Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
|
Institution
|
X - EUC NORD
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Johnny Pedersen
|
Hold
|
f22_23eux_SamfundsfagB ()
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
International Politik (IP) - EU
International Politik (forkortes IP)
Internationale organisationer med særlig fokus på EU.
1) EU's grundlag og historie
2) EU's spilleregler
3) EU's muligheder og problemer
Kernestof:
Kap. 10 - EU i Europa og verden, I: SamfNU B, Systime (ebog), https://samfnub.systime.dk/
Supplerende materiale:
EU og Brexit - https://www.eu.dk/da/temaer/brexit
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information - Research - Hvilke udfordringer står EU overfor?
- Diskutere - EU's udfordringer og fremtidsudsigter diskuteres på klassen.
- Formidling - PowerPoint Præsentation
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Sociologi
Sociologi
Hvad er sociologi - definition
Sociologer:;
1) Anthony Giddens - Det senmoderne samfund
2) Ulrick Beck - Risikosamfundet
3) Pierre Bourdieu - Habitusbegrebet
Identitetsdannelse og socialisering
1) Social arv og miljø
2) Ungdom og identitetsdannelsen
3) Fra tradition til modernitet
Kultur og kulturmøder
1) Kulturforståelser
2) Den danske kultur
3) Kulturmøder og sammenstød
4) Mono- og multikultur
Fokus på Ulighed
Diskussion af ulighed og fattigdom i Danmark
Kernestof:
Kap. 1 - Identitetsdannelse og socialisering, Kap. 2 - Kultur og kulturmøder, I: SamfNU B, Systime (ebog), https://samfnub.systime.dk/
Supplerende materiale:
En Syg forskel - https://www.dr.dk/drtv/episode/en-syg-forskel_103170
Joachim B. Olsen & Özlem Cekic diskuterer fattigdom - https://www.youtube.com/watch?v=XpbI8y_ryCQ&t=3s
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Teori og begreber
- Diskutere - Ulighed og fattigdom
- Selvrefleksion - Social arv og miljø
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere - Synopsis
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Samfundsfaglig metode
Samfundsfaglig metode
1) Hvad er en samfundsvidenskabelig undersøgelse?
2) Hvilke metoder bruger vi i samfundsfag?
a) Kvantitativ metode:
Hvad er kvantitativ metode?
Hvordan laver du en stikprøve?
Hvordan laver du et spørgeskema?
b) Kvalitativ metode:
Hvad er kvalitativ metode?
Hvornår skal du bruge de forskellige kvalitative metoder?
Hvordan laver du et interview?
c) Komparativ metode
Hvad er komparativ metode?
Hvornår skal vi vælge at bruge most similar-design?
Hvornår skal vi vælge at bruge most different-design?
3) Hvordan skaber vi overblik og sorterer i vores informationssøgning?
a) Søgestrategier
b) Kildekritik
4) Fokus på hvordan man læser en samfundsfaglig tekst og hvordan
man læser en tabel - studiemetoder i samfundsfag.
5) Problemformulering / opgaveformulering og de taksonomiske
niveauer.
Kernestof:
Kap. 11 - Metoder, I: SamfNU B, Systime (ebog), https://samfnub.systime.dk/
Supplerende materiale:
Danmarks statistik
https://www.dst.dk/da/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Samfundsfaglige metoder
- Læse - Studieteknik . Forståelse for læsning af samfundsfaglige tekster og tabeller
- Søge information - Søgestrategier og kildekritik
- IT - Anvendelse af systime + opslag i Danmarks Statistik https://www.dst.dk/da/
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
IP - Ny Verdensorden
International Politik (IP) - Ny verdensorden
IP i historisk kontekst.
Systemteorien og magtbegrebet
Hård og blød magt
Interventionisme vs. isolationisme
Realisme vs. idealisme
Forskellige typer konflikter:
1) Afkolonialiserings-konflikter
2) Stedfortræder-konflikter¨
3) Nationalitets-konflikter
Kernestof:
Kapitel 1 & 2 i: Verdens Syv udfordringer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Begreber og teori
- Læse - Kernestof: Fokus på den historiske dimension i IP
- Selvrefleksion - Individuelt arbejde
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere - Historisk overblik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økonomi - International Økonomi (IØ)
International Økonomi (IØ)
Repetition økonomi - Samf C.
1) Nøglebegreber
2) Pengeøkonomisk Kredsløb
3) Økonomisk Politik
Økonomisk teori med fokus på:
1) Johny Maynard Keynes
2) Milton Friedman
3) Adam Smith
4) Karl Marx
Filosofisk tilgang til økonomiens "væsen" - Hvad er økonomi og penge herunder det "pengeløse" samfund.
Diskussion af økonomiens udfordringer og begrænsninger.
Kernestof:
Kap. 9 - Økonomi , I: SamfNU B, Systime (ebog), https://samfnub.systime.dk/
Supplerende materiale:
Selvstændig informationssøgning vedr.: Keynes, Friedman, Smith & Marx økonomisker teorier
- - - - - - - - - - - - -
Bonus minitema: Kommunalvalg / Regionrådsvalg
Prøvevalg - Kandidattest - Diskussion af valgets resultater
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Begreber og teori
- Søge information - Selvstændig informationssøgning vedr.: Keynes, Friedman, Smith & Marx'x økonomiske teorier
- Skrive - Synopsis
- Almene (tværfaglige) - Eksamenstræning
- Overskue og strukturere - Synopsis
- Personlige
- Selvtillid - Eksamenstræning
- IT - PPP
- Internet - Infomedia og Bibliotek.dk
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
IP - Verdens Udfordringer
IP - Verdens Udfordringer
Vi starter med en overordnet introduktion til International politik og får styr på centrale begreber og teorier.
Dernæst diskuterer vi på klassen, hvilke udfordringer vi står overfor i en globaliseret verden?
Med udgangspunkt i bogen: Verdens syv udfordringer diskuteres de præsenterede udfordringers aktualitet og status i dag - 9 år efter bogens udgivelse.
Vi diskuterer hvorvidt der er kommet nye udfordringer? Klassen opdeles grupper med henblik på efterfølgende gruppearbejde.
Kernestof:
Alle nedenstående kapitler stammer fra: Søndergård, Lars: Verdens Syv udfordringer, Columbus, Kbh 2012. (170 sider)
Baggrundskapitler
Kapitel 1 - Verden i går og i dag - og teorier om international politik
Kapitel 2 - Magt og styring i Verden
Kapitler vedr. specifikke udfordringer:
Kapitel 3 - Krig og terror
Kapitel 4 - Kulturmøder og menneskerettigheder
Kapitel 5 - Den fattige verden
Kapitel 6 - Overbefolkning og migration
Kapitel 7 - Finanskrisen
Kapitel 8 - Oliepanik
Kapitel 9 - Klimaforandringer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - IP begreber og teori
- Søge information - Informationssøgning vedr. bonusudfordringer
- Diskutere - Hvilke udfordringer står vi overfor i den globaliserede verden?
- Formidling - Via Powerpoint
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner - Årsager - konsekvenser - løsninger
- Personlige
- Selvtillid - Eksamenstræning og præsentation på klassen
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Eksamensforberedelse
Eksamensforberedelse
Gennemgang af bekendtgørelse
Orientering om eksamensform (se intro)
Synopsis:
HUSK!
1) Sammenhængende og afgrænset problemformulering
2) Inddragelse af kernestof / teori / begreber
3) bevisførelse og dokumentation
4) Rød tråd
5) 10 min. præsentation til eksamen
6) Udskrift af synopsis til eksaminator og censor
7) Åben PPP ready-to-go til eksamen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte - Eksamensorientering
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere - Overblik over eksamens- og synopsisformen
- Personlige
- Selvtillid - Klar til eksamen :)
- Ansvarlighed - HUSK at læse til eksamen
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Intro til samfundsfag B - EUX
Introduktion til samfundsfag B - EUX
1) Præsentationsrunde med elever og præsentation af ego, herunder
undervisningsstil og forventninger til et godt undervisningsforløb.
2) Præsentation af faget herunder gennemgang bekendtgørelse,
kernestof (tre områder: Politik - IP, Økonomi - IØ og Sociologi) og
endelig eksamensform.
NB! Der vælges som udgangspunkt prøveform A:
Dvs. ukendt bilagsmateriale á 6-8 normalsider (2400 anslag inkl.
mellemrum), 24 timers forberedelse og eksaminationstid på 30
min.
3) Introduktion til øvelsen: 5 minutter, som vi fremover starter alle
samfundsfagstimer med: 5 minutter er en øvelse hvor vi har fokus på
aktualitet og får en kort snak om hvad der er sket siden sidst. Dvs. at
i fremover har lektier for til alle samfundsfagstimer, uden jeg behøver
at fortælle jer det igen - Se nyheder, dokumentarudsendelser, eller
endnu bedre læs avis(er).
a) Diskussion af den "gode nyhed" herunder hvilke medier eleverne
anvender herunder problemerne med de sociale medier og fake
news. Med andre ord vær kildekritisk mht. din nyhedsformidler!
4) Gruppearbejde med øvelse der tester elevernes aktuelle viden om
politiske problemstilling på fem niveauer - fra det lokale til det
globale.
5) Repetition - Samfundsfag C
a) Ideologi
b) Dansk politik og det parlamentariske system, styreformer mm.
c) Dansk økonomi og økonomiske begreber: BNP, inflation,
økonomiske kredsløb og økonomisk politik mm.
d) Diverse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information - Nyheder - Informationssøgning: Google, Bibliotek.dk, Infomedia
- Diskutere - Nyhedsformidling - Medier - Fake news
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere - Intro til Samfundsfag B - Gennemgang af bekendtgørelse - Gennemgang af eksamensform.
- Personlige
- Selvstændighed - Følg med i samfundsdebatten
- Initiativ - Se nyheder med henblik på øvelsen: 5 Minutter - Aktualitet
- Ansvarlighed - Lektier til alle lektioner!
- Sociale
- Samarbejdsevne - Gruppearbejde: Hvad er politik og identifikation af aktuelle samfundsfaglige problemstillinger
- Åbenhed og omgængelighed - Træning i diskussion og argumentation for egen holdning - Lær at lytte til dine klassekammerater
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/1319/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74038148275",
"T": "/lectio/1319/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74038148275",
"H": "/lectio/1319/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74038148275"
}