Holdet 2022 SP/CE - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2023/24
Institution Ingrid Jespersens Gymnasieskole
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Jens Gad Lind
Hold 2022 SP/CE (1CE SP, 2CE SP)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begynderundervisning
Titel 2 La familia y los jóvenes
Titel 3 Cuba - el período especial
Titel 4 El Laberinto del Fauno

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begynderundervisning

Vi bruger begynderbogen Viva La Vida (Lindhardt og Ringhof) samt grammatiksiden Minlæring.dk

Gennemgang af grundlæggende grammatik. Vi læser spanske tekster og arbejder desuden med udtale, ordforråd samt prøver at tale så meget spansk som muligt.

Der arbejdes med mundtlige fremlæggelser, eksempelvis om latinamerikanske lande og hovedstæder.

Der afleveres skriftligt arbejde i form af mindre oversættelser, grammatikopgaver og fri skriftlig fremstilling.

Viva la Vida, grundbog (Lindhardt & Ringhof, 2017)

Grammatiske fokuspunkter:
substantiver
adjektiver

ser, estar, hay
tener
verbalperifrasen tener + que
ir
refleksive verber

præsens
perfektum
futuro próximo (ir + a + infinitiv)

muy/mucho
nægtelsen 'no'
talord
tiltaleord 'Du' og 'De'


Film:
Todo sobre mi madre (Pedro Almodóvar)
Diario de motocicleta (om Che Guevaras rejse i Sydamerika)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
1 CE Spansk opgave 1 07-12-2022
1CE Spansk opgave 2 08-01-2023
1 CE Spansk opgave 3 05-03-2023
1CE Spansk Billedbeskrivelse 23-03-2023
1CE Spansk opgave 5 30-04-2023
Comic en español 09-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 La familia y los jóvenes

I dette forløb fokuserer vi særligt på de unges situation i dagens Spanien.
Hvordan er det at være ung i Spanien? Hvilke vilkår har de unge? Uddannelses- og jobmuligheder? Under og efter Covid 19?
Hvordan er det traditionelle og det moderne spanske familiemønster?
Eleverne skal have kendskab til 15M bevægelsen og begrebet Mileruistas, La generación de los mil euros

I perioden arbejder vi sideløbende med grammatik og har særligt fokus på imperfektum/præteritum.

I grupper laver eleverne deres egen film "La Buena Vida en Dinamarca"


La Buena Vida, bog og DVD
Nuevos Retratos; La generación de los mil euros
España en la calle; pp. 6-11,pp. 16-19, pp. 24-33, pp 42-47, pp. 56-59
Film: Todo sobre mi madre
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Cuba - el período especial

Vi fokuserer på situationen på Cuba i perioden efter Sovjetunionens sammenbrud: "El Período Especial" og frem til i dag.
Indledningsvis læser vi om de sociale omvæltninger og nye sociale relationer efter 1991.
Vi læser teksten Cuba en cambio samt "Patricia la jinetera"  fra Retratos Cubanos, og vi taler om de sociale, økonomiske og personlige konsekvenser ved krisen.
Vi laver den skriftlige opgave Miguel el cubano.
Vi ser dokumentarfilmen Cuba and the cameraman samt filmen Habana Blues.

Cuba en cambio (Gyldendal): Nuevas relaciones sociales
Retratos cubanos (Gyldendal): Patricia la jinetera.
Netflix: Cuba and the cameraman
Film: Habana Blues
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 El Laberinto del Fauno

Forløb: El Laberinto del Fauno

Med Guillermo del Toros film "El Laberinto del Fauno" (2006) som omdrejningspunkt er formålet med forløbet frem for alt mundtlighed.

Filmen som viser hvordan den republikanske modstandsbevægelse kæmper videre efter Francos sejr i Borgerkrigen, danner baggrundstæppe for forløbet, men det egentlige formål er mere mundtlighed, større ordforråd og fri formulering.
Vi arbejder derfor med filmens drejebog (undervisningsmateriale udarbejdet af Jesper Bjørnholt) som task-baseret undervisning.
Undervisningen er tilrettelagt efter en fast struktur: pre-reading tasks (forforståelse og vokabularium), arbejde med drejebogen (udtale og oversættelse), sekvenser af filmen (lyttestrategier) og slutteligt samtale med den nyerhvervede viden i samtaler.
På den måde arbejdedes med lytte-, læse- og samtalestrategier.

Kernestof:
• El Laberinto del Fauno
https://www.imdb.com/title/tt0457430/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_nm_0_q_el%2520laberinto

• Bjørnholt, Jesper: Undervisningsmateriale til Pans Labyrint af Guillermo del Toro -Uddrag af drejebog og øvelser til starten af 2g i forbindelse med kandidatspeciale af Jesper Bjørnholt

Efterladte familier får endelig svar: Forskere åbner massegrave fra Den Spanske Borgerkrig
https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/efterladte-familier-faar-endelig-svar-forskere-aabner-massegrave-fra-den?fbclid=IwAR10t912M4U6WxOzoqhht8xZYpwpdsXh2L8QK0uiiQ3g0RyGbPsRvYqEJx8

'El silencio de otros', dokumentar
https://www.imdb.com/title/tt8099236/?ref_=fn_al_tt_1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer