Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Ingrid Jespersens Gymnasieskole
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Palle Veje Rasmussen, Sophie Ulka Pedersen
|
Hold
|
2023 Ma/E (1E Ma, 2E Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
Følgende er læst i i-bogen Plus A1 stx
Er der underkapitler til de følgende afsnit, er disse også pensum.
Lineære funktioner:
kap. 1.1. Lineær sammenhæng
kap. 1.2 Ligninger
kap. 1.3. Ligning og graf for en lineær sammenhæng
kap. 1.4. Lineær sammenhæng ud fra to punkter
kap. 1.5. Funktioner
kap. 1.6. Stykkevis lineære funktioner
kap. 1.7. Ligefrem proportionalitet
kap. 1.8. Regression
kap. 1.9. Vurdering af model
Ligninger:
kap. 2.1 Grundlæggende regneregler
kap. 2.2 Potenser og rødder
Beviser:
Topunktsformlen – lineære funktioner
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Andengradsligninger
Følgende er læst i i-bogen Plus A1 stx
Er der underkapitler til de følgende afsnit, er disse også pensum.
Kap. 2.4.1 Andengradsligningen
Beviser:
Løsningsformlen for andengradsligninger
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Andengradspolynomier
Følgende er læst i i-bogen Plus A1 stx
Er der underkapitler til de følgende afsnit, er disse også pensum.
kap. 5.1. Polynomier generelt
kap. 5.2. Andengradspolynomier
kap. 5.3. Mere om parablen
kap. 5.4. Faktorisering
kap. 5.5. Parallelforskydning af graf
kap. 5.6. Polynomiel regression
Beviser:
Faktorisering
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksponentielle funktioner
Følgende er læst i i-bogen Plus A1 stx
Er der underkapitler til de følgende afsnit, er disse også pensum.
Kap. 3. Eksponentielle funktioner
Kap. 3.1. Regneforskrift og graf for en eksponentiel funktion
Kap. 3.2. Ligninger med eksponentielle funktioner
Kap. 3.3. Fordoblingskonstant, halveringskonstant og vækstegenskab
Kap. 3.4. To-punkts-formel
Kap. 3.5. Lån og renter
Beviser:
Fordoblings- og halveringskonstant
To-punkts-formel – eksponentielle funktioner
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Potensfunktioner
Følgende er læst i i-bogen Plus A1 stx
Er der underkapitler til de følgende afsnit, er disse også pensum.
Kap. 4. Potensfunktioner
Kap. 4.1. Regneforskrift og graf for en potensfunktion
Kap. 4.2. Potensfunktion – forskrift ud fra to punkter
Kap. 4.3. Omvendt proportionalitet
Kap. 4.4. Eksponentiel og potensregression
Kap. 4.5. Hvad har vi lært om de tre funktionstyper?
Beviser:
Topunktsformel – potensfunktioner
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Vektorer og geometri
Følgende er læst i i-bogen Plus A1 stx
Er der underkapitler til de følgende afsnit, er disse også pensum.
Kap. 6.1. Grundlæggende om trekanter
Kap. 6.2. Ensvinklede trekanter
Kap. 6.3 Pythagoras’ sætning
Kap. 6.4. Grundlæggende vektorbegreber
Kap. 6.5. Retvinklede trekanter
Kap. 6.6. Skalarprodukt (herunder vektorprojektion)
Kap. 6.7. Determinant
Kap. 6.8. Vilkårlige trekanter (sinus- og cosinusrelationer)
Kap. 6.9 Rettelinjer
Kap. 6.9.1. Parameterfremstilling
Kap. 6.9.2. Linjens ligning
Kap. 6.9.3 Vinkel mellem linjer
Beviser:
Formler til beregning i retvinklede trekanter
Vektorprojektion
Areal af parallelogram
Sinusrelationer
Cosinusrelationer
Linjens ligning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Vektorregning fortsat( fra 1. )
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Differentialregning
Følgende er læst fra bogen Plus A2, stx: https://plusstxa2.systime.dk/?id=1050
• Grænseværdi
• Kontinuerte funktioner
Sekantens hældning
I grænsen: Tangent og differentialkvotient
Definition: Differentialkvotient
o Eksempel 2 - Bestemmelse af differentialkvotient
Ikke-differentiable funktioner
Tretrinsreglen
• Sætning 1: Differentialkvotienten for en lineær funktion
• Bevis 1: Differentialkvotienten for en lineær funktion
• Den konstante funktion
o Sætning 2: Differentialkvotienten for en konstant funktion
o Sætning 3: Differentialkvotienten for andengradspolynomiet
o Bevis 3: Differentialkvotienten for andengradspolynomiet
o Sætning 4: Differentialkvotient for kvadratrodsfunktionen
o Bevis 4: Differentialkvotient for kvadratrodsfunktionen
o Sætning 1: Differentiation - Konstant gange funktion
• Eksempel 1: Differentiation - Konstant gange funktion
• Bevis 1: Differentiation - Konstant gange funktion
• Sætning 2: Differentiation - Sum af to funktioner
o Bevis 2: Differentiation - Sum af to funktioner
o Sætning 3: Differentiation - Differens af to funktioner
o Sætning 4: Differentiation - Produkt af to funktioner
o Definition 1: Sammensat funktion
Sætning 5: Differentiation - Sammensat funktion
Den naturlige eksponentialfunktion
• Definition 1: Den naturlige eksponentialfunktion
• Interaktivitet - Den naturlige eksponentialfunktion
NB: Nedenstående er gennemgået uden beviser:
• Sætning 1: Differentiation - Den naturlige eksponentialfunktion
o Sætning 2: Differentiation - Den naturlige eksponentialfunktion med konstant
o Sætning 3: Differentiation - Eksponentialfunktionen
o Den naturlige logaritmefunktion
o Sætning 4: Differentiation - Den naturlige logaritmefunktion
o Potensfunktionen
o Sætning 5: Differentiation - Potensfunktion
o Sætning: Afledet funktion for kendte funktioner
o Eksempel 2 - Differentiation af kendte funktioner
o Eksempel 3 - Differentiation med CAS
o Definition 1: Tangent
• Eksempel 1 - Tangentligning når røringspunktet kendes
• Eksempel 2 - Tangentligning når hældningen kendes
• Eksempel 3 - Er linjen tangent til grafen?
o Sætning 1: Tangentens ligning
o Eksempel 4 - Tangent gennem et punkt uden for grafen
Monotoniforhold og den afledede funktion
• Sætning: Monotonisætningen
• Grafernes opførsel og tilhørende monotonilinje
o Eksempel 4 - Monotoniforhold bestemt med CAS
o Eksempel 1 - Optimering af kasses overfladeareal
• Interaktivitet - Optimering af kassens overfladeareal
• Definition: Væksthastighed
Beviser:
Bevis 1 : Differentialkvotienten for en lineær funktion
Bevis 2 : Differentialkvotienten for en konstant funktion
Bevis 3 : Differentialkvotienten for andengradspolynomiet
Bevis 4 : Differentialkvotient for kvadratrodsfunktionen
Bevis 5: Differentiation - Konstant gange funktion
Bevis 6: Differentiation - Sum af to funktioner
Bevis 7: Differens af to funktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 3
|
25-10-2024
|
Opgave 4
|
23-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Sandsynlighed, binomialfordeling, hypotestest
• Definition 1: Endeligt sandsynlighedsfelt
• Eksempel 2: Hændelser
• Definition 2: Hændelse
o Eksempel 3: Den komplementære hændelse
o A-priori-sandsynligheder
o Frekventielle sandsynligheder
o Symmetrisk sandsynlighedsfelt
o Definition 3: Symmetrisk sandsynlighedsfelt
o Sætning 1: Symmetriske sandsynlighedsfelter
o Bevis 1: Symmetriske sandsynlighedsfelter
o Eksempel 4: Kast med to mønter
• Sætning 1: Multiplikationsprincippet ("BÅDE-OG"-princippet)
• Rækkefølger
• Fakultet
o Definition 1: Fakultet
o Eksempel 2: Antal rækkefølger generelt
o Eksempel 3: Transportmuligheder
o Sætning 2: Additionsprincippet ("ENTEN-ELLER" princippet)
o Eksempel 4: Isboden
• Hvad er en mængde?
• Hvad er en kombination?
• Hvad er en permutation?
• Definition 1: Kombination og permutation
o Eksempel 1: Gruppe på 3 udtages fra 7 personer
o Sætning 1: Antal kombinationer
o Eksempel 2: Beregning af K(n, r)
o Eksempel 3: Sandsynligheder med K(n, r)
o
• Definition 1: Stokastisk variabel
• Eksempel 1: Et terningspil med gevinst
• Middelværdi, varians og spredning
• Definition 2: Middelværdi
o Definition 3: Varians og spredning
o Definition 4: Normale og exceptionelle udfald
o
• Definition 1: Binomialforsøg
• Sætning 1: Binomialfordelingen
• Bevis 1: Binomialfordelingen
o Eksempel 2: Udtrækning med tilbagelægning
o Eksempel 3: Udtrækning uden tilbagelægning
o Sætning 2: Middelværdi og spredning for binomialfordelingen
o Binomialtest
Hvordan skal vi forstå accept og forkastelse af H0?
• Oversigt over binomialtest
• • Fortolkning af konfidensinterval
• Sætning 3: Konfidensinterval for andel
• Eksempel 7: Konfidensinterval ved brug af formel
Bevis 1: Udledning af binomialforfelingen via et eksempel
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 5
|
08-01-2025
|
Opgave 6
|
28-01-2025
|
Opgave 7
|
04-03-2025
|
2E Ma skr. prøve
|
11-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Repetition 1
Opgaveregning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Det gyldne snit
Definition på det gyldne snit
Historisk matematik
Bevis for det gyldne tal
Bevis 1: Det gyldne tal.
Bevis 2: Småbeviser for summen og produktet af phi og phi-mærke
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dert gyldne snit
|
29-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Logaritme
Logaritmefunktionerne
Definition 1: Funktionen log
o Den naturlige logaritme
o Definition 2: Funktionen ln
o Graf for log og ln
• Logaritmeregneregler
Ingen beviser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Trigonometriske funktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Repetition 2
Opgaveregning kernestof
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58592334931",
"T": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58592334931",
"H": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58592334931"
}