Holdet 2022 SP/DF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Ingrid Jespersens Gymnasieskole
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Katrine Nyrop Appelqvist, Susanne Stokholm Nielsen
Hold 2022 SP/DF (2DF SP, 3g SP)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#2 - Hispanos en los Estados Unidos
Titel 2 Forløb#3 - Jóvenes en España - Eksamen
Titel 3 Forløb#4 - El Laberinto del Fauno - Eksamen
Titel 4 Forløb#5 - Cuba
Titel 5 Forløb#6 - El Sexo en Proceso
Titel 6 Forløb#7: Las Mulas y las drogas - Eksamen
Titel 7 Forløb#8: la memoria histórica - Eksamen
Titel 8 Forløb#9: La dictadura de Chile - Eksamen
Titel 9 Forløb#1 - Begynderundervisning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#2 - Hispanos en los Estados Unidos

Formålet med forløbet var at opnå indsigt i hispano'ers liv i og betydning for USA med udgangspunkt i afsnittet "Hispanos en los Estados Unidos" fra Viva la Vida (Gyldendal). Der ses på identitetsskabende faktorer og der stiftes bekendtskab med kendte amerikanere med hispano-rødder. Vi ser på hvordan sproget er en identitetskabende markør, og vi ser på de unges holdninger til både sprog og politik. Vi vender ligeledes hispano-amerikanernes muligheder - og stigmaer - på jobmarkedet. Slutteligt ser vi på Puerto Ricos særlige situation med fokus på tilhørsforholdet til USA.

Mexico, Puerto Rico, El Salvador, Den Dominikanske Republik, Guatemala

Kernestof:
• Spanglish
• Hispano, latino, chicano o americano
• Sonia Sotomayor: del Bronx del Tribunal Supremo
• El Movimiento Chicano
• uddrag af La Casa en Mango Street
• Los millennials y el voto latino en 2016
• Lin-Manuel pide ayuda para Puerto Rico
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#3 - Jóvenes en España - Eksamen

Jóvenes en España

I dette forløb fokuserer vi særligt på de unges situation i dagens Spanien.
Hvordan er det at være ung i Spanien? Hvilke vilkår har de unge? Uddannelses- og jobmuligheder? Hvordan er det traditionelle og det moderne spanske familiemønster?
Eleverne skal have kendskab til 15M bevægelsen og begrebet Mileuristas, La generación perdida

I grupper laver eleverne deres egne film om "La Buena Vida en Dinamarca"


Kernestof:
• La Buena Vida, bog og DVD: Alejandro de Madrid
• Nuevos Retratos: La generación de los mil euros
• España en la calle: pp. 6-11, + pp.16-19 - Los jóvenes españoles bebemos mucho pero sabemos controlarlo
• España en la calle p. 32-33 - De las plazas al parlamento
• España en la calle p. 34-37 - La generación perdida
• Film: Perdiendo el norte, Nacho G. Velilla (2015)

Supplerende stof:
• Nuevos Retratos; La generación de los mil euros (tekst på dansk)
• España en la calle: s. 8-11 - I byen (på spansk).
• España en la calle: p. 24-29 - Ocupy din by (på dansk om 15 M bevægelsen.)

Temaer:
• 15M, la generación perdida, los mileuristas,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#4 - El Laberinto del Fauno - Eksamen

Forløb: El Laberinto del Fauno

Med Guillermo del Toros film "El Laberinto del Fauno" (2006) som omdrejningspunkt var formålet med forløbet frem for alt mundtlighed.

Filmen som viser hvordan den republikanske modstandsbevægelse kæmper videre efter Francos sejr i Borgerkrigen, dannede baggrundstæppe for forløbet, men det egentlige formål var mere mundtlighed, større ordforråd og fri formulering.
Vi arbejdede derfor med filmens drejebog (undervisningsmateriale udarbejdet af Jesper Bjørnholt) som task-baseret undervisning.
Undervisningen var tilrettelagt efter en fast struktur: pre-reading tasks (forforståelse og vokabularium), arbejde med drejebogen (udtale og oversættelse), sening af sekvenser af filmen (lyttestrategier) og slutteligt samtale med den nyerhvervede viden i samtaler.
På den måde arbejdedes med lytte-, læse- og samtalestrategier i alle moduler.

Kernestof:
• El Laberinto del Fauno
https://www.imdb.com/title/tt0457430/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_nm_0_q_el%2520laberinto

• Bjørnholt, Jesper: Undervisningsmateriale til Pans Labyrint af Guillermo del Toro -Uddrag af drejebog og øvelser til starten af 2g i forbindelse med kandidatspeciale af Jesper Bjørnholt

Efterladte familier får endelig svar: Forskere åbner massegrave fra Den Spanske Borgerkrig
https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/efterladte-familier-faar-endelig-svar-forskere-aabner-massegrave-fra-den?fbclid=IwAR10t912M4U6WxOzoqhht8xZYpwpdsXh2L8QK0uiiQ3g0RyGbPsRvYqEJx8

'El silencio de otros', dokumentar set på CPH:DOX 14. marts 2024
https://www.imdb.com/title/tt8099236/?ref_=fn_al_tt_1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#5 - Cuba

Cuba

Vi fokuserer på situationen på Cuba i perioden efter Sovjetunionens sammenbrud: "El Período Especial" og frem til i dag.
Indledningsvis læser vi om de sociale omvæltninger og nye sociale relationer efter 1991, og vi taler om de sociale, økonomiske og personlige konsekvenser ved krisen.


Kernestof:
• Macetas, jineteras y mantenidas
• Adela, madre soltera
• Carlos, el maceta
• Patricia la jinetera
• Netflix: Cuba and the cameraman (film)


Alle teksterne nævnt ovenfor er fra lærebogen Cuba en Cambio (Gyldendal) undtagen Patricia la jinetera (Retratos Cubanos)

Supplerende stof:
Esculturas con nombres de mujer, ubicadas en espacios públicos, de Habana Radio, publ. marts 2017
http://www.habanaradio.cu/articulos/esculturas-con-nombres-de-mujer-ubicadas-en-espacios-publicos/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#6 - El Sexo en Proceso

Med udgangspunkt i undervisningsbogen El sexo en proceso (Forlaget Columbus, 2021) af Maria Francisca Gavilán og Louise Friis Arfaoui ser vi på kønsroller i Latinamerika.
Vi opnår viden om køn, kønsidentitet og kønsproblematikker, særligt machismo'en, som spiller så stor en rolle i mange spansktalende lande og fastholder kvinder i traditionelle kønsroller.

Kernestof:
fra kapitel 1: Los estereotipos de género:
Introducción a los estereotipos y el machismo
Sabes qué es el micromachismo?
Catherine Cando - una reina de belleza fallecida en cirugía estética
Una carta al director: Catherine murió por culpa de nosotros
El reggaetón
Una carta al director: El machismo del reggaetón
Introducción a la violencia machista en el continente latinoamericano
Activista, periodista y feminista - mujer con muchas caras (entrevista con Pia Flores)

Supplerende stof:
Batallones femeninos (skr. afl., Delprøve 1 og Delprøve 2)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#7: Las Mulas y las drogas - Eksamen

LÆRINGSMÅL:
Formålet med forløbet er at opnå kendskab til Colombia og landets sociale problemer, herunder særligt kendskab til problematikken omkring narkohandel og narkosmugling

Temas: El amor, las drogas, la inmigración, la familia, la religión, el sueño de una vida mejor, los adolescentes en Colombia

● Mundtlig fremstilling
● Filmanalyse
● Personkarakteristik
● Tematisk læsning

Kernetekster:
● Filmen: María llena eres de gracia af Joshua Marston (2004)
● Tanskript af tre scener fra filmen
Web-artikler:
● Testimonio de una mula: "Les voy a decir la verdad a mis hijos": https://www.bbc.co.uk/spanish/extra0006drogastestimoniouk.htm
●  Reportaje de narcotraficantes de Colombia
●  Correos humanos: historias de las “mulas” víctimas del narco - Testigo Directo HD (2019):  https://www.youtube.com/watch?v=Z_9KUYaVFqE
●  Lo Que Venga Despues: Canción de Julieta Venegas (2004)

Supplerende stof:
● Traducción: Sinopsis de la película
Baggrundsinfo:
●Internetsider med synopsis, persongalleri og øvelser:
● http://www.espagnol.ac-aix-marseille.fr/documents/maria/index.htm  

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#8: la memoria histórica - Eksamen

Læringsmål:
Eleverne får i temaet via film og tekster et overordnet kendskab til den Spanske Borgerkrigs konsekvenser, herunder efterkrigstidens undertrykkelse af politiske modstandere og det efterfølgende opgør. Der bliver lagt et særligt fokus på den ”la ley de la memoria histórica” og den splittelse, som borgerkrigen har påført det spanske folk, og der trækkes tråde fra konflikten op gennem Francotiden og frem til i dag.

Kernestof
● Film: Madres Paralelas, Pedro Almodóvar (2021)
● artikel: España en la calle, p. 74-77: Massegrave: Entre cráneos y huesos: Lloro cuando encuentro juguetes: (Gyldendal)
● Video: Un niño de la Guerra Civil recupera su sonajero 83 años después (2019): https://www.youtube.com/watch?v=KN0_fDJdwig
● artikel: Un sonajero une a una madre fusilada y su hijo 83 años después (2019): https://elpais.com/elpais/2019/06/20/ciencia/1561045798_414205.html

Supplerende stof:
● artikel på dansk: Efterladte familier får endelig svar: Forskere åbner massegrave fra Den Spanske Borgerkrig. https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/efterladte-familier-faar-endelig-svar-forskere-aabner-massegrave-fra-den
● 'El silencio de otros', dokumentar set på CPH:DOX 14. marts 2024
https://www.imdb.com/title/tt8099236/?ref_=fn_al_tt_1
● Elevpræsentationer om den spanske borgerkrig, efterkrigstiden, la transición, el pacto del olvido, la memoria historíca y los niños robados.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb#9: La dictadura de Chile - Eksamen

Læringsmål:

Formålet med forløbet er at give eleverne en grundlæggende forståelse og viden om situationen i Chile efter militærkuppet i 1973, herunder med fokus på særlige temaer som politiske ideologier, venskab, familieforhold, undertrykkelse og politisk vold. Derudover er er fokus på at perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i Chile til andre spansktalende landes samfunds- og kulturforhold.

Kernestof:
● Antonio Skármeta: La composición (1980) Forlaget Vennelyst
● canción: Ellas danzan solas: Sting (1987) https://www.youtube.com/watch?v=wEeU0-Xd_hQ
● artikel: Arte, mujer y memoria: Arpilleras de Chile, Violeta Parra (2020) https://artishockrevista.com/2020/03/26/arte-mujer-y-memoria-arpilleras-de-chile/
● baggrundstekst: Información histórica sobre Augusto Pinochet samt lydfil: https://ww2.ac-poitiers.fr/espagnol/spip.php?article191  

Supplerende stof:
● artikel på dansk: Kollektiv kæmper for at fortælle den sande historie om Chiles bedstemødre som politiske aktivister, Marta Apablaza Riquelme (2023): https://pov.international/chile-bugambilia-pinochet/
● La composición: Oplæst på video: https://www.youtube.com/watch?v=tkhePY-F2BE

Arbejdsformer:
• Fokus på lytte- og læseforståelse og opbygning af gloseforråd.
• Samtalefærdighed
• Skriftlig formidling og korrekthed i detaljen, feks ifm. oversættelse
• Mundtlig præsentation
• Præsentationsteknik -  TRÆDESTEN
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb#1 - Begynderundervisning

Vi bruger begynderbogen Viva La Vida samt grammatiksiden Minlæring.dk

Gennemgang af grundlæggende grammatik. Vi læser spanske tekster og arbejder desuden med udtale, ordforråd samt prøver at tale så meget spansk som muligt.

Der arbejdes med mundtlige fremlæggelser, eksempelvis om latinamerikanske lande og hovedstæder.

Der afleveres skriftligt arbejde i form af mindre oversættelser, grammatikopgaver og fri skriftlig fremstilling.

Viva la Vida, grundbog (Lindhardt & Ringhof, 2017)

Grammatiske fokuspunkter:
substantiver
adjektiver

ser, estar, hay
tener
verbalperifrasen tener + que
ir
refleksive verber

præsens
perfektum
futuro próximo (ir + a + infinitiv)

muy eller mucho
nægtelsen 'no'
talord
tiltaleord 'Du' og 'De'
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer