Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ingrid Jespersens Gymnasieskole
|
Fag og niveau
|
Dramatik B
|
Lærer(e)
|
Anne Müller
|
Hold
|
2024 Dr/Dr (2g Dr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Naturalisme
Naturalisme med fokus på August Strinberg og den psykologisk indlevede spillestil
Med udgangspunkt i August Strindbergs Frk Julie arbejder vi med det naturalistiske teaters scenekonvention og den psykologisk indlevede spillestil med fokus på Konstantin Stanislavskijs "system" og Jens Arentzens begreber om mål/modstand, spænding, arrangement, blikretninger.
Eleverne arbejder med uddrag af Frk. Julie med fysik på den indlevede spillestil
Intern visning af Frk Julie-scenerne
FA:
Et Drømmespil, Det Kongelige Teater
Derude, Aarhus Teater
Teori:
Klar Scene af Henrik Flygare et al, 1994, s. 104-107
Lærerproduceret materiale om Stanislavskij (PP)
Skuespillerens Værktøjer af Jens Arentzen 2002 s. 28-36, 52-56, 91, 113-115
Kunsten af røre publikum: https://youtu.be/Jtvo2TIjKpk?si=QmSHv8KBNHKMZXFC
Uddrag af Frk. Julie af August Strindberg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Remediering
På baggrund af en studietur til Aarhus og forestillingen Tro, Håb og Kærlighed arbejder vi med remediering og stillisering. Forløbet består dels af en forestillingsanalyse af Tro, Håb og Kærlighed, en sammenligning med Bille Augusts film af samme navn, samt 'Kirstens fest' fra Når Snerlen Blomstre af Bjarne Reuter med fokus på de respektive medier affordances, og forskelle i fortællemæssige virkemidler. Dels af et praktisk iscenesættelsesforløb med fokus på stillisering, hvor holdet sammen iscenesætter deres egen remedierede udgave af 'Kirstens fest'.
Ekstern visning af projekt til MTA
FA:
Tro, Håb og Kærlighed, Aarhus Teater
Spejlvendt, Folketeatret (dog bare fokus på forestillingsanalyse)
Teori:
Dramatikbogen af Karen Sørensen, 2008, s. 54-56, 62-66
Om Remediering, uddrag af undervisningsmateriale til Tro Håb og Kærlighed, Aarhus Teater
Uddrag af Når Snerlen Blomstre af Bjarne Reuter
Kirstens fest, scene fra manuskriptet til Tro, Håb og Kærlighed, Aarhus Teater
Tro, Håb og Kærlighed, film af Bille August, 1984
Om Pretty Woman A/S, Fix og Foxy: https://fixfoxy.com/project/pretty-woman-a-s/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Performanceteater
Eleverne har arbejdet med performanceteater herunder en definition af performanceteater, devising og materialegenering, viewpoints, site specific, rules as tools.
Vi har været på performanceworkshop i Aarhus, og holdet arbejdede sammen om et fælles performanceprojekt, hvor eleverne på skift havde ansvaret for at holdet udviklet materiale til forestillingen.
Ekstern visning af performanceforestilling for holdets stamklasse.
Teori:
Dramatikbogen af Karen Sørensen s. 80-82, 108-110
Lærerproduceret kompendie: Performance i et kulturhistorisk perspektiv
Skuespilleren på arbejde af af Lene Kobbernagel: S. 345-349, 372-373, 398-399, 428-29
Forced Entertainment: How we work (film) https://youtu.be/pv5AUtbIiDM?si=t3u5hAnZ3gZKpa-5
Eksempler:
Horel Proforma: Orfeo: https://www.hotelproforma.dk/project/operation-orfeo/
Forced Entertainment: Signal to Noise https://youtu.be/BMDJE1lm4sQ?si=iEapBF0WKROkPEa9
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Det reflekterende samtidsteater
Det reflekterende samtidsteater med særligt fokus på Christian Lollike. Eleverne introduceres til udviklingen indenfor politisk teater fra det episke teater til det reflekterende samtidsteater i både teori og praksis. Herefter fokuseres på Christian Lollike med en analyse af forestillingen 'Nathan', samt et fællesprojekt med iscenesættelse og visning af et uddrag af Lollikes 'Revolution'.
Ekstern visning af uddrag af Revolution af Christian Lollike for 1g dramatik
FA:
Verdensherskerne, Mungo Park
Teori:
Teater i det nye årtusinde af Jette Mortensen, Lotte Thulstrup, 2012, s. 33-42
Janek Szatkowski om Lollike: https://youtu.be/jaPgcjFy53s
Om Nathan: http://christianlollike.dk/projects/nathan-without-title/
Dramatikbogen af Karen Sørensen, s. 54-56
Eksempler:
Baal: https://youtu.be/zSHisYf028g
Uddrag Revolution, Aarhus Teater: https://www.youtube.com/watch?v=QEr-5IHcJl4
Nathan (uden titel), Aarhus domkirke, 2007
https://www.youtube.com/watch?v=tNAAGawrHjA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6 Græsk Teater
Græsk teater meets Jacques LeCoq. Arbejde med den græske tragedie Antigone - analytisk gennem to forestillinger, og i praksis ved at inkorporere teaterprincipper fra Jacques LeCoq, herunder mimage, push og pull og 7 levels of tension. Der arbejdes med 3 scener fra Antigone.
FA:
Antigone on Strike, LiteraturHaus
Antigone, National Theatre
Teori:
Klar Scene af Henrik Flygare et al, s. 8-12
Skuespilleren på arbejde af Lene Kobbernagel, s. 216-219
Physical Theatre at Ecole Jacques Lecoq: https://youtu.be/tcuM5reT16E?si=5pNXIIePhKUh2jdX
Introduktion til Antigone: https://youtu.be/gnoZmoZbjwg?si=otKAunepPdax4R_9
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7 Eksamensprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64634603563",
"T": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64634603563",
"H": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64634603563"
}