Holdet f22_23eux_SamfundsfagB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
Institution X - EUC NORD
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Johnny Pedersen
Hold f22_23eux_SamfundsfagB ()

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 International Politik (IP) - EU
Titel 2 Sociologi
Titel 3 Samfundsfaglig metode
Titel 4 IP - Ny Verdensorden
Titel 5 Økonomi - International Økonomi (IØ)
Titel 6 IP - Verdens Udfordringer
Titel 7 Eksamensforberedelse
Titel 8 Intro til samfundsfag B - EUX

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 International Politik (IP) - EU

International Politik (forkortes IP)

Internationale organisationer med særlig fokus på EU.

1) EU's grundlag og historie
2) EU's spilleregler
3) EU's muligheder og problemer

Kernestof:

Kap. 10 - EU i Europa og verden, I: SamfNU B, Systime (ebog), https://samfnub.systime.dk/

Supplerende materiale:

EU og Brexit - https://www.eu.dk/da/temaer/brexit
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information - Research - Hvilke udfordringer står EU overfor?
  • Diskutere - EU's udfordringer og fremtidsudsigter diskuteres på klassen.
  • Formidling - PowerPoint Præsentation
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 2 Sociologi

Sociologi

Hvad er sociologi - definition

Sociologer:;

1) Anthony Giddens - Det senmoderne samfund

2) Ulrick Beck - Risikosamfundet

3) Pierre Bourdieu - Habitusbegrebet

Identitetsdannelse og socialisering

1) Social arv og miljø

2) Ungdom og identitetsdannelsen

3) Fra tradition til modernitet

Kultur og kulturmøder

1) Kulturforståelser

2) Den danske kultur

3) Kulturmøder og sammenstød

4) Mono- og multikultur

Fokus på Ulighed

Diskussion af  ulighed og fattigdom i Danmark


Kernestof:

Kap. 1 - Identitetsdannelse og socialisering, Kap. 2 - Kultur og kulturmøder, I: SamfNU B, Systime (ebog), https://samfnub.systime.dk/

Supplerende materiale:


En Syg forskel - https://www.dr.dk/drtv/episode/en-syg-forskel_103170

Joachim B. Olsen & Özlem Cekic diskuterer fattigdom - https://www.youtube.com/watch?v=XpbI8y_ryCQ&t=3s



Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Teori og begreber
  • Diskutere - Ulighed og fattigdom
  • Selvrefleksion - Social arv og miljø
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere - Synopsis
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Samfundsfaglig metode

Samfundsfaglig metode

1) Hvad er en samfundsvidenskabelig undersøgelse?

2) Hvilke metoder bruger vi i samfundsfag?

a) Kvantitativ metode:
    Hvad er kvantitativ metode?
    Hvordan laver du en stikprøve?
    Hvordan laver du et spørgeskema?

b) Kvalitativ metode:
    Hvad er kvalitativ metode?
    Hvornår skal du bruge de forskellige kvalitative metoder?
    Hvordan laver du et interview?

c) Komparativ metode
    Hvad er komparativ metode?
    Hvornår skal vi vælge at bruge most similar-design?
    Hvornår skal vi vælge at bruge most different-design?

3) Hvordan skaber vi overblik og sorterer i vores informationssøgning?

a) Søgestrategier
b) Kildekritik

4) Fokus på hvordan man læser en samfundsfaglig tekst og hvordan
    man læser en tabel - studiemetoder i samfundsfag.

5) Problemformulering / opgaveformulering og de taksonomiske
    niveauer.

Kernestof:

Kap. 11 - Metoder, I: SamfNU B, Systime (ebog), https://samfnub.systime.dk/

Supplerende materiale:

Danmarks statistik
https://www.dst.dk/da/
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Samfundsfaglige metoder
  • Læse - Studieteknik . Forståelse for læsning af samfundsfaglige tekster og tabeller
  • Søge information - Søgestrategier og kildekritik
  • IT - Anvendelse af systime + opslag i Danmarks Statistik https://www.dst.dk/da/
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 IP - Ny Verdensorden

International Politik (IP) - Ny verdensorden

IP i historisk kontekst.

Systemteorien og magtbegrebet

Hård og blød magt

Interventionisme vs. isolationisme

Realisme vs. idealisme

Forskellige typer konflikter:

1) Afkolonialiserings-konflikter
2) Stedfortræder-konflikter¨
3) Nationalitets-konflikter

Kernestof:

Kapitel 1 & 2 i: Verdens Syv udfordringer


Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Begreber og teori
  • Læse - Kernestof: Fokus på den historiske dimension i IP
  • Selvrefleksion - Individuelt arbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere - Historisk overblik
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Økonomi - International Økonomi (IØ)

International Økonomi (IØ)

Repetition økonomi - Samf C.

1) Nøglebegreber

2) Pengeøkonomisk Kredsløb

3) Økonomisk Politik


Økonomisk teori med fokus på:

1) Johny Maynard Keynes

2) Milton Friedman

3) Adam Smith

4) Karl Marx

Filosofisk tilgang til økonomiens "væsen" - Hvad er økonomi og penge herunder det "pengeløse" samfund.

Diskussion af økonomiens udfordringer og begrænsninger.

Kernestof:

Kap. 9 - Økonomi , I: SamfNU B, Systime (ebog), https://samfnub.systime.dk/

Supplerende materiale:

Selvstændig informationssøgning vedr.: Keynes, Friedman, Smith & Marx økonomisker teorier


- - - - - - - - - - - - -


Bonus minitema: Kommunalvalg / Regionrådsvalg

Prøvevalg - Kandidattest - Diskussion af valgets resultater
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Begreber og teori
  • Søge information - Selvstændig informationssøgning vedr.: Keynes, Friedman, Smith & Marx'x økonomiske teorier
  • Skrive - Synopsis
  • Almene (tværfaglige) - Eksamenstræning
  • Overskue og strukturere - Synopsis
  • Personlige
  • Selvtillid - Eksamenstræning
  • IT - PPP
  • Internet - Infomedia og Bibliotek.dk
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 IP - Verdens Udfordringer

IP - Verdens Udfordringer

Vi starter med en overordnet introduktion til International politik og får styr på centrale begreber og teorier.

Dernæst diskuterer vi på klassen, hvilke udfordringer vi står overfor i en globaliseret verden?

Med udgangspunkt i bogen: Verdens syv udfordringer diskuteres de præsenterede udfordringers aktualitet og status i dag - 9 år efter bogens udgivelse.

Vi diskuterer hvorvidt der er kommet nye udfordringer? Klassen opdeles  grupper med henblik på efterfølgende gruppearbejde.

Kernestof:

Alle nedenstående kapitler stammer fra: Søndergård, Lars: Verdens Syv udfordringer, Columbus, Kbh 2012. (170 sider)

Baggrundskapitler

Kapitel 1 - Verden i går og i dag - og teorier om international politik
Kapitel 2 - Magt og styring i Verden

Kapitler vedr. specifikke udfordringer:

Kapitel 3 - Krig og terror
Kapitel 4 - Kulturmøder og menneskerettigheder
Kapitel 5 - Den fattige verden
Kapitel 6 - Overbefolkning og migration
Kapitel 7 - Finanskrisen
Kapitel 8 - Oliepanik
Kapitel 9 - Klimaforandringer

Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - IP begreber og teori
  • Søge information - Informationssøgning vedr. bonusudfordringer
  • Diskutere - Hvilke udfordringer står vi overfor i den globaliserede verden?
  • Formidling - Via Powerpoint
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner - Årsager - konsekvenser - løsninger
  • Personlige
  • Selvtillid - Eksamenstræning og præsentation på klassen
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 7 Eksamensforberedelse

Eksamensforberedelse

Gennemgang af bekendtgørelse

Orientering om eksamensform (se intro)

Synopsis:

HUSK!

1) Sammenhængende og afgrænset problemformulering

2) Inddragelse af kernestof / teori / begreber

3) bevisførelse og dokumentation

4) Rød tråd

5) 10 min. præsentation til eksamen

6) Udskrift af synopsis til eksaminator og censor

7) Åben PPP ready-to-go til eksamen



Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte - Eksamensorientering
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere - Overblik over eksamens- og synopsisformen
  • Personlige
  • Selvtillid - Klar til eksamen :)
  • Ansvarlighed - HUSK at læse til eksamen
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Intro til samfundsfag B - EUX

Introduktion til samfundsfag B - EUX

1)   Præsentationsrunde med elever og præsentation af ego, herunder
      undervisningsstil og forventninger til et godt undervisningsforløb.

2)   Præsentation af faget herunder gennemgang bekendtgørelse,
      kernestof (tre områder: Politik - IP, Økonomi - IØ og Sociologi) og  
      endelig eksamensform.

      NB! Der vælges som udgangspunkt prøveform A:
             Dvs. ukendt bilagsmateriale á 6-8 normalsider (2400 anslag inkl.
             mellemrum), 24 timers forberedelse og eksaminationstid på 30
             min.

3)  Introduktion til øvelsen: 5 minutter, som vi fremover starter alle
     samfundsfagstimer med: 5 minutter er en øvelse hvor vi har fokus på
     aktualitet og får en kort snak om hvad der er sket siden sidst. Dvs. at
     i fremover har lektier for til alle samfundsfagstimer, uden jeg behøver
     at fortælle jer det igen - Se nyheder, dokumentarudsendelser, eller
     endnu bedre læs avis(er).

a)  Diskussion af den "gode nyhed" herunder hvilke medier eleverne
     anvender herunder problemerne med de sociale medier og fake
     news. Med andre ord vær kildekritisk mht. din nyhedsformidler!

4)  Gruppearbejde med øvelse der tester elevernes aktuelle viden om
     politiske problemstilling på fem niveauer - fra det lokale til det                
     globale.

5)  Repetition - Samfundsfag C

a)   Ideologi
b)   Dansk politik og det parlamentariske system, styreformer mm.
c)   Dansk økonomi og økonomiske begreber: BNP, inflation,
      økonomiske kredsløb og økonomisk politik mm.
d)   Diverse
Indhold
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information - Nyheder - Informationssøgning: Google, Bibliotek.dk, Infomedia
  • Diskutere - Nyhedsformidling - Medier - Fake news
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere - Intro til Samfundsfag B - Gennemgang af bekendtgørelse - Gennemgang af eksamensform.
  • Personlige
  • Selvstændighed - Følg med i samfundsdebatten
  • Initiativ - Se nyheder med henblik på øvelsen: 5 Minutter - Aktualitet
  • Ansvarlighed - Lektier til alle lektioner!
  • Sociale
  • Samarbejdsevne - Gruppearbejde: Hvad er politik og identifikation af aktuelle samfundsfaglige problemstillinger
  • Åbenhed og omgængelighed - Træning i diskussion og argumentation for egen holdning - Lær at lytte til dine klassekammerater
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning