Holdet 2024 ol/D - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Ingrid Jespersens Gymnasieskole
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Sven Lok
Hold 2024 ol/D (3D ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Epos
Titel 2 Historiografi
Titel 3 Drama
Titel 4 Filosofi
Titel 5 Arkitektur

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Epos

Paideia, Andreasen og Poulsen - Systime, som grundbog
Iliaden, 1. sang, 6. sanf 237-529, 24. sang 473-688 (Otto Steen Due)
Æneiden, 4. sang (Otto Steen Due)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Historiografi

Paideia som grundbog
Herodot, Forfatningsdebatten fra "Kilder til Demokratiet i Athen" af Mogens H Hansen
Thukydid, Perikles´ gravtale fra "Kilder til Demokratiet i Athen" af Mogens H Hansen
Platon, Staten, "Om demokrati" fra "Kilder til Demokratiet i Athen" af Mogens H Hansen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Drama

Paideia som grundbog
Sofokles, - "Kong Ødipus" ved Garff og Hjortsø
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Filosofi

Paideia som grundbog
Platon, Staten Sol, linjebilledet, oversat af C Høeg og H Ræder
Platon, Staten, linjebilledet fra "Kend dig selv" ved Mejer og Tortzen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Arkitektur

J  Thiedecke: "Antikkens arkitektur og dens efterliv" s. 6-31; 36-42; 48-50; 63; 65; 66-67; 70; 76-77; 80; 84-85; 90-91
Leksikon fra "Oldtidens Grækenland" s. 194-197
Kr. dagblad 8/8 2006 Interview med Maria F Hansen: "Arkitekturen hviler på antikke søjler"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer