Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ingrid Jespersens Gymnasieskole
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Anne Jensen
|
Hold
|
2024 bk/g (1g bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Modernismen
Fokus på de forskellige ismers måde at flytte fokus fra det narrative indhold til formen som et mål i sig selv. Det er med andre ord den periode i kunsthistorien, hvor billedkunsten udvikler sig fra at være figurativ til at blive mere abstrakt.
I grupper arbejdet med følgende ismer: impressionisme, symbolisme, ekspressionisme, kubisme, suprematisme/konstruktivisme, dadaisme og surrealisme.
Materialer: Anne Jenen: Modernismen i en nøddeskal
Modernisme
Samt diverse artikler om de forskellige ismer.
Praktisk opgave:
1. "Modernistisk" genskabelse af Alfred Stieglitz fotografi " The Steerage (1917) med fokus på rum og flade.
2. Æske med 3D "installation" skabt i stil med den pågældende isme.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Alfred Stieglitz.docx
-
Læs den vedhæftede tekst. Hvis der er ord, begreber, sætninger, som man ikke forstår, som ikke giver mening så noter det omhyggeligt, så gennemgår vi det hele i timen. I får naturligvis også tid til at færdiggøre jeres værker fra sidst.
-
Modernismen og dens forudsætninger.pdf
-
Modernisme i en nøddeskal.docx
-
Vi ser på jeres små modernistiske tegninger og så skal I ellers igang i grupper omkring de forskellige ismer. Det er derfor vigtigt, at I læser den korte intro, som er vedhæftet her. Husk at noter alt, I ikke forstår!
-
Modernismens forudsætninger spørgsmål.docx
-
Begrber fra teksten Nøddeskal.docx
-
Ismer I æsker. - grupper.docx
-
Ismer i æsker.doc
-
I går i gang i jeres grupper med at formulere væsentlige typiske karakteristika ved den isme, I har fået tildelt. Når I har en klar fornemmelse af det, braistormer I på, hvordan I vil omsætte det til jeres æske.
-
I prøver at samle tråden op, der hvor I slap for laaang tid siden!
-
I skal gøre jeres "isme i æske"-projekt færdig. Håber I kan huske, hvad I har lavet, for det er godt nok længe siden vi har set hinanden sidst!
-
Igør jeres teoretiske præsentation færdig hjemme, og så får I 20 - 30 minutter i timen til at gøre det praktiske helt færdigt, inden I fremlægger.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Moderne kunstformer
Moderne kunstformer: Installations- og performenskunst.
Med dadaismen opstod et opgør med de traditionelle kunstformer (tegning, maleri, skulptur) ved nye påfund som "ready-mades" og performancekunst. Sidstnævnte befandt sig et sted mellem billedkunst og teater. I 1960'erne genoptog man nogle af de oprørske tendenser, som dadaisterne repræsenterede i tiden efter 1. verdenskrig.
Siden 70'erne har både installations- og performancekunst været en integreret del af kunstscenen.
I Installationskunst har vi haft fokus på at skabe en interaktiv installation i det offentlige rum, som samtidig udfordrede kroppen, så den appellerer til at være mere kropslig aktiv i det daglige. Projekt-opgave med Idræt.
Værk: Planche og "artist book", der formidler placering, skala, fremtoning og mening (både den fysiske og den æstetiske) af den udtænkte installation.
Litteratur: Anne Jensen: Installationskunst
Lise Marke: Analyseskema til Installationskunst ("Kunstens stemmer", Systime 2021)
Analyse til performancekunst
Perfromancekunst: Besøg af den danske performancekunstner Sophie Dupont. Forkus på det at være, at føle kropppen i rummet og at mærke sit åndedræt.
værk: 1. Tegning af åndedrættet. Værket havde fokus på den meditative seance, hvor tegningen blev skabt.
2. Stor kultegning af oplevelsen af at ligge på gulvet og mærke sit åndedræt. Fokus både på seancen og på tegningen som selvstændigt værk.
3. Performance med 15 minutters krammer foran et intetvidende publikum.
Litteratur:
Art Hub: Sophie Dupont
Sophie Duponts hjemmeside: https://sophiedupont.com
Sophie Duponts egen projektbeskrivelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Formanalytiske begreber
I Forløbet har vi arbejdet med de forskellige formelle virkemidler man kan bruge, når man arbejder med billeder med to dimensioner.
Vi har også arbejdet med, hvilken betydning det formelle har for indholdet. Indholdet er altid båret af formen.
1. Illusionsrum
Fokus på de formelle virkemidler, der findes til at skabe en illusion af tre dimensioner på et todimensionalt billede:
linearperspektiv, gradienter, overlapning, atmosfærisk perspektiv, forkortning, lys/skygge.
Materiale: "Temaer i kunsten 2".s. 180 - 188
"Ittens Farvelærer" fra Billedkunstbogen, Forlaget Colombus, 2019
"Analysemodel - Matisse" (eget mateteriale)
Praktisk produkt:
1. Perspektivtegning med et og to forsvindingspunkter samt en kugle med lys fra siden (lys/skygge)
2. papirklip i farvet papir. Illusion af dybde ved hjælp af gradienter, overlapning, farveperskektiv og repoussiour.
2. Komposition
Hvilke kompositionsprincipper er de dominerende i biledet: statisk/dynamisk, åben/lukket, cirkulær, centrifugal, symmetrisk, hierarkisk/additiv.
Praktisk produkt:
Papirklip med sorte strimler og røde, blå og gule cirkler på hvid papir.
Øvelsen går ud på at placere elementerne på papiret, som det behager, men lige meget hvordan man placerer elementerne skaber man en komposition, som typisk vil være domineret af et af de nævnte principper.
3. Farveteori
4. Lys/skygge
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Natursyn - projekt
Som udgangs punkt for eksamensprojektet har vi arbejdet med natursyn.
Hvorledes har kunstnerne gennem historien forholdt sig til naturen.
Landskabsmaleriet opstår som genre i Holland i 1600-tallet, men fra renæssancen har man til dels interesseret sig for naturen som motiv, eller i hvertfald som del af et motiv.
Siden har fokus flyttet sig gennem tiderne, fra naturen som udsigt til naturen som den rige giver af ressourcer. I romantikken så man den som sjælens spejl og i realismen som en hård arbejdsplads.
Engang var naturen stor og farlig idag er den truet af os, samtidig med at klimaforandringerne truer os igen.
Materiale: "Temaer i Kunsten 2", Kapitlet ""Naturindtryk i kunsten", s. 55 - 75
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Jeg giver en intro til temaet "Natursyn", og I arbejder med at formulere et eksamensprojekt og præsenterer det for mig. Jeg når ikke at tale med alle, så er man stadig helt blank, kommer man foreløbig bag i køen.
-
Sørg for at have gjort det nødvendige forarbejde til at komme i gang med jeres projekt, altså ting, som I ikke kan gøre, når I er på skolen. Vi sætter marts måned af til projektet, så det er vigtigt, at I kommer i gang.
-
Sidste modul til projektet. Fra torsdag kører vi igen almindelig klasseundervisning.
-
Farver, lys og skygge. Læs den vedhæftede fil om farver. Medbring bogen "Temaer i Kunsten".
-
Farveteori.pdf
-
analyse af farver og lys.docx
-
Husk at medbringe "Temaer i kunsten". Så I kan arbejde med billedanalyse efter de skabeloner, som I finder i bogen.
-
I fremlægger jeres billedanalyser. Beregn ca 10 -15 minutter pr fremlæggelse.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Michelangelo
Besøg på SMK's udstilling "Michelangelo - Imperfect"
Materiale: SMK's Guide, Audio-guider på udstillingen (Matthias Wivel, Morten Søndergaard)
"Det klassiske Grækenland" - eget kompendium.
" Skulpturanalyse" Temaer i kunsten 2" s. 188 -9
Temaer i kunsten 2: "Fortællingen om skabelsen af mennesket" s. 139 - 140
Fokus på forholdet mellem Michelangelo og den klassiske oldtid. På hvilken måde kan man relatere Michelangelo til klassiken - og nærmere bestemt hvilken stilperiode i klassiken - og hvorledes adskiller han sig.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64654412581",
"T": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64654412581",
"H": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64654412581"
}