Holdet 2024 me/g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Ingrid Jespersens Gymnasieskole
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Camilla Gyldendal Nystrøm
Hold 2024 me/g (1g me/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Innovationsforløb: Kampagnefilm
Titel 3 Dokumentariske fortælleformer
Titel 4 Wes Anderson
Titel 5 Eksamensproduktion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

I dette introforløb arbejder eleverne med centrale filmbegreber og grundlæggende filmisk analyse. Gennem en kombination af teori og små praktiske øvelser opnår de indsigt i virkemidler som billedkomposition, kamerabevægelser, klipning, lyd og lys. Forløbet lægger vægt på elevernes evne til at identificere og anvende faglige begreber i både analyse og produktion. Som led i undervisningen har eleverne set ét helt filmværk med fokus på grundlæggende dramaturgi og fortællestruktur, hvilket har givet dem forståelse for spændingsopbygning, vendepunkter (tre-akts-model) og karakterudvikling. Undervisningen veksler mellem fælles gennemgang, analyse af kortere sekvenser og praktiske øvelser, hvor eleverne afprøver begreberne i mindre produktioner.

Materiale:

Filmiske virkemidler: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/filmiske-virkemidler

Frames, scener og sekvenser: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmens-grundelementer

Beskæringer: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/billedbeskaering

Beskæringer forklaret: https://www.youtube.com/watch?v=h6G6jbNN4BQ

Over-the-shoulder + single shot: https://www.premiumbeat.com/blog/camera-angles-over-shoulder-single-shot/

Dialogscene: https://www.youtube.com/watch?v=ZY0DG8rUnCA

Dialogscene/shot-reverse/shot inklusiv single-shots fra No Country for Old Men: https://www.youtube.com/watch?v=ZY0DG8rUnCA

180-grader-eksemper fra Meangirls: https://www.youtube.com/watch?v=MribRQNEPLQ

Match-cut: https://www.youtube.com/watch?v=ptXlYulVAsM

Match-cut-eksempel fra Psycho (1960): https://www.youtube.com/watch?v=2smtCMp2NM4

Kontinuitetsklipning: https://www.youtube.com/watch?v=1DaQlrWyQcw

Eksempel på montage-klipning: https://vimeo.com/146373427

Master-shot: https://www.backstage.com/magazine/article/master-shot-film-definition-examples-76142/

Klipning: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/usynlig-klipning

Krydsklipning/parallelklipning: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/krydsklipning-og-parallelklipning

eye-line-match og kryds/parallelklip: https://www.studiobinder.com/blog/cross-cutting-parallel-editing-definition/

Rule of thirds/tredje-regel (det gyldne snit): https://www.studiobinder.com/blog/what-is-the-rule-of-thirds/

Kompositionsprincipperr: https://www.youtube.com/watch?v=CvLQJReDhic

Lydprincipper: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/lyd

Tre-akts-model: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/tre-akter-modellen

https://www.youtube.com/watch?v=-Vb3h5F3lxs

Anslaget: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/anslag

Set-up - Pay-off: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/set-og-pay

Chekhov's gun/set-up - pay-off: https://www.youtube.com/watch?v=zQ1Feczm93A

FEMO: http://www.16-9.dk/2016/05/femo/

FEMO: https://www.premiumbeat.com/blog/how-to-craft-a-cinematic-frame-within-a-frame/

Kamereabevægelser: https://www.youtube.com/watch?v=baXMFVlKotg

Auteur-begrebet: https://www.youtube.com/watch?v=_MXv41Ja3h4

Supplerende materiale:

Deadpan humor: https://en.wikipedia.org/wiki/Deadpan

(Omfang: ca. 150 normalsider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Innovationsforløb: Kampagnefilm

Kampagnefilm og sundhed – et tværfagligt innovationsforløb

I dette tværfaglige forløb har eleverne i mediefag og idræt arbejdet med temaet sundhed med fokus på kampagnefilm som produkt. Målet har været at udvikle en sundhedskampagne, der kan påvirke målgruppens adfærd gennem bevidste virkemidler og strategisk kommunikation. I mediefag har eleverne analyseret eksempler på kampagnefilm og arbejdet med centrale begreber som Harold Lasswells kommunikationsmodel, Value Proposition Canvas og transmedia storytelling. De har produceret deres egne kampagnefilm med særlig fokus på målgruppe, appel og visuelle virkemidler og afsluttet forløbet med en præsentation, hvor de argumenterede for deres valg på baggrund af både teori og målgruppeanalyse. Forløbet har haft et særligt innovationsfokus, hvor eleverne har skullet tænke og arbejde innovativt med fokus på problemløsning.

Materiale:

Harold Laswells kommunikationsmodel

Strategyzers Value Proposition Canvas

Tranmedia Storytelling, Det Nye Mediefag, redigeret af Michael Højer
og Mette Wolfhagen Linnebjerg, 2017, Medielærerforeningen (s. 21-32).

Kampagnefilmseksempler:

Det er sjovt at køre på cykel, lige indtil det ikke er det længere (færdselsstyrelsen)

https://www.youtube.com/watch?v=VBe-4f0MlV4

Små hjerter søger store hjerter (Social- og Boligstyrelsen)

https://www.youtube.com/watch?v=gHM3yNJ_wMk

Små hjerter søger store hjerter (Social- og Boligstyrelsen)

https://www.youtube.com/watch?v=I9SRhzpm-xc

Anti smoking campaign (UK Health Agency):

https://www.youtube.com/watch?v=v48P45I1B_0

Nike Move (+ match cut eksempel)

https://www.youtube.com/watch?v=Nn-BEUyHS9I

Nike Crazy: https://www.youtube.com/watch?v=IiCDRNW5A84

Tonal’s Power Progress Campaign (Home Gym Machine)

https://www.youtube.com/watch?v=gU9K1CermcI

This Girl Can (The National Lottery)

https://www.youtube.com/watch?v=jsP0W7-tEOc


(omfang - ca. 40 normalsider).

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Dokumentariske fortælleformer

Dokumentariske fortælleformer
I dette forløb har eleverne arbejdet med forskellige dokumentariske fortælleformer med fokus på den autoritative, observerende, deltagende og poetiske dokumentar. Gennem analyse af udvalgte dokumentaruddrag har vi undersøgt, hvordan virkemidler – såsom autenticitetsskabende greb og iscenesættelse – bruges til at præge fortælling og budskab. Vi har desuden diskuteret public service-princippet og dokumentarens rolle i samfundet. I analysen af DR-dokumentaren De Superriges Privatfly er der arbejdet med receptionsperspektiv, hvor eleverne har inddraget to samtidige debatartikler, der omhandler dokumentaren. I denne sammenhæng har eleverne også inddraget transmedieteori fra innovationsforløbet for at undersøge, hvordan DR anvender forskellige platforme til at formidle og understøtte dokumentarens budskaber. Målet med forløbet er at styrke elevernes kritiske medieforståelse og deres evne til at analysere og vurdere dokumentariske virkemidler og strategier i medieaktuelle kontekster.
Materiale:

Om public service: https://kum.dk/kulturomraader/medier/mere-om-medieomraadet

Autoritativ fortælleform: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/den-autoritative-dokumentar?unilogin=1
De Superriges Privatfly (2024) (anslag):
https://www.dr.dk/drtv/program/de-superriges-privatfly_479835

Autoritativ fortælleform: Advokaternes tag-selv-bord (2015) (citat fra starten af dokumentaren).
https://www.dr.dk/nyheder/penge/video-se-hele-dokumentaren-advokaternes-tag-selv-bord-her

Observerende fortælleform: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/den-observerende-dokumentar
Eksempel fra Kvindefængslet (Dokumentarserie, DR, 2024):
https://www.dr.dk/drtv/se/kvindefaengslet_-faengselsmor_487479
Bølgemodellen:
https://re-ad.dk/boelgemodellen/

Deltagende fortælleform: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/den-deltagende-dokumentar
Eksempel: Indefra med Anders Agger – Udsat (S1:E1 En besked fra Paul McCartney)  
https://www.dr.dk/drtv/se/indefra-med-anders-agger-_-udsat_-en-besked-fra-paul-mccartney_480092

Poetisk fortælleform:
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/den-poetiske-dokumentar
Eksempel: Orka af André V. Larsen (2009)+ Mirror af Joakim Ladefoged: https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/mirror (2009)

Mira Jargil, Christian Sønderby Jepsen, Julebrødre (citat) (2018)

DR Dokumentar, IKEA Elsker Træ (citat) (2024):
https://www.dr.dk/drtv/program/ikea-elsker-trae_492719

I forbindele med analysen af citatet fra DR's dokumentar "De Superrige Privatfly", inddrog vi følgende artikler som receptionsperspektiv:

Modtagelse - eksempel: https://finans.dk/debat/ECE17518665/pinligt-dr-goer-smaa-problemer-store-med-privatflypjat/

Modtagelse - eksempel: https://journalisten.dk/kilde-i-dokumentar-om-privatfly-arbejder-ikke-laengere-som-pilot/


(omfang - ca. 70 normalsider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Wes Anderson

Auteur-forløb med fokus på Wes Andersons særlige signaturstil. Gennem analyse af udvalgte citater og ét helt værk fra Andersons filmproduktion har vi undersøgt gennemgående visuelle og fortællemæssige træk såsom symmetrisk billedkomposition, pasteltoner, stiliseret production design og deadpan-dialog. Eleverne har desuden arbejdet med begreberne production design og world-building samt perspektiveret til nyere mediefænomener som TikTok-trenden “Accidentally Wes Anderson”. Målet har været at styrke elevernes forståelse af instruktørens rolle i filmens udtryk samt at træne og skærpe deres evne til at analysere stil og æstetik i film.

Materiale:

Wes Anderson, The Royal Tenembaums (citater) (2001)
Wes Anderson, Bottle Rocket (1993):
https://www.youtube.com/watch?v=Yrt-ZKa4u0k
Wes Anderson, Bottle Rocket (citat) (1996)
Wes Anderson, Moonrise Kingdom (2012)

Auteur Theory: Wes Anderson: https://www.youtube.com/watch?v=fgjwwXA-MqM

Intertekstualitet: The Movies That Shaped Moonrise Kingdom: https://www.youtube.com/watch?v=_n-bauI2GdI

Trope:https://www.studiobinder.com/blog/what-is-a-trope-definition/

Production design og world-building: https://www.studiobinder.com/blog/what-is-production-design-in-film/

AWA: https://accidentallywesanderson.com

TikTok: https://www.tiktok.com/discover/wes-anderson-trend?lang=en

Den Gamle Fabrik (reklame) (2025): https://www.youtube.com/watch?v=ooHjmzWBso8

(omfang - ca. 150 normasider)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Eksamensproduktion

Eksamensproduktion i mediefag

I dette forløb har eleverne arbejdet med deres eksamensproduktion i grupper. I idéudviklingsfasen har de udarbejdet moodboards, step-outlines, storyboards og skudlister som grundlag for deres filmproduktion. Eleverne har haft selvstændige optagemoduler samt redigeringsmoduler på skolen, hvor de har arbejdet i iMovie og modtaget feedback og vejledning undervejs. Forløbet er afsluttet med en fælles filmvisning i klassen, hvor grupperne har præsenteret deres refleksioner over den kreative proces og de valg, de har truffet undervejs. Eleverne har desuden givet hinanden konstruktiv feedback på både film og oplæg med fokus på form, indhold og teknisk udførelse.

Materiale:

Masterclass med Jonas Risvig:

- Ydre plot og indre plot
- Want og ned
- Scenedramaturgi
- Step outline

https://cutmagazine.dk/jonas-risvig-en-overskrift/

Scenedramaturgi: Rikke Viemose: Skriv en film med Nikolaj Scherfig, (2021):
https://open.spotify.com/episode/4qxygxOaTOZlUxrptOV1cn

Udstyr: Eleverne har filmet med egne telefoner. Skolens udstyr: RØDE VideoMic ME-C Smartphone Mikrofon + Boya By-M1 Lavalier-mikrofon + tripod + Benro-stativ.

(omfang: ca. 70 normalsider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer