Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Ingrid Jespersens Gymnasieskole
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Palle Veje Rasmussen
|
Hold
|
2022 MA/C (1C MA, 2C MA, 3C MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Valgsystemet
valgmatematik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
procentregning og eksponentiel funktion
procentregning
eksponentiel funktion
halveringskonstant
fordobloingskonstant
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 4
|
17-11-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Potensfunktioner og omvendt proportionalitet
potensfunktioner
typer
to-punktsformlen
Eksponentiel og potensregression
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 5
|
08-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Andengradspopynomiet/polynomier
Polynomier generelt
Andengradspolynomiets graf
andengradsligningen (bevis)
Toppunktsformlen/symmetriaksen (bevis)
Faktorisering(bevis)
polynomiel faktorisering
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 7
|
17-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vektorregning
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 8
|
24-02-2023
|
Opgave 9
|
16-03-2023
|
Opgave 10
|
19-04-2023
|
Opgave 11
|
03-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Differentialregning
• Grænseværdi
• Eksempel 1: Hvad er en grænseværdi?
• Eksempel 2: Grænseværdier eksisterer ikke altid
• Definition 1: Grænseværdi
o Kontinuitet
o Definition: Kontinuitet i
o Interaktivitet - Grænseværdi og kontinuitet
o Kontinuerte funktioner
o
• Før vi går til grænsen: Sekant og differenskvotient
• Sekantens hældning
•
• I grænsen: Tangent og differentialkvotient
o Interaktivitet - Sekant og tangent
o Hvordan "opstår" tangenten?
o Hvordan fastlægges differentialkvotienten?
o Definition: Differentialkvotient
o Eksempel 2 - Bestemmelse af differentialkvotient
o Ikke-differentiable funktioner
o Funktionen f med blå graf
• Tretrinsreglen
• Sætning 1: Differentialkvotienten for en lineær funktion
• Bevis 1: Differentialkvotienten for en lineær funktion
• Den konstante funktion
o Sætning 2: Differentialkvotienten for en konstant funktion
o
o Sætning 3: Differentialkvotienten for andengradspolynomiet
o Bevis 3: Differentialkvotienten for andengradspolynomiet
o Eksempel 1 - Differentiation af et andengradspolynomium
o Sætning 4: Differentialkvotient for kvadratrodsfunktionen
o Bevis 4: Differentialkvotient for kvadratrodsfunktionen
o Eksempel 2 - Kvadratrodsfunktionen
• Sætning 1: Differentiation - Konstant gange funktion
• Eksempel 1: Differentiation - Konstant gange funktion
• Bevis 1: Differentiation - Konstant gange funktion
• Sætning 2: Differentiation - Sum af to funktioner
o Eksempel 2: Differentiation - Sum af to funktioner
o Bevis 2: Differentiation - Sum af to funktioner
o Interaktiv øvelse - Trinvis bevis: Differentiation - Sum af to funktioner
o Sætning 3: Differentiation - Differens af to funktioner
o
o Eksempel 3: Differentiation - Differens mellem to funktioner
o Sætning 4: Differentiation - Produkt af to funktioner
o Eksempel 4: Differentiation - Produkt af to funktioner
o Bevis 4: Differentiation - Produkt af to funktioner
o Interaktiv øvelse - Trinvis bevis: Differentiation - Produkt af to funktioner
o
Eksempel 5 - Sammensat funktion
• Definition 1: Sammensat funktion
• Eksempel 6: Hvordan er funktionen sammensat?
•
o Sætning 5: Differentiation - Sammensat funktion
o Eksempel 7: Differentiation af sammensat funktion
o
• Eksempel 1 - Bestem den afledede funktion
• Interaktivitet - Graf for afledet funktion
• Alternativ skrivemåde for den afledede funktion
•
• Den naturlige eksponentialfunktion
• Definition 1: Den naturlige eksponentialfunktion
• Interaktivitet - Den naturlige eksponentialfunktion
NB: Nedenstående er gennemgået uden beviser:
• Sætning 1: Differentiation - Den naturlige eksponentialfunktion
o Bevis 1: Differentiation - Den naturlige eksponentialfunktion
o Sætning 2: Differentiation - Den naturlige eksponentialfunktion med konstant
o Bevis 2: Differentiation - Den naturlige eksponentialfunktion med konstant
o Eksponentialfunktionen
o Sætning 3: Differentiation - Eksponentialfunktionen
o Bevis 3: Differentiation - Eksponentialfunktionen
o
o Den naturlige logaritmefunktion
o Sætning 4: Differentiation - Den naturlige logaritmefunktion
o Bevis 4: Den naturlige logaritmefunktion
o
o Potensfunktionen
o Sætning 5: Differentiation - Potensfunktion
o Bevis 5: Differentiation - Potensfunktion
o Eksempel 1: Differentiation af en potensfunktion
o
o Sætning: Afledet funktion for kendte funktioner
o Eksempel 2 - Differentiation af kendte funktioner
o Eksempel 3 - Differentiation med CAS
o
• Definition 1: Tangent
• Eksempel 1 - Tangentligning når røringspunktet kendes
• Eksempel 2 - Tangentligning når hældningen kendes
• Eksempel 3 - Er linjen tangent til grafen?
o Sætning 1: Tangentens ligning
o Bevis 1: Tangentens ligning
o Eksempel 4 - Tangent gennem et punkt uden for grafen
• Monotoniforhold og den afledede funktion
• Sætning: Monotonisætningen
• Eksempel 1 - Vis at en funktion er voksende
•
o Eksempel 2 - Monotoniforhold ud fra monotonilinje
o Eksempel 3 - Grafernes opførsel og tilhørende monotonilinje
o Eksempel 4 - Monotoniforhold bestemt med CAS
o
• Eksempel 1 - Optimering af kasses overfladeareal
• Interaktivitet - Optimering af kassens overfladeareal
• Eksempel 2 - Størst mulig fortjeneste
• Når funktionen er defineret på et lukket og begrænset interval
• Når funktionen også er differentiabel
•
• Når funktionen er defineret på et åbent og begrænset interval
o Når funktionen er defineret på et ubegrænset interval
o
• Definition: Væksthastighed
• Eksempel 1: Væksthastighed for en plante
• Eksempel 2 - Væksthastighed - forskellige typer spørgsmål
• Marginalbetragtninger
o Eksempel 3 - Marginalomkostninger
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 1
|
23-08-2023
|
Arbejd selv 12.september
|
12-09-2023
|
Opgave 2
|
20-09-2023
|
3.oktober - arbejd selv.
|
03-10-2023
|
Projekt Kasse
|
06-10-2023
|
Arbejd-selv-modul 10/10
|
10-10-2023
|
Opgave 3
|
28-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Sandsynlighed, binomialfordeling, hypotestest
• Definition 1: Endeligt sandsynlighedsfelt
• Eksempel 2: Hændelser
• Definition 2: Hændelse
o Eksempel 3: Den komplementære hændelse
o A-priori-sandsynligheder
o Frekventielle sandsynligheder
o Symmetrisk sandsynlighedsfelt
o Definition 3: Symmetrisk sandsynlighedsfelt
o Sætning 1: Symmetriske sandsynlighedsfelter
o Bevis 1: Symmetriske sandsynlighedsfelter
o Eksempel 4: Kast med to mønter
• Sætning 1: Multiplikationsprincippet ("BÅDE-OG"-princippet)
• Rækkefølger
• Fakultet
o Definition 1: Fakultet
o Eksempel 2: Antal rækkefølger generelt
o Eksempel 3: Transportmuligheder
o Sætning 2: Additionsprincippet ("ENTEN-ELLER" princippet)
o Eksempel 4: Isboden
• Hvad er en mængde?
• Hvad er en kombination?
• Hvad er en permutation?
• Definition 1: Kombination og permutation
o Eksempel 1: Gruppe på 3 udtages fra 7 personer
o Sætning 1: Antal kombinationer
o Eksempel 2: Beregning af K(n, r)
o Eksempel 3: Sandsynligheder med K(n, r)
o
• Definition 1: Stokastisk variabel
• Eksempel 1: Et terningspil med gevinst
• Middelværdi, varians og spredning
• Definition 2: Middelværdi
o Definition 3: Varians og spredning
o Definition 4: Normale og exceptionelle udfald
o
• Definition 1: Binomialforsøg
• Sætning 1: Binomialfordelingen
• Bevis 1: Binomialfordelingen
o Eksempel 2: Udtrækning med tilbagelægning
o Eksempel 3: Udtrækning uden tilbagelægning
o Sætning 2: Middelværdi og spredning for binomialfordelingen
o
• Eksempel 4: En dobbeltsidet binomialtest
• Eksempel 5: En højresidet binomialtest
• Hvordan skal vi forstå accept og forkastelse af H0?
• Oversigt over binomialtest
•
•
• Eksempel 6: Eksakt konfidensinterval
• Fortolkning af konfidensinterval
• Sætning 3: Konfidensinterval for andel
• Eksempel 7: Konfidensinterval ved brug af formel
•
• Frekvensfordelinger
• Normalfordelingen
• Definition 1: Normalfordelingen
• Tæthedsfunktionen for normalfordelingen
o Interaktivitet - Frekvensfunktionen for normalfordelingen
o Eksempel 1 - Slikposer med normalfordelt vægt
o Fordelingsfunktionen for normalfordelingen
o Definition 2: Fordelingsfunktionen for normalfordelingen
o Interaktivitet - Tæthedsfunktion og fordelingsfunktion
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 3
|
28-10-2023
|
Opgave 4
|
06-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Diskriptiv statistik
Ugrupperede og grupperede observationer
Ugrupperet statistik:
Stolpediagram og fraktiler
Boksplot
Middelværdi
Varians og spredning
Grupperet statistik:
Histogram
Sumkurve
Fraktiler
Middelværdi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Logaritme
Logaritmefunktionerne
Definition 1: Funktionen log
• To vigtige regler
• Øvelser 1.1.1 - 1.1.2
o Den naturlige logaritme
o Definition 2: Funktionen ln
o Graf for log og ln
o Øvelse 1.1.3 - 1.1.7
• Logaritmeregneregler
• Bevis 1: Logaritmeregneregler
• Regneregel 1
• Regneregel 2
o Regneregel 3
o Brug af regnereglerne
o Eksempel 1: Logaritmetabeller
o Eksempel 2: Logaritmen til potenser
oVækstegenskab for ln og log
o ln og log er proportionale
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Repitition og opgaveregning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Integralregning
Materiale:
Videoer i 2.g suppleret med:
Systime plus A3 - stx (ibog) af Dalby, Madsen, Overgaard og Studsgaard
Hele kapitel 1
https://plusstxa3.systime.dk/?id=2700
Fokus: Sammenhængen mellem integral og differentialregning. Bestemmelse af stamfunktioner uden hjælpemidler (generel færdighedsregning)
Beviser:
Bestemmelse af flere stamfunktioner til en funktion
Entydighed: Formen for alle stamfunktioner til en funktion
Bestemmelse af stamfunktioner til kendte funktioner
Regneregler for det ubestemte integral - herunder integration ved substitution
Bevis for integralregningens hovedsætning
Bevis for regneregler for for det bestemte integral - herunder integration ved substitution
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Det gyldne snit
Definition på det gyldne snit
Historisk matematik
Bevis for det gyldne tal
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 7
|
17-05-2024
|
Projekt: Det gyldne snit
|
21-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Integralregning
Bevis for Integralregningens hovedsætning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Differentialligninger
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 1
|
23-08-2024
|
Opgave 2
|
13-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Vektorfunktioner
Materiale:
Systime plus A3 - stx (ibog) af Dalby, Madsen, Overgaard og Studsgaard
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Funktioner af 2 variable
Materiale:
Systime plus A3 - stx (ibog) af Dalby, Madsen, Overgaard og Studsgaard
Hele kapitel 4
https://plusstxa3.systime.dk/?id=2703
Fokus:
Tegning og grafisk formidling af funktioner af to variable, herunder snitkurver og niveaukurver.
Differentiation og bestemmelse af stationære punkter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Årets særligt studeret emne
Årets særligt studeret emne: Sandsynlighed.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Trigonometriske funktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Normalfordelingen mm
Frekvensfordelinger
Normalfordelingen
Tæthedsfunktionen for normalfordelingen
Regneregler for en kontinuert stokastisk variabel
Standardnormalfordelingen
Graferne for standardnormalfordeling og normalfordeling
Normalfordeling og standardnormalfordeling
Fraktilplot
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50748267589",
"T": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50748267589",
"H": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50748267589"
}