Titel
2
|
Black American Identity (EKSAMEN)
I dette forløb har vi fokuseret på fortællinger om sort amerikansk identitet. Vi har læst slaveberetninger med henblik på at få en bedre indsigt i den historiske kontekst, mange af de fremherskende sorte amerikanske stemmer efterfølgende vælger at kommentere på. Vi har læst sorte amerikanske stemmer, der har ønsket at formidle fortiden og belyse glemte eller oversete historier fra sort amerikansk perspektiv som i fx Nickel Boys.
Vi har analyseret Gil Scott Herons tekstunivers, og belyst hvordan han i sin lyrik udtrykker kritik af sorte amerikaneres livsvilkår set ift. de friheds- og lighedsprincipper, der er nedfældet i den amerikanske uafhængighedserklæring fra1776. Vi har med afsæt i hans tekster arbejdet med aspekter som: hvilken betydning det har ikke at føle sig inkluderet i den nationale fortælling? Hvordan selvforståelsen påvirkes af en manglende repræsentation i populærkulturen? Hvordan mistillid til politikere og politiet udtrykkes? samt analyseret hvordan tilværelsen som sort amerikaner opleves i USA med udgangspunkt i italesættelsen af social ulighed, diskrimination og uretfærdighed. Vi har via Herons mange referencer til den historiske kontekst foretaget relevante nedslag i bl.a. begivenheder i USA i 60’erne og 70’erne.Vi har desuden haft fokus på diskurser omkring sorte amerikanere og hvilken betydning eksempelvis sproglige benævnelser har for deres selvopfattelse – herunder med særligt fokus på konsekvenserne af stigma og stereotyper. Vi har på baggrund af BlacKKKlansman perspektiveret til den aktuelle situation med BLM-bevægelsen samt gennem en analyse og fortolkning af filmen undersøgt hvordan den portrætterer sort amerikansk identitet samt hvilken samfundskritik, den fremsætter.
Vi har set på fællestræk inden for sort amerikansk litteratur og i den forbindelse identificeret et forsøg samt et ønske om, at hævde og stadfæste sort amerikansk identitet gennem fortællinger – et forsøg på at skabe sin egen fortælling og erindring. Eleverne er i forlængelse heraf blevet indført i debatten om reparations, og vi har set nærmere på argumenter for og imod reparations, vi har set på statistik og politisk ståsted i forhold til reparations.
Kernestof:
Frederick Douglass: "Narrative of the Life of Frederick Douglass, an American Slave", chapter 1. (1845)
James Hunt, "The Negro's place in nature" (1863)
https://www.cbsd.org/cms/lib010/PA01916442/Centricity/Domain/2773/LetAmericabeAmericaagain.pdf
Ralph Waldo Ellison, "Invisible Man" (1952)
Gil Scott Heron, “The Revolution Will Not Be Televised,” (1971)
Gil Scott Heron, "Bicentennial Blues", (1976)
Gil Scott Heron, The Prisoner, (1971)
Gil Scott Heron, Evolution and Flashback, (1999)
Colson Whitehead: "The Nickel Boys" (Prologue and The Match) (2019)
Colson Whitehead on Human Cruelty By Deborah Treisman, The New Yorker, March 25, (2019)
“My hopes, dreams, fears for my future black son” by Clint Smith (2015)
Slavery Detective of the South, Akil Gibbons (2018)
Supplerende stof:
Langston Hughes, "The Weary Blues" (1925) https://www.poetryfoundation.org/poems/47347/the-weary-blues
Langston Hughes,"I Too" (1926) https://www.poetryfoundation.org/poems/47558/i-too
Langston Hughes "Let America be America Again" (1936) https://www.cbsd.org/cms/lib010/PA01916442/Centricity/Domain/2773/LetAmericabeAmericaagain.pdf
"Nickel Boys", Ramell Ross (2024)
Danish PM apologises for historical abuse in children's homes, 13 August 2019, BBC.
Why We’re Capitalizing Black by Nancy Coleman, The New York Times, July 5, 2020.
Artikler:Jessica Dulong: "Down home in Georgia" fra Newsweek, Nov 12, 2001
Birth of a Nation, Jstor daily: https://daily.jstor.org/the-birth-of-a-nation/ (2015)
BlacKKKlansman in Context, Jstor daily: https://daily.jstor.org/blackkklansman-in-context/ (2018)
Film/Tv-serier:
Spike Lee: BlacKKKlansman (2018)
Blackface Minstrel Show Dance: https://www.youtube.com/watch?v=A6dXrm1YjBE
"Black Voices", Møller og Thomsen, Systime: Introduction - Slavery (p.8-14)
"Black Voices", Møller og Thomsen, Systime: Introduction - Civil War (p.60-63)
"Black Voices", Møller og Thomsen, Systime: James Allen, The Lynching of Bennie Simmons, The lynching of Jessie Washington (84-87)
Billie Holiday, "Strange Fruit"
Faglige mål:
- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og
historisk. Eleverne har således placeret den enkelte
tekst i dens samfundsmæssige, kulturelle og historiske sammenhæng.
- kendskab væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie (herunder Minimalisme)
Sprogfærdighed og Sprog, tekst og kultur
• At forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om
almene og faglige emner
• At udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder
formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk kontrol.
Indenfor Sprog, tekst og kultur arbejdes der med
• At analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig
terminologi – herunder specifikt digtanalysen
• At gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i
engelsksprogede tekster
• At analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og
metode
• At perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
• At analysere og perspektivere aktuelle forhold i (...) USA med anvendelse af
grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
Grammatiske fokuspunkter (Passiv, relative pronominer samt do-omskrivninger)
(Omfang ca. 100 sider)
|