Holdet 2024 FR/3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Ingrid Jespersens Gymnasieskole
Fag og niveau Fransk A
Lærer(e) Karen Marie Ellegård Hansen
Hold 2024 FR/3g (3g FR)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Paris - rêve et réalité
Titel 2 2. Les grands classiques
Titel 3 3. Le Québec
Titel 4 Les personnages dans la tourmente de l'histoire

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Paris - rêve et réalité

I dette forløb arbejder vi med Paris på forskellige måder, dels drømmen om Paris (historien, monumenterne, pariserne, den glamourøse storby, livsstilen) og Paris' virkelighed (leveomkostninger, arbejdskultur, transport, stress, fattigdom, les SDF, forstadsproblematikker). Vi har haft fokus på dét at være ung i Paris (udfordringer, positive / negative sider). Eleverne har arbejdet med deres egne arrondissementer (deres særlige kendetegn, atmosfære osv) og udarbejdet oplæg om disse.
Før og under studieturen til Paris, har eleverne i grupper forberedt interviews, interviewet parisere og lavet film fra 'deres' kvarter -> derefter fremlæggelser.

Materiale:

- 'Clovis et Christelle' (extrait), Wilfried N’Sondé, 'Le Silence des esprits', Actes Sud, 2010

- 'ARTE - Karambolage: Les arrondissements de Paris'

- Anna Gavalda: "Petites pratiques germano-pratines" (i Tendances littéraires, Gyldendal, 2004)

- Charles Baudelaire: 'À une passante', poème

- Uddrag af filmen "Paris, je t'aime", udvalgte historier.

- Podcast: InnerFrench - épisode 41 "Vivre à Paris" (19. apr. 2018)

- Delphine de Vigan: Uddrag af teksten (og filmen) 'No et moi' (i 'Les SDF, Systime), kapitel 1

- Tekster om 'les SDF'  (les Restos du Coeur, la solitude, les hébergements d'urgence), fra Franskportalen

- Mahmoud Nasiri: 'Un Afghan à Paris' (uddrag af romanen)


- 'Études urbaines': i forbindelse med studietur til Paris, har eleverne i grupper interviewet parisere og lavet film fra 'deres' kvarter -> derefter fremlæggelser

- Interview og samtale med Vincent (filosofistuderende ved La Sorbonne) + Laurent & Delphine (journaliste et professeur)  under temaerne 'Être jeune & faire des études à Paris / la situation politique en France'
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1 25-08-2024
Opgave 2 15-09-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Les grands classiques

LES GRANDS CLASSIQUES

I dette forløb har fokus været på spørgsmålet "Un classique, qu'est-ce que c'est?" og på de lange linier i fransk litteratur- og kunsthistorie med udvalgte nedslag. Vi har desuden lagt vægt på samtidens samfundsstrukturer og væsentlige begivenheder, og eleverne har præsenteret centrale personligheder, deres betydning og samtidens problematikker.

Vi har arbejdet med følgende tekster/uddrag:

Fontaine, Jean de la, "Le corbeau et le renard", i Bering og Sørensen, Entrées, Gyldendal, 2009, s. 66-68.

Molière, Jean-Baptiste, " Le bourgeois gentilhomme", i Bering og Sørensen, Entrées, Gyldendal, 2009, s. 71-73.


Montesquieu, Charles-Louis de Secondat, "Les lettres persanes", i Bering og Sørensen, Entrées, Gyldendal, 2009, s. 75-78.

V. Hugo: 'Les misérables', ved Ulla de Visme, Systime, 1991. Fokus på Jean Valjean, l'´évêque, Fantine et Cosette. Kap. 1-4, 11, 12,
Uddrag af filmen 'Les misérables', Robert Hossein, 1982.

Betty Nansens forestilling 'Les misérables', 9.4. 2025.


Balzac, Honoré de, "Le père Goriot", i Bering og Sørensen, Entrées, Gyldendal, 2009, s. 79-81.

Flaubert, Gustave, "Madame Bovary", i Bering og Sørensen, Entrées, Gyldendal, 2009, s. 82-85.
Uddrag fra filmen "Mme Bovary" (Chabrol, 1991)

Charles Baudelaire, "L’initiation au voyage", i Bering og Sørensen, Entrées, Gyldendal, 2009, s. 85-87.

Marcel Proust, "À la recherche du temps perdu", i Bering og Sørensen, Entrées, Gyldendal, 2009, s. 88-93.

Camus: l'existentialisme et l'absurde de la vie, L'Étranger (extrait), i Bering og Sørensen, Entrées, Gyldendal, 2009, s. 97 - 99.



I forbindelse med studietur i Paris i september '24: Besøg på Le Musée du Louvre.

Besøg på Ordrupgaard (januar, 2025) med guidet tur på fransk med fokus på det 19. århundrede og impressionismen.




Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 3 03-11-2024
Opgave 4 17-11-2024
Opgave 5 01-12-2024
Opgave 6 15-12-2024
Opgave 7 19-01-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Le Québec

Le Québec

I dette forløb har vi fokuseret på Québecs historie, den helt særlige 2-sprogede kultur og Quebec’ernes identitet. Vi har bl.a. haft fokus på ’la loi 101’ og på det franske sprogs betydning samt på forholdet mellem det frankofone og det anglofone i det quebecske samfund.
Eleverne har arbejdet med oplæg vedrørende Le Québec (fx la culture, les valeurs, la société, le rôle du français au Québec, Maurice Richard, Xavier Dolan et son film 'Mommy')


Kernetekster:
- Historisk afsnit om Le Québec + Fiches de présentation (4 jeunes Québécois se présentent), i Bering og Sørensen, ’Entrées’, Gyldendal, 2009
- Québecs histoire, fra ‘Amours et cultures’ pp. 7-16, Gyldendal 2006.
- R. Carrier: 'Une abominable feuille d’érable sur la glace', Passe-partout
- Xavier Dolan. 'Mommy' (film 2016)

- 'Carla en 10 secondes', kortfilm, Filmcentralen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Les personnages dans la tourmente de l'histoire

I dette forløb har vi arbejdet med Frankrigs rolle under 2. Verdenskrig. Vi har haft særlig fokus på historiske fakta, modstandsbevægelsen og jødernes situation. Desuden har vi læst forskellige typer tekster og arbejdet med materialer inden for forskellige genrer, og vi har trukket tråde til aktuelle spændinger i international politik.
Eleverne har arbejdet med personpræsentationer, relevant ordforråd og udarbejdet og præsenteret individuelle underemner til temaet "La guerre - ou les personnages dans la tourmente de l'histoire", p.ex: Une vue historique sur la 2e guerre mondiale, Un poème sur Klaus Barbie et Julie Aubrac, Marcus Zusac: "La voleuse de livres", Mala, prisonnière belge, Anne Franck et 'Liberté, j'écris ton nom' (poème de Paul Éluard).

Textes:
'La France pendant la Deuxième guerre mondiale', Carte blanche, J. Fizner og T. Rhein-Knudsen, Kaleidoscope 2002.
'Arlette - j'ai survécu à Auschwitz', interview, manuskript, documentaire.

Historisk afsnit om Frankrigs rolle under 2. verdenskrig, Louis Malle: Au revoir, les enfants p. 7-22, Gyldendal 1988.
Charles de Gaulle - L'appel du 18 mai 1940

Le Vél d'Hiv:
Source: https://www.herodote.net/16_juillet_1942-evenement-19420716.php

'Le sang des autres', Simone de Beauvoir, 1945, fra 'Une France forte?, pp. 30 à 40, Systime


Poésie / chansons:
Boris Vian: Le déserteur
A. Rimbaud: Le Dormeur du Val


Film / documentaire:

'Arlette', documentaire
'Elle s'appelait Sarah',



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 9 06-04-2025
Opgave 10 04-05-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer