Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ingrid Jespersens Gymnasieskole
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Mathias Bech Nygaard Højsting
|
Hold
|
2024 bi/C (2C bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 0: Overblik
Dette forløb er til for at give et hurtigt total-overblik over, hvad vi har læst og lavet af forsøg i løbet af biologiundervisningen
I alt har elven læst følgende sider
-
-
Forsøg fra undervisningen:
- PTC smagstest i nærmeste familie
- Osmose i kartofler
- Mikroskopi af rodspidsen i løg
- Udvinding af eget DNA
- Håndhygiejne
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Biologibogen 4. udgave - Systime; sider: 29-47, 49-54, 56-63, 135-152, 154-180, 205-210, 233-245, 280-282, 315-316, 321-340, 344-372, 392-404
-
PTC-forsøg
-
Mikrobiologibogen; sider: 58-77
-
Modulplan for dobbeltmodulet:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
39 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 1: Evolution
Efter forløbet om evolution har eleven bl.a. stiftet bekendtskab med:
- Mutationer i sin brede forstand
- Selektion; herunder styret og tilfældig selektion
- Evolutionsmekanismer som artsdannelse, katastrofer, formering og avl
- Livets udvikling; herunder endosymbioseteorien og 3-domæne systemet
- Fylogeni både morfologisk og genetisk samt Linnés taksonomi
- Darwins og Lamarcks evolutionsteorier
Af relevant materiale har eleven:
- Set udvalgte videoer der giver dem en generel forståelse for biologiens verden som lektie.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 2: Genetik
Efter forløbet om genetik har eleven bl.a. stiftet bekendtskab med:
- Genomets bibliotek, herunder genomet, gener og alleler
- Mutationer; herunder non-sense, mis-sense og stille mutationer
- Dominansforhold, herunder dominans, co-dominans og ufuldstændig dominans
- Mutationers effekt på DNA
- Watson-Cricks DNA-model fra 1953 og DNA som makromolekyle
- Homozygoti, heterozygoti, genotyper og fænotyper
- Mendels nedarvningsprincip og nedarvningslovene
- Monogen udkrydsning og herunder udkrydsningsskemaer
- Kønskromosomer, autosomer og stamtræer
Af relevant materiale har eleven:
- Læst 17 sider i Biologibogen 4. udgave fra Systime
Af andet relevant materiale har eleven:
- Spillet spillet Pidgeonetics udviklet af Univerisity of Utah
Af relevans for forløbet har eleven deltaget i følgende eksperimentelle arbejde:
- Undersøgelse af PTC-genet udbredelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 3: Cellebiologi
Efter forløbet om cellebiologi har eleven bl.a. stiftet bekendtskab med:
- Den pro- og eukaryote celles opbygning samt forskelle på disse
- Den moderne celleteoris grundskellet
- Cellecyklusen, herunder interfase, mitose og cytokinese
- Cellemembranen og cellulær transport
- Respirationen, herunder glykolysen og krebs cyklus samt en introduktion til elektrontransportkæden
- ATP som makromolekyle
Af relevant materiale har eleven:
- Læst 22 sider i Biologibogen 4. udgave fra Systime
Af relevans for forløbet har eleven deltaget i følgende eksperimentelle arbejde:
- Forsøg med osmose i kartofler
- Mikroskopi af løgrødder i jagten på mitosens faser
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 1 (del 1/2): Osmose-rapport
|
12-11-2024
|
Aflevering 1 (del 2/2): Osmose-rapport
|
14-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 4: Proteinsyntesen
Efter forløbet om proteinsyntesen har eleven bl.a. stiftet bekendtskab med:
- Proteiners opbygning, herunder også aminosyrer
- Wattson-Cricks DNA-model, herunder forskelle på DNA og RNA
- typer af RNA, herunder mRNA og tRNA
- Ribosomet, det ru endoplasmatiske reticulum, nucleus og golgiapparatet
- Proteinsyntesen, herunder translationen samt kort om transkriptionen
- Enymer, herunder deres funktion i proteinsyntesen
- Enzymkinetik, herunder denaturering og konformationsændring
Af relevant materiale har eleven:
- Læst 26 sider i Biologibogen 4. udgave fra Systime
Af relevans for forløbet har eleven deltaget i følgende eksperimentelle arbejde:
- Ekstraktion af eget DNA fra spyt
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 5: Mikrobiologi
Efter forløbet om mikrobiologi har eleven bl.a. stiftet bekendtskab med:
- Hvad der karakteriserer en mikroorganisme
- Den prokaryote celles opbygning, herunder udvalgte organeller
- Binær fission, herunder fordele og ulemper ved asexuel reproduktion
- Forskellige organismers iltbehov, herunder termer som anaerob, aerob, fakultativ og obligat
- Mikrobiologisk vækst, herunder vækstfaktorer, vækstfaser og vækstoptimum
- Enzymer, herunder relationen imellem enzymkinetik og vækstoptimum
- Gramtyper og gramfarvning
- Gentransferens, herunder konjugation
- Vira, herunder den lytiske og den lysogene livscykuls
- Trofier, herunder energikild, elektrondonor og kulstofkilde
- Generel fermentering
Af relevant materiale har eleven:
- Læst 3 sider i Biologibogen 4. udgave fra Systime
- Læst 20 sider i Mikrobiologibogen af Lone Als Egebo fra Nucleus
Af relevans for forløbet har eleven deltaget i følgende eksperimentelle arbejde:
- Vurdering af effekten af diverse former for håndhygiejne baseret på fingeraftryk på agarplader.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 6: Økologi
Efter forløbet om økologi har eleven bl.a. stiftet bekendtskab med:
- Kulstofkredsløbet, herunder menneskets indvirkning på biologiske kredsløb
- Liebigs minimumslov
- Fotosyntesen, herunder lys- og mørkeprocesserne
- Selektionsfaktorer, herunder biotiske og abiotiske faktorer
- Overblik over de biologiske trin fra individ til biosfære
- Trofiske niveauer, herunder kulstof og bioakumulation
- Succesion
- Fødenet og fødekæde samt fordele og ulemper ved begge modeltyper
Af relevant materiale har eleven:
- Læst 33 sider i Biologibogen 4. udgave fra Systime
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb 7: Humanbiologi
Efter forløbet om humanbiologi har eleven bl.a. stiftet bekendtskab med:
- De 11 organsystemer i generelle træk
- Lipider, herunder deres opbygning og funktion
- Kulhydrater, herunder mono-, di- og polysaccharider
- Fordøjelsessytemets opbygning, herunder munden, mavesækken, tolvfingertarmen, bugspytskirtlen, tyndtarmen og tyktarmen
- Makromolekylernes nedbrydning og de gængse enzymer i fordøjelsen
Af relevant materiale har eleven:
- Læst 45 sider i Biologibogen 4. udgave fra Systime
Af relevans for forløbet har eleven deltaget i følgende eksperimentelle arbejde:
- Enzymers effekt på nedbrydning
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb 8: Sexologi
Efter forløbet om sexologi har eleven bl.a. stiftet bekendtskab med:
- Mitosen og meiosen, herunder ligheder og forskelle imellem de to
- Hormonel regulering, herunder positiv og negativ feedback og loops
- Homologe strukturer i reproduktionsapparatet
- Det mandlige kønshoromon-regulering
- Den kvindlig menstruationscyklus med fokus på hormonerne
- Leptin, GNRH, FSH, LH, testosteron, østrogen, inhibin og progesteron
- befrugtning, herunder gameter, zygoter og den tidlige udvikling
Af relevant materiale har eleven:
- Læst 31 sider i Biologibogen 4. udgave fra Systime
Af relevans for forløbet har eleven deltaget i følgende eksperimentelle arbejde:
- Mikroskopi af testes og overie
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64616858095",
"T": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64616858095",
"H": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64616858095"
}