Holdet T25eux_GF1_ENB1_DanC (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - EUC NORD
Fag og niveau Dansk C
Lærer(e) Line Meng Vestergård
Hold T25eux_GF1_ENB1_DanC (T25eux_GF1_ENB1_DanC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Studieteknik
Titel 2 Ansøgning og CV
Titel 3 Fakta og faglig formidling
Titel 4 Fiktion og fortolkning
Titel 5 Portfolio og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Studieteknik

Dette forløb fungerer som et kort introduktionsforløb til Dansk C med særligt fokus på praktiske studieteknikker og -strategier. Vi har således arbejdet med forskellige metoder og strategier i relation til læsning og notatskrivning.

Materialer:
- Rikke Jung Rasmussen: "Du bliver syg af fremmed frugt", Ekstra Bladet, 21. oktober 2010

- Anders Leonhard: "Skal fremtidens håndværkere og landmænd have studenterhue på hovedet?", Jyllands-Posten, 25. april 2016

- Mads Artmann Haugaard: "Jeg har aldrig prøvet noget lignende", TV2, 18/8, 2025

- Sune Kofoed Maglegaard: "En kvinde køber ind", 2016 (kortfilm)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ansøgning og CV

I dette forløb arbejdes med ansøgning og CV, hvor eleverne konkret producerer en ansøgning til en praktikplads eller læreplads. Vi har således arbejdet med ansøgningens form og indhold, og herunder, hvordan den gode ansøgning ser ud. Hertil har vi arbejdet med ansøgningen som kommunikation med fokus på modtageren og modtagerens forventninger til en eux-elev. Forløbet har været struktureret som en processkrivning, hvor der gives feedback på første udkast.

I forløbet er der introduceret til Ciceros pentagram.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 Fiktion og fortolkning

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Portfolio og eksamensforberedelse

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer