Holdet 2024 bi/E - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Ingrid Jespersens Gymnasieskole
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Mathias Bech Nygaard Højsting
Hold 2024 bi/E (2E bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 0: Overblik
Titel 2 Forløb 1: Evolution
Titel 3 Forløb 2: Genetik
Titel 4 Forløb 3: Cellebiologi
Titel 5 Forløb 4: Proteinsyntese
Titel 6 Forløb 5: Mikrobiologi
Titel 7 Forløb 6: Økologi
Titel 8 Forløb 7: Humanbiologi
Titel 9 Forløb 8: Sexologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Forløb 1: Evolution

Efter forløbet om evolution har eleven bl.a. stiftet bekendtskab med:
- Mutationer i sin brede forstand
- Selektion; herunder styret og tilfældig selektion
- Evolutionsmekanismer som artsdannelse, katastrofer, formering og avl
- Livets udvikling; herunder endosymbioseteorien og 3-domæne systemet
- Fylogeni både morfologisk og genetisk samt Linnés taksonomi
- Darwins og Lamarcks evolutionsteorier

Af relevant materiale har eleven:
- Set udvalgte videoer der giver dem en generel forståelse for biologiens verden som lektie.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 2: Genetik

Efter forløbet om genetik har eleven bl.a. stiftet bekendtskab med:
- Genomets bibliotek, herunder genomet, gener og alleler
- Mutationer; herunder non-sense, mis-sense og stille mutationer
- Dominansforhold, herunder dominans, co-dominans og ufuldstændig dominans
- Mutationers effekt på DNA
- Watson-Cricks DNA-model fra 1953 og DNA som makromolekyle
- Homozygoti, heterozygoti, genotyper og fænotyper
- Mendels nedarvningsprincip og nedarvningslovene
- Monogen udkrydsning og herunder udkrydsningsskemaer
- Kønskromosomer, autosomer og stamtræer


Af relevant materiale har eleven:
- Læst 17 sider i Biologibogen 4. udgave fra Systime

Af andet relevant materiale har eleven:
- Spillet spillet Pidgeonetics udviklet af Univerisity of Utah

Af relevans for forløbet har eleven deltaget i følgende eksperimentelle arbejde:
- Undersøgelse af PTC-genet udbredelse
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 3: Cellebiologi

Efter forløbet om cellebiologi har eleven bl.a. stiftet bekendtskab med:
- Den pro- og eukaryote celles opbygning samt forskelle på disse
- Den moderne celleteoris grundskellet
- Cellecyklusen, herunder interfase, mitose og cytokinese
- Cellemembranen og cellulær transport
- Respirationen, herunder glykolysen og krebs cyklus samt en introduktion til elektrontransportkæden
- ATP som makromolekyle

Af relevant materiale har eleven:
- Læst 22 sider i Biologibogen 4. udgave fra Systime

Af relevans for forløbet har eleven deltaget i følgende eksperimentelle arbejde:
- Forsøg med osmose i kartofler
- Mikroskopi af løgrødder i jagten på mitosens faser
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb 4: Proteinsyntese

Efter forløbet om proteinsyntesen har eleven bl.a. stiftet bekendtskab med:
- Proteiners opbygning, herunder også aminosyrer
- Wattson-Cricks DNA-model, herunder forskelle på DNA og RNA
- typer af RNA, herunder mRNA og tRNA
- Ribosomet, det ru endoplasmatiske reticulum, nucleus og golgiapparatet
- Proteinsyntesen, herunder translationen samt kort om transkriptionen
- Enymer, herunder deres funktion i proteinsyntesen
- Enzymkinetik, herunder denaturering og konformationsændring


Af relevant materiale har eleven:
- Læst 26 sider i Biologibogen 4. udgave fra Systime

Af relevans for forløbet har eleven deltaget i følgende eksperimentelle arbejde:
- Ekstraktion af eget DNA fra spyt
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb 5: Mikrobiologi

Efter forløbet om mikrobiologi har eleven bl.a. stiftet bekendtskab med:
- Hvad der karakteriserer en mikroorganisme
- Den prokaryote celles opbygning, herunder udvalgte organeller
- Binær fission, herunder fordele og ulemper ved asexuel reproduktion
- Forskellige organismers iltbehov, herunder termer som anaerob, aerob, fakultativ og obligat
- Mikrobiologisk vækst, herunder vækstfaktorer, vækstfaser og vækstoptimum
- Enzymer, herunder relationen imellem enzymkinetik og vækstoptimum
- Gramtyper og gramfarvning
- Gentransferens, herunder konjugation
- Vira, herunder den lytiske og den lysogene livscykuls
- Trofier, herunder energikild, elektrondonor og kulstofkilde
- Generel fermentering

Af relevant materiale har eleven:
- Læst 3 sider i Biologibogen 4. udgave fra Systime
- Læst 20 sider i Mikrobiologibogen af Lone Als Egebo fra Nucleus

Af relevans for forløbet har eleven deltaget i følgende eksperimentelle arbejde:
- Vurdering af effekten af diverse former for håndhygiejne baseret på fingeraftryk på agarplader.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb 6: Økologi

Efter forløbet om økologi har eleven bl.a. stiftet bekendtskab med:
- Kulstofkredsløbet, herunder menneskets indvirkning på biologiske kredsløb
- Liebigs minimumslov
- Fotosyntesen, herunder lys- og mørkeprocesserne
- Selektionsfaktorer, herunder biotiske og abiotiske faktorer
- Overblik over de biologiske trin fra individ til biosfære
- Trofiske niveauer, herunder kulstof og bioakumulation
- Succesion
- Fødenet og fødekæde samt fordele og ulemper ved begge modeltyper

Af relevant materiale har eleven:
- Læst 33 sider i Biologibogen 4. udgave fra Systime
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Forløb 7: Humanbiologi

Efter forløbet om humanbiologi har eleven bl.a. stiftet bekendtskab med:
- De 11 organsystemer i generelle træk
- Lipider, herunder deres opbygning og funktion
- Kulhydrater, herunder mono-, di- og polysaccharider
- Fordøjelsessytemets opbygning, herunder munden, mavesækken, tolvfingertarmen, bugspytskirtlen, tyndtarmen og tyktarmen
- Makromolekylernes nedbrydning og de gængse enzymer i fordøjelsen

Af relevant materiale har eleven:
- Læst 45 sider i Biologibogen 4. udgave fra Systime

Af relevans for forløbet har eleven deltaget i følgende eksperimentelle arbejde:
- Enzymers effekt på nedbrydning
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Forløb 8: Sexologi

Efter forløbet om sexologi har eleven bl.a. stiftet bekendtskab med:
- Mitosen og meiosen, herunder ligheder og forskelle imellem de to
- Hormonel regulering, herunder positiv og negativ feedback og loops
- Homologe strukturer i reproduktionsapparatet
- Det mandlige kønshoromon-regulering
- Den kvindlig menstruationscyklus med fokus på hormonerne
- Leptin, GNRH, FSH, LH, testosteron, østrogen, inhibin og progesteron
- befrugtning, herunder gameter, zygoter og den tidlige udvikling

Af relevant materiale har eleven:
- Læst 31 sider i Biologibogen 4. udgave fra Systime

Af relevans for forløbet har eleven deltaget i følgende eksperimentelle arbejde:
- Mikroskopi af testes og overie
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer