Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ingrid Jespersens Gymnasieskole
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Sven Lok
|
Hold
|
2024 re/D (3D re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Teori og begreb
Intro afsnit i "Religion og kukltur" s. 7-27 (undtaget divination)
Purusha myten (fra "Mennesket og magterne", tekstsamling)
Dansk trylleformular (Danmarks trylleformler 660)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Buddhisme
Religion - en grundbog i livsanskuelse, s. 95-110
Buddhismen, tanker og livsformer ved Lindtner og Boile, t. 4; t. 5; t. 18; t. 20; t. 39, 42 (- indtil s. 110).
Buddhas lære ved L Højholt, s. 85-87; 95-102
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristen religion
Tog bolig iblandt os ved Jens Forman: 4.14 Paulinske breve s. 51-54; 5.4 evangeliesksrifter s. 55-67; VII Hellenismen og kristendommen s. 93-96f
Paulus brev til galaterne
Markus evangeliet kap. 1-2-4-5-7,1-30; 10,1-12; 11,1-26; 14-15
Ordet og Jorden ved J Thiedecke, s 10(Den romersk katolske...)-16; t. 11-12-13 (s. 34-38)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Islam
Moderne islam ved Jakob S-Petersen; s. 13-31; tekster til kap. 2: 1-2-3-4; tekster til kap. 3: t. 9-10-13-14; tekster til kap. 5: 16-17-18-19-20
Islam, - tekster og stemmer ved Wulff Pedersen: t. 80 (s. 162-163); t. 85 (s. 168-171)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kulturkritik Nietzsche
Politikens filosofileksikon: Afsnit om Nietzsche
Nietzsche, værdiernes krise ved Inge Houmann s 22-28/30-31; s 46- 53; 69-73
Nietzsche, Afgudernes ragnarok, Problemet Sokrates, s. 31-32, t. 5-6-7-8
Nietzsche, Således talte Zarathustra, Fortalen, kap 1-2-4-5-6-7-8-9-10
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64618926256",
"T": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64618926256",
"H": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64618926256"
}