass: Narrative of the Life of Frederick Douglass
● Literature of the Pastoral: s. 101-123
     Eugenia Bacon: Lyddy: A Tale of the Old South
● Literature of the Counter-Pastoral: 148-155, 159-170
     Mark Twain: Huckleberry Finn
●  Film: 12 Years A Slave (2013)


Supplerende:
● 'What makes "The South" The South?'
https://www.youtube.com/watch?v=AXZ12-zg7jA
● UK trailer for '12 Years A Slave"
https://www.imdb.com/video/vi302032921/?playlistId=tt2024544&ref_=tt_pr_ov_vi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#9 - The Beat Generation

I dette forløb har vi arbejdet med Beatgenerationen som litterær strømning og bevægelse. Vi har fokuseret på de mest fremtrædende forfattere herunder Allen Ginsberg, Gregory Corso og Jack Kerouac samt Neal Cassady, som kom til gruppen senere og blev et ikon for generationen. Beatforfatterne gjorde oprør mod det etablerede amerikanske samfund og blev efterkrigstidens anti-autoritære, som i dag kan ses som forløbere til ungdomsoprøret i 1960’ernes USA. I forløbet er eleverne blevet indført i Beatgenerationen som kulturfænomen, Beatgenerationens litterære metoder.  Derudover er eleverne også blevet sat ind i McCarthyismens kommunistforskrækkelse og den amerikanske middelklasses rigide værdinormer, som generationen stod i stærk kontrast til.
Kernestof

Howl (Part 1, 2 and 3 and footnote to Howl, Allen Ginsberg, (1956)
Marriage, Gregory Corso, (1974)
The American Way, Gregory Corso (1961)

Howl, Rob Epstein, Jeffrey Friedman (2010)

Howl and beyond, The Obscenity Trial, Barry Raphael, (2003)

The Beat Generation, the Marginal Social Group of the Post
WWII American Literature:
https://www.iiste.org/Journals/index.php/JLLL/article/viewFile/25878/26303
(Introduction, The Beat Generation as a Sub-culture, Sex, Drugs, and Crime, critical approach of the Beat Generation, The Cultural Aspects of the Post-World War II America, The Political Aspects, The Social Aspects,,  The Literary Aspects (p.1-8)

Background indformation on the Beat Generation, udarbejdet af Sima p.1-49 - herunder med fokus på: Movement, Post-War America, Middle Class Non-Identity, Consumption and conformity, Artificial vs Authentic, Writing and approach, Literary characteristics, Influence, Literary themes, McCarthyism and Public regard.

Supplerende stof:


(Omfang ca. 20 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#10 - The Handmaid's Tale (værk) - Eksamen

LÆRINGSMÅL:

Værklæsning: The Handmaid's Tale

Margaret Atwoods The Handmaid's Tale fra 1985. Vi har bl.a. fokus på værklæsning, romanens komposition og fortælleteknik, karakteristik af de centrale karakterer og deres indbyrdes forhold samt karakteristik af samfundet Gilead. Perspektivering til politiske og kulturelle strømninger i USA der arbejder for, hhv. imod amerikanske kvinders ret til fri abort, efter at Roe v. Wade blev underkendt i 2022.

Kernestof:
● Bruce Miller: The Handmaid's Tale (2017), Season 1, episode 1 "Offred" - tv-serie
● Margarat Atwood: The Handmaid's Tale (Vintage 1996). First published in Great Britain by Jonathan Cape in 1986.
● excerpt on abortion rights from Margaret Atwood's collection of essays “Burning Questions”. from The Guardian, May 2022. https://www.theguardian.com/us-news/2022/may/07/enforced-childbirth-is-slavery-margaret-atwood-on-the-right-to-abortion

Supplerende stof:
● article on Atwood and book banning: Katrina Yang & Alex Roush / CBR: Why Was The Handmaid’s Tale Banned? (Dec 13, 2024)
● article: Kamryn Brandt / "Margaret Atwood Was Right! Women's Rights in a Post Dobbs America (Oct 23, 2022): https://www.theobserverumd.org/post/margaret-atwood-war-right-women-s-rights-in-a-post-dobbs-america
● Jon Oliver: Last week tonight (6.nov. 2023) - on Abortion rights: https://www.youtube.com/watch?v=6eH2BItdo0M
● Op-Ed: Elizabeth Warren: I Am Angry But Determined to Protect Roe (MAY 9, 2022): https://www.marieclaire.com/politics/elizabeth-warren-abortion-roe-wade-oped/
● article: ‘Women are not stupid’: Warren dismisses Vance’s promise on abortion ban veto (Aug 26, 2024): https://www.theguardian.com/us-news/article/2024/aug/26/elizabeth-warren-jd-vance-nationwide-abortion-ban-veto


Temaer: Dystopia, gender rights, religion

Omfang cirka 400 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#11 - Shakespeare's Macbeth - Eksamen

Vi arbejder med Shakespeare's Macbeth (1606) og tragedien som genre. Vi vil også have fokus på renæssancens idealer om orden og kaos, mennesket frie vilje over for skæbnen, samt kønsroller i England. Det tematiske fokus bliver på spørgsmålet om Macbeths motivation: Kunne han have undgået sin skæbne?

• Fokus på tematikker i Shakespeare's Macbeth
• Filosofiske og moralske spørgsmål omkring ondskab
• Overblik over skuespillets handlingsforløb, personer og temaer

Kernestof:
● Workshop om Shakespeare og Macbeth med Janice Dunn og Maria Lohmann, 22.4.2025

Macbeth by William Shakespeare (ed. Ole Juul Lund, Gyldendal, 2009)
● act 1, scenes 1 & 3
● act 1, scenes 5 & 7
● act 2, scenes 1 & 2
● act 4, scene 1
● act 5, scenes 5 & 7
● Film: Justin Kurzel: Macbeth (2015)

Supplerende stof:
● Michael Fassbender's Modern, War-Weary Macbeth, Zach Baron, GQ, (Dec. 2015): https://www.gq.com/story/michael-fassbender-macbeth
● Review: Justin Kurzel's Macbeth, Claire Hansen, Performances and Productions (Oct. 2015): https://www.shakespearereloaded.edu.au/review-justin-kurzels-macbeth
● The Elizabethan World Picture: (pp.25-29)
● Text on Senecan and Aristotelian tragedy
● Macbeth Cartoon: http://www.youtube.com/watch?v=1ZQOyiHDptU&feature=related


Omfang: cirka 55 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer