Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ingrid Jespersens Gymnasieskole
|
Fag og niveau
|
Psykologi B
|
Lærer(e)
|
Kåre Wenzel
|
Hold
|
2024 Ps/Ps (2g Ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til psykologi B + repetition af C niveau
Repetition af de forskellige psykologiske discipliner og traditioner med fokus på psykologi som teoripluralistisk fag, og hvordan de forskellige tilgange tilbyder forskellige forklaringsmodeller.
Desuden præsenteres forskellen mellem hverdagspsykologi og psykologi på videnskabeligt grundlag.
Eleverne fremlægger psykoanalysen, behaviorismen, eksistentiel og humanistisk psykologi, kognitiv psykologi og socialpsykologi.
Kernestof:
- Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje. 2010. Systime. Viborg (herefter ”PV”) s. 7-18 (kap. 1, Den mangfoldige psykologi)
- (Bekendtgørelsen)
Supplerende stof
- Cases: ”Hvorfor ryger Nille?”, liv.dk: http://www.liv.dk/fileadmin/user_upload/undervisning/psy32.pdf
- Quiz om den mangfoldige psykologi
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ungdommens udfordringer
Kernestof:
- Ungdom og senmodernitet: https://psykveje.systime.dk/?id=5392
- En flodbølge af muligheder: https://psykveje.systime.dk/?id=5425
- Tvangen til at vælge: https://psykveje.systime.dk/?id=5424
- Kapital og habitus: https://psykveje.systime.dk/?id=5423
- Hvad er identitet? https://psykveje.systime.dk/?id=5422
- Sociale arenaer, roller og identitet: https://psykveje.systime.dk/?id=5419
- Den narcissistiske ungdom: https://psykveje.systime.dk/?id=5416
- Unge i konkurrencestaten: https://psykveje.systime.dk/?id=5414
- Krop, køn og identitet::https://psykveje.systime.dk/?id=5421
- Tre socialkarakterer: https://psykveje.systime.dk/?id=5415
- Nervøse tilstande: https://psykveje.systime.dk/?id=5615
- Den kognitive terapi: https://psykveje.systime.dk/?id=5235&L=0
Supplerende stof
- Selvhjælpsfilm om angst, Psykiatrifonden 2010, https://www.youtube.com/watch?v=XUS26eCnfLg
- Dokumentar: "Angst for andre - Socialfobi", DK4 2005
- Artikel: "Lars Christiansen: Nogle gange må man satse alt", Psykiatriinformation, 2013
- "Sundhedsmargasinet - styret af tvangstanker", dr.dk 2019, https://www.dr.dk/drtv/se/sundhedsmagasinet_-styret-af-tvangstanker_99819
- "Superhjerner - med Peter Lund Madsen: angst", dr.dk 27/2-2018, https://www.dr.dk/drtv/se/superhjerner-_-med-peter-lund-madsen_-angst_49564
Nøglebegreber:
- Muligheder/tvang, sociale arenaer, multipelt selv, risiko, narcissisme, socialkarakterer, uddannelse og ansvarspres
- Biologisk og kulturel alder
- Livsstil
- Kulturel frisættelse
- Refleksion
- Individualisering
- Valgfrihed vs. tvang
- Standardiseret liv
- Økonomisk, kulturel og social kapital. Habitus.
- Angsttyper: Præstationsangst (rysten, hjertebanken), generaliseret angst (vedvarende angst), panikangst (uforklarlige angstanfald), Somatisering – sygdomsangst (hypokondri)
- Fobier: Enkelfobi (højder, dyr, edderkopper), Socialfobi (samvær), Agorafobi (åbne pladser, gader)
- Tvangstilstande, OCD (tvangstanker/-handlinger)
- Belastningsangst: PTSD
- Angstens fire komponenter (følelse, krop, adfærd, tanke)
- Årsager til angst: Sårbarhed-stressmodel, forklaringsmodeller (psykoanalytisk, behavioristisk, kognitiv)
- Resiliens
- Behandling af angst: fx kognitiv terapi
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kultur, familie og opdragelse
Kernestof:
- Kulturmøder: https://psykveje.systime.dk/?id=5556
- Etnocentrisme og kulturrelativisme: https://psykveje.systime.dk/?id=5557
- Kulturelle forskelle og konflikter (inkl. kollektivisme og individualisme): https://psykveje.systime.dk/?id=5555
- Tværkulturel undersøgelse: https://psykveje.systime.dk/?id=5762
- Intergruppekonflikter (Robbers Cave): https://psykveje.systime.dk/?id=5665
- Tre socialkarakterer: https://psykveje.systime.dk/?id=5415
- Udarbejdelse af synopsis: https://psykveje.systime.dk/?id=4536
- Det senmoderne familieliv: https://psykveje.systime.dk/?id=5452
- Fire familietyper: https://psykveje.systime.dk/?id=5483
- Roller (socialpsykologi): https://psykveje.systime.dk/?id=5534
Supplerende stof:
- Artikel: "Han har undersøgt de ’utryghedsskabende’ unge på Nørrebro i ni år. Konklusionen er klar", politiken.dk 21/11-2021, https://politiken.dk/debat/art8467140/Han-har-unders%C3%B8gt-de-%E2%80%99utryghedsskabende%E2%80%99-unge-p%C3%A5-N%C3%B8rrebro-i-ni-%C3%A5r.-Konklusionen-er-klar
- Artikel: Søren Pind: Tiden er løbet fra integration (DR Nyheder, 2011), http://www.dr.dk/nyheder/politik/soeren-pind-tiden-loebet-fra-integration
- A Class Divided, Jane Elliotts “brown eyes, blue eyes experiment”, 1970, https://www.youtube.com/watch?v=gRnRIC9JQTQ
Film: Kunsten at græde i kor
Hver femte forsvarer revselse, Stougaard og Krogh, 16/12-10
Nøglebegreber:
- Kultursyn: Etnocentrisme/kulturrelativisme
- Individualistisk/kollektivistisk kultur
- Majoritet/minoritet, herunder kulturelle tilpasningsstrategier: assimilation, integration, segregation, kontaktteori
- Stereotyper og fordomme
- Riesmann: tre socialkarakterer (det traditions-, indre- eller gruppestyrede menneske)
- Opdragelsesidealer, opdragelsesstile, forhandlingsfamilien
- Gruppetyper: Formel/uformel, primær/sekundær, reference/medlems, egen/fremmed
- Gruppepolarisering, gruppetænkning (Sherifs eksperiment: Robber’s Cave)
- Gruppenormer, konformitet, gruppepres (Aschs streg-eksperiment)
- Autoritet og lydighed (Milgrams strøm-eksperiment)
- Roller: Rolleforventninger, rolleaccept/-distance, -oplevelse, -udførsel. Intra-/inter-rollekonflikter.
- Tilskrevne, opnåede og skabte roller
- Kognitiv dissonans (uoverensstemmelse ml. tanker/holdninger og handling)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Parforhold på godt og ondt
Kernestof:
- Forskellige tilknytningsstile: https://psykveje.systime.dk/?id=5478
- Forelskelsen kredser om en fælles grundkonflikt: https://psykveje.systime.dk/?id=5870
- Mary Ainsworth: https://psykveje.systime.dk/?id=5043&L=0#c13974
- Parforholdet (Signalement af den senmoderne familie): https://psykveje.systime.dk/?id=5484#c12311
- Transaktionsanslyse: https://psykveje.systime.dk/?id=5448
- Psykopaterne: https://psykveje.systime.dk/?id=5114
- Kompendium om dyssocial personlighedsforstyrrelse:
- Generelt om dyssocial personlighedsforstyrrelse.
- Diagnosticering og behandling af dyssocial personlighedsforstyrrelse.
Supplerende stof:
- DR dokumentar: Kærlighedens laboratorium
- "Chefpsykolog: Psykopaten er normløs, udnyttende og impulsiv", Kristeligt Dagblad, 30/11-2018.
- The Dark Factor of Personality: Determine your D-score: https://qst.darkfactor.org/
- Dokumentar: "Din psykopat - Min kæreste er psykopat", DR 30/10-2018, https://www.dailymotion.com/video/x6wtihg
- "30-årige Sheila er psykopat: De følelser, jeg kender bedst, er irritation og vrede", Kristeligt Dagblad, 30/11-2018, https://www.kristeligt-dagblad.dk/liv-sjael/sheila-er-psykopat-de-foelelser-jeg-kender-bedst-er-irritation-og-vrede
- "Hvad kendetegner en kvindelig psykopat?", videnskab.dk, 17/10-2021, https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvad-kendetegner-en-kvindelig-psykopat/
- "Hannah Melissa på 26 er psykopat: Min største frygt er at ende i fængsel igen", dr.dk 12/12-2018, https://www.dr.dk/mitliv/tvaers/hannah-melissa-paa-26-er-psykopat-min-stoerste-frygt-er-ende-i-faengsel-igen
- "Svindleren, tyrannen og dukkeføreren: Lær de tre typer psykopater at kende", dr.dk 6/11-2018, https://www.dr.dk/mitliv/set-i-tv/svindleren-tyrannen-og-dukkefoereren-laer-de-tre-typer-psykopater-kende
Nøglebegreber:
- Transaktionsanalyse/gensvarsmodeller, kollusionstyper, det rene forhold, tilknytningstyper.
- Typer af personlighedsforstyrrelser: excentrisk (paranoid, skizoid), dramatisk/uberegnelig (dyssocial, borderline), ængstelig (tvangspræget, ængstelig)
- Tilknytningsmønstre (tryg, utryg-undgående/ængstelig, utryg-desorganiseret)
- Kendetegn på psykopati (fra ICD-10)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Stress og kriser
I dette forløb arbejder vi med de stress- og krisereaktioner vi udviser i situationer, hvor vi oplever en ubalance mellem de udfordringer vi møder og de ressourcer, vi oplever, at vi har til rådighed.
Kernestof:
- Stress og coping: https://psykveje.systime.dk/?id=5559
- Akut og kronisk stress: https://psykveje.systime.dk/?id=5574
- Stress: Et samspil mellem ydre og indre faktorer: https://psykveje.systime.dk/?id=5573
- Kriser og kollektive katastrofer: https://psykveje.systime.dk/?id=5576
- Kriser: https://psykveje.systime.dk/?id=5590
- Posttraumatisk belastningsreaktion: https://psykveje.systime.dk/?id=5588
- At komme over krisen: https://psykveje.systime.dk/?id=5587
Supplerende stof:
- “Test din stress”, afkrydsningsskema: http://sundhedsstyrelsen.dk/publ/Publ2007/CFF/Stress/stress_kenderdudet.pdf
- Danskernes sundhed - Den Nationale Sundhedsprofil, 2021
https://www.sst.dk/da/Udgivelser/2022/Danskernes-sundhed
- ”Jo tak, jeg har det ad helvede til”, Videncenter for Arbejdsmiljø. https://www.youtube.com/watch?v=oTaJeGhsd7
- ”Lider jeg af stress?”, Netdoktor 2007. PV s. 403.
- Mindmap om stress, livsforandring og arbejdsliv ud fra teksten i PV:
http://www.mindmeister.com/380378286
- Dokumentar: Stå af ræset, DR2 Tema, august 2013
”Hvad er traumer”, traume.dk: http://www.youtube.com/watch?v=tonkd5hXuDw
”Last Kiss”, Perl Jam / Wayne Cochran (akut traumatisk krise, kriseforløb): https://www.youtube.com/watch?v=4447lT5GQOk
”At leve med traumer”, traume.dk: http://traume.dk/node/135
”Frigivet Jeppe Nybroe ’Hverken min familie eller venner kunne genkende mig’”, Politiken TV, 14/3-2014: http://politiken.dk/poltv/nyheder/indland/ECE2235717/frigivet-jeppe-nybroe-hverken-min-familie-eller-venner-ku-genkende-mig
”Danske soldaters rystende video fra frontlinjen – hvis jeg kunne ville jeg have sat mig ned og grædt”, BT, 26/9-2014:
http://www.bt.dk/indland/danske-soldaters-rystende-video-fra-frontlinjen-hvis-jeg-kunne-ville-jeg-have-sat-
Mindmap om kriser og kollektive katastrofer fra teksten i PV: http://www.mindmeister.com/389049031
Nøglebegreber:
- Akut stress vs. kronisk stress, herunder symptomer på kronisk stress (fysiske, psykiske, adfærdsmæssige)
- Kognitive skemaer (generaliserede erfaringer)
- Perception: Top-down og bottom-up processer (fortolkning af omverden gennem både erfaring og sanseindtryk)
- Social perception, stereotyper, fordomme, førstehåndsindtryk, Rosenthal-effekt
- Ydre faktorer (objektive belastninger, krav)
- Indre faktorer (tænkemåder og personlighedstræk)
- Typer af krav (kognitive, perceptuelle, emotionelle, manuelle/motoriske, kvantitative)
- Livsforandringer og daglige gener
- Forsigtig vs. risikovillig personlighedstype
- Forklaringsstile: Optimistisk (ekstern, ustabil, specifik) og pessimistisk (intern, stabil og global)
- Oplevelse af sammenhæng (OAS): Begribelighed, håndterbarhed, meningsfuldhed.
- Udviklingskriser (forudsigelige, jf. Eriksons otte psyko-sociale faser)
- Akutte/kroniske traumatiske kriser og udløsende begivenheder (tab, krænkelse, katastrofe)
- Kriseforløbet i den akutte traumatiske krise (chok, reaktion, bearbejdning, nyorientering)
- Kroniske traumatiske kriser (fx flygtninge, gidsler, omsorgssvigt)
- Posttraumatisk belastningsreaktion (fx soldater)
- Resiliens (modstandsdygtighed), sårbarhed og opvækstens betydning for stress- og kriseforløb
Teoretikere
- Martin Seligman: Forklaringsstile (optimistisk/pessimistisk)
- Aaron Antonovsky: Oplevelse af sammenhæng (OAS) (begribelighed, håndterbarhed, meningsfuldhed)
- Robert Rosentahl: Rosentahl-effekt, førstehåndsindtryk.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition og eksamenstræning
Repetition af udvalgte emner og information om eksamen.
Arbejde med autentiske cases + spørgsmål inden for udvalgte emner.
- Repetition og prøveeksamen: Eleverne skal tænke på tværs af emner, teoretikere og teorier og blive bevidst om sammenhængen mellem undervisningens temaer.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64634603579",
"T": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64634603579",
"H": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64634603579"
}