Holdet 2022 HI/D - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Ingrid Jespersens Gymnasieskole
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Lars Eskildsen
Hold 2022 HI/D (1D HI, 2D HI, 3D HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til historie
Titel 2 Den kolde krig
Titel 3 Mødet med det fremmede - DHO
Titel 4 Vikingetiden, Middelalderen og Korstoge
Titel 5 Oplysningstiden og Revolutioner
Titel 6 Danmark i 1800-tallet
Titel 7 Nazismen og Holocaust
Titel 8 Romerriget
Titel 9 Renæssance og Reformation
Titel 10 Japans Historie
Titel 11 Kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til historie

Generelt om forløbet

I dette forløb introduceres eleverne til fagets metode, hvorfor man skal beskæftige sig med faget, historiske drivkræfter, historiske årsagsforklaringer og brug og misbrug af historien. (ca. 30 ns).

Litteratur

Grundbøger:
Henrik Bonne Larsen og Thorkil Smitt: "Introduktion til historie", Systime 2006. Side 6-16, 19- 20, 23-25, 28-31, 34-37.

Kilder:
1.Laurits Tuxen: ”Arkonas indtagelse”. Maleri, 1894.
2. Saxo Grammaticus "Danmarks riges krønike". Uddrag om indtagelsen af Arkona.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Den kolde krig


Generelt om forløbet:

Dette forløb koncentrerer sig om det 20. århundredes historie med særligt fokus på Danmarks placering under den kolde krig. Det giver en kort introduktion til den bipolare verden efter 1945 med nedslag i våbenkapløb, alliancesystemerne, teenage-kulturen i 1950erne, ungdomsoprøret, amerikansk frygt for kommunisme og atombomben. (ca. 80 ns).

Litteratur:

Grundbøger:

Bryld, Carl-Johan: "Verden efter 1914 - i dansk perspektiv", Systime 2008. Side 149-163.

Henriksen, Michael Bach: "USA i det 20. århundrede", Gyldendal 2002. Side 70-71

Kühle, Ebbe: "Danmarks Historie - i et globalt perspektiv", Gyldendal 2008. Side 289-296.

Olsen, Knud Ryg og Olaf Sønderberg: "Grundbog til historie - Fra kold krig til globalisering", Systime 2010. Side 161-171.

Kilder:

Fra: "Grundbog til historie":

1. Churchill Winston: "Jerntæppet", 1946. (uddrag)

2 Stalin, Josef: "Sovjetunionens ret", 1946. (uddrag)

Fra: www.danmarkshistorie.dk

1. Artiklerne og kilderne: "Amerikanisering", Teenagere i efterkrigstiden: forbrug og kultur" og "Teen-age: Vejledning i skønhedspleje og intim hygiejne".

2. "Ungdom med penge". (fra www.danmarkshistorien.dk)

Andre kilder:

1. Uddrag af pjecen: "Hvis krigen kommer", 1962.

2. Ambassadør Novikov: "om USAs politik, 27. sept. 1946" (R. Levering m. fl.: Debating the Origins of the Cold War, 2002).

3. George Kennan: "om Sovjetunionens politik 1946" (W. W. Rostow, The Division of Europe after World War II: 1946, 1981, oversat af udgiveren).

4. Joseph R. McCarthy: "Jagten på de røde" (Bryld, Carl-Johan & Harry Haue: "Kilder til den nye verden", Systime 2000).

5. Margaret Chase Smith: "USA - frihedens land" (Bryld, Carl-Johan & Harry Haue: "Kilder til den nye verden", Systime 2000).

Filmklip:

1.Kjeld Amundsen mfl. "Thylejren 1970", 1974.

2. Duck and cover, 1951.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Mødet med det fremmede - DHO

Generelt om forløbet:

I dette forløb, der beskæftiger sig med kernestoffet kolonisering, imperialisme og afkolonisering, har eleverne arbejdet med koloniseringen fra 1500-tallet op til afkoloniseringen i 1900-tallet. Der er blevet lagt særligt fokus på den danske vinkel på emnet. Eleverne har opnået viden om Europas historie og dens indflydelse på andre dele af verden over en periode på ca. 500 år. Det har ligeledes været målet med dette forløb at give eleverne indsigt i den rolle, historien har spillet for det samfund og den verden, vi er en del af i dag. Vi har i forbindelse med Danmarks rolle i koloniseringen særligt set på Dansk Vestindien, Grønland og Congo. Endvidere har der været fokus på afkoloniseringen efter 1945. Eleverne har skrevet deres DHO-opgave i forbindelse med emnet.

Litteratur

Grundbøger:

Inge Adriansen mfl.: "Fra oplysningstid til Imperialisme", Gyldendal 2009. Side 9-17 og 170-174 og 178-182.

Bryld, Carl-Johan & Herry Haue: "Den Nye Verden 1945-2000", Systime 2005. Side 37-41, 47-50 og 52-59.

Rostgaard, Marianne: "Kulturmøder - i dansk kolonihistorie", Gyldendal 2010. Side 23-45.

https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/de-vestindiske-oeer-dansk-vestindien/



Kilder:

Fra: Madsen, Finn: "Aztekerriget og den spanske erobring", Forlaget lee 1998.

1. las Casas: "Om indianernes karakteregenskaber".

2. de Sepúlveda: "Om de indfødtes natur".


Fra: "Fra oplysningstid til Imperialisme":

1. Jules Ferry: "Forsvar for den franske Imperialisme", 1879.

2. R. Kipling: "Den hvide mands byrde", 1899. (Uddrag)


Fra: Bryld, Carl-Johan & Harry Haue: "Kilder til den nye Verden", Systime 2000.

1. "Bandung-Konferencens slutcommunique", 1955. (uddrag)

2. "Israels Uafhængighedserklæring", 1948.

3. "Den arabiske Ligas Erklæring", 1948.

4. MacMillan: "Vinden vender", 1960.

5. Ghanas præsident: Udsigterne for Afrika, 1958.

6. Tanzanias præsident, Joseph Nyerere, om ny-kolonialisme, 1970.


Fra: "Kulturmøder - i dansk kolonihistorie"

1. Salmonsens Store Illustrerede Konservationsleksikon: "Afrika", 1893.

2. C. C. Christensen: "Geografi for mellemskolen", 1902.

3. Løjtnant de Bésche Jürgens: "Om høvdingen Fundchi", 1894

4. Jürgen Peter Jürgensen: "Uddrag af breve", 1898-1900.

5. Uddrag af Poeks beskrivelse af København, 1725

6. Ludvig Holberg: Epistel nr. 350 - om grønlænderne", 1748-1754. (uddrag)

7. W. Thalbitzer: Om Inuitfolkets fester", 1926.

8. Christian Rosing: "Om lampeslukning", 1906.

9. J. R. Haagensen: ”De er skabt til at være trælle”,1758

10. Ludvig Holberg: ”Om slaveri”, 1716

11. Grev Zinzendorf: ”Tale til slaverne”, 1739


Andre kilder:

1. C. C. Christensen: "Geografi nr. 2, geografi for Mellemskolen", 1907. (uddrag)

2. Cecil Rhodes: "Draft of Ideas", 1870. (uddrag)

3. Joseph Chamberlain: "Scribner's Magazine", 1898. (uddrag)

4. Wilfred Blunt: "Uddrag af dagbøger", 1921. (fra: Blunt, Wilfred S.: ”My Diaries 1888-1914, bd. 1, 1921 – The internet modern history sourcebook)


Billeder/malerier:

Billeder/malerier:

1. Forskellige malerier om europæernes syn på de fremmede fra 1500-tallet.

2. Edward L. Sambourne: "The Rhodes Colossus", 1892.

Film:

1. http://www.dr.dk/skole/Historie/Israel+-+Palæstina/Staten+Israel/20100514155607.htm (forskellige filmklip)

2. Det danske congoeventyr (39 minutter).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Vikingetiden, Middelalderen og Korstoge

Generelt om forløbet:

I dette forløb har der først været fokus på Vikingetiden. Det berører emner som dansk ekspansion, kontakt til andre civilisationer, kristningsprocessen og en vurdering af vikingerne som krigere, handelsfolk og bindeled mellem den vestlige og østlige kulturkreds. Klassen har også arbejdet med middelalderen og korstogene. Der har været fokus på generelle træk ved middelalderen herunder bl.a.; klostervæsen, forholdet mellem kirken og kejsere og konger, selve begrebet middelalder og feudalisme. Samtidig har klassen arbejdet med korstogene som underemne til middelalderen, hvor vi bl.a. har set på årsager og konsekvenser af korstogene.

Litteratur:

Grundbøger:

Matsen, Bjørn & Ole Bjørn Petersen: "Vikinger - Indsigt og Udsyn", Systime 2008. Side. 25-33, 44-51 og 117-123.

Danielsen, Kim B. mfl.: "Fra Antikken til Reformationen", Gyldendal 2010. Side 95-99 og 101-112.

Hansen, Lars P. V.: "Korstogene - Idé og virkelighed", Systime 2007. Side 7-14, 47-53, 69-70 og 136-138.

Kilder:

Fra: www.danmarkshistorie.dk

1. Ibn Fadlan: "Rejsebeskrivelse". (uddrag)

2. En jødisk købmands beretning om Hedeby.

3. Ibn Rustah: "Om Vikingerne".

Herudover: mønter, Jellingestenen og andet arkæologisk materiale.


Fra Danielsen, Kim B. mfl.: "Fra Antikken til Reformationen", Gyldendal 2010.

1. N.F.S Grundvig: ”Lover Gud, I kristne fromme”, 1817

2. Michael Nordberg: ”Den dynamiske middelalder”, 1984 (uddrag)

Fra Hansen, Lars P. V.: "Korstogene - Idé og virkelighed", Systime 2007.

1. Pave Urban II: Tale i Clermont om korstogene, 1128 (uddrag af udgave efter Fulcher af Chartres)

2. Edvard Gibbon: ”Vurdering af korstogene”, 1700-tallet

3. Edward Daniel Clarke: Travel in Various Countries of Europe, Asia and Afrika, 1800-tallet (Uddrag)

4. Akbar Ahmed: Muslimsk vurdering af korstogene, nutidig (uddrag)

5. Kim Esmark og Brian Maguire: Europa 1000-1300, 2000 (uddrag)

6. Fulcher af Chartres: Om livet i det hellige land

7. Usama ibn Munqidh: Om frankernes tolerance over for muslimerne

8. Usama om frankisk lægekunst

9. Ibn al-Athir om Saladins erobring af Jerusalem, 1230

10. Fransk korsfarersang, 1145

Andre forfattere.

1. Guibert af Nogent: Syn på korstoge, omkring år 1108 (uddrag fra Riley-Smith, L. & J.: The
Crusades - Idea and Reality 1095-1274 side 55)

2. Bernhard af Clairvaux: Brev om det andet korstog (uddrag fra Riley-Smith, J.: The Crusades, side 95)

3. Bernhard af Clairvaux: Brev om korstogene (Mayer, Hans Eberhard: The Crusades, side 34)

Filmklip:

Fra: www.youtube.com

1. The Vikings, 1958. (uddrag)

2. Vikinger – vikingerne og deres verden (fra Nationalmusset).

3. Christian Fuhlendorff - Vikingerne, datidens storskraldsmænd.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 Oplysningstiden og Revolutioner

Generelt om forløbet:

I dette forløb går vi tæt på oplysningstiden og revolutioner herunder særligt den franske revolution. Fokus er at arbejde med oplysningstidens ideer og tanker og deres indflydelse på samfundet og revolutionerne, der opstod i 1700-tallet, og indførelsen af Grundloven i Danmark. (ca. 70 ns).

Litteratur

Grundbøger:

Adriansen, Inge mfl.: "Fra oplysningstid til imperialisme", Gyldendal 2009. Side 34-46, 61-72 og 131-135.

Carl-Johan Bryld ”Verden før 1914 – i dansk perspektiv”, Systime 2008, side 205-211

Enevælden i Danmark: (https://kbh.systime.dk/?id=161)

Kilder:

Adriansen, Inge mfl.: "Fra oplysningstid til imperialisme", Gyldendal 2009.:

1. Jean-Jacque Rousseau: Samfundspagten 1762 (uddrag)

2. Forfatningen af 1791

3. "Republikken" Maleri af Antoine-Jean Gros fra 1794


Andre kilder:

1. Thomas Hobbes ”Leviathan” (uddrag), 1651 (Hans Fink m.fl.: ”Social ulighed”, Systime 1983)

2. Ludvig Harboe: ”Indgangstale ved Christian 7.s salving” (uddrag), 1767 (https://kbh.systime.dk/?id=235)

3. Den Amerikanske Uafhængighedserklæring, 1776 [Allan Ahle: ”Den amerikanske borgerkrig”, Systime 2001)

4. USA’s Forfatning, 1787 (https://photos.state.gov/libraries/amgov/133183/constitution/US_Constitution_Danish.pdf)

5. ”Debat i Den Grundlovgivende Rigsforsamling”, 1848 (www.danmarkshistorien.dk)

6. Uddrag af Grundloven (www.danmarkshistorien.dk)

7. Kobberstik fra 1787, der viser en skatteopkrævning hos fæstebonden.

8. The Sleep of Reason Produces Monsters, 1797-99 af Francisco Goya.

9. "Ordener hænger man paa Idioter" af P.A. Heiberg, 1790

10. Cahiers des doléances (uddrag af valgbrev fra 3. standen)


Filmklip:

1. 1. Jesper Langballe & Thomas Bredsdorff debatterer oplysningstiden (https://www.youtube.com/watch?v=zpzRxUdvlCY)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Danmark i 1800-tallet

Generelt om forløbet:

I dette forløb, der beskæftiger sig med kernestoffet brud og tradition, vil der blive lagt vægt på viden om og indsigt i 1800-tallets Danmark med henblik på national identitet, demokratiets indførelse og industrialiseringen. Dette skal give eleverne kendskab til deres kulturelle baggrund og give dem indsigt i dansk identitet og bevidsthed. De skal opnå viden om, hvordan det danske demokrati opstod, hvordan det har udviklet sig, og det enkelte menneskes mulighed for at udøve indflydelse på den politiske proces. Endvidere skal de få en forståelse af begreberne national identitet og nationalisme og få et indblik i industrialiseringens betydning for Danmark. (ca. 80 ns).

Litteratur:

Grundbøger:

Adriansen, Inge mfl.: "Fra Oplysningstid til imperialisme", Gyldendal 2016. Side 101-108, 131-135, 109-110.

Grubb, Ulrik mfl.: "Overblik - Verdenshistorie i korte træk", Gyldendal 2007. Side 124-127.

Ebbe Kühle: "Danmark - Historie, samfund: Hovedfaser i Danmarkshistorien", Gyldendal 1989. Side 106-112.

Ebbe Kühle: "Danmarks Historie -  et globalt perspektiv", Gyldendal 2008. Side 212-217.

https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/krigen-i-1864/ (om krigen i 1864)



Kilder:

Fra: "Fra oplysningstid til Imperialisme":

1. Ove Malling: "Store og gode Handlinger af Danske, Norske og Holstenere", 1777.

2. Georg Brandes: ”Om at være både dansker og europæer”, tale ved Folketingsvalget 1901.

3. Kilderne 1,2, 3, 4, 5, 6, 7 og 8 om arbejdernes forhold på Crome og Goldschmidts fabrikker.

Andre forfattere

1. Johanne Meyer: ”Kvindens politiske valgret og valgbarhed”, 1888 (fra: www.danmarkshistorien.dk)

2. Carl Ploug: "I Landstinget om kommunal valgret til kvinder", 1888 (fra: www.danmarkshistorien.dk)

3. BREV FRA MENIG HOLGER PETERSEN "OM AFFÆREN VED LUNDBY", 1864 (www.danmarkshsitorien.dk)

4. BREVE FRA CHRISTIAN 9. TIL BEFOLKNINGEN, 1864. (www.danmarkshsitorien.dk)

5. "Tanker om Alsees Indtagelse’": af generalmajor Poul Ulrik Scharffenberg (uddrag) 1. september 1864. (www.danmarkshsitorien.dk)

6. "Adresse til den hoie Civilbestyrelse for Hertugdømmet Slesvig". (www.danmarkshsitorien.dk)

7. Martin Bahnsens dagbog (uddrag). (www.danmarkshsitorien.dk)

8. "Løbeseddel, Kjære ven". (www.danmarkshsitorien.dk)


Billeder/malerier:

1. Otto Bache: "Veteranerne ankommer til Kjøbenhavn 9. september 1849", 1894.

2. Thomas Kluge: "Et kort ophold", 1997-98.

3.”Preussernes storm på Als" af Wilhelm Camphausen, 1866.

4.”Episode af ottende brigades modangreb ved Dybbøl 18. april 1864” af Wilhelm
Rosenstand, 1894.

5. Niels Simonsen: "Episode af tilbagetoget fra Dannevirke den 5. - 6. februar 1864", 1864, Det nationalhistoriske museum på Frederiksborg slot.
  

Filmklip:


Rasmus Gjenthøj (Institut for historie, Syddansk Universitet): https://www.youtube.com/watch?v=BHQJNVJ5XRw

Finnsk Fjernsyn: Dybbøl slaget 1864: https://www.youtube.com/watch?v=N_vx1PzfUOw&list=PLA958AD9DF0CFB2FB

Rasmus Jarlov vs. Zenia Stampe: 1864: https://www.youtube.com/watch?v=3SXLEq0fmVw
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Nazismen og Holocaust

Generelt om forløbet:

Dette forløb beskæftiger sig med nazismen og Holocaust. I den forbindelse har klassen arbejdet med Weimarrepublikken, årsager til nazismens magtovertagelse, kendetegn ved fascismen og nazismen, livet i Det Tredje Rige, jødeudryddelsen og diskussionen om, hvem der var ansvarlige for jødeudryddelsen. Klassen har i forbindelse med forløbet lavet en skriftlig aflevering. (ca. 70 ns).

Litteratur


Grundbøger:

Bryld, Carl-Johan: ”Verden efter 1914 – i et dansk perspektiv”, Systime 2008. Side 81-104 og 106-110.   

Frederiksen, Peter: "Det tredje Rige - Fællesskab og Forbrydelse", Systime 1998. Side 55-63,  75-79, 109-111 og 119-121.


Kilder:

1. Forskellige valgplakater fra Weimarrepublikken: ”Schluss mit der Korruption”, "Ich verlass mich auf den Schlichter", "Das sind die Feinde der Demokratie!" og "Wer schützt Familie-Heimat-Arbeit?"

2. ”En overlevendes beretning fra udryddelseslejren Treblinka” (oversat til dansk fra Yitzhak, Arad: ”Documents on the Holocaust”, University of Nebraska Press, 1999)

3. Otto Komm: "Nazist eller kommunist" (uddrag af interview fra 1990erne) (Fra: Frederiksen, Peter: "Det tredje Rige - Fællesskab og Forbrydelse", Systime 1998)

4. Adolf Hitler: "Om ungdomsopdragelse" (interview fra 1935) (Fra: Frederiksen, Peter: "Det tredje Rige - Fællesskab og Forbrydelse", Systime 1998)

5. Adolf Hitler: "Om kunstens funktion" (Tale ved åbningen af "Haus der Deutschen Kunst, 1937) (Frederiksen, Peter: "Det tredje Rige - Fællesskab og Forbrydelse", Systime 1998)

6. Balilla-baldet, 1923: ”Balilla-organisationens ånd” (fra www.his2rie.dk)

7. Forskellige syn på Holocaust:

A. Daniel Goldhagen: (fra: Daniel J. Goldhagen "Hitler's Willing Executioners. Ordinary Germans and the Holocaust" USA, 1996)

B. Christopher Browning: (fra: Christopher R. Brownings "Ordinary Men. Reserve Police Battalion 101 and the Final Solution in Poland" New York, 1998)

C. Felix Landau: (fra: Omar Bartov: "The Holocaust: Origins, Implementation, Aftermath" 2000)

D. Karl Frenzel: (fra: Yitzhak Arad "Belzec, Sobibor, Treblinka: The Operation Reinhard Death Camps", Indianapolis: Indiana University Press, 1987)


Dokumentar:

Siri Aronsen og Morten Brask: "Jøden og Arieren", 1997.





Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Historieopgaven 13-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Romerriget

Generelt om forløbet:

I dette forløb ser vi på den romerske historie fra republikken over kejserdømmet til Romerrigets sammenbrud. Der vil være fokus på overgangen fra republikken til kejserdømmet, det politiske system, samfundsopbygningen og herunder familien og slaverne. (ca. 50 ns).

Litteratur

Grundbøger:

Bender, Johan og Haastrup, Gudrun: ”Oldtidens Rom” , Munksgaard 1996. side. 13-30

Carlsen, Jesper: ”Romerriget – Samfund, familie, slaver”, Systime 2001. Side 13-16, 44-49, 60-62, 70-72 og 76-78.

Avisartikler:
Troels Heeger: "Professor har studeret Romerrigets fald - og nu har han en advarsel til Vesten": Berlingske den 9. december 2023.

Kilder:

Fra Carlsen, Jesper: ”Romerriget – Samfund, familie, slaver”, Systime 2001.

1. Polyb: ”Om romernes statsforfatning”

2. Quintus Tullius Cicero: "Kortfattet vejledning i valgkamp"

Fra Kim B. Danielsen mfl.: "Fra Antikken til Reformationen", Gyldendal 2010.

1.Cicero: "Om pligterne"

2. Plutarch: ”Tiberius Gracchus”, 1. århundrede

3. Sallust: ”Om Sulla og det moralske forfald i Rom”, ca. 40 f.v.t.

4. Prima-Porta-statuen af Augustus

5. Varro: ”Om landbrugsslaver og hyrder”, 47 f.v.t.

6. Apuleius: ”Et bageri”, ca. 170 (Uddrag)

Andre kilder:

1.Edward Gibbon: ”Det romerske riges forfald og undergang” (Edward Gibbon: Det romerske Riges Forfald og Undergang 1-4, kapitel 38. 1962)

2. Michael Rostovtzeff: Roms historie, 1926 (uddrag)

3. Hjortsø, Leo og Bjøl Erling: Politikens Verdenshistorie bind 5: Romerriget (1983)


Film:

Dokumentaren ”Dydens republik” fra BBC-serien ”Ancient Worlds”, 2010
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Renæssance og Reformation

Generelt om forløbet:

I dette forløb er der fokus på renæssancens nyskabelser inden for kunst, arkitektur og kultur såvel som inden for videnskab. Der arbejdes ligeledes med baggrunden for reformationen, dens særlige kendetegn og kritikpunkter, der fremførtes først og fremmest af Martin Luther. (ca. 70 ns).

Grundbøger:

Danielsen, Kim B. mfl.: "Fra Antikken til Reformationen", Gyldendal 2010. Side 185-204.

Gade, Hans-Kurt mfl.: ”Europas vej”, Munksgaard 1997. S 125-140

Kilder:
1. Giovanni Pico della Mirandola: "Om menneskets værdighed" (uddrag), (fra: Danielsen, Kim B. mfl.: "Fra Antikken til Reformationen", Gyldendal 2010)

2. Martin Luther: uddrag af "Luthers 95 teser, 1517", (fra: Winther, Jens: ”Reformation og modreformation” 1971)

3. Karikaturer (”Med Luther som sækkepibe” af Schoen, Erhard, omkring 1535 og ”Luthers und Luzifers einträchtige Vereinigung” (Luther og Lucifers harmoniske
forening), Petrus Sylvius, 1535)

4. Pietro Peruginos: ”Jesus overdrager nøglerne til apostlen Peter”, 1481-1482

5. Christiern Pedersen: ”Forordet til oversættelsen af det Nye Testamente – 1531”, (fra: Danielsen, Kim B. mfl.: "Fra Antikken til Reformationen", Gyldendal 2010)

6. Erasmus af Rotterdam: ”Dårskabens pris – 1509”, (fra: Winther, Jens: ”Reformation og modreformation” 1971)

7. Gallilei: "Brev til Kepler", 1610 (Aage Marcus, Livsanskuelse gennem Tiderne. Gyldendal, 1958.)


Film:

"Historien om Danmark - Reformation og renæssance".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 10 Japans Historie

Om forløbet

I dette forløb har klassen beskæftiget sig med Japans historie fra Tokugawa-shogunatet 1603-1868 til og med 2. verdenskrig. Tyngden har ligget på perioden fra midten af 1800-tallet til 1945, hvor vi har arbejdet med Japans åbning i midten af 1800-tallet, industrialiseringen og moderniseringen af landet, ligesom der har været fokus på den japanske imperialisme fra slutningen af 1800-tallet til 1945. Der har også kort været fokus på japansk religion og kultur og tidlig historie.

Baggrundslitteratur:

Jens-Peter Fage Madsen: ”Ansigt til ansigt med japanerne”, Pantheon 2017. Side 6-12, 23-29

Annette S. Hansen og Lene Ipsen: ”Japan mellem øst og vest”, Systime 2011. S. 25-28 og 32-38, 47-54, 76-82, 87-95, og 103-111

Kilder:

Fra Annette S. Hansen og Lene Ipsen: ”Japan mellem øst og vest”, Systime 2011.

1. Kume Kunitakes vurdering af europæisk rigdom og magt, 1878

2. Fukuzawa Yukichi, ”En opmuntring til at lære”,1872

3. Tokutomi Lichiro: ”Den kommende generation i Taischoperioden og fremtiden for Japans imperium”, 1916


Andre kilder:

1. Millard
 Fillmore, 
President 
of
 the 
United
 States 
of
 America,
 to
 His
 Imperial 
Majesty,
 the
 Emperor 
of
 Japan
 November
 13,
1852 (http://afe.easia.columbia.edu/ ps/japan/fillmore_perry_letters.pdf)

2. Commodore 
Matthew 
C.
Perry
 to 
His
 Imperial
 Majesty, 
the
 Emperor 
of
 Japan
 July 
7,
1853 (http://afe.easia.columbia.edu/ ps/japan/fillmore_perry_letters.pdf)

3. THE EDICTS OF THE TOKUGAWA SHOGUNATE (http://afe.easia.columbia.edu/ps/ Japan/tokugawa_edicts_military.pdf)

4. Halfdan Rasmussen: ”Efter Bikini”, 1948 (”http://www.fredsakademiet.dk/ abase/digte/digt9.htm)


Billeder og plakater:

1. Russian cartoon (1904)

2. Woodblock print: “Naval Engagement outside Port Arthur Manchuria during the 1904 Russo-Japan War” signed by the Meiji woodblock print master Nobukazu Yasai (1874-1944), made in February 18th 1904.

3. “Japan's 1894 victory over China”, Punch 1894

4. Ukiyo-e nishiki-e by Toshihide Migita depicting the surrender of Chinese forces after the Battle of Weihaiwei, dated November 1895.Published in 1895

5. Punch Vol.119 p.11 July 4 1900. Japan (addressing the Powers). "Delighted to join you, gentlemen; but permit me to remark that if some of you hadn't interfered when I had him down, It would have saved all this trouble!"

6. In this “Great Duel between Yellow and White,” the United States, France, Germany, and England look on as Japan (the emperor in a yellow kimono) tries to knock the white Russian polar bear off its legs (labeled Korea and Manchuria). All but invisible is a dagger in the emperor’s hand. Postkort fra Frankrig, 1904.


Film:

1. ”Japans historie - Shogunens vilje”

2. History of Japan (https://www.youtube.com/watch?v=Mh5LY4Mz15o)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 11 Kronologiforløb

Generelt om forløbet

I dette korte forløb sættes de gennemgåede emner/områder i kronologisk rækkefølge til hinanden. Det bruges som opsummering på de tre års forløb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde