Holdet 2024 Me/Me - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Ingrid Jespersens Gymnasieskole
Fag og niveau Mediefag B
Lærer(e) Camilla Gyldendal Nystrøm
Hold 2024 Me/Me (2g Me)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Skriv en filmscene
Titel 2 Spil og tegneserie-adaptations
Titel 3 Spiladaptations praktisk produktion
Titel 4 Dokumentariske fortælleformer
Titel 5 Praktisk produktion Observerende Dok
Titel 6 Eksamensproduktion
Titel 7 Explainer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Skriv en filmscene

I dette miniforløb har eleverne genopfrisket og arbejdet praktisk med scenedramaturgi og fortællingens grundlæggende byggesten. Med afsæt i manuskriptforfatter Nikolaj Scherfigs principper for dialogscener har eleverne skrevet, optaget og redigeret en kort scene med udgangspunkt i et personligt minde. Forløbet har også haft fokus på anslaget som dramaturgisk element, og hvordan karakterer og konflikter hurtigt kan etableres gennem replikker og visuelle valg.  Som inspiration har vi set anslaget til The Way Way Back og også lyttet til Rikke Viemoses podcastafsnit med manuskriptforfatter Ida Maria Rydén om at skrive film. Målet med forløbet har været at skærpe elevernes evne til at arbejde bevidst med fortælling, karakterdynamik og scenens funktion – både i manuskriptfasen og i den filmiske realisering.


Materiale:

Podcast af Rikke Viemose med Mmanuskriptforfatter Ida Maria Rydén

https://rikkeviemose.dk/podcast/#:~:text=Policy·Terms%20%26%20Conditions-,Skriv%20en%20film,med%20støtte%20fra%20Statens%20Kunstfond.

The Way Way Back, Jim Rash, Nat Faxon, 2013 (anslag)

Kontraktmodeln: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/kontraktmodellen
Tre-akter-model: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/tre-akter-modellen

FEMO: http://www.16-9.dk/2016/05/femo/

(omfang - ca. 50 normalsider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Spil og tegneserie-adaptations

I dette forløb har eleverne arbejdet med spil- og tegneserieadaptationer i form af tv-serier med fokus på Fallout, The Last of Us og The Boys. Gennem analyser af udvalgte episoder har vi undersøgt, hvordan produktionerne fungerer som genrefortællinger med samfundsrelevante allegoriske lag. Fokus har været på world-building, production design og seriedramaturgi, samt på hvordan tv-serier kan transformere originalt materiale fra computerspil og graphic novels til komplekse audiovisuelle narrativer. Vi har inddraget gameplay-klip fra de originale spil og diskuteret forskelle i form og virkemidler. Derudover har vi arbejdet med transmedia-strategier og karakterbranding via sociale medier, fx Vought Internationals Instagram og TikTok-cutdowns. Som en del af kontekstualiseringen har vi også inddraget kritiske perspektiver på adaptationernes succes, og hvordan de afspejler tidens mediekultur og tendenser – herunder konspirationsteorier, nostalgi og mediekritik.


Materiale:

Fallout, Amazon Prime (episode 1 +2, sæson 1) (2024)
The Last of Us, HBO (episode 1, sæson 1) (2023)
Anslag: https://www.youtube.com/watch?v=teuRjx7s_8k
The Boys, Amazon Prime (episode 1, sæson 1 + episode 2, sæson 4) (2019- )

World-building: https://www.studiobinder.com/blog/what-is-world-building/

Production design: https://www.studiobinder.com/filmmaking-techniques-production-design-tips/

Om Seriedramaturgi: Levende Billeder (2020).

Eksempel på spil session (Fallout 3): https://www.youtube.com/watch?v=WWCVkrCHuLk

Eksempel på spil session (The Last of Us): https://www.youtube.com/watch?v=CwnxWq6LTio

Graphic novel: The Boys Volume 1: The Name of the Game, Garth Ennis & Darick Robertson, 2008.

Kontekster:

Det Nye Mediefag, red. Michael Højer og Mette Wolfhagen (Medielærerforeningen, 2017) - side 21-29. Det handler om transmedia.

https://www.theguardian.com/tv-and-radio/2024/apr/19/success-of-fallout-proves-video-game-adaptations-have-gone-mainstream

https://www.wired.com/story/last-of-us-does-the-impossible-hbo/

https://open.spotify.com/episode/5FYzIp3XdnO8FD0ONfLXQk?si=dfnWbVxvSIurcOIP-DROug

TikTok: Cutdowns med Homelander og Starlight (ikke på uv-beskrivelse som link på grund af GPDR)

Instagram: https://www.instagram.com/voughtintl/?hl=en

Instagram: https://www.instagram.com/official_homelander/?hl=en

Konspirationsteorier og falsk indhold: Sophus Langdal, TV2: link https://we.tl/t-LaBPAl8sPO

The Last of Us' opening TV interview scene was almost completely different, Shannon Connellan (2023):  https://mashable.com/article/the-last-of-us-hbo-opening-interview-scene-vs-game#

(omfang - ca. 250 normalsider)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Spiladaptations praktisk produktion

I forløbet her har eleverne arbejdet med adaptation og transmedia storytelling med udgangspunkt i en af de serier, vi tidligere har analyseret: The Last of Us, Fallout eller The Boys. Med afsæt i spillene eller graphic novel som forlæg udviklede eleverne en kort scene med lokal forankring i en postapokalyptisk verden. De tog udgangspunkt i en karakter fra forlægget og skrev en ny scene inspireret af universet.

Arbejdet omfattede idéudvikling, manuskript, storyboard og skudliste samt optagelse og redigering. Eleverne arbejdede med genrekonventioner, moodboard, dramaturgi (herunder karakterboard), FEMO-principper og lyssætning. I præsentationen af deres produkt reflekterede de desuden over målgruppe og platforme og udarbejdede en transmedia-strategi, som tog højde for forskellige sociale mediers formater og funktioner. Forløbet afsluttedes med klassevisning og gruppepræsentationer.

Materialer:

Karakterboard: https://småp.dk/media/57692/karakterboard.pdf, udviklet af Station Next.

Tranmedia Storytelling, Det Nye Mediefag, redigeret af Michael Højer
og Mette Wolfhagen Linnebjerg, 2017, Medielærerforeningen (s. 22-32).

Podcast om filmens grundlæggende dramaturgi og om, hvordan man udvikler troværdige og spændende karakterer.: Skriv en Film med Ida Maria Rydén: https://rikkeviemose.dk/podcast/ (Rikke Viemose) (2020)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Dokumentariske fortælleformer

I dette forløb arbejder eleverne med dokumentariske fortælleformer med afsæt i de fire klassiske kategorier: autoritativ, deltagende, observerende og poetisk. Gennem analyser af dokumentarer som Kvindefængslet (DR), De Superriges Privatfly og IKEA elsker træ undersøger eleverne fortællestrategier og filmiske virkemidler. Forløbet inddrager også true crime-genren. Dokumentariske og fiktive greb analyseres med udgangspunkt hhv. i Netflix-dokumentaren The Menendez Brothers og fiktionsserien Monsters (se materiale nedenfor). Eleverne arbejder desuden med medieplatformes betydning, herunder DR’s transmediale formater og sociale medietrends som fx TikTok-trenden, der var direkte medvirkende til skabelse af Netflix-serien om The Menendez-brødrene.

Materiale:

Teori: Dokumentariske fortælleformer: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/fortaelleformer (autoritativ, deltagende, observerende og poetisk)

Kvindefængslet (episode 1: Fængelsmor) DR (2024)

De Superriges Privatfly, DR Dokumentar (2024) (citat)

IKEA Elsker Træ, Tom Heinemann, DR & Det Danske Filminstitut (2024) (citat)

Artikel: True crime: »Det er den ultimative fortælling«, Daniel Lingren, Berlingske, 4 september (2018): https://www.berlingske.dk/kultur/true-crime-det-er-den-ultimative-fortaelling

The Menendez Brothers, Alejandro Hartmann, Netflix (2024)

Monsters: The Lyle and Erik Menendez Story (episode 1) (2022)

Mirror, Joachim Ladefoged (2009)

Leni Riefenstahl: Olympia - Festival of Nations (1936) (citat)

Artikel: Dokumentarchef: Derfor har DR fulgt de indsatte i Danmarks kvindefængsel, af Mikala Krogh (dokumentarchef), DR Indland, 17. november (2024): https://www.dr.dk/nyheder/indland/dokumentarchef-derfor-har-dr-fulgt-de-indsatte-i-danmarks-kvindefaengsel

TikTok (Menendez): https://www.tiktok.com/en/trending/detail/menendez-new-update-april-2025

(omfang - ca. 200 normalsider)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Praktisk produktion Observerende Dok

I dette  miniproduktionsforløb har eleverne arbejdet praktisk med dokumentariske fortælleformer med særligt fokus på den observerende stil.

Med afsæt i den foregående teoretiske gennemgang af dokumentargenren har eleverne undersøgt anslaget som et centralt deldramaturgisk element. I grupper har de idéudviklet og planlagt en kort observerende dokumentarsekvens ved hjælp af storyboard. Fokus har været på at skabe et visuelt stærkt og stemningssættende anslag uden brug af speak eller interviews. Målet med det lille forløb var at repetere og afprøve virkemidler og greb fra den observerende fortælleform.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Eksamensproduktion

I dette afsluttende produktionsforløb har eleverne i grupper udviklet og produceret deres eksamensfilm med fokus på kortfilmsformatets særlige krav (se tidligere forløb med fokus på kortfilmsformatet som fungerer som teoretisk forberedelse til eksamensproduktionen).
Forløbet indledtes med en visuel idéfase, hvor eleverne indsamlede locations og arbejdede med moodboards. Med afsæt i Jonas Risvigs masterclass har eleverne arbejdet med dramaturgiske principper som arena, want, need og scenedramaturgi. I idéudviklingen har grupperne udarbejdet step-outlines, manus, storyboards og skudlister som grundlag for den praktiske del af produktionen.. Eleverne har haft selvstændige optagemoduler og redigeret deres film på skolen med vejledning og i selvstændige moduler. Forløbet afsluttedes med en fælles filmvisning, hvor hver gruppe præsenterede deres film samt refleksioner over proces og valg – både æstetisk, dramaturgisk og teknisk. Eleverne har herefter givet hinanden feedback med fokus på form, indhold og visuel fortælling.


Materialer:

Eksempler på elevproduktioner: https://vimeo.com/user75424382

Masterclass med Jonas Risvin: Step-outline, scene-dramaturgi, indre, ydre plot, want, need: https://cutmagazine.dk/jonas-risvig-en-overskrift/

Manuseksempel fra Shorts, Granild, Systime: https://shorts.systime.dk/?id=161

Skolens udstyr: Eleverne har filmet med iPad Air.
RØDE VideoMic ME-C Smartphone Mikrofon + Boya By-M1 Lavalier-mikrofon + tripod + Benro-stativ.
Shure MV88+ Video Kit Smartphone Mikrofon




(omfang - ca. 45 normalsider)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Explainer

Mini-produktionsforløb – Lav en explainer!

I dette miniforløb har eleverne arbejdet med at omsætte mediefaglig teori til en kort explainer-video. Forløbet strækker sig over et par moduler og har fokus på klar og visuel formidling af et komplekst emne. Eleverne har i grupper udviklet idé og storyboard, og derefter produceret og redigeret en explainer med fokus på struktur, målgruppe og brug af enkle virkemidler som speak, grafik og klipning.

Materiale:

Tranmedia Storytelling, Det Nye Mediefag, redigeret af Michael Højer
og Mette Wolfhagen Linnebjerg, 2017, Medielærerforeningen (s. 21-32).

Lars Granild, Explainer, Systime (2023) (kapitel 1)

DR: Explainer, Er Aspartam Farligt for Mennesker: 1. januar (2024) https://www.dr.dk/drtv/saeson/explainer_425342

(omfang - ca. 15 normalsider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer