Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ingrid Jespersens Gymnasieskole
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Anders Drevald, Louise Høpfner
|
Hold
|
2024 if/F (3F if)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Min første app
Design og programmering af app's i APP-LAB på code.org.
Udvikling af små app's:
Valutaomregning og andre små apps der fokuserer på beregninger vha. variable.
Projekt: CocktailDart
- fokus på sekvenser, variable og forgreninger (fagligt mål omkring programmering)
Litteratur:
I-bog fra systime:
Informatik af Jesper Buch m.fl.
https://informatik.systime.dk/?id=1
Følgende kapitler:
programmering
- syntaks og semantik
- kontrolstrukturer og funktioner
· sekvenser
· forgreninger
· for-løkker
- data og operationer
· tal
· strenge
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kreativ programmering
Programmering i p5js
I forløbet har vi arbejdet med grundlæggende programmering samt Machine Learning og APIer.
Programmering:
Variable, sekvenser, forgreninger og løkker
Machine Learning:
Teachable Machine
Antromorphisme, Bias og hallucinationer i ML
Andet:
Klient/Server arkitektur og APIer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Double Diamond
Design forløb med udgangspunkt i Double Diamond metoden
Vi har været gennem alle faserne i double diamond og bl.a. arbejdet med brainstorming, information clustering, brugerundersøgelser, personaer og målgruppeanalyse, kravsspecifikation, prototyper, flowdiagrammer, interaktionsdesign, brugergrænseflade og brugervenlighed.
Vi har arbejdet med at gå fra kravsspecifikation til udvikling gennem user stories, og dele af programmerne er blevet programmeret i enten p5js, applab eller begge dele.
Systemerne der er udviklet indeholder alle teknologi der enten bygger på Machine Learning eller data fra APIer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Double Diamond projekt
|
18-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Internettes opbygning og sikkerhed
internettets strukturer og opbygning:
udgangspunkt i videoer fra khan academy:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLSQl0a2vh4HD8wtmKZh0nKOsOvP1KYaNO
Sikkerhed og kryptering (fagligt mål om It-sikkerhed, netværk og arkitektur)
- programmering af cæsarkryptering
- symmetrisk og asymmetrisk kryptering
- Hashing
- Phising
- Digital signatur
Programmering
- løkker
- forgreninger
- funktioner
Projekt om loginsystem med kryptering i App Lab
Litteratur:
I-bog fra systime:
Informatik af Jesper Buch m.fl.
https://informatik.systime.dk/?id=1
Følgende kapitler:
Fra idé til færdigt it-system
Programmering
- kontrolstrukturer og funktioner
· for-løkker
· funktioner
Andet materiale
- IT-sikkerhed (alle kapitler)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Databaser
Databaser
Litteratur:
I-bog fra systime:
Informatik af Jesper Buch m.fl.
https://informatik.systime.dk/?id=1
Følgende kapitler:
Udarbejdelse af et it-system
- modellering
- Databaser (hele kapitel pånær normalformer)
Primært fokus på E/R-diagrammer og tabelskitser
Projekt 7 wonders omkring organisering af tabeller og relationerne mellem dem
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
UX
UX-trekanten
De 4 søjler i UX design
Arbejde med interaktionsdesign og herunder UX.
Fokus på bruger research, personaer og forskellige diagrammer.
Undersøgelse af forskellige apps og hjemmesider.
Projekt om udvikling af hjemmeside til salg og afholdelse af paintballarrangementer.
faglige mål:
IT-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
Kontruktion af IT-system
Programmering
Interaktionsdesign
Litteratur:
I-bog UX Design fra systime af Mikkel Michelsen
https://uxdesign.systime.dk/?id=1
følgende kapitler:
UX-trekanten
De 4 søjler i UX design
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition og eksamenscases
opsamling og repetition med udgangspunkt i en case der minder op et eksamensspørgsmål
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65482717107",
"T": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65482717107",
"H": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65482717107"
}