Holdet 2022 id/E - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Ingrid Jespersens Gymnasieskole
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Karen Marie Ellegård Hansen, Nils Eigil Bradtberg
Hold 2022 id/E (1E id, 2E id, 3E id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ultimate
Titel 2 Rytmisk opvarmning
Titel 3 Badminton
Titel 4 Fysisk træning og leg
Titel 5 Ultimate
Titel 6 Fodbold
Titel 7 Dans: Jive
Titel 8 Studietur i Rom med idræt og samfundsfag
Titel 9 Atletik: spyd og løb
Titel 10 Træningsprojektet i 3G
Titel 11 Dans - Performance
Titel 12 Flagfootball

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ultimate

Eleverne introduceres til spillet ultimate og de vigtigste regler, og vi arbejder med teknik og taktik, samt det færdige spil.

Litteratur:
Udvalgte sider (s. 6-9 + s. 12-14 + s. 19) fra kompendiet: ”ULTIMATE – En introduktion til undervisning”
Yubio: kapitel 15 om Ultimate

Tekniske færdigheder/taktik:
-Baghåndskast
-Gribeteknik
-Cut
-Kendskab til forhåndskast
-Kendskab til stack
-Kendskab til mandsopdækning
Teori
-Regler
-Spirit of the game
-Kondition og testformer
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Rytmisk opvarmning

I dette forløb arbejdes der med opvarmning / bevægelse til musik. Eleverne udarbejder i grupper opvarmningsprogrammer, som de efterfølgende præsenterer.

Tekniske færdigheder:
-Bevægelse i takt til musik
-Kendskab til gang-, løb, og svingserier
-Kendskab til sammensætning af opvarmningprogram
-Kendskab til fysiologisk og mental vigtighed af opvarmning
-Brug af musik og krop til at skabe stemninger

Teori:
-Opvarmnings betydning (udleverede sider fra yubio - se under udleveret opgave)
-Labans bevægelseslære (introduktion til begreber)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Badminton

Eleverne introduceres i dette forløb til badminton.

Badminton:
Litteratur:
Udleveret kompendium

Tekniske færdigheder:
-Kort/lang serv
-Benarbejde
-Kendskab til clear
-Kendskab til drop
-Udførelse af simple slagserier
-Forløbsprøve med selvstændig sammensætning af slagserie

Teori:
- Løbende inddragelse af kompendium + afsluttende prøve med afsæt i kompendium
- Introduktion og arbejde med drejebøge
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fysisk træning og leg

Obligatorisk bip-test og cirkeltræning

Dernæst fodbold, basket eller badminton.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Ultimate

Bygger videre på efterårets grundforløb

Kamp og genopfriskning af regler
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Fodbold

Foldbold:
Niveauinddelt
Teknik og taktik
Øvelser:
- Fokus på afleverings-, skudformer
- Dribleøvelser
- Spiløvelser: partibold, Ajax-firkant
- Fodbold cirkel (bold- og styrke-øvelser)
- Forsvar: 3 mod 6, "smørklat" med pres/støtte
- Angreb: sammenspil med afslutning

Spil

Forløbskrav:
- indersideafleveringer og tæmninger
- driblinger
- halvtliggende vristspark
- afslutninger på mål
- indgå i kampsituationer og vise spilforståelse

Materiale: Yubio, kapitel 11
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Dans: Jive

Forløb med 8 moduler jive.
Vi arbejder med de grundlæggende jivedansetrin - og variationer.

Materiale: Yubio: kapitel 32.3.

Sidste modul består af fremvisning i jive samt drejebog.

Videoerne (nedenstående link til YouTube) på de pågældende moduler udgør lektier. De øves individuelt eller i par hjemmefra og sættes sammen parvis/gruppevis i timerne.
I de praktiske moduler øves og repeteres trinnene - og sættes sammen til en selvvalgt jive til selvvalgt musik der fremvises i sidste modul.

Modul 1:
Grundtrin og dameføring
Damedrejning
American Spin
Stop & Go


Modul 2:
Grundtrin
Damedrejning
American Spin
Stop & Go
Chassé ved siden af hinanden
Kick 1

Modul 3:
Egen træning
Ovenstående trin samt øve to nye trin:
Vindmøllen
Kick 2

Modul 4
Øve egen koreografi til selvvalgt musik. Introduktion til og arbejde med drejebog

Modul 5
Øve egen koreografi til selvvalgt musik. Introduktion til og arbejde med drejebog

Modul 6
Fremvise egen koreografi og arbejde med drejebog (aflevering af drejebog)







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Studietur i Rom med idræt og samfundsfag

Idræt i Rom med fokus på fodboldens betydning og nationalisme. Besøg og rundvisning på det Olympiske stadion.
Derudover cykeltur og løb i Borghesehaven.

Litteratur:
Calcio italiano (uddrag)
Halvguderne (fokus på Klaus Berggreens fortælling om at være fodboldspiller i AS Roma)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Atletik: spyd og løb

Atletik - spyd og løb

I dette forløb arbejder vi med spydkast og løb.

Spydkast:
Eleverne arbejder med delelementer (koordinationsøvelser, stående kast, krydsover, stemskridt, tilløb) + det færdige kast - og fokuserer på 1) tilløb, 2) krydsover og stemskridt og 3) afvikling af kastet.
Afslutningsvis: spydkastkonkurrence.

Løb:
Her har vi haft fokus på kortdistanceløb og stafet. Eleverne har trænet sprintens faser: acceleration, maksimal hastighed og afslutning, samt lavet depecheøvelser - og til sidst er der løbet 4 x 100 m stafet.
Som en del af forløbet har eleverne desuden lavet Coopertest / biptest.

Materiale: Yubio (atletik + tests)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Træningsprojektet i 3G

Træningsprojektet i 3G.

Planlægning, gennemførsel og evaluering af individuelt træningsprojekt.

Der introduceres til træningsprojektet med teori om træning og træningslære.

Overordnet formål er forbedring af kondition, og eleverne vælger individuelt fokus og målsætning.

Der laves obligatoriske start- og sluttest. Her anvendes Coopertest.
Endvidere laver eleverne individuelle test afhængig af træningsfokus.
Midtvejssamtale hvor træningen evalueres.

Obligatorisk træning i idrætstimerne.
Kontinuerlig træning, interval træning, trappetræning, relevant styrketræning (core)
Der afholdes et teorimodul med basal gennemgang af kondition og energiprocesser.



Litteratur:

Kroppen i fokus: Kapitel 3 Konditionstræning, pp. 63 til 70, Nucleus

Yubio: Kapitel 20 Træningsprojektet


Aflevering af synopsis (træningsprojektets formål - testresultater - teori - træningsprogram - diskussion - træningseffekter - konklusion).
Derefter evaluering: præsentation af projektet i 3-mands-grupper & efterfølgende samtale.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Dans - Performance

Performance.

Der arbejdes indledende med lærerstyrede koreografier (discodans, afrodans og en jump- og svingserie).
Forlæns og baglæns rulle, håndstand, håndstand-rulle, og vejrmølle introduceres.
Der arbejdes videre med bevægelseselementerne og labanteori. Forløbet afsluttes med et gruppearbejde, hvor eleverne skal lave en performance, hvor der både indgår koreograferet dans og gymnastikøvelser. Labans bevægelseslære inddrages. Serien fremvises og evalueres.

Forløbskrav:
- sving til musik
- brug af musikkens rytme og tempo
- gymnastikelementer
- anvendelse af Laban
- egen koreografi

Yubio: kapitel 30.3 + 30.8
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Flagfootball

Flagfootball.

Vi fokuserer på kaste- og gribeteknik.
Derefter arbejder vi med:
- positioner, defense/offence, roller på banen (CB, Safety, Blitz/Center, QB, WR, RB)
- snap
- cuts/modtagninger: out, in, hook, fly
- hand-off
- kastespil
- løbespil
- blitz
- defence, mand/zone
- regler og spillets gang

Yubio 2024, kap. 16.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer