Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
|
Institution
|
X - EUC NORD
|
|
Fag og niveau
|
Øvrige hold -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
f23htxbd_Studieområdet (f23htxbd_1bd_STO, f23htxbd_2bd_STO)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
P2 - afkøling af væsker
Fag:
Fysik (6 t) og Matematik (9 t)
Indhold:
Matematik: Løsning af førstegradsligninger manuelt og i Maple
Faglige mål:
I forløbet kommer du til at arbejde med følgende faglige mål fra studieområdet:
- kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen
- perspektivere den behandlede problemstilling
- vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen
- kunne anvende relevante studiemetoder samt forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget arbejde
Arbejdsformer
- Gruppearbejde i grupper á 3
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Selvrefleksion
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
P1 - koloni
Koloni er det første projekt i studieområdet i studieretningsforløbet på HTX i 1.g. Projektet falder under det overordnede område Demokrati og medborgerskab.
Studieområdets identitet er dels kendetegnet ved, at flere fag samarbejder om en overfaglig og virkelighedsnær problemstilling og dennes globale og historiske perspektiver, dels at I arbejder med studiemetoder, der understøtter HTX’ problembaserede læringsprofil, herunder integration af teori og praksis, jf. Læreplan for Studieområdet af 2022.
Formålet med projekt 1
Det overordnede område for P1 er demokrati og medborgerskab. Mere præcist betyder det, at vi vil arbejde med de problemstillinger, som kolonisering har medført historisk og i samtiden for sprog, identitet og demokrati i fagene dansk og engelsk, hvor fokus hhv. vil være på den britiske kolonisering og Danmarks kolonisering af Grønland.
Faglige mål
Vi arbejder med faglige mål fra både dansk, engelsk og studieområdet. De fremgår her:
Studieområdet
- kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen
- demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftligt, herunder beherske forskellige genrer og fremstillingsformen i en skriftlig opgavebesvarelse
- kunne anvende relevante studiemetoder samt forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget arbejde.
Dansk
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster og fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
Engelsk
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
P3 - Bæredygtighed
Teknologi og kemi samarbejder om bedre bæredygtighed ved anvendelse af plast.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
P4 - elforsyningen
Tværfagligt forløb mellem matematik og fysik
Indhold:
- Trigonometriske funktioner og harmoniske svingninger
- Vekselstrøm
Faglige mål
- kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen
- perspektivere den behandlede problemstilling
- vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen
Materiale:
- Teknisk Matematik, bind 3. s. 57-85
Produkt: Rapport max 12 normalsider + forsvar
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
|
Titel
5
|
P5 - DIO
Hvilke konsekvenser har den 9. april 1940 for forståelsen af Danmarks rolle i besættelsen?
- Hvordan forløber den 9. april 1940 i Danmark?
- Hvordan fremstilles den 9. april 1940 i nutidigt perspektiv?
- Hvordan fortolkes den 9. april 1940 og den efterfølgende samarbejdsaftale i dag?
Metode
Redegør for den 9. april 1940 herunder kort om samarbejdsaftalen.
Redegør for mytologiserende og mytekritisk historiesyn.
Foretag en kildekritisk analyse og vurdering af spillefilmen 9. april (2015) som historisk kilde.
Lav herefter en danskfaglig analyse og fortolkning af spillefilmen 9. april. Fokus skal være på filmens persongalleri, samt på hvordan de filmtekniske virkemidler anvendes til at udtrykke en holdning til besættelsesdagen.
Diskutér, fortolkningen af samarbejdspolitikken og besættelsesdagen med udgangspunkt i filmen 9. april og Anders Fogh Rasmussens ”Tale på Søværnets Officersskole, 29. august 2003”.
Kilder:
• Film: Ezra, Roni, 9. april, Nordisk Film, 2015
• Michaëlis, Bo Tao, 9. april, ekkofilm.dk, 9. marts 2015
• Olesen, Niels Wium, Besættelsen den 9. april 1940, Danmarkshistorien.dk, 2012
• Olesen, Niels Wium, 9. april 1940 og den tyske “fredsbesættelse”, Danmarkshistorien.dk, 2014
• Olesen, Niels Wium, Operation Weserübung, april 1940, Danmarkshistorien.dk, 2020
• Rasmussen, Anders Fogh, Tale på Søværnets Officersskole, 29. august 2003, 2003
Faglige mål i P5
SO-faglige mål
• Søge, vurdere og anvende fagligt relevant information
• Kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen.
• Demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftligt, herunder beherske forskellige genrer og fremstillingsformen i en skriftlig opgavebesvarelse.
• Kunne anvende relevante studiemetoder samt forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget arbejde.
Faglige mål i dansk
• Udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt og skriftligt.
• Anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
• Analysere og fortolke fiktive tekster
• Navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation
Faglige mål i idéhistorie
• Analysere samspillet mellem ideer, teknologier, natur og samfund, herunder betydningen for den menneskelige eksistens.
• Analysere konkrete faglige problemstillinger under inddragelse af forskelligartet historisk materiale.
• Diskutere aktuelle problemstillinger med udgangspunkt i fagets perspektiver, herunder reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende.
• Behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
|
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
DIO
|
25-10-2024
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1319/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75817850195",
"T": "/lectio/1319/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75817850195",
"H": "/lectio/1319/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75817850195"
}