Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ingrid Jespersens Gymnasieskole
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Nils Eigil Bradtberg
|
Hold
|
2024 ps/g2 (1CD ps)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fagretninger og metode
Introduktion til de forskellige psykologiske retningers forklaringsmodeller.
Eleverne lærer at skelne mellem hverdagspsykologi og psykologi på et videnskabeligt grundlag.
Eleverne fremlægger hhv. psykoanalysen, behaviorismen, eksistentiel og humanistisk psykologi, kognitiv
psykologi og socialpsykologi med afsæt i casen 'Hvorfor ryger Nille?'.
Kernestof:
- Introduktion til den mangfoldige psykologi (psykoanalyse, behaviorisme, evolutionspsykologi,
eksistentiel og humanistisk psykologi, kognitiv psykologi, neuropsykologi, socialpsykologi):
Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje. (2017/2021). https://psykveje.systime.dk/?id=p4760, Systime.
Viborg
Eleverne bliver introduceret til metode og en række studier af kvalitativ og kvantitativ karakter.
Supplerende stof:
- Cases: ”Hvorfor ryger Nille?”, http://op-i-
roeg.dk/fileadmin/user_upload/Editor/Hvorfor_ryger_Nille.pdf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Barndommens betydning
Forløbet har vægt den psykoanalytiske skole ift. belysning af spædbarnsforskning. I kombination med Ainsworths fremmedsituationstest, Harlows abeforsøg, de rumænske børnehjemsbørn, Spitz undersøgelse af spædbarnsdepression og hospitalisme, samt dokumentaren og 'Er du mors lille dreng' og Lisbeth Zorning 'Min barndom i Helvede, er formålet, at eleverne får indblik i betydningsfulde elementer og forhold, der har betydning for barnets opvækst.
Kauai undersøgelsen gennemgås, hvorved eleverne bliver i stand til at diskutere 'Er du mors lille dreng' og 'En barndom i Helvede' ud fra begreber risiko og resiliens, samt metodeafvejninger om prospekt vs. retrospekte undersøgelser.
Teoretikere:
- Erikson, Mahler, Bowlby, Ainsworth, Stern
- Rene Sptiz og spædbarnsdepression og hospitalisme
Gennemgåede forsøg og videoklip til analyse:
- Fremmedsituationstesten (Ainsworth)
- Spitx 'Grief'
- Den nye spædbarnsforskning (Stern)
- Harlows abeforsøg
- Er du mors lille dreng (klip fra alle tre afsnit)
- Min barndom i Helvede (om Lisbeth Zornings opvækst)
- Kauai undersøgelsen
Andet (metode og undersøgelser):
- Metodiske overvejelser om etik ved undersøgelse af børn og dyr, længdesnitsundersøgelser, prospekt og retrospekt
- Undersøgelse af Rumænske børnehjemsbørn efter anbringelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Socialpsykologi og ondskab
Socialpsykologi og ondskab
Socialpsykologien med vægt på eksperimenter til forklaring af msk handlinger i grupper, herunder:
- Muzafer Sherif og Robbers Cave
- Solomon Asch og gruppepres
- Philip Zimbardos fængselseksperiment
- Stanley Milgram og lydighedens dilemma
Hertil inddragelse af teoretikere til forståelse og definition af ondskab, herunder:
Konrad Lorenz, Baron Cohen, Carl Goldberg, Gottfredsen og Hirschi, samt Lars Svendsen
Forståelser og begreber omkring msk i sociale sammenhæng, herunder:
- Roller
- Attributionsteori
- Gruppepres
- Holdninger
- Social sammenligning
Cases:
- Flashback fra Vietnamkrigen og dets soldater/ofre: https://www.information.dk/kultur/2016/04/faerdig-slaa-ihjel-gik-braekke
Andet:
- Ekskursion til Politimuseet om ondskab og ondskabstyper
- Spillefilmen 'Ondskab'
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Gymnasielivet
Gymnasielivet tager afsæt i elevernes aktuelle livsverden.
Temaet berør fagområderne
- eksistentialisme
- stress og coping
- identitet og senmodernitet
- motivation, lærings- og vidensformer
- kognitions psykologi og den kognitive terapi
- Piaget læringsteori
- Vygotsky og ZNU
Andre materialer:
Dokumentarerne 'Alt for Kliken' og 'Når Sabbatåret er fucked'
Kvalitativt casemateriale vedr. stress.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Personlighedspsykologi
Omdrejningspunkt i hvad trækteorien siger om personlighed.
Eleverne lærer at forholde sig kritisk og nuanceret til såvel trækteorien, samt de variable, som trækteorien kritiseres for ikke at tage højde for.
Eleverne præsenteres for det bagvedliggende arbejde for 'The Big Five', samt 'D-Faktor', som en mere dyster udlægning af personligheden.
Faglig vægt på følgende:
- The Big Five
- Træk teorien
- Risiko villig og forsigtig personlighedstype
- D-Faktor
- Identitet
I tillæg hertil udføres en personlighedstest, som diskuteres ift. elevernes vurdering af sig selv.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Personlighedspsykologi
|
18-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64654610078",
"T": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64654610078",
"H": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64654610078"
}