Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ingrid Jespersens Gymnasieskole
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Søren Sander Henriksen
|
Hold
|
2024 mu/g (1g mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sammenspil
Der arbejdes henimod elevernes første fremførelse for et publikum. Der arbejdes først med sammenspil som samlet hold, hvor instrumentkendskab og rotation mellem de forskellige instrumenter er i fokus.
Efterfølgende vil holdet blive delt i 3 grupper, som arbejder med hvert deres sammenspilsnummer.
Den første optræden bliver til MTA (musik- og teateraften) som ligger sidste i oktober.
I slutningen af skoleåret øver vi op til skolens forårskoncert. Disse numre og gruppekonstellationer vil blive brugt til den praktiske del af eksamen.
Gennem hele skoleåret inddrages sammenspil som en del af undervisningen
Til forårskoncerten har eleverne fremført:
Grease - fra filmen Grease
Be my baby - The Ronettes
Don´t stop - Fleetwood Mac
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
48,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Grundlæggende teori og analyse 1
Vi vil i dette forløb om grundlæggende teori og analyse beskæftige og med de grundlæggende parametre til at beskrive den klingende musik.
Vi vil arbejde med melodi, rytme og enkle harmoniske strukturer.
I musikanalysen vil vi arbejde med enkel melodisk- og harmoniskannalyse, samt formanalyse.
Vi vil i musikanalysen indrage tekster, som kan hjælpe med en begrebsliggørelse af lytteprocessen. Her vil begreber som tid, rum, klang og sound blive indraget.
I arbejde med den grundlæggende teori og analyse vil undervisningen være en vekslende proces mellem tekst, lytte og praktiske musikalske aktiviteter.
Forløbet skal danne udgangspunkt for arbejdet med det særligt studerede område i foråret.
Til forløbet er anvendt Musikipedia og uddrag af bogen Rockmusik i tid og rum.
Antal sider 29.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
16,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Grundlæggende teori og analyse 2
Vi vil i dette forløb bygge videre på den grundlæggende teori og analyse som vi beskæftigede os med før i efteråret. Vi arbejder med grundlæggende parametre til at beskrive den klingende musik.
Vi vil arbejde med melodi, rytme, tonalitet og enkle harmoniske strukturer.
I musikanalysen vil vi arbejde med enkel melodisk- og harmoniskannalyse, samt formanalyse.
Vi vil i musikanalysen indrage tekster, som kan hjælpe med en begrebsliggørelse af lytteprocessen. Her vil begreber som tid, rum, klang og sound blive indraget.
I arbejde med den grundlæggende teori og analyse vil undervisningen være en vekslende proces mellem tekst, lytte og praktiske musikalske aktiviteter.
Forløbet skal danne udgangspunkt for arbejdet med det særligt studerede område i foråret.
Til forløbet er anvendt:
Musikipedia
Uddrag af bogen Rockmusik i tid og rum.
Uddrag fra bogen C-nøglen
Antal sider 52
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Britisk Rock - Særligt studeret område
I dette forløb bruger vi den teori og analyse, som vi har arbejdet med i grundlægende teori og analyse 1 og 2. Vi bruger vores viden til analyse af forskellige rocknumre fra den britiske musikscene.
Foruden den teoretiske og analyserende anskuelse af de forskellige musiknumre, vil vi også beskæftige os med nogle overordnede sociologiske og musikhistoriske aspekter af den britiske rockmusik.
Forløbet danner grundlag for den afsluttende eksamen efter 1.g.
Vi vll analysere følgende numre i arbejdet med "særligt studeret område":
Move It - Cliff Richard
And I love her - The Beatles
Don´t look back in anger - Oasis
Smoke on the water - Deep Purple
I Wanna Be Yours - Arctic Monkeys
Antal sider 35
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kompositionsmusik og repetition
Vi arbejder med Mozart og grundlæggende formtyper i klassisk musik. Sideløbende repeteres sammenspilsnumrene fra forårskoncerten
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64654593589",
"T": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64654593589",
"H": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64654593589"
}