Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Ingrid Jespersens Gymnasieskole
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Kristian Clemensen
|
Hold
|
2022 SA/E (1E SA, 2E SA, 3E SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Identitet i det senmoderne samfund
Grundlæggende viden om socialisering, det senmoderne samfund, samt identitetsdannelse heri. Særligt fokuserede vi på en case om sociale medier, og så ligeledes en dokumentar (DR: FOMO) om netop den effekt som sociale medier kan have på identitetsdannelsen.
Central teori:
- Giddens, Honneth, Goffman, Ziehe og Beck
I juni tog holdet til Folkemødet på Bornholm, hvor det overordnet tema for holdet var "unges trivsel i det senmoderne samfund". Her indsamlede eleverne holdninger fra ledende politiske aktører og NGO’er, som skulle bruges til en afsluttende nyhedsartikel. Heri arbejdet eleverne med nyhedskriterierne, og meget overordnet med, hvordan man laver et interview.
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Økonomi I
Introducerende forløb med grundlæggende viden om makroøkonomi og forskellige velfærdsstatsmodeller. Herunder blandt andet viden om:
- De økonomiske mål og målkonflikter
- Det økonomiske kredsløb
- Økonomisk politik (kort og langt sigt)
- Velfærdsstatens udfordringer
Forløbet er tænkt som fundament til det senere økonomi-forløb i 2.G, hvor der gås mere teoretisk og kritisk til værks.
I forløbet blev eleverne også introduceret for Excel-regneark, da vi øvede lineær regression, andels-, indeks- og vækstberegning til deres skriftlige opgaver.
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Kernestof:
Økonomi
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dansk politik I
Introducerende forløb med grundlæggende viden om demokrati, politiske rettigheder, parlamentarisk styringskæde, politisk ideologi og skillelinjer, samt vælger- og partiadfærd.
Forløbet er tænkt som fundament til det senere politik-forløb i 3.G, hvor der gås mere teoretisk og kritisk til værks.
I forløbet arbejdede eleverne med hvert deres politiske parti i grupper, for at gå i dybden med statistisk materiale vedrørende vælgertyper, politiske mærkesager, ideologi og træning i at arbejde med modeller (særligt partiadfærd, herunder Molins- og Kaare Strøms model).
Faglige mål
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark, herunder de politiske systemer i Danmark
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Køn og ligestilling
I dette forløb er der fokus på kønsnormer, roller og socialisering. Derudover har holdet med udgangspunkt i formel og reel ligestilling undersøgt det danske arbejdsmarkedet, fordelingen i hjemmene mm. i det senmoderne samfund i Danmark.
Som et eksempel på aktuelt problemstilling er øremærket barsel blevet undersøgt og diskuteret, med inddragelse af politiske holdninger, kønsteori (herunder Butler, Beauvoir og biologisk determinisme) og økonomisk argumentation.
Ved siden af undervisningen skrev holdet en sammenligning om kønsneutral pædagogik, hvori teoretiske uenigheder var centralt.
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Politik
- rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
SRO: immigrantliv
Tværfagligt forløb med engelsk A (SRO) omhandlende integration, anerkendelse, medborgerskab mm. I forløbet har holdet arbejdet med cases fra Danmark, men selve opgaven omhandlede forhold i Storbritannien med en ny premierminister med indisk etnicitet - og spørgsmålet: Er en ny PM med anden etnisk baggrund udtryk for lighed?
Central teori:
- Axel Honneth: Anerkendelsesteori
- Pierre Bourdieu: Symbolsk vold og habitus
- Erving Goffman: Stigmateori
- Gordon Allport: Kontaktteori
Materiale:
"Ærkedansker, Perkerdansker", Columbus 1. udgave, side 89-110
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
Kernestof:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
Politik
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Nationalisme i Italien
Et kort forløb om nationalisme, fascisme, identitetspolitik og migration i Italien som optakt til holdets studietur til Rom (med SA/HI/ID), hvor netop nationalisme og italiensk identitet var temaet.
Teoretisk er der arbejdet med Smith, Anderson, Fukuyama, Bauman m.fl. til at nuancere de centrale problemstillinger og cases.
Eleverne arbejdede både kvalitativt og kvantitativt i forløbet.
På selve studieturen besøgte vi en sociologiprofessor, der sammenlignede den danske velfærdsstat med den italienske, og eleverne blev klogere på forskelle og ligheder. Vi besøgte et asylcenter, hvor en flygtning der selv havde taget turen illegalt over Middelhavet berettede om hans oplevelser - her fik eleverne mulighed for at stille spørgsmål angående push- og pull-faktorer, samt mødet med Europa/Italien.
Grundbog:
Iversen, Kristian (2018): "Nationer og nationalisme", Columbus, side 11-20, 22-32, 34-42, 45-49, 56-61
Film og TV:
Dokumentarfilmen "Kampen om Grønland" (2020) af Kenneth Sorento
VICE News: "Italy could elect its first far-right leader since Mussolini" https://www.youtube.com/watch?v=lnhkDjb6nec&ab_channel=VICENews
VICE News: "Surviving One of the Deadliest Routes to Europe: Refugees at Sea" https://www.youtube.com/watch?v=nPelTu3iupc&ab_channel=VICENews
DR2 (2018): 'Identitetspolitik', interview m. F. Fukuyama i Deadline, 11. dec, https://www.youtube.com/watch?v=uHr8FaTW78g&ab_channel=AndreasIngemannBramsen
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
Kernestof:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande
Politik
- politiske ideologier og skillelinjer
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Økonomi II
Dette forløb bygger videre på økonomi-forløbet fra 1.G.
Nu med et fokus på økonomisk teori (Smith, Keynes og Friedman), makroøkonomiske mål, økonomisk politik (med cases fra Danmark), samt til sidst et kritisk syn på den herskende liberale økonomis fokus på vækst. Som alternativ økonomisk teori læste vi om Kate Raworths 'Doughnut-økonomi', samt så eksempler på feministisk økonomi (herunder Emma Holten).
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
Økonomi
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
International politik
Et generelt forløb om International Politik. I forløbet er eleverne introduceret til de klassiske IP-skoler, samt deres nyere udgaver i form af neorealismen og neoliberalisme. Derudover har eleverne arbejdet med konstruktivisme som tredje perspektiv.
Eleverne har arbejdet gruppevis ud fra forskellige aktuelle cases, herunder Kina og USA kamp om hegemoni, Rusland-Ukraine mm. samt Danmarks position i mere usikker verden
I slutningen af forløbet var der en selvstændigt fokus på Danmarks udenrigspolitiske muligheder og begrænsninger som småstat i en mere og mere usikker verden.
Ved siden af undervisningen har eleverne arbejdet skriftligt både kvalitativt og kvantitativt med genrene: undersøgelse, sammenligning, diskussion og notat.
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed behandle problemstillinger
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
Metode
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Danmarks udenrigs- og sikkerhedspolitiske strategi, 2023.pdf
-
IP-bogen; sider: 12-23, 32-48, 51-60, 62-66, 71-79, 81, 100-108, 142-149, 151, 196-212
-
IP-teori - Klassisk realismen.docx
-
IP-teori - konstruktivisme.docx
-
Modulplan
-
3E IP - IP-cases .docx
-
Uddrag af kapitel 1 i FN-pagten.docx
-
Danmark i Sikkerhedsrådet.docx
-
Sejr i FN var mere, end Lars Løkke havde turde at håbe på.docx
-
INTERVIEW- Ekspert- Reform af FN kan fremme freden.docx
-
Fred i Ukraine er blevet til et spil om en ny verdensorden.docx
-
Fukuyama - historiens afslutning.docx
-
Huntington - civilisationernes sammenstød.docx
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Valg i USA
Et kort forløb om det amerikanske præsidentvalg og politiske system i forbindelse med valget i 2024. Forløbet havde en komparativ dimension, da eleverne i hvert modul sammenlignede amerikanske og danske forhold - eksempelvis angående polarisering og magtens tredeling.
Vi havde desuden besøg af den daværende amerikanske ambassadør til Danmark på skolen, samt journalist og USA-analytiker, Emil Lee Madsen, der fortalte om aktuelle amerikanske tendenser i valgkampen.
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
Sociologi
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund,
- politiske beslutningsprocesser
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Dansk politik II
Et kort forløb om dansk politik anno 2024, med særlig fokus på partiet Danmarksdemokraterne, og dets store popularitet, herunder på Inger Støjberg, parti- og vælgeradfærd, mediekampagner, og politisk spin. Dette fungerede desuden som et opsamlingsforløb på tidligere forløb om demokrati, parlamentarisme, populisme mm. fra 1.G.
Ved siden af undervisningen arbejdede holdet med statistisk usikkerhed og politiske kampagner skriftligt.
Grundbøger:
Jakob Glenstrup Jensby, Peter Brøndum, Politik-bogen, Columbus, kapitel 6, 7 og 10
Dokumentar:
DR: "Ingers stemmer" afsnit 1 og 2, 2022
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof
Sociologi
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Handel i en usikker verden
Formålet med dette korte forløb er at for indsigt i den økonomiske globaliserings effekter og konsekvenser for lande på forskelligt udviklingstrin. I forløbet har der desuden været fokus på hvorfor lande handler med hinanden (handelsteori), og hvorfor de ikke gør (protektionisme). Dette har særligt været interessant med Trumps toldkrig.
Til sidst diskuterede vi globaliseringen betydning, samt vindere og tabere.
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof
Politik
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Økonomi
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Danmark i EU
EU's politiske indflydelse på Danmark og omvendt har været fokus i dette forløb.
Underordnede fokuspunkter:
Institutionernes magt, EU's historie, dobbeltheden i danskernes holdning, de centrale politiske områder, suverænitet (formelt og reelt) og integrationen i EU's magt/samarbejde.
Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed behandle problemstillinger i samspil med andre fag demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
Politik
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Økonomi
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
International politik
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50749026424",
"T": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50749026424",
"H": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d50749026424"
}