Ingrid Jespersens Gymnasieskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Ingrid Jespersens Gymnasieskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 la/g - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Ingrid Jespersens Gymnasieskole
Fag og niveau
Latin C
Lærer(e)
Anna Sofie Hellesdatter, Susanne Thorhauge
Hold
2024 la/g (
1g la
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 Catul og kærligheden
Titel 2
Forløb#2 Phaedrus og fablerne
Titel 3
Forløb#3 Petronius og satiren
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 Catul og kærligheden
Catul og kærligheden
STATARISK LÆSTE TEKSTER
Catul, digt 5, 51, 58, 70, 72, 85, 109 (kun to første verslinjer) i 'LATIN - HER OG NU' v/ Katri Bügel Jørgensen og Louise Torp-Pedersen Jensen, Praxis.
SUPPLERENDE MATERIALE:
Kapitel 6 i samme bog plus div opgaver og øvelser til digtene.
Videoer om Vivamus-digtet og Ille mi-digtet
OBS Digtene er læst i november/december og i april/maj. Sidste dag 22. maj.
Indhold
Kernestof:
Salvete omnes discipulae et discipuli :-)
Skal du med til latinsk filmfredagshygge 2.0? Så tilmeld dig her: Filmfredagshygge 2.0 🍿🎞️
Salvete omnes discipuli et discipulae :-)
Kære latinere 🏛️
Catul V - hele digtet
Kære alle
1) Glosehyggekryds: Løs opgave 6.6. øverst side 105. Skriv krydsen i jeres kladdehæfte (og selvfølgelig ikke i bogen 😂) Prøv at lære de 10 gloser udenad 😉
1) Hvad betyder negotium, og hvad betyder otium ? Hvad er forskellen set fra en traditionel romersk (mande)synsvinkel ? Prøv evt at kigge på Ribe Katedralskoles lækre klassikerhjemmeside 🏛️👍🏼 (Catul 51)
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2 Phaedrus og fablerne
Phaedrus og fablerne
STATARISK LÆSTE TEKSTER:
Lupus et agnus
Rana rupta
Vacca et capella
- alle tre fabler er læst i 'LATIN - HER OG NU' v/ Katri Bügel Jørgensen og Louise Torp-Pedersen Jensen, Praxis.
SUPPLERENDE MATERIALE:
Kapitel 5 om fabler i samme bog plus div opgaver og øvelser i forbindelse med de tre fabler
Indhold
Kernestof:
Kære allesammen - Godt nytår !
1) Analysér og oversæt disse 3 små hyggesætninger (gloser på side 67):
1) Lav øvelse 1 på side 62
1) Skriv mindst 2 sms'er til en af jeres forældre på latin. Brug den røde kopi USUS 🔴‼️🟥 som inspiration.
Salvete omnes discipuli ☺️🏛️
1) Tænk over, hvad der typisk kan fremkalde ens INVIDIA i løbet af livet 🐸🤢
Salvete, omnes boni homines 😉 (OBS HUSK jeres charteques)
Oplæg v/ Vera og Elio 👍🏼 (flyttet fra onsdag)
Afsnit
1) Stakkelsdummefrø 🐸😰-lektier: Verslinjerne 9-10 (side 71): Oversættelsen lyder: Til sidst vred/indigneret, fordi den vil puste sig kraftigere op, lå den med sprængt krop. Svar med LATINSKE ord:
1) Slå alle ordsprogene op jeres Martial-fugle-hæfte. Hvordan oversættes de - og hvad menes der med dem ?
Salvete, omnes discipuli 🥸
Satire-lektier 🥳:
HUSK jeres bøger og hæfter 😉📚
HUSK JERES BØGER
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3 Petronius og satiren
Petronius og satiren
STATARISK LÆSTE TEKSTER:
Petronius' Cena Trimalchionis, kapitel 27 og 28
LÆST I OVERSÆTTELSE:
Petronius' Cena Trimalchionis, kapitel 26 og 29-40 i 'FESTEN HOS TRIMALCHIO' v/ H.H. Ørberg.
Indhold
Kernestof:
Kære jer
Kulturlektier:
1) Dannelseslektier: Hvad betyder sandalium og solea ? Læs om sandalens historie 🩴😂
Vanviddet hersker.pdf
petroniustekst.pdf
petroniusgloser.pdf
petroniuskompendium.pdf
konkurrencelatin.pdf
Svar så godt som muligt på følgende spørgsmål, som handler om perioden 'sed follem plenum habebat servus sufficiebatque ludentibus.' Gloserne til denne linje skulle være ok 🦉:
OBS Medbring OGSÅ jeres fugle/Martial-hæfte OBS
LatinkonkurrenceSeneca2023.pdf
MartialEpigrammer.pdf
Martial2021.pdf
Martial.pdf
1) Repetition af vigtige verber: I skal kunne de fire verber i præsens (øverst på side 222), dvs oversætte dem og vide, hvilken person og numerus de står i.
Grammatiklektie: 'Exonerata - tersit': 💦
Balneumgloser.pdf
1) Find et ord med sjov (latinsk) etymologi.
Salve!
Kulturlektie:
Blå prostituerede.pdf
1) Læs de fire blå sider om 'Prostituerede i det antikke Italien'. (pdf på lectiobrikken 2. april)
1) Læs side 14-23 i Trimalchio-oversættelsen (pdf'en). Hvilke beskrivelser / episoder giver et billede af Trimalchio som den nyrige 'pater familiae' ?
Trimalchio ST .PDF
1) Opfind jeres egen fobi :-))) - den skal hedde noget på græsk eller latin :-)))
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64654555257", "T": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64654555257", "H": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64654555257" }