Titel
2
|
2. Les grands classiques
LES GRANDS CLASSIQUES
I dette forløb har fokus været på spørgsmålet "Un classique, qu'est-ce que c'est?" og på de lange linier i fransk litteratur- og kunsthistorie med udvalgte nedslag. Vi har desuden lagt vægt på samtidens samfundsstrukturer og væsentlige begivenheder, og eleverne har præsenteret centrale personligheder, deres betydning og samtidens problematikker.
Vi har arbejdet med følgende tekster/uddrag:
Fontaine, Jean de la, "Le corbeau et le renard", i Bering og Sørensen, Entrées, Gyldendal, 2009, s. 66-68.
Molière, Jean-Baptiste, " Le bourgeois gentilhomme", i Bering og Sørensen, Entrées, Gyldendal, 2009, s. 71-73.
Montesquieu, Charles-Louis de Secondat, "Les lettres persanes", i Bering og Sørensen, Entrées, Gyldendal, 2009, s. 75-78.
V. Hugo: 'Les misérables', ved Ulla de Visme, Systime, 1991. Fokus på Jean Valjean, l'´évêque, Fantine et Cosette. Kap. 1-4, 11, 12,
Uddrag af filmen 'Les misérables', Robert Hossein, 1982.
Betty Nansens forestilling 'Les misérables', 9.4. 2025.
Balzac, Honoré de, "Le père Goriot", i Bering og Sørensen, Entrées, Gyldendal, 2009, s. 79-81.
Flaubert, Gustave, "Madame Bovary", i Bering og Sørensen, Entrées, Gyldendal, 2009, s. 82-85.
Uddrag fra filmen "Mme Bovary" (Chabrol, 1991)
Charles Baudelaire, "L’initiation au voyage", i Bering og Sørensen, Entrées, Gyldendal, 2009, s. 85-87.
Marcel Proust, "À la recherche du temps perdu", i Bering og Sørensen, Entrées, Gyldendal, 2009, s. 88-93.
Camus: l'existentialisme et l'absurde de la vie, L'Étranger (extrait), i Bering og Sørensen, Entrées, Gyldendal, 2009, s. 97 - 99.
I forbindelse med studietur i Paris i september '24: Besøg på Le Musée du Louvre.
Besøg på Ordrupgaard (januar, 2025) med guidet tur på fransk med fokus på det 19. århundrede og impressionismen.
|