Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Ingrid Jespersens Gymnasieskole
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Håkon Magnus Holm, Jens Gad Lind
|
Hold
|
2022 id/D (1D id, 2D id, 3D id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ultimate
Litteratur:
Udvalgte sider (s. 6-9 + s. 12-14 + s. 19) fra kompendiet: ”ULTIMATE – En introduktion til undervisning”
Tekniske færdigheder:
-Baghåndskast
-Gribeteknik
-Cut
-Kendskab til forhåndskast
-Kendskab til stack
-Kendskab til mandsopdækning
Teori
-Regler
-Spirit of the game
-Kondition og testformer (der laves Coopertest)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmning/Badminton
Eleverne deles i 2 grupper.
Der arbejdes 6 moduler med badminton og 6 moduler med opvarmning/bevægelse til musik.
Badminton:
Litteratur:
sider: 636-639, 641-643
Tekniske færdigheder:
-Kort/lang serv
-Benarbejde
-Kendskab til clear
-Kendskab til drop
-Udførelse af simple slagserier
Teori:
-Regler for single
-Introduktion og arbejde med drejebøger
Opvarmning:
Litteratur:
Kroppen i fokus, Hede og Paludan-Müller, Nucleus, 2014
Sider: 119-123
Tekniske færdigheder:
-Bevægelse i takt til musik
-Kendskab til gang-, løb, og svingserier
-Kendskab til sammensætning af opvarmningprogram
Teori:
-Opvarmnings betydning
-Kendskab til sammensætning af opvarmningprogram
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Drejebog badminton
|
20-01-2023
|
Drejebog rytmisk opvarmning
|
12-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
18,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ultimate 2
Afslutning på ultimateforløb fra begyndelsen af 1.g.
Repetition af kast og fokus på spil.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fodbold
Foldbold:
Niveauinddelt
Teknik og taktik
Øvelser:
- Fokus på afleveringer, tæmninger, skudformer
- Dribleøvelser
- Partibold
- Fodbold cirkel (bold- og styrke-øvelser)
- Angreb: sammenspil med afslutning
Spil
Forløbskrav:
- indersideafleveringer og tæmninger
- driblinger
- halvtliggende vristspark
- afslutninger på mål
- indgå i kampsituationer og vise spilforståelse
Yubio: kapitel 11.2 + 11.3
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Jive
Jive
Modul 1
Grundtrin og dameføring
Damedrejning
American Spin
Stop & Go
Vild med dans
Modul 2
Grundtrin
Damedrejning
American Spin
Stop & Go
Chassé ved siden af hinanden
Kick
Modul 3
Egen træning
Ovenstående trin samt øve to nye trin:
Mooch step
Vindmøllen
Vild med dans
Modul 4
Øve egen koreografi til selvvalgt musik. Introduktion til og arbejde med drejebog
Modul 5
Øve egen koreografi til selvvalgt musik. Introduktion til og arbejde med drejebog
Modul 6
Fremvise egen koreografi og arbejde med drejebog (aflevering af drejebog)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Studietur Skiløb
Studierejse med idræt og fysik til Geneve/Tignes
Studiebesøg på CERN.
Skiløb og fysik i Tignes. Niveauopdelt undervisning i skiløb.
Særligt fokus på udgangsposition, tryk på yderski og vertikalarbejde.
Teori om muskelarbejde under skiløb.
Som forberedelse bruges 1 modul på teori om skiløb og muskelarbejde samt 2 moduler på fysisk træning med særligt fokus på ben og core.
Yubio: kapitel 2 + 3
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Atletik
Atletik
Spydkast
1. Løb Coopertest
2. Spydkast (Yubio s. 845-846 + spydkast videoer fra yubio)
- Greb
- Dart-spydkast
- Stående kast
- Kryds over og stemskridt
- Færdige kast
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Træningsprojekt
Planlægning, gennemførsel og evaluering af individuelt træningsprojekt.
Der introduceres til træningsprojektet med teori om træning og træningslære.
Overordnet formål er forbedring af kondition, og eleverne vælger individuelt fokus og målsætning.
Der laves obligatoriske start- og sluttest. Her anvendes Coopertest.
Endvidere laver eleverne individuelle test afhængig af træningsfokus.
Obligatorisk træning i idrætstimerne.
Kontinuerlig træning, interval træning, trappetræning, relevant styrketræning (core)
Der afholdes et teorimodul med basal gennemgang af kondition og energiprocesser.
Aflevering af rapport, hvor projektet evalueres. Rapporten fremlægges i forbindelse med gruppesamtale med lærer.
Kroppen i fokus: Kapitel 3 Konditionstræning, pp. 63 til 70
Nucleus
Yubio: Kapitel 20 Træningsprojektet
Yubio: Kapitel 2 + 3
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Performance
Der arbejdes indledende med lærerstyrede koreografier (discodans og afrodans).
Forlæns og baglæns rulle, håndstand, håndstand-rulle, og vejrmølle introduceres
Der arbejdes videre med redskabselementerne og forløbet afsluttes med et gruppearbejde, hvor eleverne skal lave en performance, hvor der både indgår koreograferet dans og gymnastikøvelser. Labans bevægelseslære inddrages. Serien fremvises og evalueres.
Forløbskrav:
- sving til musik
- bruge musikkens rytme og tempo
- rulle på madras, forlæns og baglæns
- håndstand med modtagning
- vejrmølle
- anvendelse af Laban
Endvidere arbejdes der med håndstand - rulle.
Yubio: kapitel 30.3 + 30.8
Yubio: kapitel 27.3.1 + 27.3.2 + 27.3.4
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Flagfootball
Vi arbejder med boldspillet flagfootball.
Indledningsvis fokuserer vi på kaste- og gribeteknik.
Vi arbejder med:
- positioner, defense/offence (CB, Safety, Blitz/Center, QB, WR, RB)
- snap
- cuts/modtagninger: out, in, hook, fly
- hand-off
- kastespil
- løbespil
- blitz
- defence, mand/zone
- regler og spillets gang
Yubio 2022 kap. 16.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50742204824",
"T": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50742204824",
"H": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50742204824"
}