Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Ingrid Jespersens Gymnasieskole
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 SP/selv (SP selv)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Cuba - el período especial
Vi fokuserer på situationen på Cuba i perioden efter Sovjetunionens sammenbrud i 1991: "El Período Especial" og frem til i dag.
Indledningsvis læser vi "Cuba en cambio" om de sociale omvæltninger og nye sociale relationer efter Sovjetunionens sammenbrud i 1991.
Vi læser teksten "Patricia la jinetera" og "Alberto el cochero" fra Retratos Cubanos, og vi taler om de sociale, økonomiske og personlige konsekvenser ved krisen.
Vi ser dokumentarfilmen Cuba and the cameraman samt filmen Habana Blues.
Cuba en cambio (Gyldendal): Nuevas relaciones sociales
Retratos cubanos (Gyldendal): Patricia la jinetera. Alberto el cochero.
Netflix: Cuba and the cameraman
Film: Habana Blues
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Cuba - la emigración/Latinos en EE.UU
Cuba - la emigración/Latinos en los EE.UU
Vi læser tekster fra bogen Cuba en Miami og fokuserer på de "amerikanske" cubaneres situation kulturelt, socialt og økonomisk samt på latinos generelt i USA
Vi ser uddrag af dokumentaren "Balseros" om cubanske bådflygtninge.
Vi taler om den aktuelle situation på Cuba og det nye forhold til USA.
Cuba en Miami, Gyldendal 2015:
Cap. 1: Miami, la capital de Latinoamérica, pp. 5 -11
Cap. 2: Overblik over den cubanske udvandring, pp. 17-24
Cap.3: La vida de Jorge Martínez, pp. 62-66
Cap. 4: Música cubana. Entrevista con Nora Gámez, pp. 70-73
Decemer Bueno y Gente de la Zona: Bailando, pp. 80-81
Entrevista con Nora Gámez II, pp. 86-88
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
México
Vi arbejder med México som overordnet tema.
Vi læser om México's kultur og samfundsforhold, og vi fokuserer bl.a. på narkokriminalitet og emigration til USA.
Vi fokuserer på samfundsmæssige og personlige konsekvenser.
Tekster
La identidad constratada: Aby de México, Gyldendal
Mosaico Mexicano: Una sociedad insegura, pp. 80-88, Gyldendal
Film
La Zona, Filmcentralen.dk
Dokumentar: Det fantastiske byliv: México City, DR-tv (kan ses på https://mitcfu.dk/Samling.aspx?mode=2)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Chile og Machuca
Vi indleder med uddrag fra den chilenske forfatter Isabel Allendes tekst om Chile og chilenerne "Mi país inventado".
Vi ser filmen Machuca, og taler om baggrunden for militærkuppet i Chile. Vi arbejder efterfølgende med udvalgte scener fra filmen og læser dialoglisten til disse. Vi fokuserer på de politiske spændinger i Chile, eksemplificeret ved Fader McEnroe's integrationsprojekt på skolen.
Retratos chilenos, Gyldendal 2010:
Isabel Allende: Mi país inventado
Film og drejebog: Min ven Machuca, Gyldendal 2006
Film: Machuca, Filmcentralen.dk
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
La familia y los jóvenes
I dette forløb fokuseres særligt på de unges situation i dagens Spanien.
Hvordan er det at være ung i Spanien? Hvilke vilkår har de unge? Uddannelses- og jobmuligheder? Under og efter Covid 19?
Hvordan er det traditionelle og det moderne spanske familiemønster?
Eleverne skal have kendskab til 15M bevægelsen og begrebet Mileruistas, La generación de los mil euros, La Generación Perdida
La Buena Vida, bog og DVD
Nuevos Retratos; La generación de los mil euros
España en la calle; pp. 6-11,pp. 16-19, pp. 24-33, pp 42-47, pp. 56-59
Film: Todo sobre mi madre
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70371351210",
"T": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70371351210",
"H": "/lectio/13/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70371351210"
}