Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2023/24
|
|
Institution
|
X - EUC NORD
|
|
Fag og niveau
|
Øvrige hold -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
f23htxce_Studieområdet (f23htxce_1ce_STO)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
P1 - Koloni
Koloni er det første projekt i studieområdet i studieretningsforløbet på HTX i 1.g. Projektet falder under det overordnede område Demokrati og medborgerskab.
Studieområdets identitet er dels kendetegnet ved, at flere fag samarbejder om en overfaglig og virkelighedsnær problemstilling og dennes globale og historiske perspektiver, dels at I arbejder med studiemetoder, der understøtter HTX’ problembaserede læringsprofil, herunder integration af teori og praksis, jf. Læreplan for Studieområdet af 2022.
Formålet med projekt 1
Det overordnede område for P1 er demokrati og medborgerskab. Mere præcist betyder det, at vi vil arbejde med de problemstillinger, som kolonisering har medført historisk og i samtiden for sprog, identitet og demokrati i fagene dansk og engelsk, hvor fokus hhv. vil være på den britiske kolonisering og Danmarks kolonisering af Grønland.
Faglige mål
Vi arbejder med faglige mål fra både dansk, engelsk og studieområdet. De fremgår her:
Studieområdet
- kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen
- demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftligt, herunder beherske forskellige genrer og fremstillingsformen i en skriftlig opgavebesvarelse
- kunne anvende relevante studiemetoder samt forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget arbejde.
Dansk
- udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt
- anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, herunder redegøre, kommentere, argumentere, diskutere, vurdere og reflektere
- analysere og vurdere ikke-fiktive tekster og fiktive tekster
- perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, idéhistoriske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, naturfaglige, teknologiske og erhvervsrelaterede sammenhænge
Engelsk
Sprogfærdighed
̶ forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
̶ udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
P3 - Bæredygtighed
SO - Teknologi/Kemi
Arbejdsform:
Gruppearbejde – lærerbestemte grupper.
Kollaborativ arbejde.
Individuelt arbejde
Produkter:
Opgaveprojekt.
Progression i Studiemetoder/evaluering
A = Øve sig i projektarbejde og at bruge de faglige metoder.
B = Formativ evaluering i grupper med udgangspunkt i projektrapport
Faglige mål:
- undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en problemformulering
- perspektivere den behandlede problemstilling
- vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen
|
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
P3- Status på materialevalg
|
21-04-2024
|
|
P3-statusrapport
|
21-04-2024
|
|
P3 - Statusaflevering
|
28-04-2024
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1319/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75817850196",
"T": "/lectio/1319/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75817850196",
"H": "/lectio/1319/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75817850196"
}