Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Ingrid Jespersens Gymnasieskole
|
Fag og niveau
|
Fransk B
|
Lærer(e)
|
Karen Marie Ellegård Hansen
|
Hold
|
2023 Fr/DF (1DF Fr, 2DF Fr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
La France et ses régions
La France et ses régions
I dette forløb præsenteres eleverne for Frankrig - région par région.
Arbejde med og præsentation af region efter eget valg. I undervisningen har vi fokuseret på geografiske og kulturelle forskelle i det franske samfund.
Vi arbejder med følgende tekster/film:
- 'Qui gouverne?', Entrées pp 29-33, Bering og Sørensen, Gyldendal 2012
- Macron: Les voeux pour le nouvel an: https://www.youtube.com/watch?v=SafQOtZscmc
- BD de Rune T. Kidde, Entrées pp. 25-28
- FRANKRIG – modsætningernes land, Connie Pedersen og Jytte Antonsen Jørgensen, Columbus 2020, p 144.
- 'Bien-venue chez les Ch'tis', film af Dany Boon
'Pour moi, être Français, c'est... ', digt af Philippe Durand
Udarbejdelse og præsentationer af selvvalgte regioner + selvvalgte franske historiske og kulturelle underemner
Les images: Arbejde med billedbeskrivelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Le sport - les loisirs - EKSAMEN
I dette forløb arbejder vi med temaet 'le sport - les loisirs'.
Eleverne arbejder individuelt, i par og i grupper med tekster og fremlæggelser. Fokus på resumeer, personbeskrivelser og præsentationer.
Eleverne har arbejdet med selvvalgte underemner i forbindelse med le Tour de France & arbejdet med præsentationer. Fokus på TdF historie & selvvalgte underemner.
Textes/materialer:
'Les loisirs', Interview avec trois lycéens, Carte blanche p. 61-65
'Ma passion, c'est le foot', Avant-garde
'Les bienfaits du sport', 14 nov 2016, article objectifsanté.mu
Film: 'La régate', B. Bellefroid
'La France à vélo', Carte blanche
'L'histoire du Tour de France', Début 2, Systime 2007
Travail en groupe -> présentations du TdF
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Les banlieues
Les banlieues.
I dette forløb har vi desuden fokuseret på de unge i de parisiske forstæder og undersøgt hvordan de oplever deres hverdag, hvilken tilknytning de har til Frankrig samt hvad de italesætter som problemer og hvilke mulige løsninger, de ser. Der er fokus på deres identitet og deres forhold til politiet. Der er særligt fokus på optøjerne i de parisiske forstæder i 2005. Hvad udløste optøjerne? Og hvordan håndterede man fra politisk side situationen i forstæderne? Der er arbejdet med filmen 'La Haine', der på trods af, at den efterhånden er en del år gammel, viser med al tydelighed, at der fortsat er mange af de problemer, som unge af anden etnisk baggrund kæmper med.
Materiale:
"La délinquance", fra Jutta Fitzner m.fl. "Carte blanche" p. 132-134, Gyldendal
Tekster fra Mogensen og Virring: 'Banlieues', Gyldendal, 2007:
- Intro om Samuel Benchetrit (Chroniques de l'asphalte) p 8,
- "Devant la Tour" pp. 10-13 + pp 46-47 "Je voulais faire des films" +
- "Pour les autres, on n'existe pas", "Ghettos" pp 42-45 +
- Tematisk ordforråd p. 70.
Fokus på Samuel Benchetrit et les banlieues.
Mathieu Kassovitz, 'La haine', 1995
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Les contes - EKSAMEN
I dette forløb arbejder vi med 'Les contes'. Vi arbejder med forskellige eventyr, relevante gloser & arbejder med eventyrtræk.
Fokus på relevant ordforråd, résumé, typiske eventyrtræk og personbeskrivelser.
Vi arbejder med sammenligning af forskellige eventyr og analyser.
Tekster:
- Olaf et Kidi, i Histoire minute
- Boule-de-neige, i Par Ecrit
- Chapeau rond rouge, i Entrées
- 'La sorcière de la rue Mouffetard', Pierre Gripari
- 'Cendrillon', Entrées
- 'Le petit prince', Saint-Exupéry (uddrag)
Eleverne laver résuméer og personbeskrivelser og vi har fokus på typiske eventyrtræk.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 1
|
08-09-2024
|
Opgave 2
|
29-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vive la France - Vivre en France - EKSAMEN
I dette forløb har vi arbejdet med spørgsmålene "Quelle est la vie en France? Y-a-t-il des ressemblances et des différences entre la vie au Danemark et en France? Lesquelles? "
Eleverne har trænet ordforråd og vi har diskuteret "Le rôle de la famille", og vi har set på forskelle og ligheder mellem familieliv i Danmark og Frankrig.
Med afsæt i filmen "Ensemble, c'est tout" har vi arbejdet med temaer som familieliv, venskab, kærlighed og død.
I forbindelse med Cph:dox så vi filmen "Casa 93" hvor vi fulgte en gruppe unge mode- og design-talenter på den gratis modeskole "Casa 93" i departementet Seine - Saint Dénis (93). Jørn Bojsen fortalte efterfølgende om (u-)lighed i det franske samfund.
Kernetekster:
- Qui gouverne? Entrées, Bering og Sørensen, Gyldendal
- La famille, Bering & Sørensen, Gyldendal
Films:
'Ensemble, c'est tout', Claude Berri 2007.
'Bienvenue chez les Ch'tis', Dani Boon, 2008.
'Casa 93' i Bremen Teatret med efterfølgende oplæg ved lektor Jørn Bojsen om lighed og samfundsforhold i Frankrig
BD:
Vive les femmes! Reiser, Par Ecrit p. 77-78.
Chansons:
Christophe Maé: 'Il est où le bonheur?
Zaz: 'Je veux'
Fokus på samtale og billedbeskrivelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 4
|
01-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
La Francophonie - La Tunisie - EKSAMEN
La Francophonie - La Tunisie
Med udgangspunkt i teksten 'La Francophonie' (Entrées pp 106 -108) har vi haft fokus på de francophone lande. Vi har talt om l'OIF, organisationens medlemslande og formål, samt baggrunden og historien bag medlemslandenes tilknytning til Frankrig / fransk sprog og kultur.
La Tunisie:
Fokus på landet, kulturen, traditionerne, hændelserne omkring revolutionen i 2011, Ben Ali's flugt og tiden derefter. Eleverne har arbejdet med billedbeskrivelser og læst og præsenteret små tekster med relation til Tunesien. Under arbejdet med teksten om 'Meriam, une Tunisienne' har vi fokuseret på ligheder og forskelle på dansk og tunesisk kultur, opdragelse, traditioner og skolesystem.
I forbindelse med besøg af fransk klasse fra Normandiet, har eleverne arbejdet med og i grupper præsenteret forskellige underemner, fx 'La fille en Tunisie - la structure de la famille', 'Selma - une femme forte', 'Emel Mathlouthi - son importance pour la lutte pour la liberté en Tunisie', Mohamed Bouazizi et son rôle pendant la Révolution'.
Tekster:
'Emel Mathlouthi' - une chanson révolutionnaire, Podcast Duolingo
Link: https://podcast.duolingo.com/episode-22-une-chanson-revolutionnaire-a-song-of-revolution
'Le printemps arabe', 'Par le feu', Jelloun, i Paroles francophones pp. 71-76, Bering og Sørensen, Gyldendal, 2015.
'Un divan à Tunis', Manele Labidi, 2019 (film)
'Révolution en Tunisie', Le journal des Enfants, 20 Janvier 2011.
'Meriam - une Tunisienne', 'Porte-paroles', pp. 29-35, Peter Jensen, Systime
Présentations en groupe
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 5
|
12-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
La guerre - EKSAMEN
I dette forløb har vi arbejdet med Frankrigs rolle under 2. Verdenskrig. Vi har haft særlig fokus på historiske fakta, modstandsbevægelsen og jødernes situation. Desuden har vi trukket tråde til aktuelle spændinger i international politik.
Textes:
'La France pendant la Deuxième guerre mondiale', Carte blanche, J. Fizner og T. Rhein-Knudsen, Kaleidoscope 2002.
'Arlette - j'ai survécu à Auschwitz', interview, manuskript, documentaire.
'Enfant pendant la guerre', uddrag af teksten 'Au revoir, les enfants', Par Écrit, Gyldendal 1993.
Historisk afsnit om Frankrigs rolle under 2. verdenskrig, Louis Malle: Au revoir, les enfants p. 7-22, Gyldendal 1988.
Charles de Gaulle - L'appel du 18 mai 1940
Poésie / chansons:
Boris Vian: Le déserteur
A. Rimbaud: Le Dormeur du Val
Films:
'Au revoir, les enfants', Louis Malle
'Arlette', documentaire
Eleverne har arbejdet med billed- og personbeskrivelser, relevant ordforråd og i grupper udarbejdet og præsenteret underemner til temaet "La guerre".
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave 6
|
06-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58592353317",
"T": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58592353317",
"H": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58592353317"
}