Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25 - 2025/26
|
Institution
|
Ingrid Jespersens Gymnasieskole
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Sven Lok
|
Hold
|
2024 ol/C (3C ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Epos
Paideia, Andreasen og Poulsen - Systime, som grundbog
Iliaden, 1. sang, 6. sang 237-529, 24. sang 473-688 (Otto Steen Due)
Æneiden, 4. sang (Otto Steen Due)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Historiografi
Paideia som grundbog
Herodot, Forfatningsdebatten fra "Kilder til Demokratiet i Athen" af Mogens H Hansen
Thukydid, Perikles´ gravtale fra "Kilder til Demokratiet i Athen" af Mogens H Hansen
Platon, Staten, "Om demokrati" fra "Kilder til Demokratiet i Athen" af Mogens H Hansen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Drama
Paideia som grundbog
Sofokles, - "Kong Ødipus" ved Garff og Hjortsø
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Filosofi
Paideia som grundbog
Platon, Staten Sol, linjebilledet, oversat af C Høeg og H Ræder
Platon, Staten, linjebilledet fra "Kend dig selv" ved Mejer og Tortzen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Arkitektur
J Thiedecke: "Antikkens arkitektur og dens efterliv" s. 6-31; 36-42; 48-50; 63; 65; 66-67; 70; 76-77; 80; 84-85; 90-91
Leksikon fra "Oldtidens Grækenland" s. 194-197
Kr. dagblad 8/8 2006 Interview med Maria F Hansen: "Arkitekturen hviler på antikke søjler"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64618913234",
"T": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64618913234",
"H": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64618913234"
}