Holdet 2024 Dr/Dr - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Ingrid Jespersens Gymnasieskole
Fag og niveau Dramatik B
Lærer(e) Anne Müller
Hold 2024 Dr/Dr (2g Dr)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Naturalisme
Titel 2 Forløb#2 Remediering
Titel 3 Forløb#3 Performanceteater
Titel 4 Forløb#4 Det reflekterende samtidsteater
Titel 5 Forløb#5 Lyddramatik
Titel 6 Forløb#6 Græsk Teater
Titel 7 Forløb#7 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Naturalisme

Naturalisme med fokus på August Strinberg og den psykologisk indlevede spillestil
Med udgangspunkt i August Strindbergs Frk Julie arbejder vi med det naturalistiske teaters scenekonvention og den psykologisk indlevede spillestil med fokus på Konstantin Stanislavskijs "system" og Jens Arentzens begreber om mål/modstand, spænding, arrangement, blikretninger.
Eleverne arbejder med uddrag af Frk. Julie med fysik på den indlevede spillestil
Intern visning af Frk Julie-scenerne

FA:
Et Drømmespil, Det Kongelige Teater
Derude, Aarhus Teater

Teori:
Klar Scene af Henrik Flygare et al, 1994, s. 104-107
Lærerproduceret materiale om Stanislavskij (PP)
Skuespillerens Værktøjer af Jens Arentzen 2002 s. 28-36, 52-56, 91, 113-115
Kunsten af røre publikum: https://youtu.be/Jtvo2TIjKpk?si=QmSHv8KBNHKMZXFC
Uddrag af Frk. Julie af August Strindberg


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Remediering

På baggrund af en studietur til Aarhus og forestillingen Tro, Håb og Kærlighed arbejder vi med remediering og stillisering. Forløbet består  dels af en forestillingsanalyse af Tro, Håb og Kærlighed, en sammenligning med Bille Augusts film af samme navn, samt 'Kirstens fest' fra Når Snerlen Blomstre af Bjarne Reuter med fokus på de respektive medier affordances, og forskelle i fortællemæssige virkemidler.  Dels af et praktisk iscenesættelsesforløb med fokus på stillisering, hvor holdet sammen iscenesætter deres egen remedierede udgave af 'Kirstens fest'.
Ekstern visning af projekt til MTA

FA:
Tro, Håb og Kærlighed, Aarhus Teater
Spejlvendt, Folketeatret (dog bare fokus på forestillingsanalyse)

Teori:
Dramatikbogen af Karen Sørensen, 2008, s. 54-56, 62-66
Om Remediering, uddrag af undervisningsmateriale til Tro Håb og Kærlighed, Aarhus Teater
Uddrag af Når Snerlen Blomstre af Bjarne Reuter
Kirstens fest, scene fra manuskriptet til Tro, Håb og Kærlighed, Aarhus Teater
Tro, Håb og Kærlighed, film af Bille August, 1984
Om Pretty Woman A/S, Fix og Foxy: https://fixfoxy.com/project/pretty-woman-a-s/



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Performanceteater

Eleverne har arbejdet med performanceteater herunder en definition af performanceteater, devising og materialegenering, viewpoints, site specific, rules as tools.
Vi har været på performanceworkshop i Aarhus, og holdet arbejdede sammen om et fælles performanceprojekt, hvor eleverne på skift havde ansvaret for at holdet udviklet materiale til forestillingen.
Ekstern visning af performanceforestilling for holdets stamklasse.

Teori:
Dramatikbogen af Karen Sørensen s. 80-82, 108-110
Lærerproduceret kompendie: Performance i et kulturhistorisk perspektiv
Skuespilleren på arbejde af af Lene Kobbernagel: S. 345-349, 372-373, 398-399, 428-29
Forced Entertainment: How we work (film) https://youtu.be/pv5AUtbIiDM?si=t3u5hAnZ3gZKpa-5
Eksempler:
Horel Proforma: Orfeo: https://www.hotelproforma.dk/project/operation-orfeo/
Forced Entertainment: Signal to Noise https://youtu.be/BMDJE1lm4sQ?si=iEapBF0WKROkPEa9




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Det reflekterende samtidsteater

Det reflekterende samtidsteater med særligt fokus på Christian Lollike. Eleverne introduceres til udviklingen indenfor politisk teater fra det episke teater til det reflekterende samtidsteater i både teori og praksis. Herefter fokuseres på Christian Lollike med en analyse af forestillingen 'Nathan', samt et fællesprojekt med iscenesættelse og visning af et uddrag af Lollikes 'Revolution'.
Ekstern visning af uddrag af  Revolution af Christian Lollike for 1g dramatik

FA:
Verdensherskerne, Mungo Park

Teori:
Teater i det nye årtusinde af Jette Mortensen, Lotte Thulstrup, 2012, s. 33-42
Janek Szatkowski om Lollike: https://youtu.be/jaPgcjFy53s
Om Nathan: http://christianlollike.dk/projects/nathan-without-title/
Dramatikbogen af Karen Sørensen, s. 54-56
Eksempler:
Baal: https://youtu.be/zSHisYf028g
Uddrag Revolution, Aarhus Teater: https://www.youtube.com/watch?v=QEr-5IHcJl4
Nathan (uden titel), Aarhus domkirke, 2007
https://www.youtube.com/watch?v=tNAAGawrHjA


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Lyddramatik

Eleverne introduceres til lyddramatikken særlige univers gennem analyse af forskellige eksempler, forskellige øvelser med stemme og betoninger, samt et lyddramatisk projekt skabt i grupper. Teorien baserer sig på lydbegreber hentet fra filmens verden.
Intern 'visning' af 2 lyddramatiske værker

FA:
Kalmarunionen, DR.dk: https://www.dr.dk/skole/historie/mellemtrin/kalmarunionen
Fairtrade, AKT 1: https://soundcloud.com/akt1akt1akt1/fairtrade-akt1-34-live-pa-zulu-comedy-festival-2015?utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing
Christian Eiming: Det skal du have alene, https://soundcloud.com/cph-stage/1-17-det-skal-du-ha-alene-1?utm_source=clipboard&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing
Christian Eiming: Jeg tror, https://soundcloud.com/christian-eiming/jeg-tror

Teori:
Begreber: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/lyd
Lærerproduceret materiale om radiodrama
Replikker, 2015, Teatrets magiske nu fordobles med 300% når vi tænder mikrofonen (interview med Niels Erling)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Græsk Teater

Græsk teater meets Jacques LeCoq. Arbejde med den græske tragedie Antigone - analytisk gennem to forestillinger, og i praksis ved at inkorporere teaterprincipper fra Jacques LeCoq, herunder mimage, push og pull og 7 levels of tension. Der arbejdes med 3 scener fra Antigone.

FA:
Antigone on Strike, LiteraturHaus
Antigone, National Theatre

Teori:
Klar Scene af Henrik Flygare et al, s. 8-12
Skuespilleren på arbejde af Lene Kobbernagel, s. 216-219
Physical Theatre at Ecole Jacques Lecoq: https://youtu.be/tcuM5reT16E?si=5pNXIIePhKUh2jdX
Introduktion til Antigone: https://youtu.be/gnoZmoZbjwg?si=otKAunepPdax4R_9



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer