Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Ingrid Jespersens Gymnasieskole
|
Fag og niveau
|
Fransk B
|
Lærer(e)
|
Sima Masri
|
Hold
|
2023 Fr/CE (1CE Fr, 2CE Fr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mémoire et enfance
Il a jamais tue personne, mon papa, Jean Louis Fournier (1999)
Ma vie de courgette (2016)
'La France pendant la Deuxième guerre mondiale', Carte blanche, J. Fizner og T. Rhein-Knudsen, Kaleidoscope 2002.
'Enfant pendant la guerre', uddrag af teksten 'Au revoir, les enfants', Par Écrit, Gyldendal 1993.
Supplerende stof:
Historisk afsnit om Frankrigs rolle under 2. verdenskrig, Louis Malle: Au revoir, les enfants p. 7-22, Gyldendal 1988.
Charles de Gaulle - L'appel du 18 mai 1940
I forløbet har vi haft fokus på barndom og erindring. I værket har vi fokuseret på relationen mellem far og søn, alkoholmisbrug og bearbejdelsen af traumer. Vi har derudover haft fokus på selvbiografien som genre, og den særlige skrivestil, som Jean Louis Fournier gør brug af i sin roman.
(Bemærk dette forløb har været delvist virtuelt)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Les Banlieues et violences policières (EKSAMEN)
I dette forløb har vi med afsæt i BLM en France haft fokus på politivold i Frankrig. Vi har arbejdet med en række eksempler på politivold i perioden fra Malik Oussekine i 80’erne og frem til Adama Traoré i 2016. Vi har derudover fokuseret på forstæderne og særligt optøjerne i de parisiske forstæder i 2005. Vi har forsøgt at komme tættere på en forståelse af, hvad der udløste optøjerne, og på hvordan man fra politisk side håndterede situationen i forstæderne. Vi har desuden studeret empiri med særligt henblik på unges identitet i forstæderne. Hvordan de oplever deres hverdag, hvilken tilknytning de har til Frankrig samt hvad de italesætter som problemer og hvilke mulige løsninger, de fremsætter.
Vi har arbejdet med filmen "La Haine", der på trods af, at den efterhånden er en del år gammel, viser med al tydelighed, at der fortsat er mange af de problemer, som unge af anden etnisk baggrund kæmper med. Derudover har vi sammenlignet med Les Miserables (Bemærk - vi har ikke set selve filmen, men blot læst om den). Filmen, der med sin portrættering af forstæderne, chokerede præsident Emmanuel Macron.
Kernestof:
Fra temahæftet ”Banlieues” af Birgit Mogensen og Bente Virring. Gyldendal, 2008:
”Pour les autres, on n’existe pas” de Matthieu Croissandeau et Claude Weill page 42 - 43
”Ghettos” side 44
Les voleurs d'écritures, Azouz Begag, s. 19-25
Kery James - Lettre à la République, 2012
Kery James - Racailles, 2016
Temahæftet La Colère af Jette Schjørring, Bente Virring, Birgit Mogensen:
Ca se passe comme ca dans les cités s. 52- 54
”La haine” Mathieu Kassovitz (1995).
"Oussekine", Antoine Chevrollier (2022)
"Les misérables", Ladj Ly, 2019
https://www.lemonde.fr/societe/article/2020/11/27/emmanuel-macron-tres-choque-le-monde-politique-en-emoi-apres-la-revelation-de-nouvelles-violences-policieres_6061357_3224.html
Le discours de Chirac, le 14 novembre 2005
https://www.nouvelobs.com/societe/20061026.OBS7064/le-discours-de-chirac-le-14-novembre-2005.html
https://www.aljazeera.com/program/witness/2016/1/3/paris-voice-of-the-suburbs (reportage sur les banlieues)
"Les misérables" opført på Betty Nansen, Kjersti Horn
Supplerende stof:
https://www.lemonde.fr/societe/article/2020/06/04/black-lives-matter-ici-aussi-nouveaux-rassemblements-en-france-contre-les-violences-policieres_6041750_3224.html
”Banlieues. Introduktion til temaet” side 7 i temahæftet ”Banlieues” af Birgit Mogensen og Bente Virring. Gyldendal, 2008
Banlieues et les émeutes urbaines– https://actu.orange.fr/france/videos/banlieues-francaises-30-ans-de-malaise-CNT0000019bT8u.html
https://fr.euronews.com/2019/08/20/les-banlieues-reflets-des-inegalites-en-france
https://www.huffingtonpost.fr/entry/les-miserables-ladj-ly-emmanuel-macron-banlieues_fr_5dd33897e4b082dae812d011
Présentations en classe ( 10-15 minutes).
Recherchez et examinez d’abord l’affaire et racontez ensuite les évènements.
Commentez les réactions en France et les conséquences de l’affaire. Votre présentation doit inclure une image sous le thème Violences policières, BLM en France ou Émeutes urbaines. Il faut analyser l’image.
Vous allez présenter sans un manuscrit mais seulement avec des mots clés.
Malik Oussekine
Makomé M'Bowolé
Zyed Benna et Bouna Traoré
Cédric Chouviat
Adama Traoré et Assa Traoré
Michel Zecler
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Liberté d'expression (EKSAMEN)
I forløbet har vi arbejdet med ytringsfrihed i Frankrig og særligt karikaturtegningen som genre. Eleverne har fået et lille historisk oprids af Frankrigs tradition for ytringsfrihed og pressefrihed siden den Franske Revolution. Vi har set nærmere på, hvad der kendetegner en karikaturtegning og hvilke virkemidler, den gør brug af. Vi har analyseret et bredt udsnit af karikaturtegninger fra den franske satiriske ugeavis Charlie Hebdo, og diskuteret hvorfor særligt nogle af satiretegningerne anses for værende kontroversielle. Vi har arbejdet kort med, de lovgivningsmæssige restriktioner, der er i forhold til at ytre sig. Eleverne har således selv debatteret, om de udvalgte karikaturtegninger går over grænsen – både juridisk og etisk. Vi har læst om angrebet på Charlie Hebdo redaktionen i januar 2015 og efterfølgende arbejdet med en retorisk analyse af Francois Hollandes tale d. 8. januar. Efterfølgende har vi vendt fokus mod Samuel Paty sagen og i den forbindelse arbejdet med Emmanuel Macrons tale fra ”ceremonie d’hommage national à Samuel Paty og sammenlignet den med Hollandes tale fra 2015. Eleverne har desuden selv tegnet en karikaturtegning om et aktuelt emne, som de således har fremlagt for klassen.
Kernestof:
Grundig historisk indføring udarbejdet af Sima med fokus på liberté d'expression, liberté de presse, Voltaire, Pierre Beaumarchais, Den franske revolution, Eugène Delacroix, Le journal Le Charivari, L'hebdomadaire La Caricature. Derudover indføring i La caricature, Définition, à quoi ça sert ?, Peut-on rire de tout ? Limites. Tignous, Charlie Hebdo,
En række billedmateriale fra diverse Charlie Hebdo magasiner, som er blevet analyseret i klassen samt i grupper herunder: "Michael Jackson enfin Blanc, "Un Titanic Par Semaine", "Séisme à l'italienne - penne sauce tomate, penne gratinées, lasagnes", "Si près du but", La preuve que L'europe est chrétienne", "Obama de nouveau citoyen comme les autres,", Évêques Pédophiles" et "Papa où t'es?" (Stromae), Salman Rushdie va mieux : il se promène enfin incognito !
https://www.parismatch.com/Actu/Societe/Francois-Hollande-decrete-une-journee-de-deuil-national-684960
https://www.elysee.fr/emmanuel-macron/2020/10/21/ceremonie-dhommage-national-a-samuel-paty-a-la-sorbonne
https://www.huffingtonpost.fr/entry/samuel-paty-un-prof-a-fond-dans-son-metier-decapite-pour-avoir-montre-des-caricatures_fr_5f8ac124c5b62dbe71c31db5
http://www.maisondesjournalistes.org/la-liberte-dexpression/
https://jeunes.amnesty.be/jeunes/nos-campagnes/liberte-d-expression/presentation/article/la-liberte-d-expression-c-est-quoi-au-juste?lang=fr
http://www.slate.fr/story/96547/charlie-hebdo-liberte-dexpression
Grand Corps Malade, Je suis Charlie (Cette chanson a été rédigée dans la nuit du 7 au 8 Janvier 2015)
https://www.parismatch.com/Actu/Societe/Francois-Hollande-decrete-une-journee-de-deuil-national-684960
https://www.nouvelobs.com/charlie-hebdo/20150109.OBS9668/ce-qu-a-dit-francois-hollande-aux-francais-vendredi-soir.html
https://www.youtube.com/watch?v=_iGjcLOvWq4
https://histoire-image.org/etudes/liberte-guidant-peuple-eugene-delacroix
Victim of November 2015 Paris attacks recounts horror • FRANCE 24:
https://www.youtube.com/watch?v=wA56e59ePVQ
Supplerende stof:
https://www.lexpress.fr/societe/papa-ou-t-es-la-famille-de-stromae-choquee-par-la-une-de-charlie-hebdo_1778227.html
https://journalessentiel.be/cahiers/faut-il-pleurer-faut-il-en-rire/article/dessine-moi-la-caricature
https://www.courrierinternational.com/dessin/le-dessin-du-jour-quatre-ans-apres-qui-est-encore-charlie
Formål: Gennem læsningen af af de udvalgte tekster udvikler eleverne deres sproglige kunnen, og de bliver bedt om at analysere og fortolke tekstmaterialet med henblik på at opnå en bedre forståelse for fransk kultur og samfund, og endelig kunne reflektere over egen kultur. Eleverne øver forståelse af ubearbejdet, moderne fransksproget litteratur, og desuden udvikler de deres almene ordforråd. De har øvet résumé og billedbeskrivelse for at øve den mundtlige kommunikation. For at sikre en sikker anvendelse af sprogets opbygning og anvendelse, suppleres der med grundlæggende grammatiske emner, som er nøje udvalgt under læsningen af elevernes skriftlige arbejde.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
L'afrique francophone - vivre entre deux cultures
Vi har arbejdet med L'afrique francophone gennem tegneserien Noir et Blanc, hvor vi særligt har fokuseret på fremstillingen af henholdsvis vestlig og ikke-vestlig kultur. Vi har analyseret hovedkarakteren, og hans forhold til sin kultur repræsenteret gennem stammen Les Beliyan. Vi har studeret de traditioner samt ritualer forbundet med deres kultur, men også deres natursyn og verdensbillede. I forhold til Tyara, har vi kigget nærmere på, hvordan han påvirkes af vestlig kultur, og hvorledes han til tider er splittet mellem de to kulturer, som er repræsenteret i bogen.
Formål:
I arbejdet med La France coloniale får eleverne indsigt i fransksprogede samfund - historisk, kulturelt og ligeledes nutidige samfundsmæssige forhold.
Kernestof:
Eduardo Di Muro, Noir & Blanc en couleurs, 2009 (Roymodus) p. 61-86.
Supplerende:
La France Coloniale p. 1-5 (anonym kilde)
http://www.seuil.com/auteur/alain-mabanckou/4027
ALAIN MABANCKOU «SANS LE CONGO, JE SERAIS COMME UN ZÈBRE SANS ZÉBRURES»:
https://next.liberation.fr/livres/2015/09/04/sans-le-congo-je-serais-comme-un-zebre-sans-zebrures_1375905
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Les réfugiés et l'immigration clandestine(EKSAMEN)
Vi har haft fokus på flygtninge samt illegal immigration. Ifølge FN er 70 millioner mennesker på verdensplan på flugt. Vi har hovedsageligt beskæftiget os med illegale immigranter fra de nordafrikanske stater og deres farefulde rejser over Middelhavet mod Europa, hvor de ankommer til lande som fx Italien. En rejse, hvor man risikerer sit liv. Nogle må, som hovekarakteren i Noir et Blanc, smugles først i en lastbil under dårlige forhold og derefter fragtes i en båd med over havet. Ofte må de betale mange penge til menneskesmuglere for at få plads på en båd. Både, der ofte er alt for gamle og alt for små til alle de mennesker, der vil flygte. Vi har studeret årsagerne til at man forlader sit oprindelsesland til fordel for et nyt, og har derudover kigget nærmere på arbejdsforholdene for de illegale immigranter, samt de traumer, den svære rejse kan medføre. Med Welcome har vi koncentreret om os Calais i Nordfrankrig og med udgangspunkt i hovedkarakteren Bilal analyseret, hvad der driver ham til at flygte, og hvad der senere gør, at han kaster sig ud i det umulige projekt: at krydse den engelske kanal. Vi har desuden diskuteret den lovgivning, der forbyder, at lokale hjælper eller huser flygtninge, og set nærmere på den udvikling hovedkarakteren Simon gennemgår fra at have et manglende socialt engagement til at risikere fængselsstraf for at hjælpe Bilal. Vi har derudover læst om forholdene i Calais-junglen, der blev ryddet i 2016, men som nogle mener – fortsat eksisterer – blot mere spredt.
Kernestof:
Noir et Blanc en couleurs, Edoardo Di Muro (2009 Roymodus) p. 1-56
Welcome, Phillipe Lioret (2009)
https://www.lemonde.fr/societe/article/2012/09/28/le-delit-de-solidarite-outil-d-intimidation-des-benevoles-est-supprime_1767173_3224.html
https://www.la-croix.com/Actualite/France/Le-film-Welcome-relance-le-debat-sur-l-aide-aux-refugies-_NG_-2009-03-18-599447
http://www.nouvelobs.com/galeries-photos/photo/20180301.OBS2943/grand-format-a-calais-avec-les-migrants-qui-vivent-pres-de-l-ancienne-jungle.html
Supplerende stof:
https://www.information.dk/mofo/flytter-vores-ting-morgen
https://pov.international/politisk-dodedans-flygtninge-migranter-i-calais/
https://fr.euronews.com/2021/04/23/le-danemark-demande-a-des-refugies-syriens-de-rentrer-chez-eux
Calais migrants: Life in the Jungle:
https://www.youtube.com/watch?v=z9khB8y-9Ms&t=394s
Formål:
forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
̶ læse og forstå ubearbejdede fransksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive
oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
̶ præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende fransk
̶ udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende fransk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
La fin de vie (EKSAMEN)
Indhold:
I dette forløb har vi haft fokus på aktiv dødshjælp debatten, der har været aldeles fremherskende i det seneste årtier i Frankrig. Vi har i første omgang arbejdet med de svære dilemmaer, der knytter sig til aktiv dødshjælp. Eleverne har gennem en række cases fået en indføring i forskellige perspektiver på debatten. Vi har blandt andet arbejdet med Alain Cocq, Vincent Lambert samt Jean Dominique Bauby, og analyseret deres egen og de pårørendes forståelse af et værdigt liv. Vi har diskuteret muligheden for assisteret selvmord i Schweiz og draget paralleller til Danmark.
Vi har arbejdet med filmen Le Scaphandre et le Papillon som hovedværk, og gennem en litterær analyse af filmen fokuseret på hovedkarakteren og hans udvikling. Vi har desuden analyseret, hvordan filmen gør brug af en række symboler for at vise Jean Dominique Baubys situation og tilstand.
Kernestof:
Le Scaphandre et le Papillon, film Julian Schnabel (2007) et extrait du roman.
Alain Cocq:
https://www.lepoint.fr/societe/militant-pour-une-fin-de-vie-digne-alain-cocq-a-cesse-ses-traitements-05-09-2020-2390429_23.php
https://www.liberation.fr/france/2020/10/20/la-fin-de-vie-incertaine-d-alain-cocq_1802814/
Interdit de suicide assisté, Alain Cocq va se laisser mourir | AFP:
https://www.youtube.com/watch?v=KTZJrG6iR_g
Alain filme sa fin de vie en en direct pour alerter sur «le droit de choisir sa mort»:
https://www.youtube.com/watch?v=zLZABFhXRhE
Vincent Lambert:
https://www.ledauphine.com/france-monde/2017/07/20/affaire-vincent-lambert-neuf-ans-de-batailles-judiciaires
https://www.francetvinfo.fr/societe/euthanasie/vincent-lambert/document-franceinfo-jamais-je-n-accepterai-qu-on-ait-tue-mon-enfant-un-an-apres-la-mort-de-son-fils-vincent-viviane-lambert-se-confie_4041667.html
https://www.ouest-france.fr/societe/fin-de-vie/vincent-lambert/mon-fils-va-etre-sacrifie-pour-faire-un-exemple-la-mere-de-vincent-lambert-ecrit-macron-5691258
https://www.sciencesetavenir.fr/politique/affaire-vincent-lambert-sa-mere-interpelle-emmanuel-macron-dans-une-lettre-ouverte_27566
Laura:
Belgique : Laura, 24 ans, en dépression, demande l'euthanasie
Par Xavier Lombard Publié le 04/08/2015, Le Figaro
Shanti De Corte:
https://www.lepoint.fr/monde/bruxelles-une-victime-des-attentats-euthanasiee-a-23-ans-06-10-2022-2492795_24.php
Olympe :
https://www.youtube.com/watch?v=xibpTmg8itI&rco=1
https://www.lepoint.fr/societe/euthanasie-en-belgique-quand-le-cas-d-olympe-seme-le-trouble-03-02-2023-2507314_23.php
Supplerende stof:
Dokument udarbejdet af Sima (Entre la vie et la mort - La fin de vie) s- 1-5
La loi sur l'euthanasie en Belgique a 20 ans #Investigation:
https://www.youtube.com/watch?v=LFovcwb4eVE
http://www.lemonde.fr/idees/article/2012/12/13/garantir-le-droit-a-mourir-dans-la-dignite_1805950_3232.html
Choisir de mourir : le suicide assisté en débat: https://www.youtube.com/watch?v=4YN7CeCB8Wc
http://www.huffingtonpost.fr/philippe-maddaleno/debat-fin-de-vie-euthanasie_b_6325408.html?utm_hp_ref=fin-de-vie
Loi sur la fin de vie : comment va-t-on désormais mourir en France ? Laura Thouny
Publié le 27 janvier 2016 à 17h36
Comprendre l’affaire Vincent Lambert:
https://www.youtube.com/watch?v=vsKdRWMS-hM&ab_channel=LeMonde
https://www.huffingtonpost.fr/entry/mort-de-vincent-lambert-michel-houellebecq-accuse-letat-de-lavoir-tue_fr_5d271327e4b0cfb5960147ad
http://www.gouvernement.fr/fin-de-vie-ce-qu-il-faut-savoir-avant-l-ouverture-du-debat
https://www.francetvinfo.fr/societe/euthanasie/vincent-lambert/je-ne-veux-pas-que-ma-famille-se-dechire-l-affaire-lambert-les-a-convaincus-de-rediger-leurs-directives-anticipees_3454983.html
Formål:
Gennem læsningen af udvalgte tekster udvikler eleverne deres sproglige kunnen, men de også deres evne til at analysere og fortolke teksten med henblik på at opnå bedre indsigt i fransk kultur og samfund, og endelig kunne reflektere over egen kultur. Eleverne øver forståelse af ubearbejdet, moderne fransksproget litteratur, og desuden udvikler de deres almene ordforråd.
̶ forstå hovedpunkterne, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
-̶ deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte og almene emner, herunder beskrive
oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Édouard Louis (miniforløb)
Uddrag fra "En finir avec Eddy Bellegueule" af Édouard Louis (2014)
Uddrag fra "Qui a tué mon père af Édouard Louis (2018)
"Édouard Louis, ou la transformation" de François Caillat (2023)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58592351104",
"T": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58592351104",
"H": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58592351104"
}