Holdet 2024 if/D - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Ingrid Jespersens Gymnasieskole
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Anders Drevald, Louise Høpfner
Hold 2024 if/D (3D if)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Min første app
Titel 2 Kreativ programmering
Titel 3 Double Diamond
Titel 4 Internettes opbygning og sikkerhed
Titel 5 Databaser
Titel 6 UX
Titel 7 Repetition og eksamenscases

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Min første app

Design og programmering af app's i APP-LAB på code.org.

Udvikling af små app's:
Valutaomregning og andre små apps der fokuserer på beregninger vha. variable.

Projekt: LIX-tal

- fokus på sekvenser, variable og forgreninger (fagligt mål omkring programmering)

Litteratur:
I-bog fra systime:
Informatik af Jesper Buch m.fl.
https://informatik.systime.dk/?id=1

Følgende kapitler:
  programmering
    - syntaks og semantik
    - kontrolstrukturer og funktioner
       · sekvenser
       · forgreninger
       · for-løkker
    - data og operationer
       · tal
       · strenge
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kreativ programmering

Programmering i p5js
I forløbet har vi arbejdet med grundlæggende programmering samt Machine Learning og APIer.

Programmering:
Variable, sekvenser, forgreninger og løkker

Machine Learning:
Teachable Machine
Antromorphisme, Bias og hallucinationer i ML

Andet:
Klient/Server arkitektur og APIer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Double Diamond

Design forløb med udgangspunkt i Double Diamond metoden

Vi har været gennem alle faserne i double diamond og bl.a. arbejdet med brainstorming, information clustering, brugerundersøgelser, personaer og målgruppeanalyse, kravsspecifikation, prototyper, flowdiagrammer, interaktionsdesign, brugergrænseflade og brugervenlighed.

Vi har arbejdet med at gå fra kravsspecifikation til udvikling gennem user stories, og dele af programmerne er blevet programmeret i enten p5js, applab eller begge dele.

Systemerne der er udviklet indeholder alle teknologi der enten bygger på Machine Learning eller data fra APIer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Double Diamond projekt 15-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Internettes opbygning og sikkerhed

internettets strukturer og opbygning:
udgangspunkt i videoer fra khan academy:

https://www.youtube.com/playlist?list=PLSQl0a2vh4HD8wtmKZh0nKOsOvP1KYaNO

Sikkerhed og kryptering (fagligt mål om It-sikkerhed, netværk og arkitektur)
- programmering af cæsarkryptering
- symmetrisk og asymmetrisk kryptering
- Hashing
- Phising
- Digital signatur

Programmering
- løkker
- forgreninger
- funktioner

Projekt om loginsystem med kryptering i App Lab

Litteratur:
I-bog fra systime:
Informatik af Jesper Buch m.fl.
https://informatik.systime.dk/?id=1

Følgende kapitler:

Fra idé til færdigt it-system

Programmering
    - kontrolstrukturer og funktioner
       · for-løkker
       · funktioner

Andet materiale
   - IT-sikkerhed (alle kapitler)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Databaser

Databaser

Litteratur:
I-bog fra systime:
Informatik af Jesper Buch m.fl.
https://informatik.systime.dk/?id=1

Følgende kapitler:
Udarbejdelse af et it-system
  - modellering
    - Databaser (hele kapitel pånær normalformer)

Primært fokus på E/R-diagrammer og tabelskitser


Projekt 7 wonders omkring organisering af tabeller og relationerne mellem dem
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 UX

UX-trekanten
De 4 søjler i UX design

Arbejde med interaktionsdesign og herunder UX.
Fokus på bruger research, personaer og forskellige diagrammer.
Undersøgelse af forskellige apps og hjemmesider.

Projekt om udvikling af hjemmeside til salg og afholdelse af paintballarrangementer.


faglige mål:
IT-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
Kontruktion af IT-system
Programmering
Interaktionsdesign

Litteratur:

I-bog UX Design fra systime af Mikkel Michelsen
https://uxdesign.systime.dk/?id=1

følgende kapitler:
UX-trekanten
De 4 søjler i UX design


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Repetition og eksamenscases

opsamling og repetition med udgangspunkt i en case der minder op et eksamensspørgsmål

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer