Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Ingrid Jespersens Gymnasieskole
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Emma Bundgård Fals, Håkon Magnus Holm, Nils Eigil Bradtberg
|
Hold
|
2022 id/F (1F id, 2F id, 3F id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ultimate
Introduktion til boldspillet 'Ultimate' ud fra et teknisk, taktisk og teori.
Taktiske færdigheder:
- Dybde og bredde
- Mandsopdækning og zoneopdækning
- Spilopbygning (korte afleveringer vs. lange afleveringer)
Tekniske færdigheder:
-Baghåndskast
-Gribeteknik
-Cut
-Kendskab til forhåndskast
-Kendskab til stack
-Kendskab til mandsopdækning
- Teori
-Regler
-Spirit of the game
-Kondition og testformer (der laves Coopertest)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rytmisk opvarmning
I dette forløb arbejdes der med opvarmning / bevægelse til musik. Eleverne udarbejder i grupper opvarmningsprogrammer, som de efterfølgende præsenterer.
Tekniske færdigheder:
-Bevægelse i takt til musik
-Kendskab til gang-, løb, og svingserier
-Kendskab til sammensætning af opvarmningprogram
-Kendskab til fysiologisk og mental vigtighed af opvarmning
-Brug af musik og krop til at skabe stemninger
Teori:
-Opvarmnings betydning (udleverede sider fra yubio - se under udleveret opgave)
-Labans bevægelseslære (introduktion til begreber)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Badminton
Eleverne introduceres i dette forløb til badminton.
Badminton:
Litteratur:
Udleveret kompendium
Tekniske færdigheder:
-Kort/lang serv
-Benarbejde
-Kendskab til clear
-Kendskab til drop
-Udførelse af simple slagserier
-Forløbsprøve med selvstændig sammensætning af slagserie
Teori:
- Løbende inddragelse af kompendium + afsluttende prøve med afsæt i kompendium
- Introduktion og arbejde med drejebøge
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fysisk træning og leg
Obligatorisk bip-test og cirkeltræning
Dernæst fodbold, basket eller badminton.
NB: Indgår som tillæg til Crossfit og som intro til øvelser til træningsprojektet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ultimate
Bygger videre på efterårets grundforløb
Kamp og genopfriskning af regler
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Fodbold
Forløb
1. lektion: Teknik, boldtilvænning, inderside, tæmninger
2. lektion: Driblinger, finter
3. lektion: Afleveringer, afslutninger
4. lektion: Taktik, forsvar, angreb
5. lektion: Taktik, sammenspil
6. lektion: Kampsituationer, miniturnering
7. lektion: Forløbsprøve, drejebøger
Formål
Formålet med fodboldforløbet er en grundlæggende introduktion til de centrale bestanddele af
fodboldspillet.
I de første lektioner er hovedvægten på basale boldtilvænningsøvelser og teknik, hvor der er fokus på så mange boldberøringer for hver elev som muligt.
I de følgende lektioner øves driblinger, afleveringer og afslutninger, og det hele sættes sammen
i femte lektion, hvor sammenspil og taktik er i fokus.
Forløbsprøven tager udgangspunkt i de vigtigste og mest centrale dele af de gennemgåede
øvelser.
Forløbskrav
- Indersideafleveringer til makker 3-10 meter væk
- Tæmme bolden efter modtagning af indersideaflevering fra makker 3-10 meter væk
- Returnere bold i luften til makkers hænder, når denne kaster til dig fra 1-2 meters afstand
- Udføre 2 forskellige former for driblinger/finter med og uden moderat pres fra modstander
- Løbe med bolden, mens du har kontrol over den tæt ved dine fødder
- Indgå i sammenspil med medspillere, mens en modspiller presser (fx 4:1)
- Taktisk at gøre dig spilbar, når en medspiller har brug for at aflevere bolden
- Afslutte mod mål både med og uden moderat pres fra modstander
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
Materiale:
Yubio kapitel 11 (s. 492 – 530) Fodbold.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Drejebog: Fodbold
|
16-06-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Jive & Cha-cha-cha
Pardans med vægt på latinerdans (jive og chachacha)
Grundlæggende historisk og kulturel intro til latinerdans som stilart (og afvigelser fra standarddans ift. udførelse og deres kulturelle islæt)
Praksis:
Indledningsvis vægt på grundtrin, håndfatning, anvendelse af hofte og rytme
Sidenhen vægt på sammensætning af delelementer, udførelse selvstændig koreografi
Litteratur:
Yubio kap 32 - med vægt på illustrationsvideoer
Aflevering af drejebøger
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Jive drejebog
|
09-02-2024
|
Drejebog: Jive & Cha-cha-cha
|
16-06-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Cross-fitt
Crossfit med fokus på funktionalitet, styrke og kondition.
4 moduler bygget op omkring simple øvelser med gradvis progression i ovenstående kriterier.
Øvelserne opbygges enkeltstående i kombination med øvrige, således, at der opbygges små serier, der træner forskellige muskelgrupper.
Følgende øvelser indgår i forløbet:
Burpees, jump-squats, Atomic sit-ups, Lunges, worm walk, Box jump, shuttle sprint, Mountain Climber.
Hertil mere klassiske øvelser (mave, ryg, ben), der udfordres indenfor balance, præcision styrke mv - jf. de 10 kriterier for crossfit.
Yubio: s. 963-969
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Træningsprojekt
Planlægning, gennemførsel og evaluering af individuelt træningsprojekt.
Der introduceres til træningsprojektet med teori om træning og træningslære.
Overordnet formål er forbedring af kondition, og eleverne vælger individuelt fokus og målsætning.
Der laves obligatoriske start- og sluttest. Her anvendes Coopertest.
Endvidere laver eleverne individuelle test afhængig af træningsfokus.
Løbende input af ajourføring af træning og træningsmål.
Obligatorisk træning i idrætstimerne.
Kontinuerlig træning, interval træning, sekundære målsætninger (muskeludholdenhed og coreøvelser)
Aflevering af rapport, hvor projektet evalueres
Power Point om træningsprojekt
Yubio: Kap 2,3 og 20
NB: Forløbet 'crossfit' kan indgå som øvelser, der understøtter sekundært mål til træningsprojektet.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Træning
|
04-10-2024
|
Træningsprojekt
|
03-11-2024
|
3F oplæg træningsprojekt
|
08-11-2024
|
Drejebog: Træningsprojekt
|
16-06-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Performance
Undervisning i og vægt på følgende i koreografierne:
- Saturday night fever
- Finsk disco
- Labans bevægelseslære
- Håndstand - rulle
- Rytmisk opvarmning (svingserie)
- Akro (håndstand - rulle)
Eleverne udarbejder en selvvalgt koreografi, hvor ovenstående elementer indgår.
Teori:
Udleveret materiale om Labans BESS koncept + yubio om Labans bevægelseslære
Teori om musik og bevægelse (fra yubio)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Finsk disko
|
20-12-2024
|
Drejebog: Performance
|
16-06-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Flag-football
Flag-football med fokus på taktik og teknik
Fokus på kaste- og gribeteknik.
Derefter arbejder vi med:
- positioner, defense/offence, roller på banen (CB, Safety, Blitz/Center, QB, WR, RB)
- cuts/modtagninger: out, in, hook, fly
- hand-off
- kastespil
- løbespil
- blitz
- defence, mand/zone
- regler og spillets gang
Yubio kap. 16 s. 697-708
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50742207130",
"T": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50742207130",
"H": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50742207130"
}