Holdet 2023 En/C - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Ingrid Jespersens Gymnasieskole
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Camilla Gyldendal Nystrøm
Hold 2023 En/C (1C En, 2C En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 The Beat Generation
Titel 2 American Literary Minimalism
Titel 3 Class in the UK
Titel 4 Southern Stories for Y'all
Titel 5 Asian American Lives
Titel 6 Written English: 5 paragraph Essay
Titel 7 The Island of Ireland
Titel 8 Diversity and belonging in the UK

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 The Beat Generation

I dette forløb har vi arbejdet med Beatgenerationen som litterær strømning og bevægelse. Vi har fokuseret på de mest fremtrædende forfattere herunder Allen Ginsberg, Gregory Corso og Jack Kerouac samt Neal Cassady, som kom til gruppen senere og blev et ikon for generationen. Beatforfatterne gjorde oprør mod det etablerede amerikanske samfund og blev efterkrigstidens anti-autoritære, som i dag kan ses som forløbere til ungdomsoprøret i 1960’ernes USA. I forløbet er eleverne blevet indført i Beatgenerationen som kulturfænomen, Beatgenerationens litterære metoder.  Derudover er eleverne også blevet sat ind i McCarthyismens kommunistforskrækkelse og den amerikanske middelklasses rigide værdinormer, som generationen stod i stærk kontrast til.
Kernestof

Howl (Part 1, 2 and 3 and footnote to Howl, Allen Ginsberg, (1956)
Marriage, Gregory Corso, (1974)
The American Way, Gregory Corso (1961)

Howl and beyond, The Obscenity Trial, Barry Raphael, (2003)

Background information on the Beat Generation, udarbejdet af Sima p.1-49 - herunder med fokus på: Movement, Post-War America, Middle Class Non-Identity, Consumption and conformity, Artificial vs Authentic, Writing and approach, Literary characteristics, Influence, Literary themes, McCarthyism and Public regard.

Hideous, Oliver Sim (2022)

THE DEPICTION OF HOMOEROTIC DESIRES IN FICTION AND VIEWS ON HOMOSEXUALITY -  Stigma, Censorship and Shame, udarbejdet af Sima: uddrag af THE DIARIES OF DR. ELLIS HUGHES (1813-1866), "THE SINS OF THE CITIES OF THE PLAIN" (1881), introduction to Oscar Wilde and Lord Alfred Douglas, Homosexuality: A Psychoanalytic Study of Male Homosexuals, Dr. Irving Bieber (1962), Aversion Therapy, Section 28, Smalltown Boy, Bronski Beat (1984), Relax, Frankie Goes To Hollywood (1983)


(Omfang ca. 70 sider)
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 American Literary Minimalism

I litteraturforløbet her har eleverne arbejdet med udvalgte tekster inden for American Literary Minimalism med fokus på både form, tematik og kontekst. Med afsæt i teoretiske introduktioner fra The English Handbook har eleverne tilegnet sig grundlæggende begreber inden for litterær analyse og minimalistisk stil. Forløbet har inkluderet nærlæsninger af tekster af Ernest Hemingway, Richard Brautigan og Raymond Carver, hvor det underspillede sprog, det usagte og den enkle stil danner rammen om komplekse temaer som fremmedgørelse, identitet og tab. I arbejdet med Hemingway har eleverne desuden stiftet bekendtskab med The Lost Generation og diskuteret, hvordan den historiske og kulturelle kontekst præger både stil og indhold. Der har været fokus på analyse og fortolkning af noveller og romanuddrag samt diskussioner af, hvordan form og kontekst spiller sammen. Forløbet har vekslet mellem skriftligt og mundtligt arbejde med vægt på tekstnære analyser.

Approaches to literary criticism (The English Handbook, Trine Østergaard, 2021)
Minimalist Fiction (The English Handbook, Trine Østergaard, 2021)
Ernest Hemingway, Cat in the Rain (1925), short story
Ernest Hemingway, The Sun Also Rises (1926), uddrag af roman
Richard Brautigan, Greyhound Tragey (1976), short story
Raymond Carver, Chef's House (1981), short story
Raymond Carver, The Idea (1978), short story

Omfang: ca. 20 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Class in the UK

Dette forløb har fokus på klasse i Storbritannien og opfylder kernestoffets krav om arbejde med væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold. Eleverne har gennemgået et bredt udvalg af tekster, klip og baggrundsmateriale, der belyser de sociale mekanismer, der former britisk identitet og klassetilhørsforhold. Gennem arbejdet med både fiktion og non-fiktion – herunder film som The Riot Club og Fish Tank, klip fra Saltburn og musikvideoen Common People – har eleverne analyseret, hvordan klasse kommer til udtryk gennem sprog, adfærd og livsstil. Tekster som Katie Fox’ "Linguistic Class Codes" og Guardian-artiklen om accent og klasse har yderligere givet indsigt i sprogets sociale betydning. Eleverne har arbejdet med tekstanalyse og fortolkning og har diskuteret, hvordan individer oplever både begrænsninger og muligheder i forsøget på at bryde med sociale forventninger og normer knyttet til deres klassebaggrund.

https://www.theguardian.com/commentisfree/2022/nov/03/can-you-lose-accent-england-southern (2022)
Katie Fox's Linguistic Class Codes, 2004
Grumpy Guide to Class:
Part 1: https://www.youtube.com/watch?v=3ZAyYBDUNug
Part 2: https://www.youtube.com/watch?v=mLUY5xtqRoM
Part 3: https://www.youtube.com/watch?v=hDw1YcywJ6k
Being British, background text
Lone Scherfig, The Riot Club, 2014
Emerald Fennell, Saltburn, 2023 (klip)
Andrea Arnold, Fish Tank (2009)
Sam Friedman, Why do so many professional, middle-class Brits insist they're working class? (2021):
https://www.theguardian.com/commentisfree/2021/jan/18/why-professional-middle-class-brits-insist-working-class

Omfang: ca. 380 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Southern Stories for Y'all

Dette forløb tager udgangspunkt i Mette Holms antologi Southern Stories for Y’all og fokuserer på det historiske sydstatssamfund i USA samt de værdier og forestillinger, der har præget og fortsat præger regionen. Eleverne har arbejdet med introduktioner til sydstatens kulturelle og litterære traditioner, herunder Literature of the Pastoral, Southern Agrarianism, Southern modernism og The Civil War Novel. Forløbet belyser det nostalgiske og idealiserede billede af det landlige Syden – ofte med fokus på natur, hjemstavn og traditionelle værdier – samtidig med at eleverne har analyseret, hvordan disse fremstillinger rummer både romantik og underliggende sociale konflikter, herunder race og klasse. Der er desuden arbejdet med dialekt og sproglig variation i det sydlige USA gennem tekst, lydklip og videoer.

Materiale:

Southern Stories for Y'all,  Mette Holm (2021) (Systime).

- Introduction to the South
- Southern literary history
- Southern dialect
- Literature of the Pastoral
- The Civil War Novel
- Southern Agrianism
- Southern modernism

- Eugenia Bacon, A Tale of the old South (uddrag) (1898)

Dialect in Southern Cities: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=MFfM2GMr3lI&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fhowl.wordpress.ncsu.edu%2F&feature=emb_imp_woyt

American Accents Differences! Northern vs Southern: https://www.youtube.com/watch?v=l7wPpEyxRQw

(omfang - ca. 80 normalsider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Asian American Lives

I dette forløb har eleverne arbejdet med nyere værker, der sætter fokus på asiatisk-amerikansk identitet, selvforståelse og kulturel repræsentation i et moderne amerikansk samfund.

Gennem film, tv-serier, artikler og en dokumentarudsendelse har eleverne undersøgt, hvordan en ny strømning af værker – skabt af og om Asian Americans – bidrager til at nuancere og udvide billedet af, hvad det vil sige at være asiatisk amerikaner i dag.

Værker som Crazy Rich Asians, Minari og Beef tematiserer bl.a. kulturelle tilhørsforhold, generationsforskelle, og klasse, og de bryder med tidligere stereotype fremstillinger ved at vise komplekse og individuelle livshistorier.

Eleverne har desuden arbejdet med baggrundstekster fra Pew Research Center, som har givet dem indsigt i nogle af de samfundsmæssige og kulturelle vilkår, der danner rammen for fortællingerne.

Materiale:

The Many Lives of Steven Yeun,  Jay Caspian Kang, The New York Times Magazine (uddrag af feature article), (2023):
https://www.nytimes.com/2021/02/03/magazine/steven-yeun.html

Jon M. Chu, Crazy Rich Asians (2018)

Beef, af Lee S. Jin (episode 1) (2023)

Pew Research Center, What it means to be Asian in America, Neil G. Ruiz, Sunny Shah og Sono Shah:
https://www.pewresearch.org/race-ethnicity/2022/08/02/what-it-means-to-be-asian-in-america/

Pew Research Documentary: Being Asian in America:
https://www.pewresearch.org/race-ethnicity/2022/08/02/documentary-being-asian-in-america/

Artikel: Crazy Rich Asians is going to change Hollywood. It's about time, Karen K. Ho (2018):
https://time.com/longform/crazy-rich-asians/

Minari and the real Korean-American immigrants who have farmed US. soil for more than a century, Andrew R. Chow (Time Magazine), (2021):
https://time.com/5938842/minari-korean-american-farmers/

Lee Isaac Chung, Minari (2020)

Supplerende:

J. D. Vance, Hilbilly Elegy, Introduction (2016)

(Omfang: ca. 270 normalsider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Written English: 5 paragraph Essay

Skrivekursus: Summary og 5-Paragraph Essay

Skrivekurset er et omlagt-skriftligheds-forløb, som har fokus på de centrale skrivegenrer: summary og 5-paragraph essay samt metodiske tilgang til arbejdet med både fiktion og non-fiction. Undervisningen veksler mellem arbejde i små grupper, makkerpar og individuelt, og eleverne producerer skriftlige opgaver baseret på tidligere eksamenssæt på B-niveau samt andet relevant materiale fra igangværende forløb.

NB: Forløbsbeskrivelsen er samlet her, men modulerne afvikles fordelt over skoleåret i forbindelse med de fastlagte afleveringsdatoer.

Materiale:

Engram: https://app.minlaering.dk/bog/1 (Minlæeinf, 2025).

Do it, write!: https://app.minlaering.dk/bog/25 (Minlæring, 2025).

Tools: Genrer og tekstanalyse, Susanne Djurhuus.
https://www.emu.dk/sites/default/files/2019-01/avu-engelsk-Toolbox.pdf
(siden er opdateret 19. februar 2024 af emu-redaktionen) - PDF udleveret.

Wider Contexts, Jonna Engberg-Pedersen, Hanne Ohland-Andersen og Mette Grønvold, Systime (2012)

Primære tekster:

Ronny Chieng, Asian Comedian Destroys America!, Netflix (2019)

Leesa Cross-Smith, Winona Forever (2020)

What it's like to get worse at something, Olga Khan (2022)

Stolen Focus. Why you can't pay attention, Johann Hart (uddrag) (2022)

(omfang - ca 220 normalsider)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 The Island of Ireland

I dette forløb har vi arbejdet med centrale aspekter af irsk historie, kultur og sprog. Undervisningen har fokuseret på to overordnede temaer: Irlands kamp for uafhængighed fra Storbritannien samt konflikten i Nordirland.

I den første del af forløbet har vi haft fokus på kampen for uafhængighed og de begivenheder, der har præget Irlands historie og identitet. Gennem fiktion, non-fiktion og film har vi undersøgt holdninger til brugen af vold i kampen for frihed, de personlige konsekvenser af krig og hvordan perioden fortsat spiller en rolle i nutidens Irland.

I anden del af forløbet har vi arbejdet med den langvarige og voldelige konflikt kendt som The Troubles. Her har vi især fokuseret på borgerrettighedsbevægelsens kamp mod diskrimination af den katolske befolkning, udviklingen af sekterisk vold og fremvæksten af både republikanske og loyalistiske paramilitære grupper.

Eleverne har arbejdet med centrale begivenheder som Bloody Sunday, indførelsen af internering uden rettergang, og konflikten mellem nationalister og unionister – samt hvordan konflikten blev opfattet af de to samfundsgrupper, og hvilke konsekvenser den fik. Med filmen Kneecap fik vi afslutningsvis et indblik i, hvordan konflikten stadig præger Nordirlands samfund og identitet i dag.

Materiale:

The Island of Ireland, Roseanne McCollum, Systime (2021):

(Uddrag fra tekstbog)

- Irish History

- The Irish Revolutionary Period

- Michael Collins

- Declan J. Connaughton, Field of Tears (2011)

- Northern Ireland

- The Troubles

- The Good Friday Agreement (1998)


Article: Stephen Elliott, An Indeterminate Quiet (2019)

Movie: Rich Peppiatt, Kneecap (2024)
Movie: Neil Jordan, Michael Collins, 1996.

- Upfront with Katie Hannon:
Should Irish still be compulsory in schools?
https://www.youtube.com/watch?v=hvvJVGzauAU

- The Troubles: Unravelling Northern Ireland's 30-Year Conflict: (2024): Tieran Freedman: https://www.youtube.com/watch?v=XAAmf6eTReQ

- Can Galway People Speak Irish: https://www.youtube.com/watch?v=6jPLmQcHABg

Supplerende:

- What Language Is Spoken In Ireland?: https://www.youtube.com/watch?v=ghMgkbQTeE8

- Lingua Franca: https://www.youtube.com/watch?v=jkfSGIA8_a4

- Lingua Franca: https://www.youtube.com/watch?v=WZI1EjxxXKw

(omfang - ca. 235 normalsider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Diversity and belonging in the UK

Forløbet omhandler immigrationens historie og dens betydning i britisk litteratur samt sociale og kulturelle udtryk for immigrantidentitet i Storbritannien. Teksterne i forløbet giver indblik i, hvordan migration former både individet og samfundet, og de skildrer de komplekse og mangesidede identiteter, som opstår i mødet mellem forskellige kulturer.

Analysen af teksterne tager afsæt i tematiske tilgange, der åbner op for en dybere forståelse af individet i kontekst. Vi har blandt andet arbejdet med begreber som whiteness, systemisk racisme, othering, sociale kontekster og følelser, integration og superdiversitet. Målet med forløbet er, at nuancere vores forståelse af immigration og multikulturalitet i et moderne britisk samfund.

Materiale:

Everyone is Here, new shapes of identity and belonging in Britain,Sten Pultz Moslund, 2021, Systime:

(uddrag fra tekstbog):

- How Britain has been shaped by migration.

- Literature as a special mirror of identity struggles.

Zadie Smith, The Embassy of Cambodia (2013) (værklæsning).

- Laura Smith: Mixed race in the UK: am I the future face of this country? The Telegraph, 2014.

Growing up mixed-race in the UK (5 News) (2022): https://www.youtube.com/watch?v=HZ5MVBnHExE

'I'm British but have no white friends' (BBC London) (2020) https://www.youtube.com/watch?v=pguJEIXclt4

TikTok:https://www.tiktok.com/@maybetamsin/video/7494712739517058326:  https://www.tiktok.com/@maybetamsin/video/7494712739517058326


(omfang - ca. 110 normalsider).


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer