Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ingrid Jespersens Gymnasieskole
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Camilla Gyldendal Nystrøm
|
Hold
|
2024 me/g (1g me/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Innovationsforløb: Kampagnefilm
Kampagnefilm og sundhed – et tværfagligt innovationsforløb
I dette tværfaglige forløb har eleverne i mediefag og idræt arbejdet med temaet sundhed med fokus på kampagnefilm som produkt. Målet har været at udvikle en sundhedskampagne, der kan påvirke målgruppens adfærd gennem bevidste virkemidler og strategisk kommunikation. I mediefag har eleverne analyseret eksempler på kampagnefilm og arbejdet med centrale begreber som Harold Lasswells kommunikationsmodel, Value Proposition Canvas og transmedia storytelling. De har produceret deres egne kampagnefilm med særlig fokus på målgruppe, appel og visuelle virkemidler og afsluttet forløbet med en præsentation, hvor de argumenterede for deres valg på baggrund af både teori og målgruppeanalyse. Forløbet har haft et særligt innovationsfokus, hvor eleverne har skullet tænke og arbejde innovativt med fokus på problemløsning.
Materiale:
Harold Laswells kommunikationsmodel
Strategyzers Value Proposition Canvas
Tranmedia Storytelling, Det Nye Mediefag, redigeret af Michael Højer
og Mette Wolfhagen Linnebjerg, 2017, Medielærerforeningen (s. 21-32).
Kampagnefilmseksempler:
Det er sjovt at køre på cykel, lige indtil det ikke er det længere (færdselsstyrelsen)
https://www.youtube.com/watch?v=VBe-4f0MlV4
Små hjerter søger store hjerter (Social- og Boligstyrelsen)
https://www.youtube.com/watch?v=gHM3yNJ_wMk
Små hjerter søger store hjerter (Social- og Boligstyrelsen)
https://www.youtube.com/watch?v=I9SRhzpm-xc
Anti smoking campaign (UK Health Agency):
https://www.youtube.com/watch?v=v48P45I1B_0
Nike Move (+ match cut eksempel)
https://www.youtube.com/watch?v=Nn-BEUyHS9I
Nike Crazy: https://www.youtube.com/watch?v=IiCDRNW5A84
Tonal’s Power Progress Campaign (Home Gym Machine)
https://www.youtube.com/watch?v=gU9K1CermcI
This Girl Can (The National Lottery)
https://www.youtube.com/watch?v=jsP0W7-tEOc
(omfang - ca. 40 normalsider).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dokumentariske fortælleformer
Dokumentariske fortælleformer
I dette forløb har eleverne arbejdet med forskellige dokumentariske fortælleformer med fokus på den autoritative, observerende, deltagende og poetiske dokumentar. Gennem analyse af udvalgte dokumentaruddrag har vi undersøgt, hvordan virkemidler – såsom autenticitetsskabende greb og iscenesættelse – bruges til at præge fortælling og budskab. Vi har desuden diskuteret public service-princippet og dokumentarens rolle i samfundet. I analysen af DR-dokumentaren De Superriges Privatfly er der arbejdet med receptionsperspektiv, hvor eleverne har inddraget to samtidige debatartikler, der omhandler dokumentaren. I denne sammenhæng har eleverne også inddraget transmedieteori fra innovationsforløbet for at undersøge, hvordan DR anvender forskellige platforme til at formidle og understøtte dokumentarens budskaber. Målet med forløbet er at styrke elevernes kritiske medieforståelse og deres evne til at analysere og vurdere dokumentariske virkemidler og strategier i medieaktuelle kontekster.
Materiale:
Om public service: https://kum.dk/kulturomraader/medier/mere-om-medieomraadet
Autoritativ fortælleform: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/den-autoritative-dokumentar?unilogin=1
De Superriges Privatfly (2024) (anslag):
https://www.dr.dk/drtv/program/de-superriges-privatfly_479835
Autoritativ fortælleform: Advokaternes tag-selv-bord (2015) (citat fra starten af dokumentaren).
https://www.dr.dk/nyheder/penge/video-se-hele-dokumentaren-advokaternes-tag-selv-bord-her
Observerende fortælleform: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/den-observerende-dokumentar
Eksempel fra Kvindefængslet (Dokumentarserie, DR, 2024):
https://www.dr.dk/drtv/se/kvindefaengslet_-faengselsmor_487479
Bølgemodellen:
https://re-ad.dk/boelgemodellen/
Deltagende fortælleform: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/den-deltagende-dokumentar
Eksempel: Indefra med Anders Agger – Udsat (S1:E1 En besked fra Paul McCartney)
https://www.dr.dk/drtv/se/indefra-med-anders-agger-_-udsat_-en-besked-fra-paul-mccartney_480092
Poetisk fortælleform:
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/den-poetiske-dokumentar
Eksempel: Orka af André V. Larsen (2009)+ Mirror af Joakim Ladefoged: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/mirror (2009)
Mira Jargil, Christian Sønderby Jepsen, Julebrødre (citat) (2018)
DR Dokumentar, IKEA Elsker Træ (citat) (2024):
https://www.dr.dk/drtv/program/ikea-elsker-trae_492719
I forbindele med analysen af citatet fra DR's dokumentar "De Superrige Privatfly", inddrog vi følgende artikler som receptionsperspektiv:
Modtagelse - eksempel: https://finans.dk/debat/ECE17518665/pinligt-dr-goer-smaa-problemer-store-med-privatflypjat/
Modtagelse - eksempel: https://journalisten.dk/kilde-i-dokumentar-om-privatfly-arbejder-ikke-laengere-som-pilot/
(omfang - ca. 70 normalsider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensproduktion
Eksamensproduktion i mediefag
I dette forløb har eleverne arbejdet med deres eksamensproduktion i grupper. I idéudviklingsfasen har de udarbejdet moodboards, step-outlines, storyboards og skudlister som grundlag for deres filmproduktion. Eleverne har haft selvstændige optagemoduler samt redigeringsmoduler på skolen, hvor de har arbejdet i iMovie og modtaget feedback og vejledning undervejs. Forløbet er afsluttet med en fælles filmvisning i klassen, hvor grupperne har præsenteret deres refleksioner over den kreative proces og de valg, de har truffet undervejs. Eleverne har desuden givet hinanden konstruktiv feedback på både film og oplæg med fokus på form, indhold og teknisk udførelse.
Materiale:
Masterclass med Jonas Risvig:
- Ydre plot og indre plot
- Want og ned
- Scenedramaturgi
- Step outline
https://cutmagazine.dk/jonas-risvig-en-overskrift/
Scenedramaturgi: Rikke Viemose: Skriv en film med Nikolaj Scherfig, (2021):
https://open.spotify.com/episode/4qxygxOaTOZlUxrptOV1cn
Udstyr: Eleverne har filmet med egne telefoner. Skolens udstyr: RØDE VideoMic ME-C Smartphone Mikrofon + Boya By-M1 Lavalier-mikrofon + tripod + Benro-stativ.
(omfang: ca. 70 normalsider)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64654590187",
"T": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64654590187",
"H": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64654590187"
}