Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ingrid Jespersens Gymnasieskole
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Anders Drevald, Louise Høpfner
|
Hold
|
2024 if/g (1g if)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Machine Learning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kreativ programmering i p5js
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Min første app
Design og programmering af app's i APP-LAB på code.org.
Udvikling af små app's:
Valutaomregning og andre små apps der fokuserer på beregninger vha. variable.
Projekt: MadApp
- fokus på sekvenser, variable og forgreninger (fagligt mål omkring programmering)
Litteratur:
I-bog fra systime:
Informatik af Jesper Buch m.fl.
https://informatik.systime.dk/?id=1
Følgende kapitler:
programmering
- syntaks og semantik
- kontrolstrukturer og funktioner
· sekvenser
· forgreninger
· for-løkker
- data og operationer
· tal
· strenge
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Internettes opbygning og sikkerhed
internettets strukturer og opbygning:
udgangspunkt i videoer fra khan academy:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLSQl0a2vh4HD8wtmKZh0nKOsOvP1KYaNO
Sikkerhed og kryptering (fagligt mål om It-sikkerhed, netværk og arkitektur)
- programmering af cæsarkryptering
- symmetrisk og asymmetrisk kryptering
- Hashing
- Phising
- Digital signatur
Programmering
- løkker
- forgreninger
- funktioner
Litteratur:
I-bog fra systime:
Informatik af Jesper Buch m.fl.
https://informatik.systime.dk/?id=1
Følgende kapitler:
Fra idé til færdigt it-system
Programmering
- kontrolstrukturer og funktioner
· for-løkker
· funktioner
Andet materiale
- IT-sikkerhed (alle kapitler)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Spil
Programmering af spil i Scratch.
Arbejde med programmering, målgrupper og evaluering.
Faglige mål:
Konstruktion af it-system
Programmering
Små spil i scratch ud fra videoer (grib æblerne og zombiespil)
Større projekt hvor der udvikles et læringspil i grupper: fokus på målgrupper
Litteratur:
I-bog fra systime:
Informatik af Jesper Buch m.fl.
https://informatik.systime.dk/?id=1
Følgende kapitler:
Fra idé til færdigt it-system
Programmering
- syntaks og semantik
- kontrolstrukturer og funktioner
· forgreninger
· while-løkker
Planlægning af et it-system
- Kravspecifikationer
Evaluering af et it-system
- Test
· Tænke-højt-test
2. Planlægning af IT-system
- Målgrupper
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Databaser
Databaser
Litteratur:
I-bog fra systime:
Informatik af Jesper Buch m.fl.
https://informatik.systime.dk/?id=1
Følgende kapitler:
Udarbejdelse af et it-system
- modellering
- Databaser (hele kapitel pånær normalformer)
Primært fokus på E/R-diagrammer og tabelskitser
Projekt 7 wonders omkring organisering af tabeller og relationerne mellem dem
Log ind system i AppLab
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
UX
UX-trekanten
De 4 søjler i UX design
Arbejde med interaktionsdesign og herunder UX.
Fokus på bruger research, personaer og forskellige diagrammer.
Undersøgelse af forskellige apps og hjemmesider.
Projekt om salg af mad i kantinen
faglige mål:
IT-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
Kontruktion af IT-system
Programmering
Interaktionsdesign
Litteratur:
I-bog UX Design fra systime af Mikkel Michelsen
https://uxdesign.systime.dk/?id=1
følgende kapitler:
UX-trekanten
De 4 søjler i UX design
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Repetition og innovation
opsamling og repetition med udgangspunkt i en case der minder op et eksamensspørgsmål
Teori om innovation 4p-modellen
itteratur:
I-bog fra systime:
Informatik af Jesper Buch m.fl.
https://informatik.systime.dk/?id=1
Følgende kapitler:
Andet Materiale
- Innovation I IT
· 4p-modellen for innovation
- Radikal og inkrementel innovation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64654543994",
"T": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64654543994",
"H": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64654543994"
}