Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
Ingrid Jespersens Gymnasieskole
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
Jens Gad Lind
|
Hold
|
2022 SP/CE (1CE SP, 2CE SP)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Begynderundervisning
Vi bruger begynderbogen Viva La Vida (Lindhardt og Ringhof) samt grammatiksiden Minlæring.dk
Gennemgang af grundlæggende grammatik. Vi læser spanske tekster og arbejder desuden med udtale, ordforråd samt prøver at tale så meget spansk som muligt.
Der arbejdes med mundtlige fremlæggelser, eksempelvis om latinamerikanske lande og hovedstæder.
Der afleveres skriftligt arbejde i form af mindre oversættelser, grammatikopgaver og fri skriftlig fremstilling.
Viva la Vida, grundbog (Lindhardt & Ringhof, 2017)
Grammatiske fokuspunkter:
substantiver
adjektiver
ser, estar, hay
tener
verbalperifrasen tener + que
ir
refleksive verber
præsens
perfektum
futuro próximo (ir + a + infinitiv)
muy/mucho
nægtelsen 'no'
talord
tiltaleord 'Du' og 'De'
Film:
Todo sobre mi madre (Pedro Almodóvar)
Diario de motocicleta (om Che Guevaras rejse i Sydamerika)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1 CE Spansk opgave 1
|
07-12-2022
|
1CE Spansk opgave 2
|
08-01-2023
|
1 CE Spansk opgave 3
|
05-03-2023
|
1CE Spansk Billedbeskrivelse
|
23-03-2023
|
1CE Spansk opgave 5
|
30-04-2023
|
Comic en español
|
09-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
La familia y los jóvenes
I dette forløb fokuserer vi særligt på de unges situation i dagens Spanien.
Hvordan er det at være ung i Spanien? Hvilke vilkår har de unge? Uddannelses- og jobmuligheder? Under og efter Covid 19?
Hvordan er det traditionelle og det moderne spanske familiemønster?
Eleverne skal have kendskab til 15M bevægelsen og begrebet Mileruistas, La generación de los mil euros
I perioden arbejder vi sideløbende med grammatik og har særligt fokus på imperfektum/præteritum.
I grupper laver eleverne deres egen film "La Buena Vida en Dinamarca"
La Buena Vida, bog og DVD
Nuevos Retratos; La generación de los mil euros
España en la calle; pp. 6-11,pp. 16-19, pp. 24-33, pp 42-47, pp. 56-59
Film: Todo sobre mi madre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Cuba - el período especial
Vi fokuserer på situationen på Cuba i perioden efter Sovjetunionens sammenbrud: "El Período Especial" og frem til i dag.
Indledningsvis læser vi om de sociale omvæltninger og nye sociale relationer efter 1991.
Vi læser teksten Cuba en cambio samt "Patricia la jinetera" fra Retratos Cubanos, og vi taler om de sociale, økonomiske og personlige konsekvenser ved krisen.
Vi laver den skriftlige opgave Miguel el cubano.
Vi ser dokumentarfilmen Cuba and the cameraman samt filmen Habana Blues.
Cuba en cambio (Gyldendal): Nuevas relaciones sociales
Retratos cubanos (Gyldendal): Patricia la jinetera.
Netflix: Cuba and the cameraman
Film: Habana Blues
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56805961488",
"T": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56805961488",
"H": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56805961488"
}