Titel
2
|
Forløb#2 Seneca: Otium/Negotium
Primærtekster på latin (Statarisk læst):
- Senecas “Epistulae ad Lucilium” nr. 1, der findes i Susanne Høegs SENECA – god latin 4. (xx ns)
- Senecas “Epistulae ad Lucilium” nr. 16, der findes i Susanne Høegs SENECA – god latin 4. (xx ns)
Primærtekster på latin (Kursorisk læst):
- Senecas ”De otio”, LOEB-udg.
- Senecas “Epistulae ad Lucilium” nr. 82, LOEB-udg.
Antikke perspektiveringstekster:
- Catul 51 ”Otium, Catulle, tibi molestum est"
- Horats' Carmina I.11 "Carpe diem"-oden
- Vergils Georgica I.118-159
- Ovid, Metamorphoses I.89-150, ”De fire verdensaldre”
- Hesiod, Værker og dage – et kortere uddrag om arbejde
Efterantik perspektiveringstekst:
- Uddrag fra Ærø-manifestet af Maj My Humaidan
- Uddrag fra Arbejdets land af Kaare Dybvad Bek
Sekundærlitteratur:
- Lars Svendsen, Arbejdets filosofi, ”Fra forbandelse til kald”, 20-35.
- Nikolaj Kure, Rosengårdsreglementet, ”Indledning”, 13-17.
- Brinkmanns briks:
https://www.dr.dk/lyd/p1/brinkmanns-briks/brinkmanns-briks-2024/brinkmanns-briks-hvis-du-arbejder-meget-er-du-et-bedre-menneske-11032421043
- Lita Lundquist, uddrag fra Oversættelse, 36-40; 44-49
Arbejdsformer: Vekslen ml. 1) Tavlegennemgang af dagens latinske tekststykke: Version, grammatiske overvejelser og -kvaler, oversættelsesproblemer, -sammenligning og -vanskeligheder. 2) Underviserintroduktion, gruppearbejde og plenumgennemgang af den læste sekundærlitteratur med henblik på at udfolde, hvad der står i de tekster, eleverne har læst hjemme, evt. ud fra læsespørgsmål udarbejdet af underviseren. 3) Skriftligt arbejde: Eleverne skriver individuelt et filosofisk brev. Hermed får eleverne mulighed for at bruge Senecas begrebspar otium/negotium aktivt som redskab til at løse til et (måske aktuelt) problem og de stifter samtidig bekendtskab det filosofiske brev som genre.
Indholdsmæssigt fokus:
Stoisk filosofi (nærmere bestemt stoisk etik) – kernebegreber som otium, negotium, res publica, oikeiosis, Natura, summum bonum, homologia, tranquilitas animi,
Perspektivering:
- Senecas De otio og hans Epistulae ad Lucilium nr. 1, 16 og 82, læses op imod to kontekster: Den antikke kontekst (Hesiod, Catul, Horats, Vergil) og den moderne, aktuelle debat om arbejde, pension, tilbagetrækning, arbejdsmarkedsindretning, quiet quitting mv. (Kaare Dybvad Bek og Maj My Humaidan).
- Selve brevgenren imiteres og indføres i en nutidig kontekst – igen med fokus på arbejde/ikke-arbejde,
Sprogligt fokus: Acc.c.inf., absolut ablativ, mekanisk konjunktiv, PPP, PPA, gerundiv og gerundium. Teksten gennemgås sætning for sætning, ord for ord, med oversættelse, syntaktisk analyse og morfologiske overvejelser.
|