Holdet 2024 ol/F - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Ingrid Jespersens Gymnasieskole
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Susanne Thorhauge, Sven Lok
Hold 2024 ol/F (3F ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Epos
Titel 2 Forløb#3 Antikkens styreformer
Titel 3 Forløb#4 Platons filosofi
Titel 4 Forløb#5 Græsk tragedie
Titel 5 Forløb#6 Romerske myter
Titel 6 Forløb#7 Græsk skulptur

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Epos

Paideia, Andreasen og Poulsen - Systime, som grundbog
Iliaden, 1. sang, 6. sang 237-529, 24. sang 473-688 (Otto Steen Due)
Æneiden, 4. sang (Otto Steen Due)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#3 Antikkens styreformer

Antikkens styreformer til debat

BESKRIVELSE:

Hvordan styres et samfund bedst ? Pro et contra demokratiet. Vi læser et antal tekster, der repræsenterer forskellige syn på verdenshistoriens første udgave af et såkaldt folkestyre.

BASISTEKSTER:

(i 'Kilder til Demokratiet i Athen' v/ Mogens Herman Hansen):

Herodot: Forfatningsdebatten mellem de tre persiske stormænd
Thucydid: Perikles' Gravtale
Pseudo-Xenofon: Athenernes statsforfatning
Platon: Staten: Om demokrati

(i 'Antikkens styreformer til debat v/ Erik Christiansen):

Thucydid: Borgerkrig (Stasis)

PERSPEKTIVTEKST:

Alexis de Tocqueville: Om demokratiet i Amerika v/ Mogens Her ?man Hansen 'Kilder til demokratiets historie 1750-2000, Museum Tusculanum 2005.

SUPPLERENDE:

'PLATON', Den græske idé, v/ Professor Karsten Friis Johansen, side 44-62, i 'Når mennesket undrer sig', 1999.

FOKUSPUNKTER:

De forskellige styreformers styrker og svagheder

ARBEJDSFORMER:

Traditionel tavleundervisning, klassedialog og elevoplæg


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#4 Platons filosofi

Platons filosofi: Fænomener og idéer.

BESKRIVELSE:

I forlængelse af forløbet om den bedste forfatningsform læser vi en af de Platontekster, der både har et filosofisk og et politisk sigte, nemlig Hulelignelsen.

BASISTEKST:

(i 'KEND DIG SELV' v/ Jørgen Mejer og Chr. Gorm Tortzen):

Platon: Hulebilledet

SUPPLERENDE:

(i SOFIES VERDEN v/ Jostein Gaarder, 1991.)

Side 89-104: '.....en længsel tilbage til sjælens egentlige bolig....'

(i 'Når mennesket undrer sig'), 1999, Platon, Den græske idé, side 44-62.

PERSPEKTIVERENDE ARTIKEL:

'Kort om at tro eller vide': https://kontrast.dk/sektioner/artikel/kort-og-godt/kort-om-at-tro-eller-vide  (20.9.24)

ARBEJDSFORMER:

Tavleundervisning og klassediskussion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#5 Græsk tragedie

Græsk tragedie

BESKRIVELSE

Gennem tiden har mennesket beskæftiget sig med tanker om skæbne vs fri vilje - og om skyld og ansvar. I hvor grad bestemmer vi over vores eget liv, hvor meget er determineret, og hvordan er vi ansvarlige for vores handlinger ? Vi læser Sofokles' tragedie om Kong Ødipus, der dræber sin far og ægter sin mor, og vi læser Herodots historie om Kroisos og Polykrates' ring.

FAGTERMER

Skæbne, ate, kosmos, kaos, subjektiv og objektiv skyld, tragisk ironi, miasma, hamartia, katharsis, peripati, anagnorisis, lysis, prologos, parodos, stasismon, epeisodion, exodos, stichomytia, apollinsk og dionysisk livssyn.

BASISTEKSTER:

Sofokles' Kong Ødipus (v/ Alex Garff og Leo Hjortsø)

Kong Kroisos  og Polykrates' ring i 'HERODOT i udvalg' v/ Thure Hastrup og Leo Hjortsø

PERSPEKTIVTEKST:

Uddrag af Lone Frank 'Din egen lykkes smed', Weekendavisen, 14. juli 2006.

SUPPLERENDE STOF:

'KLAR SCENE', side 8-12, Der græske drama.

'Om at misforstå Kong Ødipus' v/ E.R. Dodds - i Klassikerforeningens Meddelelser nr 152, April 1994, side 15-25.

FOKUSPUNKTER:

Viden for enhver pris ?

Diskussion af Ødipus' ansvar og af orakelsvarenes karakter

ARBEJDSFORMER:

Traditionel klassediskussion, tavleundervisning, oplæsning, arbejdsspørgsmål.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#6 Romerske myter

Romerske myter

BESKRIVELSE:

Med spontant afsæt i et fællesarrangement på skolen om kønsidentitet har vi læst nogle af Ovids ypperste metafoser om dette emne, og med Erik A. Nielsens metamorfose-teori har vi set, hvordan mere eller mindre latente sider af mennesket kommer til udfoldelse ved et ydre pres.

BASISTEKSTER:

Ovids metamorfoser (oversat af Otto Steen Due):

Guldalderen
Salmacis og Hermaphroditos
Byblis
Iphis
Arachne
Aglauros og Herse

SUPPLERENDE:

'Holbergs komik' v/ Erik A Nielsen: Kapitlet om Metamorfoserne, krystallisationsteorien

Leksikale opslag om myter

FOKUSPUNKTER:

Myten om Guldalderen: Den guldalder, som Ovid beskriver, kan på mange måder ligne de ønsker, vi pt har for en bedre verden.

Myterne om Salmacis, Byblis, Iphis: Kønsidentitet

Myten om Arachne og Aglauros: Menneskets evindelige dårskab

PERSPEKTIVERENDE (til myterne om kønsidentitet):

Fællesarrangement v/ Michael Bjerring/Mizz Privileze (26. februar 2025).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#7 Græsk skulptur

Græsk skulptur

Et antal skulpturer fra den arkaiske, klassiske, hellenistiske - og efterklassiske periode er gennemgået via elevoplæg:

Arkaisk periode: Figur 83, 99, 104, 109, 110
Klassisk periode: Figur 242, 243, 244, 249, 275
Hellenistisk periode: Figur 303, 304, 305, 314

BAGGRUNDSLÆSNING (i GRÆSK KUNST, Gads Forlag, 1999):

- Arkaisk periode, side 76-77
- Klassisk periode, side 150-162
- Hellenistisk periode, side 230-233

Analyse af værker fra den klassiske oldtid, side 282-283
GRÆSK KUNST og dens indflydelse på senere eupæisk kunst og arkitektur, side 285-335

SUPPLERENDE:

'Polyklet: DORYFOROS (i 'Antikkens smukke atleter til vor tids gipsfigurer' v/ Alena Marchwinski, side 27-41).

Div videoer om antikkens farvede skulpturer

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer