Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Ingrid Jespersens Gymnasieskole
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Anders Drevald, Emma Bundgård Fals, Håkon Magnus Holm
|
Hold
|
2022 id/C (1C id, 2C id, 3C id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ultimate
Litteratur:
Udvalgte sider (s. 6-9 + s. 12-14 + s. 19) fra kompendiet: ”ULTIMATE – En introduktion til undervisning”
Tekniske færdigheder:
-Baghåndskast
-Gribeteknik
-Cut
-Kendskab til forhåndskast
-Kendskab til stack
-Kendskab til mandsopdækning
Teori
-Regler
-Spirit of the game
-Kondition og testformer (der laves løbetest)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Badminton
Eleverne introduceres i dette forløb til badminton.
Badminton:
Litteratur:
Udleveret kompendium
Tekniske færdigheder:
-Kort/lang serv
-Benarbejde
-Kendskab til clear
-Kendskab til drop
-Udførelse af simple slagserier
-Forløbsprøve med selvstændig sammensætning af slagserie
Teori:
- Løbende inddragelse af kompendium + afsluttende prøve med afsæt i kompendium
- Introduktion og arbejde med drejebøge
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
11,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Rytmisk opvarmning
I dette forløb arbejdes der med opvarmning / bevægelse til musik. Eleverne udarbejder i grupper opvarmningsprogrammer, som de efterfølgende præsenterer.
Tekniske færdigheder:
-Bevægelse i takt til musik
-Kendskab til gang-, løb, og svingserier
-Kendskab til sammensætning af opvarmningprogram
-Kendskab til fysiologisk og mental vigtighed af opvarmning
-Brug af musik og krop til at skabe stemninger
Teori:
-Opvarmnings betydning (udleverede sider fra yubio - se under udleveret opgave)
-Labans bevægelseslære (introduktion til begreber)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fysisk træning og leg
Obligatorisk bip-test og cirkeltræning
Dernæst fodbold, basket eller badminton.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ultimate - repetition
Bygger videre på efterårets grundforløb
Kamp og genopfriskning af regler
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Fodbold
Foldbold:
Niveauinddelt
Teknik og taktik
Øvelser:
- Fokus på afleverings-, skudformer
- Dribleøvelser
- Spiløvelser: partibold, Ajax-firkant
- Fodbold cirkel (bold- og styrke-øvelser)
- Forsvar: 3 mod 6, "smørklat" med pres/støtte
- Angreb: sammenspil med afslutning
Spil
Forløbskrav:
- indersideafleveringer og tæmninger
- driblinger
- halvtliggende vristspark
- afslutninger på mål
- indgå i kampsituationer og vise spilforståelse
Materiale: Yubio, kapitel 11
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Dans: Jive
Forløb med 7 moduler jive.
Vi arbejder med de grundlæggende jivedansetrin - og variationer.
Materiale: Yubio: kapitel 32.3.
Sidste modul består af fremvisning i jive samt drejebog.
Videoerne (nedenstående link til YouTube) på de pågældende moduler udgør lektier. De øves individuelt eller i par hjemmefra og sættes sammen parvis/gruppevis i timerne.
I de praktiske moduler øves og repeteres trinnene - og sættes sammen til en selvvalgt jive til selvvalgt musik der fremvises i sidste modul.
Modul 1:
Grundtrin og dameføring
Damedrejning
American Spin
Stop & Go
Modul 2:
Grundtrin
Damedrejning
American Spin
Stop & Go
Chassé ved siden af hinanden
Kick 1
Modul 3:
Egen træning
Ovenstående trin samt øve to nye trin:
Vindmøllen
Kick 2
Modul 4
Øve egen koreografi til selvvalgt musik. Introduktion til og arbejde med drejebog
Modul 5
Fremvise egen koreografi og arbejde med drejebog (aflevering af drejebog)
Modul 6
Intro til Cha cha cha
Modul 7
Cha cha cha og afrunding
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Volley + studietur
Boldbasis:
Forskellige lege og øvelser mhp. boldtilvænning og føling.
- kaste
- gribe
- drible
Volley:
Primær fokus
- fingerslag
- baggerslag
- underhåndsserv
- regler
- placering på banen og forskellige positioner i spillet.
Sekundært fokus:
- Smash
- overhåndsserv
afsluttede med beachvolley ifm. studietur
Litteratur:
kap 13: volley i Yubio
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Spydkast
Intro til spydkast
- greb og holdeteknik
- kastevinkel og afvikling
- centralbevægelser og rotation
- stemskridt
- tilløb
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Træningsprojektet i 3.g
Planlægning, gennemførsel og evaluering af individuelt træningsprojekt.
Der introduceres til træningsprojektet med teori om træning og træningslære.
Overordnet formål er forbedring af kondition, og eleverne vælger individuelt fokus og målsætning.
Der laves obligatoriske start- og sluttest. Her anvendes Coopertest.
Endvidere laver eleverne individuelle test afhængig af træningsfokus, hvis det giver mening med andre tests end Coopertesten.
Obligatorisk træning i idrætstimerne hvor forskellige aspekter af konditionstræning præsenteres.
Aflevering af rapport, hvor projektet evalueres. Rapporten danner også udgangspunkt for en individuel evalueringssamtale med efterfølgende feedback.
Litteratur: Hede og Paludan-Müller: Kroppen i fokus side 62-70, Nucleus, 2014.
Yubio 67 - 76
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Dans - Performance
Performance.
Der arbejdes indledende med lærerstyrede koreografier (discodans, afrodans og en jump- og svingserie).
Forlæns og baglæns rulle, håndstand, håndstand-rulle, og vejrmølle introduceres.
Der arbejdes videre med bevægelseselementerne og labanteori. Forløbet afsluttes med et gruppearbejde, hvor eleverne skal lave en performance, hvor der både indgår koreograferet dans og gymnastikøvelser. Labans bevægelseslære inddrages. Serien fremvises og evalueres.
Forløbskrav:
- sving til musik
- brug af musikkens rytme og tempo
- gymnastikelementer
- anvendelse af Laban
- egen koreografi
Yubio: kapitel 30.3 + 30.8
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Flagfootball
Flagfootball.
Vi fokuserer på kaste- og gribeteknik.
Derefter arbejder vi med:
- positioner, defense/offence, roller på banen
- snap
- cuts/modtagninger
- hand-off
- kastespil
- løbespil
- blitz
- defence
- regler og spillets gang
Yubio 2024, kap. 16.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50742187651",
"T": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50742187651",
"H": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50742187651"
}