Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Ingrid Jespersens Gymnasieskole
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Lars Eskildsen
|
Hold
|
2023 Ty/CE (1CE Ty, 2CE Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Märchen
Kort om emnet:
I dette forløb har eleverne arbejdet med såvel folkeeventyr som kunsteventyr. De har arbejdet med kendetegn ved eventyrgenren og set på forskellige typer af eventyr fra klassiske folkeeventyr til mere nutidige eventyr med politiske budskaber. Omfang ca. 20 sider.
Litteratur:
1. Eventyr: (http://www.ilitt.dk/data/documents/eventyr.pdf)
2. Dornröschen: Die Brüder Grimm (fra Leif Christophersen og Angela Homann: ”Der Zauberspiegel – Märchen und andere fabelhafte Geschichten”, Tyskforlaget 2006)
3. Das Märchen vom kleinen Herrn Moritz, der eine Glatze kriegte: Wolf Biermann (fra Leif Christophersen og Angela Homann: ”Der Zauberspiegel – Märchen und andere fabelhafte Geschichten”, Tyskforlaget 2006)
4. Der Dumme und die Königstochter: Wolfgang Bittner (fra Leif Christophersen og Angela Homann: ”Der Zauberspiegel – Märchen und andere fabelhafte Geschichten”, Tyskforlaget 2006)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1. opgave
|
03-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Deutsche Musik
Deutsche Musik
Kort om emnet:
I dette forløb har klassen kigget på forskellige tyske bands og analyseret deres tekster. Eleverne har i grupper endvidere arbejdet med at finde tysk musik, de har præsenteret for klassen. Musikstykkerne har ud over at give en indsigt i tysk musikforståelse og tysk kultur behandlet forskellige temaer så som kærlighed, samfundskritik og det at være ung. Omfang ca. 15 sider.
Litteratur:
1.Andreas Bourani: “Auf uns”, 2014 (https://www.songtexte.com/songtext/andreas-bourani/auf-uns-6345de83.html)
2. Rio Reiser: „König von Deutschland“, 1986 (https://www.lyrics.com/lyric/14270937/Rio+Reiser/König+von+Deutschland)
3. Juli: ”Zerrissen” (http://www.magistrix.de/lyrics/Juli/Zerrissen-116920.html)
4. Stef: ”Musik in meinem Leben, 2007 ” (http://www.station9111.de/2007/04/17/musik-in-meinem-leben/)
5. Felix Kummer: „Der letzte Song“, 2023 (https://www.songtexte.com/songtext/kummer-feat-fred-rabe/der-letzte-song-alles-wird-gut-g5b46af40.html)
6. Marteria: OMG, 2014 (www.metrolyrics.com/omgFlyricsFmarteria.html)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2. opgave
|
07-01-2024
|
3. opgave
|
26-02-2024
|
4. opgave
|
24-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Großstadt Berlin
Großstadt Berlin
Kort om forløbet:
I dette forløb har klassen læst forskellige tekster om Tyskland med fokus på Berlin. Vi har kigget på Berlins historie gennem bl.a. sangen Mein Berlin af Reinhard Mey. Eleverne har også læst et uddrag af forskellige tekster om indvandringen og de udfordringer, det har haft for byen. De har arbejdet med gruppefremlæggelser af kendetegn og seværdigheder ved byen. Omfang ca. 20 sider.
Litteratur:
1. Berlin Intro: Lone Holm og Jenny Gibson: ”Wir sind wir”, Gyldendal 2010
2. Neukölln, du meine Güte: Ove R. Andersen og Poul Husum: ”Berlin von Ort zu Wort”,
Gyldendal 2008
3. Reinhard Mey: ”Mein Berlin” (www.mtholyoke.edu/acad/germ/neh/gruppe3/Meinberlin.html)
4. Die bittere Wahrheit über Multi/Kulti: Bilde.de 17/9-2012
5. Augen in der Großstadt: Bernd Bruns und Dr. Edgar Herrenbrück: ”Zeit für Gedichte”,
Bibliotheksgesellschaft Hameln, 2011
6. Erich Kästner: ”Besuch vom Lande” (Kirsten Arnvig og Niels Kyrsting: ”Vorwärtsträumen”, Gyldendal, 2000)
Film:
Pepe Danquart: "Schwarzfahrer", 1993 (Kurzfilm)
Detlev Buck: "Knallhart", 2006
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
5. opgave
|
30-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Jugend im Dritten Reich und Verfolgung der Juden
Kort om forløbet:
I dette forløb har eleverne arbejdet med Det Tredje Rige med særligt fokus på ungdommen og synet på jøderne. De har bl.a. læst uddrag af en tale af Adolf Hitler, arbejdet med plakater, sange og matematikopgaver fra tiden - alt sammen med fokus på ungdommen. Eleverne har også stiftet bekendskab med nazistisk litteratur, ligesom de har læst et digt om synet på jødeudryddelsen. Omfang ca. 70 sider.
Litteratur:
1. Erich Kästner: “Kennst du das Land, wo die Kanonen blühen?”, 1928 (fra: John Bernth mfl.: "Tysk antologi fra 1500 til vor tid", Munksgaard 1982)
2. Adolf Hitler: “Und sie werden nicht mehr frei ihr ganzes Leben” (fra: der Rede in Reichenberg am 2/12-1938), Ericksen, C. C. m. fl.: 60 Bilder aus der jüngsten Vergangenheit, Gyldendal, 1984
3. Baldur von Schirach: „Unser’ Fahne flattert uns voran“ (fra: Eriksen, C. C. m. fi.: 60 Bilder aus der jüngsten Vergangenheit, Gyldendal, 1984)
4. Plakate:
A. Elvira Bauer: ”Trau keinem Fuchs auf grüner Heid, und keinem Jud bei seinem Eid”, 1936.
B. „Wir alle helfen mit“ (fra: http://museenkoeln.de/ausstellungen/nsd_1609_hitlerjugend/03_03_hitlerjugendKrieg.html.
C. „Deutsches Mädel“ (fra: http://www.rothenburg- unterm-hakenkreuz.de/arbeitsdienstlager-fuer-die- weibliche-jugend-1938-im-siechhaus-eroeffnet-kreisleiter-karl-steinacker-eine-gewaltige- aufgabe- von-der-idee-des-nationalsozialismus-erfuellt/)
5. „Mathematik im Dienste der nationalpolitischen Erziehung. Ein Handbuch für Lehrer“, Frankfurt am Main 1935.: (fra: http://www.hans-dieter- arntz.de/indoktrination_im_alltag_des_dritten_reiches.html)
6. Die Weiße Rose: „Aufruf an alle Deutsche“ nr. 5 (fra: Sophie Scholl – Die letzten Tage, Tyskforlaget,2006)
7. Hans Zöberlein: "Der Befehl des Gewissens", 1937 (John Bernth mfl.: "Tysk antologi fra 1500 til vor tid", Munksgaard 1982)
8. Paul Celan: ”Todesfuge”, 1948 (fra: http://www.lyrikline.org/de/gedichte/todesfuge- 66#.U3Ccx15XIgY)
9. Wolfgang Pickert: "Gedanken über das Dritte Reich", 2011
Film:
Dennis Ganzel: "Napola - Elite für den Führer", 2004
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1. opgave
|
08-09-2024
|
2. opgave
|
29-09-2024
|
3. opgave
|
27-10-2024
|
4. opgave
|
01-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Die DDR und die Wende
Kort om emnet:
I dette emne har vi set på forskellige områder af DDR. Der har været fokus på tekster, der har centreret sig omkring leveforhold i DDR, muren, dens fald og kritik af DDR- systemet gennem vittigheder, sange og film. Omfang ca. 70 sider.
Litteratur:
1. ”Blokdannelse og atomalder” (baggrundsstof om perioden): (John Bernth mfl.: "Tysk antologi fra 1500 til vor tid", Munksgaard 1982)
2. Susanne Fritsche: ”Die Mauer ist gefallen” (Lone Holm mfl.: "Wir sind wir", Gyldendal 2010)
3. ”Der 13. August in Berlin” (Die Zeit, 18.8.1961)
4. Witze aus der DDR: ”Fritzchen und der Sozialismus”, ”Die liebe Sonne” og ”Wie alt ist das
Skelett?” (www.mdr.de/damals/humor/artikel114228.html)
5. Wolf Biermann: ”Deutschland - ein Wintermärchen” (John Berenth mfl.: "Tysk antologi fra 1500 til vor tid", Munksgård 1982)
6. Peter Fragal: "So ein Tag, so wunderschön wie heute" (Stern 47, 16/11-1989)
7. Weihnachtskarte aus der DDR
8. Billede af Hans Conrad Schumann (Der 15. August 1961)
Film:
Florian Henkel von Donnersmarck:" Das Leben der Anderen", 2006
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
5. opgave
|
19-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Die Jugend
Kort om forløbet:
I dette forløb har vi arbejdet med forskellige ungdomskulturer. Vi har bl.a. set på kendetegn ved kulturerne, og hvorfor nogle unge havner i en bestemt ungdomskultur. Forløbet skulle gerne have givet eleverne indblik i dele af den tyske ungdomskultur. Omfang ca. 15 sider.
Litteratur:
1. "Jugendliche heute": www.aktion-mensch.de/dafuer-stehen-wir/jugend-heute, 2022.
2. Susanne Besser: "Punk ist nicht tot", Juma 3, 2003.
3. Die Toten Hosen: "Sascha...ein aufrechter Deutscher" i Ove Rimi Andersen mfl.: „So ein Rummel“, Munksgaard 1996.
4. Franz Kafka: "Eine Kreuzung": fra Helle Birk: „Zeitbilder“, Systime 2007.
5. Mirjam Ratmann: Zieht euch warm an… denn immer mehr Kinder und Jugendliche
landen in Deutschland auf der Straße", https://www.fluter.de/straßenjugendliche-deutschland-bericht, 2022.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
6. opgave
|
06-04-2025
|
7. opgave
|
04-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58592363761",
"T": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58592363761",
"H": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58592363761"
}