Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ingrid Jespersens Gymnasieskole
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Anne Müller
|
Hold
|
2024 me/me/2 (1g me/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Filmiske virkemidler
Filmiske virkemidler:
I introforløbet introduceres eleverne for centrale filmiske virkemidler som beskæring, billedkomposition, kamerabevægelser, klipning, lyd og lys, samt dramaturgi. Eleverne afprøver virkemidlerne gennem små praktiske øvelser, mindre produktioner, samt grundlæggende filmisk analyse. Forløbet lægger vægt på elevernes evne til at identificere og anvende faglige begreber i både analyse og produktion. Som led i undervisningen har eleverne set ét helt filmværk med fokus på grundlæggende dramaturgi og fortællestruktur.
Materiale:
Frames, scener og sekvenser: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmens-grundelementer
Beskæring, billedkomposition, perspektiv, kamarabevægelse:
https://komitvideo.wordpress.com/2019/10/19/welcome-to-my-blog/#more-5
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
https://app.minlaering.dk/bog/25/kapitel/64292/sektion/64294
https://youtu.be/CvLQJReDhic?si=sQ0o1NTkkDDT6L0t – om billedkomposition
https://www.youtube.com/watch?v=fmH0tKU0B4g - travelling
https://www.youtube.com/watch?v=MbeXzJDYxS0 – Vertigo
Citat: (03.32-7.30) af starten af Oslo, 31.august af Joachim Trier:
Ex: https://www.youtube.com/watch?v=kgRlzeYc1nk – Kill Bill
https://www.youtube.com/watch?v=VYtWdc_UMEg&t=2s - dialog og 180 graders regel.
Levende billeder af Mimi Olsen et al, 2020
Klipning:
https://mediefagsydkysten.wordpress.com/tag/kontinuitetsklip/
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/klipning
Ex WINNING ISN’T FOR EVERYONE | AM I A BAD PERSON? | NIKE
https://youtu.be/kSlhkB4uYX0?si=vKkPf_S1aaSar8ZU&t=33 (0.33-2.10) – Strike
https://youtu.be/KAw7kaJWsR0?si=Xp0Q9Eu-i8OkEPeV – etablerende montage
https://youtu.be/52mgW0abWq4 - krydsklip
https://youtu.be/S_I82117oAw - parallelklip
https://www.youtube.com/watch?v=QEDw7BbgNmg – minimalklip
https://www.youtube.com/watch?v=2smtCMp2NM4 - Match-cut-eksempel
https://www.youtube.com/watch?v=1DaQlrWyQcw – Kontinuitetsklipning
https://www.youtube.com/watch?v=uN0ftAFlnXg
Dramaturgi:
https://www.youtube.com/watch?v=-Vb3h5F3lxs)
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmens-dramaturgi
Værk: En forelskelse af Christian Tafdrup, 2008
Lyd:
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/lyd
https://youtu.be/q1Y2-FiQ7pE?si=nHOPKTGAibWVZoZI
ex: Get Out (Netflix) Åbningsscenen
https://www.youtube.com/watch?v=QOZenZjStUU – the Joker
FEMO:
http://www.16-9.dk/2016/05/femo/
Genre:
Levende billeder af Mimi Olsen et al, 2020
Ex https://www.youtube.com/watch?v=coWxYLuk3Sk
https://youtu.be/ZQSQ-D5Q4gM?si=Ckfed6-_kSCi5u5C (Retfærdighedens Ryttere)
https://youtu.be/tAiy66Xrsz4?si=r7akM3zH-dxoMZ2P (Harry Potter)
https://youtu.be/OzY2r2JXsDM?si=_zgV7VT36musGRKQ (Alien:Romulus)
https://youtu.be/ANMSIsFbWiI?si=2bHfOPF2IG1wzr91 (Børnene fra Sølvgade)
https://youtu.be/pqi45Qhq3CI?si=kG258Qsarypg_7RB (Wicked)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Kampagner og Innovation
Kampagner og Innovation
Projekt: Kampagne med fokus på sundhed
Kampagner – en del af et tværfagligt innovationsforløb mellem idræt og de kunstneriske fag
Eleverne har i dette tværfaglige forløb i mediefag og idræt arbejdet med kampagnefilm under temaet sundhed. Eleverne har udviklet en sundhedskampagne, hvor de har haft fokus på målgruppe, appelformer, målgruppeanalyse, strategisk kommunikation, platforme og visuelle virkemidler og muligheder.
Eleverne har analyseret eksempler på kampagnefilm, og i udarbejdelse af kampagnen og kampagnefilm arbejdet med centrale begreber som Harold Lasswells kommunikationsmodel, Value Proposition Canvas og transmedia storytelling. Forløbet blev afsluttet med en præsentation, hvor de argumenterede for og reflekterede over deres valg på baggrund af både teori og målgruppen.
Da forløbet havde et særligt innovationsfokus har eleverne arbejdet innovativt med fokus på at løse et problem.
Materiale:
Harold Laswells kommunikationsmodel
Strategyzers Value Proposition Canvas
Transmedia Storytelling, Det Nye Mediefag, redigeret af Michael Højer
og Mette Wolfhagen Linnebjerg, 2017, Medielærerforeningen (s. 22-32).
Kampagnecitater:
https://www.youtube.com/watch?v=Nn-BEUyHS9I
https://youtu.be/OgAz_h6u60E
https://youtu.be/AIcDq3IE-q8?si=P8-Xfckf9eYJ6Mf9
https://youtu.be/cueEUHDa2WM?si=exoIUXHmHdPXBuAK
https://youtu.be/b1eJpogR06M?si=fRr60SMPwZVNpCiT
https://youtu.be/vrO3TfJc9Qw?si=cHejTcjhdIsN-vau – do it for denmark
https://www.youtube.com/watch?v=14gTUXSBK3w&t=1s – its my move
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Dokumentariske fortælleformer
Dokumentariske fortælleformer
I dette forløb har eleverne arbejdet med forskellige dokumentariske fortælleformer. Eleverne har i grupper analyseret uddrag af dokumentarfilm der knytter sig til henholdsvis den autoritative, observerende, deltagende og poetiske dokumentar. Gennem analysen har eleverne undersøgt, hvordan virkemidler som autenticitetsskabende greb og iscenesættelse bruges til at præge fortælling og budskab. Uddragene er eksempler fra DR og det har derfor været oplagt at undersøge DR tværmediale strategi i forbindelse med analysen. Eleverne har herefter udtænkt en dokumentar indenfor den respektive fortælleform, og produceret anslaget til den med fokus på dokumentariske virkemidler, appelformer og dokumentarens fortælleform, målgruppe og kontekst.
Dokumentariske fortælleformer
I dette forløb har eleverne arbejdet med forskellige dokumentariske fortælleformer. Eleverne har i grupper analyseret uddrag af dokumentarfilm der knytter sig til henholdsvis den autoritative, observerende, deltagende og poetiske dokumentar. Gennem analysen har eleverne undersøgt, hvordan virkemidler som autenticitetsskabende greb og iscenesættelse bruges til at præge fortælling og budskab. Uddragene er eksempler fra DR og det har derfor været oplagt at undersøge DR tværmediale strategi i forbindelse med analysen. Eleverne har herefter udtænkt en dokumentar indenfor den respektive fortælleform, og produceret anslaget til den med fokus på dokumentariske virkemidler, appelformer og dokumentarens fortælleform, målgruppe og kontekst.
Materiale:
Levende billeder af Mimi Olsen et al, 2020
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/dokumentarfilm
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/den-autoritative-dokumentar?unilogin=1
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/den-observerende-dokumentar
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/den-deltagende-dokumentar
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/den-poetiske-dokumentar
https://www.dr.dk/studie/mediefag/fakta-som-genre - graden af iscenesættelse
Håndbog til Dansk s. 234-235
Om public service: https://kum.dk/kulturomraader/medier/mere-om-medieomraadet
Værk: Ambassadøren af Mads Brügger, 2011
Citater:
https://www.dr.dk/drtv/se/de-superriges-privatfly_479835 (00.00-06.20)
https://www.dr.dk/drtv/se/indefra-med-anders-agger-_-udsat_-en-besked-fra-paul-mccartney_480092 (00.00-7.40)
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9372628472/julebrodrene (01.00-07.57)
https://www.dr.dk/studie/mediefag/den-poetiske-dokumentarfilm#!/ (00.00-04.45)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Eksamensprojekt
Eksamensprojekt
I dette forløb har eleverne arbejdet med deres eksamensproduktion i grupper.
I idéudviklingsfasen har eleverne brugt begreber fra masterclass med Jonas Risvig – plots, tema, Wants/Needs og step outlines. Eleverne har desuden arbejdet med moodboards og storyboards som grundlag for deres filmproduktion. Eleverne har haft selvstændige optagemoduler samt redigeringsmoduler på skolen, hvor de har arbejdet i iMovie eller CapCut. Undervejs har eleverne modtaget feedback og vejledning. Eleverne afsluttede forløbet med en fælles visning på holdet, hvor grupperne præsenterede deres refleksioner over proces og produkt. Eleverne har givet hinanden respons på film og oplæg.
Materiale:
Masterclass med Jonas Risvig:
- Ydre plot og indre plot
- Tema
- Wants og needs
- Step outline
https://cutmagazine.dk/jonas-risvig-en-overskrift/
Udstyr: Eleverne har filmet med egne telefoner. Skolens udstyr: RØDE VideoMic ME-C Smartphone Mikrofon + Boya By-M1 Lavalier-mikrofon + tripod + Benro-stativ.
Grupper:
Fritz, Maja, Barbara (har hævet til B): Livsbiblioteket
Bjørn, Oskar, Lærke, Karoline: That's Life
Marie, Cecilia, Nikola, Villads: Barndommens gade
Carl, Oliver, Ludmilla, Reuben, Milla: Et øjebliks stilhed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65509564441",
"T": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65509564441",
"H": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65509564441"
}