Holdet 2024 SP/selv - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Ingrid Jespersens Gymnasieskole
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e)
Hold 2024 SP/selv (SP selv)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 El Laberinto del Fauno
Titel 2 Cuba - el período especial
Titel 3 Cuba - la emigración/Latinos en EE.UU
Titel 4 México
Titel 5 Chile og Machuca
Titel 6 La familia y los jóvenes

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 El Laberinto del Fauno

Forløb: El Laberinto del Fauno

Med Guillermo del Toros film "El Laberinto del Fauno" (2006) som omdrejningspunkt er formålet med forløbet frem for alt mundtlighed.

Filmen som viser hvordan den republikanske modstandsbevægelse kæmper videre efter Francos sejr i Borgerkrigen, danner baggrundstæppe for forløbet, men det egentlige formål er mere mundtlighed, større ordforråd og fri formulering.
Vi arbejder derfor med filmens drejebog (undervisningsmateriale udarbejdet af Jesper Bjørnholt) som task-baseret undervisning.
Undervisningen er tilrettelagt efter en fast struktur: pre-reading tasks (forforståelse og vokabularium), arbejde med drejebogen (udtale og oversættelse), sekvenser af filmen (lyttestrategier) og slutteligt samtale med den nyerhvervede viden i samtaler.
På den måde arbejdedes med lytte-, læse- og samtalestrategier.

Kernestof:
• El Laberinto del Fauno
https://www.imdb.com/title/tt0457430/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_nm_0_q_el%2520laberinto

• Bjørnholt, Jesper: Undervisningsmateriale til Pans Labyrint af Guillermo del Toro -Uddrag af drejebog og øvelser til starten af 2g i forbindelse med kandidatspeciale af Jesper Bjørnholt

Efterladte familier får endelig svar: Forskere åbner massegrave fra Den Spanske Borgerkrig
https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/efterladte-familier-faar-endelig-svar-forskere-aabner-massegrave-fra-den?fbclid=IwAR10t912M4U6WxOzoqhht8xZYpwpdsXh2L8QK0uiiQ3g0RyGbPsRvYqEJx8

'El silencio de otros', dokumentar
https://www.imdb.com/title/tt8099236/?ref_=fn_al_tt_1
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Cuba - el período especial

Vi fokuserer på situationen på Cuba i perioden efter Sovjetunionens sammenbrud i 1991: "El Período Especial" og frem til i dag.
Indledningsvis læser vi "Cuba en cambio" om de sociale omvæltninger og nye sociale relationer efter Sovjetunionens sammenbrud i 1991.
Vi læser teksten "Patricia la jinetera" og "Alberto el cochero" fra Retratos Cubanos, og vi taler om de sociale, økonomiske og personlige konsekvenser ved krisen.
Vi ser dokumentarfilmen Cuba and the cameraman samt filmen Habana Blues.

Cuba en cambio (Gyldendal): Nuevas relaciones sociales
Retratos cubanos (Gyldendal): Patricia la jinetera. Alberto el cochero.
Netflix: Cuba and the cameraman
Film: Habana Blues
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Cuba - la emigración/Latinos en EE.UU

Cuba - la emigración/Latinos en los EE.UU
Vi læser tekster fra bogen Cuba en Miami og fokuserer på de "amerikanske" cubaneres situation kulturelt, socialt og økonomisk samt på latinos generelt i USA

Vi ser uddrag af dokumentaren "Balseros" om cubanske bådflygtninge.

Vi taler om den aktuelle situation på Cuba og det nye forhold til USA.

Cuba en Miami, Gyldendal 2015:
Cap. 1: Miami, la capital de Latinoamérica, pp. 5 -11
Cap. 2: Overblik over den cubanske udvandring, pp. 17-24
Cap.3: La vida de Jorge Martínez, pp. 62-66
Cap. 4: Música cubana. Entrevista con  Nora Gámez, pp. 70-73
            Decemer Bueno y Gente de la Zona: Bailando, pp. 80-81
            Entrevista con Nora Gámez II, pp. 86-88

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 México

Vi arbejder med México som overordnet tema.
Vi læser om México's kultur og samfundsforhold, og vi fokuserer bl.a. på narkokriminalitet og emigration til USA.
Vi fokuserer på samfundsmæssige og personlige konsekvenser.

Tekster
La identidad constratada: Aby de México, Gyldendal
Mosaico Mexicano: Una sociedad insegura, pp. 80-88, Gyldendal

Film
La Zona, Filmcentralen.dk
Dokumentar: Det fantastiske byliv: México City, DR-tv (kan ses på https://mitcfu.dk/Samling.aspx?mode=2)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Chile og Machuca

Vi indleder med uddrag fra den chilenske forfatter Isabel Allendes tekst om Chile og chilenerne "Mi país inventado".

Vi ser filmen Machuca, og taler om baggrunden for militærkuppet i Chile. Vi arbejder efterfølgende med udvalgte scener fra filmen og læser dialoglisten til disse. Vi fokuserer på de politiske spændinger i Chile, eksemplificeret ved Fader McEnroe's integrationsprojekt på skolen.


Retratos chilenos, Gyldendal 2010:
Isabel Allende: Mi país inventado

Film og drejebog: Min ven Machuca, Gyldendal 2006
Film: Machuca, Filmcentralen.dk

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 La familia y los jóvenes

I dette forløb fokuseres særligt på de unges situation i dagens Spanien.
Hvordan er det at være ung i Spanien? Hvilke vilkår har de unge? Uddannelses- og jobmuligheder? Under og efter Covid 19?
Hvordan er det traditionelle og det moderne spanske familiemønster?
Eleverne skal have kendskab til 15M bevægelsen og begrebet Mileruistas, La generación de los mil euros, La Generación Perdida

La Buena Vida, bog og DVD
Nuevos Retratos; La generación de los mil euros
España en la calle; pp. 6-11,pp. 16-19, pp. 24-33, pp 42-47, pp. 56-59
Film: Todo sobre mi madre
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer