Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ingrid Jespersens Gymnasieskole
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Susanne Thorhauge, Sven Lok
|
Hold
|
2024 ol/F (3F ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Epos
Paideia, Andreasen og Poulsen - Systime, som grundbog
Iliaden, 1. sang, 6. sang 237-529, 24. sang 473-688 (Otto Steen Due)
Æneiden, 4. sang (Otto Steen Due)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#3 Antikkens styreformer
Antikkens styreformer til debat
BESKRIVELSE:
Hvordan styres et samfund bedst ? Pro et contra demokratiet. Vi læser et antal tekster, der repræsenterer forskellige syn på verdenshistoriens første udgave af et såkaldt folkestyre.
BASISTEKSTER:
(i 'Kilder til Demokratiet i Athen' v/ Mogens Herman Hansen):
Herodot: Forfatningsdebatten mellem de tre persiske stormænd
Thucydid: Perikles' Gravtale
Pseudo-Xenofon: Athenernes statsforfatning
Platon: Staten: Om demokrati
(i 'Antikkens styreformer til debat v/ Erik Christiansen):
Thucydid: Borgerkrig (Stasis)
PERSPEKTIVTEKST:
Alexis de Tocqueville: Om demokratiet i Amerika v/ Mogens Her ?man Hansen 'Kilder til demokratiets historie 1750-2000, Museum Tusculanum 2005.
SUPPLERENDE:
'PLATON', Den græske idé, v/ Professor Karsten Friis Johansen, side 44-62, i 'Når mennesket undrer sig', 1999.
FOKUSPUNKTER:
De forskellige styreformers styrker og svagheder
ARBEJDSFORMER:
Traditionel tavleundervisning, klassedialog og elevoplæg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#4 Platons filosofi
Platons filosofi: Fænomener og idéer.
BESKRIVELSE:
I forlængelse af forløbet om den bedste forfatningsform læser vi en af de Platontekster, der både har et filosofisk og et politisk sigte, nemlig Hulelignelsen.
BASISTEKST:
(i 'KEND DIG SELV' v/ Jørgen Mejer og Chr. Gorm Tortzen):
Platon: Hulebilledet
SUPPLERENDE:
(i SOFIES VERDEN v/ Jostein Gaarder, 1991.)
Side 89-104: '.....en længsel tilbage til sjælens egentlige bolig....'
(i 'Når mennesket undrer sig'), 1999, Platon, Den græske idé, side 44-62.
PERSPEKTIVERENDE ARTIKEL:
'Kort om at tro eller vide': https://kontrast.dk/sektioner/artikel/kort-og-godt/kort-om-at-tro-eller-vide (20.9.24)
ARBEJDSFORMER:
Tavleundervisning og klassediskussion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#5 Græsk tragedie
Græsk tragedie
BESKRIVELSE
Gennem tiden har mennesket beskæftiget sig med tanker om skæbne vs fri vilje - og om skyld og ansvar. I hvor grad bestemmer vi over vores eget liv, hvor meget er determineret, og hvordan er vi ansvarlige for vores handlinger ? Vi læser Sofokles' tragedie om Kong Ødipus, der dræber sin far og ægter sin mor, og vi læser Herodots historie om Kroisos og Polykrates' ring.
FAGTERMER
Skæbne, ate, kosmos, kaos, subjektiv og objektiv skyld, tragisk ironi, miasma, hamartia, katharsis, peripati, anagnorisis, lysis, prologos, parodos, stasismon, epeisodion, exodos, stichomytia, apollinsk og dionysisk livssyn.
BASISTEKSTER:
Sofokles' Kong Ødipus (v/ Alex Garff og Leo Hjortsø)
Kong Kroisos og Polykrates' ring i 'HERODOT i udvalg' v/ Thure Hastrup og Leo Hjortsø
PERSPEKTIVTEKST:
Uddrag af Lone Frank 'Din egen lykkes smed', Weekendavisen, 14. juli 2006.
SUPPLERENDE STOF:
'KLAR SCENE', side 8-12, Der græske drama.
'Om at misforstå Kong Ødipus' v/ E.R. Dodds - i Klassikerforeningens Meddelelser nr 152, April 1994, side 15-25.
FOKUSPUNKTER:
Viden for enhver pris ?
Diskussion af Ødipus' ansvar og af orakelsvarenes karakter
ARBEJDSFORMER:
Traditionel klassediskussion, tavleundervisning, oplæsning, arbejdsspørgsmål.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#6 Romerske myter
Romerske myter
BESKRIVELSE:
Med spontant afsæt i et fællesarrangement på skolen om kønsidentitet har vi læst nogle af Ovids ypperste metafoser om dette emne, og med Erik A. Nielsens metamorfose-teori har vi set, hvordan mere eller mindre latente sider af mennesket kommer til udfoldelse ved et ydre pres.
BASISTEKSTER:
Ovids metamorfoser (oversat af Otto Steen Due):
Guldalderen
Salmacis og Hermaphroditos
Byblis
Iphis
Arachne
Aglauros og Herse
SUPPLERENDE:
'Holbergs komik' v/ Erik A Nielsen: Kapitlet om Metamorfoserne, krystallisationsteorien
Leksikale opslag om myter
FOKUSPUNKTER:
Myten om Guldalderen: Den guldalder, som Ovid beskriver, kan på mange måder ligne de ønsker, vi pt har for en bedre verden.
Myterne om Salmacis, Byblis, Iphis: Kønsidentitet
Myten om Arachne og Aglauros: Menneskets evindelige dårskab
PERSPEKTIVERENDE (til myterne om kønsidentitet):
Fællesarrangement v/ Michael Bjerring/Mizz Privileze (26. februar 2025).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#7 Græsk skulptur
Græsk skulptur
Et antal skulpturer fra den arkaiske, klassiske, hellenistiske - og efterklassiske periode er gennemgået via elevoplæg:
Arkaisk periode: Figur 83, 99, 104, 109, 110
Klassisk periode: Figur 242, 243, 244, 249, 275
Hellenistisk periode: Figur 303, 304, 305, 314
BAGGRUNDSLÆSNING (i GRÆSK KUNST, Gads Forlag, 1999):
- Arkaisk periode, side 76-77
- Klassisk periode, side 150-162
- Hellenistisk periode, side 230-233
Analyse af værker fra den klassiske oldtid, side 282-283
GRÆSK KUNST og dens indflydelse på senere eupæisk kunst og arkitektur, side 285-335
SUPPLERENDE:
'Polyklet: DORYFOROS (i 'Antikkens smukke atleter til vor tids gipsfigurer' v/ Alena Marchwinski, side 27-41).
Div videoer om antikkens farvede skulpturer
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Doryforos.pdf
-
Lektier:
-
Analysemodelkunst.pdf
-
Fine, fremragende, formidable, fuldendte, forrygende, fantastiske F-fremlæggelser :-))) No press, no stress 🏛️
-
1) Læs siderne 285-299 i GRÆSK KUNST
-
1) Led stadig efter vilde, interessante, usmukke/smukke, provokerende, tankevækkende efterantikke skulpturer :-)
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64618917144",
"T": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64618917144",
"H": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64618917144"
}