Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ingrid Jespersens Gymnasieskole
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Kåre Wenzel
|
Hold
|
2024 ps/g (1EF ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Psykologiske retninger og fagets metoder
De forskellige psykologiske retningers forklaringsmodeller og kvantitative og kvalitative metoder, herunder vurdering af validitet og reliabilitet. Desuden præsenteres forskellen mellem hverdagspsykologi og psykologi på videnskabeligt grundlag.
Eleverne arbejder med psykoanalysen, behaviorismen, eksistentiel og humanistisk psykologi, kognitiv psykologi og socialpsykologi.
Kernestof:
- Introduktion til den mangfoldige psykologi (psykoanalyse, behaviorisme, evolutionspsykologi, eksistentiel og humanistisk psykologi, kognitiv psykologi, socialpsykologi):
Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje. (2017/2021). https://psykveje.systime.dk/?id=4760, Systime. Viborg (herefter blot direkte links til iBogen)
- Hvad er psykologi? https://psykveje.systime.dk/?id=5769
- Psykoanalyse: https://psykveje.systime.dk/?id=4797
- Behaviorisme: https://psykveje.systime.dk/?id=4796
- Kognitiv psykologi: https://psykveje.systime.dk/?id=4793
- Eksistentiel og humanistisk psykologi: https://psykveje.systime.dk/?id=4794
- Socialpsykologi: https://psykveje.systime.dk/?id=4792
- Metode: https://psykveje.systime.dk/?id=5850
- Tvillingeundersøgelser: https://psykveje.systime.dk/?id=5857
- Kritisk vurdering af undersøgelser: https://psykveje.systime.dk/?id=5853
Supplerende stof
- Cases: ”Hvorfor ryger Nille?”, http://op-i-roeg.dk/fileadmin/user_upload/Editor/Hvorfor_ryger_Nille.pdf
- Quiz om den mangfoldige psykologi
Nøglebegreber:
- Freuds personlighedsmodel og psyko-seksuelle fasemodel
- Klassisk og operant betingning
- Kognitive skemaer, hukommelse og læring
- Valg, angst og fremmedgørelse
- Senmodernitet, sociale arenaer, kulturel frisættelse og identitet
- Kvantitative og kvalitative metoder
- Validitet og reliabilitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Barndommens betydning
Om menneskets psykiske udvikling og betydningen af tilknytning til omsorgspersoner. Særligt fokus på det 0-1,5 årige barn.
I forlængelse af dette studie ser vi nærmere på, hvad omsorgssvigt er og hvilke langsigtede virkninger det har på menneskets psykiske udvikling. Herunder sårbarhed og resiliens.
Kernestof:
Erik Erikson:
- Psykosociale faser (fx tillid/mistillid): https://psykveje.systime.dk/?id=5052
Daniel Stern:
- Det begyndende selv (vitalitetsfølelser): https://psykveje.systime.dk/?id=5049
- Kerneselv (ansigtsduetter og still-face eksperimentet): https://psykveje.systime.dk/?id=5048
- Det subjektive selv (affektiv afstemning): https://psykveje.systime.dk/?id=5047
Tilknytning
- Bowlby og Ainsworth (tilknytning og tilknytningsmønstre): https://psykveje.systime.dk/?id=5043
Tilknytningsforstyrrelser:
- Intro: https://psykveje.systime.dk/?id=5098
- Harlows eksperiment med abeunger: https://psykveje.systime.dk/?id=5132
- Spædbarnsdepression og hospitalisme: https://psykveje.systime.dk/?id=5131
- Omsorgssvigt: https://psykveje.systime.dk/?id=5129
- Børns reaktioner på omsorgssvigt: https://psykveje.systime.dk/?id=5128
- Risiko og resiliens: https://psykveje.systime.dk/?id=5123
Supplerende stof:
- ”Drengen uden blå mærker”, berlingske.dk, 9. januar 2014: https://www.berlingske.dk/samfund/drengen-uden-blaa-maerker
- ”Eksperimentet: Sådan udvikler du dit barns hjerne bedst”, DR2, 3/1-2012
- Barn er bange for julemanden (Sterns verbale selv: sprog vs. følelser), PV-iBog: https://psykveje.systime.dk/?id=5046
- Harlows aber (tilknytningsforstyrrelser, tilknytnings-/udforskningsadfærd): https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I
- ”Er du mors lille dreng?”, TV 2 dok., 1998
- ”Er du mors lille dreng? – 10 år senere”, TV 2 dok., 2008
- ”Mors lille dreng på egne ben”, TV 2 dok., 2017
- Quiz om udviklingspsykologi, omsorgssvigt og tilknytningsforstyrrelser.
Nøglebegreber:
- Eriksons og Sterns teorier om menneskets udvikling
- Fundamental tillid kontra mistillid (Erikson)
- Bowlbys teori om tilknytning
- Spædbarnsdepression og hospitalisme
- Fremmedsituationstest (Ainsworth)
- Tilknytningsmønstre (tryg, utryg-undgående/ængstelig/desorganiseret)
- Tilknytnings- og udforskningsadfærd
- Tilknytningens betydning på længere sigt
- Omsorgssvigt og følger af omsorgssvigt
- Sårbarhed og resiliens (modstandsdygtighed)
- Still-face-experiment
- Vitalitetsfølelser, ansigtsduetter, affektiv afstemning
- Udvikling af empati
Teoretikere:
- Sigmund Freud: Psykoanalysen: Personlighedsmodel, den psykoseksuelle udvikling.
- Erik H. Erikson: Psykosocial udviklingsmodel: otte faser (udviklingskriser).
- Daniel Stern: Selvets dannelse i lagdelte udviklingstrin.
- John Bowlby: Tilknytningsteori: Før-, begyndende-, selektiv tilknytning. Tilknytnings- og udforskningsadfærd.
- Mary Ainsworth: Fremmedsituationstest til at finde tilknytningsmønstre (tryg, utryg-undgående/ængstelig/desorganiseret)
- Harry Harlow: Studier af modersavn hos aber (tilknytningsforstyrrelser og betydning af fysisk kontakt)
- Rene Spitz: Spædbarnsdepression og hospitalisme (tilknytningsforstyrrelser)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Sociale samspil og ondskab
Menneskets adfærd i de sociale samspil det indgår i. Særligt fokus på ondskab, herunder digital mobning, og dens årsager med udgangspunkt i den eksperimentelle socialpsykologi.
Kernestof:
- Intro: https://psykveje.systime.dk/?id=5500
- Gruppetyper: https://psykveje.systime.dk/?id=5536
- Solomon Asch (konformitet), Gruppetænkning, Gruppepolarisering: https://psykveje.systime.dk/?id=5535
- Robber’s Cave eksperimentet: https://psykveje.systime.dk/?id=5665
- Roller: https://psykveje.systime.dk/?id=5534
- Kognitiv dissonans: https://psykveje.systime.dk/?id=5531#c12387
Ondskab:
- Det onde som frihed (fire ondskabstyper):
https://psykveje.systime.dk/?id=5627
- Lydighedens dilemma (Milgrams strømeksperiment): https://psykveje.systime.dk/?id=5630
- Moralsk frakobling: https://psykveje.systime.dk/?id=5628
- Fravær af empati: https://psykveje.systime.dk/?id=5632
Supplerende stof:
- Asch Conformity Experiment: http://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA
- Elevator sketch (konformitet): https://www.youtube.com/watch?v=jw2Y3dUm7Mc
- Philip Zimbardo: The Milgram Experiment (autoritet og lydighed): http://www.youtube.com/watch?v=8g1MJeHYlE0
- Philip Zimbardo: The psychology of evil, TED.com: http://www.ted.com/talks/philip_zimbardo_on_the_psychology_of_evil
- Forskning på kanten: Ondskab. DR2, 6/11-2011.
- Hjernevask – flokdyr eller egotripper? DR2, 20/2-2013: https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000023482
- Anders Breivik (opvækst), Wikipedia: http://da.wikipedia.org/wiki/Anders_Behring_Breivik
- Quiz om socialpsykologi og ondskab
Nøglebegreber:
- Gruppetyper: Formel/uformel, primær/sekundær, reference/medlems, ind-/udgruppe
- Gruppepolarisering, gruppetænkning, ind-/udgruppe, (Sherifs eksperiment: Robber’s Cave)
- Gruppenormer, konformitet, gruppepres (Aschs streg-eksperiment)
- Autoritet og lydighed (Milgrams strøm-eksperiment)
- Roller: Rolleforventninger, rolleaccept/distance, rolleoplevelse, rolleudførsel. Intra-/inter-rollekonflikter.
- Kognitiv dissonans (uoverensstemmelse ml. holdninger og handling)
- Fire typer af moralsk ondskab (sadistiske, instrumentelle, idealistiske, dumme), moralsk frakobling (fx dehumanisering, distancering, eufemismer (formildende omskrivninger)), opvækstens betydning (fx omsorgspersoners ligegyldighed, omsorgspersoner som rollemodeller), fravær af empati, (omsorgssvigt og utrygge tilknytninger, genetiske dispositioner)
Teoretikere (eksperimenter):
- Solomon Asch: Streg-eksperiment (gruppenormer, gruppepres, konformitet)
- Stanley Milgram: Strøm-eksperiment (autoritet og lydighed, roller)
- Philip Zimbardo: Stanford fængsel eksperiment (roller, ind-/udgruppe, ondskab (dehumanisering, deindividualisering))
- Muzafer Sherif: Robber’s Cave eksperiment (egen-/fremmedgruppe, gruppepolarisering)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Personlighed, kognition og stress
I dette forløb arbejder vi med de stressreaktioner vi udviser i situationer, hvor vi oplever en ubalance mellem de udfordringer vi møder og de ressourcer, vi oplever, at vi har til rådighed. Vi tager udgangspunkt i menneskets personlighed og fortolkning af omverden.
Kernestof:
- The Big Five: https://psykveje.systime.dk/?id=5664
- Den forsigtige og den risikovillige type: https://psykveje.systime.dk/?id=4852
- Kognitiv psykologi: https://psykveje.systime.dk/?id=5192
- Perception: https://psykveje.systime.dk/?id=5237
- Stress og coping: https://psykveje.systime.dk/?id=5559
- Akut og kronisk stress: https://psykveje.systime.dk/?id=5574
- Stress: Et samspil mellem ydre og indre faktorer: https://psykveje.systime.dk/?id=5573
Supplerende stof:
- D-faktor ”menneskets mørke personlighedstræk”: https://samf.ku.dk/nyheder/2018/psykologer-kortlaegger-menneskets-moerke-personlighedstraek/
- Personlighedstest: https://drj.virtualave.net/IPIP/ipipneo120.htm
- Personlighedstest, d-faktor: https://qst.darkfactor.org/
- Dokumentar: Genetic Me
- Dokumentar: Three Identical Strangers
- “Test din stress”, afkrydsningsskema: https://www.sst.dk/~/media/1f3440d9d44e4fd09a0cbc7d602e5fa6.ashx
- Danskernes sundhed - Den Nationale Sundhedsprofil, 2021
https://www.sst.dk/da/udgivelser/2024/Danskernes-sundhed---Den-Nationale-Sundhedsprofil_-Midtvejsundersoegelsen-2023-centrale-udfordringer
- ”Jo tak, jeg har det ad helvede til”, Videncenter for Arbejdsmiljø. https://www.youtube.com/watch?v=oTaJeGhsd7s
- ”Lider jeg af stress?”, Netdoktor 2007. https://psykveje.systime.dk/?id=5573#c12532
- Dokumentar: Stå af ræset, DR2 Tema, august 2013
Nøglebegreber:
- Fem personlighedsdimensioner (udadvendt, omgængelig, samvittighedsfuld, anspændt, åben)
- Forsigtig/risikovillig type
- Akut stress vs. kronisk stress, herunder symptomer på kronisk stress (fysiske, psykiske, adfærdsmæssige)
- Kognitive skemaer (generaliserede erfaringer)
- Perception: Top-down og bottom-up processer (fortolkning af omverden gennem både erfaring (kognitive skemaer) og sanseindtryk)
- Social perception, stereotyper, fordomme, Rosenthal-effekt
- Ydre faktorer (rollekonflikter, livsforandringer, daglige gener, krav)
- Typer af krav (kognitive, perceptuelle, emotionelle, manuelle/motoriske, kvantitative)
- Indre faktorer (forklaringsstile, Oplevelse Af Sammenhæng, forsigtig/risikovillig type)
- Livsforandringer og daglige gener
- Forklaringsstile: Optimistisk (ekstern, ustabil, specifik) og pessimistisk (intern, stabil og global)
- Oplevelse af sammenhæng (OAS): Begribelighed, håndterbarhed, meningsfuldhed.
Teoretikere
- Martin Seligman: Forklaringsstile (optimistisk/pessimistisk)
- Aaron Antonovsky: Oplevelse af sammenhæng (OAS) (begribelighed, håndterbarhed, meningsfuldhed)
- Robert Rosentahl: Rosentahl-effekt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Repetition og eksamenstræning
Repetition af udvalgte emner og information om eksamen.
Arbejde med autentiske cases + spørgsmål inden for udvalgte emner.
- Repetition: Eleverne skal tænke på tværs af emner, teoretikere og teorier og blive bevidst om sammenhængen mellem undervisningens temaer.
- Prøveeksamen, hvor eleverne skal kunne bevæge sig på relevante taksonomiske niveauer (redegørelse, analyse, vurdering).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64654607339",
"T": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64654607339",
"H": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64654607339"
}