Holdet 2024 if/g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Ingrid Jespersens Gymnasieskole
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Anders Drevald, Louise Høpfner
Hold 2024 if/g (1g if)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Machine Learning
Titel 2 Kreativ programmering i p5js
Titel 3 Min første app
Titel 4 Internettes opbygning og sikkerhed
Titel 5 Spil
Titel 6 Databaser
Titel 7 UX
Titel 8 Repetition og innovation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Machine Learning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Min første app

Design og programmering af app's i APP-LAB på code.org.

Udvikling af små app's:
Valutaomregning og andre små apps der fokuserer på beregninger vha. variable.

Projekt: MadApp

- fokus på sekvenser, variable og forgreninger (fagligt mål omkring programmering)

Litteratur:
I-bog fra systime:
Informatik af Jesper Buch m.fl.
https://informatik.systime.dk/?id=1

Følgende kapitler:
  programmering
    - syntaks og semantik
    - kontrolstrukturer og funktioner
       · sekvenser
       · forgreninger
       · for-løkker
    - data og operationer
       · tal
       · strenge
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Internettes opbygning og sikkerhed

internettets strukturer og opbygning:
udgangspunkt i videoer fra khan academy:

https://www.youtube.com/playlist?list=PLSQl0a2vh4HD8wtmKZh0nKOsOvP1KYaNO

Sikkerhed og kryptering (fagligt mål om It-sikkerhed, netværk og arkitektur)
- programmering af cæsarkryptering
- symmetrisk og asymmetrisk kryptering
- Hashing
- Phising
- Digital signatur

Programmering
- løkker
- forgreninger
- funktioner

Litteratur:
I-bog fra systime:
Informatik af Jesper Buch m.fl.
https://informatik.systime.dk/?id=1

Følgende kapitler:

Fra idé til færdigt it-system

Programmering
    - kontrolstrukturer og funktioner
       · for-løkker
       · funktioner

Andet materiale
   - IT-sikkerhed (alle kapitler)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Spil

Programmering af spil i Scratch.

Arbejde med programmering, målgrupper og evaluering.
Faglige mål:
Konstruktion af it-system
Programmering

Små spil i scratch ud fra videoer (grib æblerne og zombiespil)
Større projekt hvor der udvikles et læringspil i grupper: fokus på målgrupper

Litteratur:
I-bog fra systime:
Informatik af Jesper Buch m.fl.
https://informatik.systime.dk/?id=1

Følgende kapitler:

Fra idé til færdigt it-system

Programmering
    - syntaks og semantik
    - kontrolstrukturer og funktioner
       · forgreninger
       · while-løkker

Planlægning af et it-system
    - Kravspecifikationer

Evaluering af et it-system
    - Test
      · Tænke-højt-test

2. Planlægning af IT-system
  - Målgrupper
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Databaser

Databaser

Litteratur:
I-bog fra systime:
Informatik af Jesper Buch m.fl.
https://informatik.systime.dk/?id=1

Følgende kapitler:
Udarbejdelse af et it-system
  - modellering
    - Databaser (hele kapitel pånær normalformer)

Primært fokus på E/R-diagrammer og tabelskitser


Projekt 7 wonders omkring organisering af tabeller og relationerne mellem dem

Log ind system i AppLab
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 UX

UX-trekanten
De 4 søjler i UX design

Arbejde med interaktionsdesign og herunder UX.
Fokus på bruger research, personaer og forskellige diagrammer.
Undersøgelse af forskellige apps og hjemmesider.

Projekt om salg af mad i kantinen


faglige mål:
IT-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
Kontruktion af IT-system
Programmering
Interaktionsdesign

Litteratur:

I-bog UX Design fra systime af Mikkel Michelsen
https://uxdesign.systime.dk/?id=1

følgende kapitler:
UX-trekanten
De 4 søjler i UX design


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Repetition og innovation

opsamling og repetition med udgangspunkt i en case der minder op et eksamensspørgsmål

Teori om innovation 4p-modellen


itteratur:
I-bog fra systime:
Informatik af Jesper Buch m.fl.
https://informatik.systime.dk/?id=1

Følgende kapitler:
Andet Materiale
  - Innovation I IT
    · 4p-modellen for innovation
    - Radikal og inkrementel innovation
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer