Holdet 2022 id/C - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Ingrid Jespersens Gymnasieskole
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Anders Drevald, Emma Bundgård Fals, Håkon Magnus Holm
Hold 2022 id/C (1C id, 2C id, 3C id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ultimate
Titel 2 Badminton
Titel 3 Rytmisk opvarmning
Titel 4 Fysisk træning og leg
Titel 5 Ultimate - repetition
Titel 6 Fodbold
Titel 7 Dans: Jive
Titel 8 Volley + studietur
Titel 9 Spydkast
Titel 10 Træningsprojektet i 3.g
Titel 11 Dans - Performance
Titel 12 Flagfootball

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ultimate

Litteratur:
Udvalgte sider (s. 6-9 + s. 12-14 + s. 19) fra kompendiet: ”ULTIMATE – En introduktion til undervisning”

Tekniske færdigheder:
-Baghåndskast
-Gribeteknik
-Cut
-Kendskab til forhåndskast
-Kendskab til stack
-Kendskab til mandsopdækning
Teori
-Regler
-Spirit of the game
-Kondition og testformer (der laves løbetest)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Badminton

Eleverne introduceres i dette forløb til badminton.

Badminton:
Litteratur:
Udleveret kompendium

Tekniske færdigheder:
-Kort/lang serv
-Benarbejde
-Kendskab til clear
-Kendskab til drop
-Udførelse af simple slagserier
-Forløbsprøve med selvstændig sammensætning af slagserie

Teori:
- Løbende inddragelse af kompendium + afsluttende prøve med afsæt i kompendium
- Introduktion og arbejde med drejebøge
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Rytmisk opvarmning

I dette forløb arbejdes der med opvarmning / bevægelse til musik. Eleverne udarbejder i grupper opvarmningsprogrammer, som de efterfølgende præsenterer.

Tekniske færdigheder:
-Bevægelse i takt til musik
-Kendskab til gang-, løb, og svingserier
-Kendskab til sammensætning af opvarmningprogram
-Kendskab til fysiologisk og mental vigtighed af opvarmning
-Brug af musik og krop til at skabe stemninger

Teori:
-Opvarmnings betydning (udleverede sider fra yubio - se under udleveret opgave)
-Labans bevægelseslære (introduktion til begreber)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fysisk træning og leg

Obligatorisk bip-test og cirkeltræning

Dernæst fodbold, basket eller badminton.
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Ultimate - repetition

Bygger videre på efterårets grundforløb

Kamp og genopfriskning af regler
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Fodbold

Foldbold:
Niveauinddelt
Teknik og taktik
Øvelser:
- Fokus på afleverings-, skudformer
- Dribleøvelser
- Spiløvelser: partibold, Ajax-firkant
- Fodbold cirkel (bold- og styrke-øvelser)
- Forsvar: 3 mod 6, "smørklat" med pres/støtte
- Angreb: sammenspil med afslutning

Spil

Forløbskrav:
- indersideafleveringer og tæmninger
- driblinger
- halvtliggende vristspark
- afslutninger på mål
- indgå i kampsituationer og vise spilforståelse

Materiale: Yubio, kapitel 11
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Dans: Jive

Forløb med 7 moduler jive.
Vi arbejder med de grundlæggende jivedansetrin - og variationer.

Materiale: Yubio: kapitel 32.3.

Sidste modul består af fremvisning i jive samt drejebog.

Videoerne (nedenstående link til YouTube) på de pågældende moduler udgør lektier. De øves individuelt eller i par hjemmefra og sættes sammen parvis/gruppevis i timerne.
I de praktiske moduler øves og repeteres trinnene - og sættes sammen til en selvvalgt jive til selvvalgt musik der fremvises i sidste modul.

Modul 1:
Grundtrin og dameføring
Damedrejning
American Spin
Stop & Go


Modul 2:
Grundtrin
Damedrejning
American Spin
Stop & Go
Chassé ved siden af hinanden
Kick 1

Modul 3:
Egen træning
Ovenstående trin samt øve to nye trin:
Vindmøllen
Kick 2

Modul 4
Øve egen koreografi til selvvalgt musik. Introduktion til og arbejde med drejebog

Modul 5
Fremvise egen koreografi og arbejde med drejebog (aflevering af drejebog)

Modul 6
Intro til Cha cha cha

Modul 7
Cha cha cha og afrunding






Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Volley + studietur

Boldbasis:

Forskellige lege og øvelser mhp. boldtilvænning og føling.
- kaste
- gribe
- drible

Volley:
Primær fokus
- fingerslag
- baggerslag
- underhåndsserv
- regler
- placering på banen og forskellige positioner i spillet.

Sekundært fokus:
- Smash
- overhåndsserv

afsluttede med beachvolley ifm. studietur

Litteratur:
kap 13: volley i Yubio
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Spydkast

Intro til spydkast

- greb og holdeteknik
- kastevinkel og afvikling
- centralbevægelser og rotation
- stemskridt
- tilløb
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Træningsprojektet i 3.g

Planlægning, gennemførsel og evaluering af individuelt træningsprojekt.

Der introduceres til træningsprojektet med teori om træning og træningslære.

Overordnet formål er forbedring af kondition, og eleverne vælger individuelt fokus og målsætning.

Der laves obligatoriske start- og sluttest. Her anvendes Coopertest.
Endvidere laver eleverne individuelle test afhængig af træningsfokus, hvis det giver mening med andre tests end Coopertesten.

Obligatorisk træning i idrætstimerne hvor forskellige aspekter af konditionstræning præsenteres.

Aflevering af rapport, hvor projektet evalueres. Rapporten danner også udgangspunkt for en individuel evalueringssamtale med efterfølgende feedback.

Litteratur: Hede og Paludan-Müller: Kroppen i fokus side 62-70, Nucleus, 2014.
Yubio 67 - 76
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Dans - Performance

Performance.

Der arbejdes indledende med lærerstyrede koreografier (discodans, afrodans og en jump- og svingserie).
Forlæns og baglæns rulle, håndstand, håndstand-rulle, og vejrmølle introduceres.
Der arbejdes videre med bevægelseselementerne og labanteori. Forløbet afsluttes med et gruppearbejde, hvor eleverne skal lave en performance, hvor der både indgår koreograferet dans og gymnastikøvelser. Labans bevægelseslære inddrages. Serien fremvises og evalueres.

Forløbskrav:
- sving til musik
- brug af musikkens rytme og tempo
- gymnastikelementer
- anvendelse af Laban
- egen koreografi

Yubio: kapitel 30.3 + 30.8
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Flagfootball

Flagfootball.

Vi fokuserer på kaste- og gribeteknik.
Derefter arbejder vi med:
- positioner, defense/offence, roller på banen
- snap
- cuts/modtagninger
- hand-off
- kastespil
- løbespil
- blitz
- defence
- regler og spillets gang

Yubio 2024, kap. 16.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer