Ingrid Jespersens Gymnasieskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Ingrid Jespersens Gymnasieskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP/DF - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Ingrid Jespersens Gymnasieskole
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Katrine Nyrop Appelqvist, Susanne Stokholm Nielsen
Hold
2022 SP/DF (
2DF SP
,
3g SP
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#2 - Hispanos en los Estados Unidos
Titel 2
Forløb#3 - Jóvenes en España - Eksamen
Titel 3
Forløb#4 - El Laberinto del Fauno - Eksamen
Titel 4
Forløb#5 - Cuba
Titel 5
Forløb#6 - El Sexo en Proceso
Titel 6
Forløb#7: Las Mulas y las drogas - Eksamen
Titel 7
Forløb#8: la memoria histórica - Eksamen
Titel 8
Forløb#9: La dictadura de Chile - Eksamen
Titel 9
Forløb#1 - Begynderundervisning
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#2 - Hispanos en los Estados Unidos
Formålet med forløbet var at opnå indsigt i hispano'ers liv i og betydning for USA med udgangspunkt i afsnittet "Hispanos en los Estados Unidos" fra Viva la Vida (Gyldendal). Der ses på identitetsskabende faktorer og der stiftes bekendtskab med kendte amerikanere med hispano-rødder. Vi ser på hvordan sproget er en identitetskabende markør, og vi ser på de unges holdninger til både sprog og politik. Vi vender ligeledes hispano-amerikanernes muligheder - og stigmaer - på jobmarkedet. Slutteligt ser vi på Puerto Ricos særlige situation med fokus på tilhørsforholdet til USA.
Mexico, Puerto Rico, El Salvador, Den Dominikanske Republik, Guatemala
Kernestof:
• Spanglish
• Hispano, latino, chicano o americano
• Sonia Sotomayor: del Bronx del Tribunal Supremo
• El Movimiento Chicano
• uddrag af La Casa en Mango Street
• Los millennials y el voto latino en 2016
• Lin-Manuel pide ayuda para Puerto Rico
Indhold
Kernestof:
Viva la Vida
Presentaciones de música
Hispanos en los Estados Unidos tareas 2DF SP.docx
Hispanos en los EE.UU. introduccion.pdf
Minlæring
Hispanos en los EE.UU. texto.pdf
Jovenes latinos hablan mas ingles y menos espanol tareas.pdf
Hispano, latino, chicano o americano.pdf
Minlæring - gustar
Genrer Sa_dan kan man skrive en personlig blog.docx
Spanglish.pdf
Ark til billedbeskrivelse.pdf
Gloser til billedbeskrivelse.pdf
Minlæring - Imperativ
Gustar-øvelser.docx
Minlæring - mere futurum
Minlæring - Futurum
Minlæring - Diftongerende verber
Del Bronx al Tribunal Supremo.pdf
Hitverber.docx
La Diva del Bronx.pdf
Imperativ fra Gramática Básica.docx
El Movimiento Chicano.pdf
La Gramática pronominer 2DF SP.pdf
Høretelefoner
Chicano legacy mural.pdf
La Casa en Mango Street.pdf
La Casa en Mango Street - texto.pdf
Mojitos personales
Lin-Manuel pide ayuda para Puerto Rico.pdf
La casa de mis sueños
Vocabulario La casa de mis sueños.png
Hispanos - samtaleøvelse.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#3 - Jóvenes en España - Eksamen
Jóvenes en España
I dette forløb fokuserer vi særligt på de unges situation i dagens Spanien.
Hvordan er det at være ung i Spanien? Hvilke vilkår har de unge? Uddannelses- og jobmuligheder? Hvordan er det traditionelle og det moderne spanske familiemønster?
Eleverne skal have kendskab til 15M bevægelsen og begrebet Mileuristas, La generación perdida
I grupper laver eleverne deres egne film om "La Buena Vida en Dinamarca"
Kernestof:
• La Buena Vida, bog og DVD: Alejandro de Madrid
• Nuevos Retratos: La generación de los mil euros
• España en la calle: pp. 6-11, + pp.16-19 - Los jóvenes españoles bebemos mucho pero sabemos controlarlo
• España en la calle p. 32-33 - De las plazas al parlamento
• España en la calle p. 34-37 - La generación perdida
• Film: Perdiendo el norte, Nacho G. Velilla (2015)
Supplerende stof:
• Nuevos Retratos; La generación de los mil euros (tekst på dansk)
• España en la calle: s. 8-11 - I byen (på spansk).
• España en la calle: p. 24-29 - Ocupy din by (på dansk om 15 M bevægelsen.)
Temaer:
• 15M, la generación perdida, los mileuristas,
Indhold
Kernestof:
Google Doc: La casa de mis sueños
Minlæring - regelmæssig præsens
Palabras claves
Las palabras del Rey Felipe.docx
Entrega 3
La generacion de los mil euros DANSK del.pdf
La generacion de los mil euros SPANSK.pdf
Minlæring - datid
La generación de los mil euros-noter
Alejandro de Madrid.pdf
Las respuestas al texto "La generación de los mil euros"
Ark til billedbeskrivelse.pdf
Firelei Báez: I Consider Myself a Filter
Ciguapa - Wikipedia
República Dominicana - Wikipedia, la enciclopedia libre
Firelei Báez - - Features-Items - James Cohan
Firelei Báez-udstillingen
Una visita al museo
Élite - episodio 1
Espana en la calle del 2 - texto.pdf
Espana en la calle del 1.pdf
Élite
Hitverber 2DF SP.docx
España en la calle
Preguntas al texto España en la calle.png
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#4 - El Laberinto del Fauno - Eksamen
Forløb: El Laberinto del Fauno
Med Guillermo del Toros film "El Laberinto del Fauno" (2006) som omdrejningspunkt var formålet med forløbet frem for alt mundtlighed.
Filmen som viser hvordan den republikanske modstandsbevægelse kæmper videre efter Francos sejr i Borgerkrigen, dannede baggrundstæppe for forløbet, men det egentlige formål var mere mundtlighed, større ordforråd og fri formulering.
Vi arbejdede derfor med filmens drejebog (undervisningsmateriale udarbejdet af Jesper Bjørnholt) som task-baseret undervisning.
Undervisningen var tilrettelagt efter en fast struktur: pre-reading tasks (forforståelse og vokabularium), arbejde med drejebogen (udtale og oversættelse), sening af sekvenser af filmen (lyttestrategier) og slutteligt samtale med den nyerhvervede viden i samtaler.
På den måde arbejdedes med lytte-, læse- og samtalestrategier i alle moduler.
Kernestof:
• El Laberinto del Fauno
https://www.imdb.com/title/tt0457430/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_nm_0_q_el%2520laberinto
• Bjørnholt, Jesper: Undervisningsmateriale til Pans Labyrint af Guillermo del Toro -Uddrag af drejebog og øvelser til starten af 2g i forbindelse med kandidatspeciale af Jesper Bjørnholt
Efterladte familier får endelig svar: Forskere åbner massegrave fra Den Spanske Borgerkrig
https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/efterladte-familier-faar-endelig-svar-forskere-aabner-massegrave-fra-den?fbclid=IwAR10t912M4U6WxOzoqhht8xZYpwpdsXh2L8QK0uiiQ3g0RyGbPsRvYqEJx8
'El silencio de otros', dokumentar set på CPH:DOX 14. marts 2024
https://www.imdb.com/title/tt8099236/?ref_=fn_al_tt_1
Indhold
Kernestof:
Hitverber 2DF SP.docx
España en la calle
Preguntas al texto España en la calle.png
El Laberinto del Fauno
La Guerra Civiltextos.pdf
Derfor er Pans Labyrint ....docx
Laberinto ejercicios - parte 1.pdf
Laberinto Guión parte 1.pdf
El Laberinto del Fauno . Escrito – Introducción a la película:
Quizlet
Minlæring - Entrega 6
Laberinto Guión parte 2.pdf
Laberinto ejercicios - parte 2.pdf
El Laberinto del Fauno segunda lección deberes.docx
Deberes a la tercera parte de El Laberinto del Fauno.docx
2H Oral.docx
Lectio-besked
The Silence of Others - Trailer - Official US (English)
El cuento popular
El laberinto del fauno - deberes a la cuarta parte.docx
Deberes a la quinta parte de "El Laberinto del Fauno"
Laberinto Guión parte 5.pdf
Delprøve 2 El Laberinto del Fauno 2DF SP - Tekst A.pdf
6A Vocabulario + escrito
Guion parte 6
Den Danske Ordbog: Alrune
Deberes para la séptima parte de El Laberinto del Fauno.docx
Guion parte 7
El Laberinto del Fauno, palabras claves
El Laberinto del Fauno, 8F escrito
Guion parte 8
Minlæring - uregelmæssig perfektum
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#5 - Cuba
Cuba
Vi fokuserer på situationen på Cuba i perioden efter Sovjetunionens sammenbrud: "El Período Especial" og frem til i dag.
Indledningsvis læser vi om de sociale omvæltninger og nye sociale relationer efter 1991, og vi taler om de sociale, økonomiske og personlige konsekvenser ved krisen.
Kernestof:
• Macetas, jineteras y mantenidas
• Adela, madre soltera
• Carlos, el maceta
• Patricia la jinetera
• Netflix: Cuba and the cameraman (film)
Alle teksterne nævnt ovenfor er fra lærebogen Cuba en Cambio (Gyldendal) undtagen Patricia la jinetera (Retratos Cubanos)
Supplerende stof:
Esculturas con nombres de mujer, ubicadas en espacios públicos, de Habana Radio, publ. marts 2017
http://www.habanaradio.cu/articulos/esculturas-con-nombres-de-mujer-ubicadas-en-espacios-publicos/
Indhold
Kernestof:
Cuba en cambio - el período especial.pdf
Macetas, jineteras y mantenidas - completo.pdf
Precomprensión
Cuba en cambio - Macetas, juneteras y mantenidas.pdf
Cuba - Adela, una madre soltera - 2DF SP.pdf
Cuba - Carlos el maceta texto.pdf
Cuba - La invasión de La Playa Girón, La crisis de octubre y Ley de Ajuste Cubano.docx
Cuba - historie.docx
Esculturas con nombres de mujer - forkortet.docx
Patricia la jinetera, traducción
Patricia la jinetera - tareas.pdf
Patricia la jinetera - læselig version - el texto.pdf
La playlist
Minlæring - Se
Minlæring - Passiv m. ser el. estar + part.
Patricia la jinetera - læselig version.pdf
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#6 - El Sexo en Proceso
Med udgangspunkt i undervisningsbogen El sexo en proceso (Forlaget Columbus, 2021) af Maria Francisca Gavilán og Louise Friis Arfaoui ser vi på kønsroller i Latinamerika.
Vi opnår viden om køn, kønsidentitet og kønsproblematikker, særligt machismo'en, som spiller så stor en rolle i mange spansktalende lande og fastholder kvinder i traditionelle kønsroller.
Kernestof:
fra kapitel 1: Los estereotipos de género:
Introducción a los estereotipos y el machismo
Sabes qué es el micromachismo?
Catherine Cando - una reina de belleza fallecida en cirugía estética
Una carta al director: Catherine murió por culpa de nosotros
El reggaetón
Una carta al director: El machismo del reggaetón
Introducción a la violencia machista en el continente latinoamericano
Activista, periodista y feminista - mujer con muchas caras (entrevista con Pia Flores)
Supplerende stof:
Batallones femeninos (skr. afl., Delprøve 1 og Delprøve 2)
Indhold
Kernestof:
El sexo en proceso introduccióin - tareas.pdf
El sexo en proceso introducción.pdf
Batallones femeninos
Estuche de lápices
Pasnummer
Micromachismo.pdf
Minlæring - Possessive pronominer
Introducción a los estereotipos y al machismo
Belleza fallecida.pdf
El reggaetón.pdf
Øvelserne fra modulet onsdag 18. sep., por favor.
El sexo en proceso - La violencia machista.pdf
La violencia machista - Mujer con muchas caras, forkortet.pdf
Aquí Está - Imperfektum og præteritum.pdf
Aquí Está - Oversigt bøjning regelmæssige verber.pdf
Genrekrav til den personlige blog, spansk
For elever fra 3C & 3E: De to datider
For elever fra 3D & 3F: Futurum (den "rene" futurum)
Adfærd på studieture.pdf
Madrid 2024 - elevoplæg.docx
Krav til de mundtlige elevoplæg under studieturen til Madrid 2024.docx
Minlæring - Datiderne, primært præteritum
Studierejse 3g SP Madrid, program og info.docx
Billedbeskrivelse
Grammatik
Datid på spansk
Hvilken datid..docx
Presentación de música: Amanda (Carlos Varela: Una palabra)
Perdiendo el Norte
Skr. opgave og oplæg + SRP
Delprøve 1
Mundtlig præsentation
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb#7: Las Mulas y las drogas - Eksamen
LÆRINGSMÅL:
Formålet med forløbet er at opnå kendskab til Colombia og landets sociale problemer, herunder særligt kendskab til problematikken omkring narkohandel og narkosmugling
Temas: El amor, las drogas, la inmigración, la familia, la religión, el sueño de una vida mejor, los adolescentes en Colombia
● Mundtlig fremstilling
● Filmanalyse
● Personkarakteristik
● Tematisk læsning
Kernetekster:
● Filmen: María llena eres de gracia af Joshua Marston (2004)
● Tanskript af tre scener fra filmen
Web-artikler:
● Testimonio de una mula: "Les voy a decir la verdad a mis hijos":
https://www.bbc.co.uk/spanish/extra0006drogastestimoniouk.htm
● Reportaje de narcotraficantes de Colombia
● Correos humanos: historias de las “mulas” víctimas del narco - Testigo Directo HD (2019):
https://www.youtube.com/watch?v=Z_9KUYaVFqE
● Lo Que Venga Despues: Canción de Julieta Venegas (2004)
Supplerende stof:
● Traducción: Sinopsis de la película
Baggrundsinfo:
●Internetsider med synopsis, persongalleri og øvelser:
● http://www.espagnol.ac-aix-marseille.fr/documents/maria/index.htm
Indhold
Kernestof:
Minlæring, PI.3 - øv. 1,2,3,4
Lav sætninger i Præteritum - RETTEARK.docx
Dictado Maria Llena eres de Gracia.docx
Vocabulario_ María, llena eres de gracia.docx
Minlæring, PI.3 - øv 1,2,3,4
Preguntas y respuestas para la película_ María llena eres de gracia.docx (laves i modulet)
Deberes: Hacer tres preguntas para la película_ María llena eres de gracia.docx
Lo Que Venga Despues.docx
Presntaciones
Julegloseliste.docx
Preparar presentaciones
Træn tal på spansk (1).docx
Min Læring - Julekalender
Aprender español: La Navidad en España 🎄 (nivel intermedio)
Delprøve 1 - María, llena eres de gracia delprøve 1.docx
Tareas orales
Tekst til Delprøve 2: Carta de una mula
Quizlet - Præteritum
Delprøve 1_Retteark _ María, llena eres de gracia.docx
2. Hablar de la película espontáneamente. Contestar a las preguntas en esta presentación. Brug quizletten fra lektien og prøv at tale uden at skrive noget ned. Jeg kommer rundt i grupperne og indgår i samtalen
De skriftlige genrer i spansk - brev.pdf
Lektie: Træn quizlet til at tale om en film - Husk lyd
Lektie: Læs og oversæt Tekst til Delprøve 2: Carta de una mula
Entrega 7_ Træning til Delprøve 2_Las Mulas_La porota.docx
Deberes: Leer, traducir y contestar a las preguntas aquí s.13-17. (Husk at downloade til computeren så I kan markere og skrive noter i teksten)
Maria llena eres de gracia_Tres Escenas - OCR.pdf
● Øv denne model til samtale om et billede (spørgsmål og svar)
Læs om Muy og Mucho i Min Læring og sammenlign med dine noter
Læs om verbalperifraser i Min Læring og sammenlign med dine noter.
3gSP - Arbejd selv i uge 4 - Mandag den 20 januar.docx
3gSP - Arbejd selv i uge 5 - Mandag den 27 januar.docx
2. Opsamling på Noticiario de las mulas y las preguntas
Presentaciones del texto: Testimonio de una mula con roles
Ekstra øvelser med verbalperifraser
Quizlet - Verbalperifraser
Gennemgang af pronominer + øvelser
Canción - Despacito y Tareas
Minlæring, personlige pronominer PP.1-6
Mdt eksamen i spansk
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#8: la memoria histórica - Eksamen
Læringsmål:
Eleverne får i temaet via film og tekster et overordnet kendskab til den Spanske Borgerkrigs konsekvenser, herunder efterkrigstidens undertrykkelse af politiske modstandere og det efterfølgende opgør. Der bliver lagt et særligt fokus på den ”la ley de la memoria histórica” og den splittelse, som borgerkrigen har påført det spanske folk, og der trækkes tråde fra konflikten op gennem Francotiden og frem til i dag.
Kernestof
● Film: Madres Paralelas, Pedro Almodóvar (2021)
● artikel: España en la calle, p. 74-77: Massegrave: Entre cráneos y huesos: Lloro cuando encuentro juguetes: (Gyldendal)
● Video: Un niño de la Guerra Civil recupera su sonajero 83 años después (2019):
https://www.youtube.com/watch?v=KN0_fDJdwig
● artikel: Un sonajero une a una madre fusilada y su hijo 83 años después (2019):
https://elpais.com/elpais/2019/06/20/ciencia/1561045798_414205.html
Supplerende stof:
● artikel på dansk: Efterladte familier får endelig svar: Forskere åbner massegrave fra Den Spanske Borgerkrig.
https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/efterladte-familier-faar-endelig-svar-forskere-aabner-massegrave-fra-den
● 'El silencio de otros', dokumentar set på CPH:DOX 14. marts 2024
https://www.imdb.com/title/tt8099236/?ref_=fn_al_tt_1
● Elevpræsentationer om den spanske borgerkrig, efterkrigstiden, la transición, el pacto del olvido, la memoria historíca y los niños robados.
Indhold
Kernestof:
Despacito - textos y pronombres
Subjuntivo - Tareas
Por favor, lav aktiviteterne under teksten i dette dokument
Lyt til videoen her og skriv 8-10 faste vendinger med konjunktiv som du kan lære udenad. Markér også ”triggeren”.
Delprøve 1 - tekst
Delprøve 1 - Retteark
Delprøve 2 - feedback-skema
Delprøve 2 - til træning
Øv de Spanske hitverber - bøjning og faste vendinger
Oversigt over spanske verbebøjninger
Skriftlig spansk eksamen - HUSKELISTE
Delprøve 1 - OPGAVER
Filmen kan ses (færdig) her. Brug bibliotekslogin
Deberes: Øv denne quizlet med gloser til filmen: Madres Paralelas
Mulighed for at lave Entrega 8 som et rollespil her :-)
Øv denne Quizlet til filmen: Madres Paralelas
Se filmen indtil minut 1:24:00. Vi ser den sidste halve time i modulet
Por favor, lee este texto: Entre cráneos y huesos: "Lloro cuando encuentro juguetes"
Por favor, ved este video: Un niño de la Guerra Civil recupera su sonajero 83 años después
Sørg også for at have set filmen “Madres paralelas” (kan ses på filmstriben) :)
Por favor, lee este texto otra vez: Entre cráneos y huesos: "Lloro cuando encuentro juguetes"
También practica estos dos Quizlets
La dictadura de Franco
La memoria histórica (in English)
El vocabulario del video - traducir
Leer un artículo y ver el vídeo sobre ”El sonajero” de Martín de la Torre en agosto 2011 (El país) = Læs Rubrikken, manchetten og de 4-6 linier der er tilgængelige af artiklen. Se derefter videoen. Der er desværre ikke undertekster, men I kan stille
Un sonajero une a una madre fusilada y su hijo 83 años después
Leer más sobre la guerra civil española y las fosas comunes aquí (en danés)
Medbring jeres Delprøve 1 på papir (fra i onsdags). Vil vil samle op på opgave 8,9,10,11 fælles :-)
Lee el artículo y ver el vídeo sobre ”El sonajero” de Martín de la Torre en agosto 2011 (El país) = Læs Rubrikken, manchetten og de 4-6 linier der er tilgængelige af artiklen. Se derefter videoen. Der er desværre ikke undertekster, men I kan stille p
Ve el video "Un sonajero une a una madre fusilada y su hijo 83 años después"
Lee más sobre la guerra civil española y las fosas comunes aquí (en danés)
Proyecto en grupos
Medbring jeres Delprøve 1 på papir (fra sidste onsdag). Vil vil samle op på opgave 8,9,10,11 fælles :-)
Retteark delprøve 1_ El amor.docx
Afsnit
Proyecto - La guerra civil y la memoria histórica - Forbered præsentationen af jeres slide om ét eller flere aspekter af emnet. Skriv stikord/korte sætninger på PPT og øv jer i at præsentere. Fokus på udtale :)
I vil få lidt tid i modulet (ca. 10-15 minutter) til lige at sætte det sidste sammen og evt. øve det et par gange igennem. Udover jeres præsentationer og afslutning på emnet om borgerkrigen, vil vi også starte det nye emne op.
Leer el texto aquí
Escuchar el texto aquí - La composición - Antonio Skármeta
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#9: La dictadura de Chile - Eksamen
Læringsmål:
Formålet med forløbet er at give eleverne en grundlæggende forståelse og viden om situationen i Chile efter militærkuppet i 1973, herunder med fokus på særlige temaer som politiske ideologier, venskab, familieforhold, undertrykkelse og politisk vold. Derudover er er fokus på at perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i Chile til andre spansktalende landes samfunds- og kulturforhold.
Kernestof:
● Antonio Skármeta: La composición (1980) Forlaget Vennelyst
● canción: Ellas danzan solas: Sting (1987)
https://www.youtube.com/watch?v=wEeU0-Xd_hQ
● artikel: Arte, mujer y memoria: Arpilleras de Chile, Violeta Parra (2020)
https://artishockrevista.com/2020/03/26/arte-mujer-y-memoria-arpilleras-de-chile/
● baggrundstekst: Información histórica sobre Augusto Pinochet samt lydfil: https://ww2.ac-poitiers.fr/espagnol/spip.php?article191
Supplerende stof:
● artikel på dansk: Kollektiv kæmper for at fortælle den sande historie om Chiles bedstemødre som politiske aktivister, Marta Apablaza Riquelme (2023): https://pov.international/chile-bugambilia-pinochet/
● La composición: Oplæst på video:
https://www.youtube.com/watch?v=tkhePY-F2BE
Arbejdsformer:
• Fokus på lytte- og læseforståelse og opbygning af gloseforråd.
• Samtalefærdighed
• Skriftlig formidling og korrekthed i detaljen, feks ifm. oversættelse
• Mundtlig præsentation
• Præsentationsteknik - TRÆDESTEN
Indhold
Kernestof:
Texto de introducción - datos históricos y palabras claves
No hay deberes. Por favor, traen el libro "La composición" :)
Datos históricos sobre Pinochet y Chile.doc
Tareas y preguntas para el texto - p. 1
Deberes: Por favor, lee el texto "La composición" (pp. 5-13, l.7)
Texto_La composición_Antonio Skarmeta_1980.pdf
I har mulighed for at lytte til teksten her. OBS på, at enkelte ord i teksten er udeladt og på at det er med argentinsk udtale :)
Compartir los datos históricos y palabras claves
Actividades en clase: ESTACIONES
3. Preguntas para el texto (pp. 11-16)
4. Gramática - traducción
Deberes: Por favor, lee el texto "La composición" (pp. 13-18 l.12)
Lyt evt. til teksten her. OBS på, at enkelte ord i teksten er udeladt og OBS på at det er med argentinsk udtale :)
La composición, Skarmeta, Antonio - LYDFIL FORTSÆTTELSE
Por favor Leer y escuchar el texto pp.18-22,(l.14)
I kan lytte teksten til her. OBS på, at enkelte ord i teksten er udeladt og OBS på at det er med argentinsk udtale :)
Preguntas para el texto (pp. 16-22)
Vocabulario y resumen oral (pp. 5-13)
2) Opsamlingsøvelse med info-gap i Matrix. Hacer preguntas (på papir)
1) Preguntas y tareas aquí. Tarea 6 - Traducción p. 24-25
3) Gennemgå ark til at lave PRÆSENTATIONER med TRÆDESTEN
4) Gramática: Traducción con subjuntivo aquí.
La composiciónTarea 6 - Inserje las traducciones aquí
Deberes
La composición, Skarmeta, Antonio - LYDFIL (del 2)
Retteark - El reciclaje (Spansk A stx).docx
HUSKELISTE - 3g SP_skr_IJG.docx
• Skriftlighedslektie: Oversæt dette resumé af novellen til spansk og lav personkarakteristik af de tre nævnte personer samt beskriv temaerne skriftligt. Dette kan du efterfølgende bruge i din mundtlige præsentation.
• Ark til at lave TEKSTPRÆSENTATIONER med TRÆDESTEN
Gramática: Traducción con Subjuntivo aquí
respuestas de los estudiantes aquí.
Formalia - Mundtlig eksamen i spansk
Ved det grønne bord - bare lidt sjovere ..
Eksamensemner i spansk - fælles repetition
Fokus på Mundtlig eksamen:
Læs også denne artikel på dansk om Bugambilia-kollektivet.
SKRIFTLIGHEDSDOKUMENTET_Links til træning.docx
Fokus på Skriftlig eksamen:
Se 4 videoer nedenfor med "Gode råd til skriftlig eksamen" / "Delprøve 1" / "Delprøve 2" / "Korrektur"
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb#1 - Begynderundervisning
Vi bruger begynderbogen Viva La Vida samt grammatiksiden Minlæring.dk
Gennemgang af grundlæggende grammatik. Vi læser spanske tekster og arbejder desuden med udtale, ordforråd samt prøver at tale så meget spansk som muligt.
Der arbejdes med mundtlige fremlæggelser, eksempelvis om latinamerikanske lande og hovedstæder.
Der afleveres skriftligt arbejde i form af mindre oversættelser, grammatikopgaver og fri skriftlig fremstilling.
Viva la Vida, grundbog (Lindhardt & Ringhof, 2017)
Grammatiske fokuspunkter:
substantiver
adjektiver
ser, estar, hay
tener
verbalperifrasen tener + que
ir
refleksive verber
præsens
perfektum
futuro próximo (ir + a + infinitiv)
muy eller mucho
nægtelsen 'no'
talord
tiltaleord 'Du' og 'De'
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56805963341", "T": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56805963341", "H": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56805963341" }