Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ingrid Jespersens Gymnasieskole
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Lone Chortsen
|
Hold
|
2024 3CD Bi (3CD Bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Økologi og livet i åen
økologi: cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper.
samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-kredsløb og biodiversitet. biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring, Tema om biodiversitet.
lidt om Rewilding og forskellige holdninger dettte. biologisk variation og naturlig selektion (det meste dog undervist i på C niveau)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Faunaindex del 1 (Makroindex)
|
06-09-2024
|
Økologi. Opsamling
|
07-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Mikrobiologi og diagnostisering
mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens
membranprocesser
̶ virus: opbygning og formering
Supplerende stof: sundhed, sygdom og medicin: anvendelse af elisa test, vaccination
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Faunaindex (makroindex) del 2-feltundersøgelsen
|
20-09-2024
|
C,N og P kredløbet
|
11-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
spildevand
N- og P-kredsløb
Supplerende stof miljøbeskyttelse: Spildevandsrensning, klimaændringer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gram farvning
|
25-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Formidling
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fight the bite-Imunokemiske metoder
cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
immunokemiske metoder-Elisa
supplerende· sundhed, sygdom og medicin
mikrobiologi: vækst og vækstfaktorer, infektionsbiologi og resistens
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Spildevandsrensning
|
10-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Genetik og bioteknologi
genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mutation, mitose, meiose og genteknologi
̶ cellebiologi: opbygning af pro- og eucaryote celler, eucaryote celletyper og membranprocesser
makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af proteiner og nucleinsyrer
Forplantning (eleverne har haft det meste på C niveau)
Supplerende stof bioteknologi, invasive arter, genteknologi, CRISPR
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Evaluering Fight the bite fightthebite-evaluering
-
Yubio B; sider: 314-338, 342-367
Pdf fil med eksterne links
-
I skal have styr på de mutationer vi arbejdede med i sidste uge: indenfor små og store mutationer (gen og kromosom mutationer)-Vi gennemgår dem sammen . Ny lektie : Fokus Gelelektroforese, PCR
-
Opgaver (vi laver i timen)
-
Opgaver og forberedelse til besøg på KU næste uge
-
Vi mødes kl 08.55 foran indgangen til det gamle zoologiske museum
-
Du skal have styr på metoden PCR inden besøget og huske at tage frokost med. Der er ikke mulighed for at købe noget der hvor vi er DNA på FORKANT
-
I skriver på jeres rapport
-
Modulplan: Du Skal have læst siderne hjemmefra, vær obs på at de generelle grundbegreber : allel, kromosom, nedarvning, autosomal, kønsbunden, stamtavler mv er fra C niveau, altså en repetition
-
OpgaveYubio game FØRST når du har læst teksten og forstået figur 7.47 og 7.55. Herefter laver du memoryspillet for de to figurer (uden at bruge bogen)
-
Arvelighed og genetik-med blodtyper2024-elev.pdf
-
Opsamling på modul fra sidste uge (du skal have styr på især blodtypernes genetik, antistof, antigen, nedarvning, krydsningsskemaer) +
-
Blodtypebestemmelse-3CDBi 2024.pdf
-
opgaver vi laver i modulet:
-
Skrivemodul-I kan bruge modulet til at få skrevet rapporten der skal afleveres i denne uge- modulet er selvstændig
-
Noget har vi været igennem, andet ikke.
-
Elias har kage/guf med
-
Opgaver vi laver i modulet: 1. forklar RFLP metoden 2. Gennemgå principperne i elektroforese 3 forklar metoden repetitiv DNA 4. forklar principperne i gensplejsning 5 forklar figur 8.21 + 8.23
-
Papir gensplejsning-pdf.pdf vi laver denne i modulet
-
How CRISPR lets you edit DNA - Andrea M. Henle
-
Dna-profilanalyse-diagnostisering.pdf dna-analyse-2024-cystiskfibrose.pdf
-
Opgaver: Forklar figur 1, 2, 3, 4,5,6,7,8,9 i teksten fra biotechacademy.
-
Grupper: Lectio tilfældigheds generator
-
CRISPR Explained
-
CRISPR/Cas9 - Den Genteknologiske Revolution-i SKAL have læst kapitlet: Cas-9 og DNA identifikation til timen. Vi arbejder med teorien i modulet
-
CRISPR Biorad forsøg 2025.pdf
-
Modulplan:
-
Narrated CRISPR Paper Model
-
Opsamling fra sidste modul+læs Design af sgRNA + CRISPR/Cas9 leveringsmetoder
-
Backup øvelse virtuellab-produktion af insulin Genetisk tuning-hvad skal et gen indeholde for at blive udtrykt?
-
Forsøg- se gerne videoen inden timen - vi skal nå det hele i dag, så vi kan sætte det i varmeskab til på torsdag
-
#1 Elevvejledning_OutoftheBlue (1).pdf hvis du læser vejledningen er det aktivitet 2-del 2- du skal læse om
-
Vi aflæser pladerne og laver opgaverne der starter s 11. i vejledningen (se modul tirsdag)
-
CRISPR/Cas9 - Den Genteknologiske Revolution besvar det teoretiske opgaver her (kan bruges til rapporten)
-
forsøg-PCR reaktion+gelstøbning- måske går vi lidt ind i 5 modul
-
CRISPR Gene Editing: Using CRISPR-Cas9 with the Out of the Blue CRISPR Kit
-
image.png
-
Efter lacZ-CRISPR-genediteringen har man et sæt agarplader med hvide eller blå kolonier. Farven på kolonierne er en visuel måde, der viser om lacZgenet er funktionelt eller ej.
-
MWR er molekylelinial- bånd: 1000bp, 700bp, 500bp, 200bp, 100bp
-
Vi laver en multiplex PCR reaktion-se videoen hjemmefra
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fight the bite
|
08-12-2024
|
Invasive arter
|
12-01-2025
|
Blodtypernes genetik
|
26-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
|
Titel
6
|
Kosten, enzymer, kredsløb
makromolekyler: opbygning og biologisk funktion af carbohydrater, lipider, proteiner og nucleinsyrer
enzymer: opbygning, funktion og faktorer, der påvirker enzymaktiviteten
fysiologi: oversigt over kroppens organsystemer, åndedrætssystem, blodkredsløb, hormonel regulering og forplantning (haft på C)
biokemiske processer: fotosyntese, respiration og gæring
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
CRISPR
|
02-03-2025
|
Forsøg med enzymer
|
13-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Nervesystemet
Nervesystem, aktionspotentiale, receptorer, neurotransmittere.
Valgfrit projekt om lægemidler, sygdomme.rusmidler der har indflydelse på nervesystemet
Mundtlig fremlæggelse vha disposition (udprintet). Træning af fremlæggelse uden brug af PC (kun pp)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Åndedræt og blodtryk
|
25-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64634603319",
"T": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64634603319",
"H": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64634603319"
}