Holdet T25eux_GF1_ENB1_SamC (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - EUC NORD
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Malte Svendsen Vissing
Hold T25eux_GF1_ENB1_SamC (T25eux_GF1_ENB1_SamC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Demokrati, politik og velfærdsstat
Titel 2 Identitetsdannelse og arbejdsliv i senmoderniteten
Titel 3 Nationaløkonomi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Demokrati, politik og velfærdsstat

FORMÅL OG INDHOLD:
I forløbet beskæftiger vi os med det politiske system i Danmark, herunder med demokrati og grundlov, ideologi/danske partier medierne som den fjerde statsmagt samt arbejdsmarkedet. I forløbet er eleverne i øvrigt blevet introduceret for den offentlige sektor og forskellige velfærdsstatsmodeller, herunder deres betydning for levevilkårene i Danmark.

HOVEDTEMAER
- Styreformer, demokrati og demokratiformer
- Grundloven, magtens tredeling og rettigheder og pligter i et demokratisk samfund.
- Ideologi, politiske skalaer, politiske partier samt molins model
- Deltagelsesmuligheder
- Medierne som den fjerde statsmagt
- Velfærdsmodellerne

Der er blevet arbejdet med nedenstående dele af kernestoffet:

MATERIALE:


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering, politik 30-09-2025
Omfang Estimeret: 28,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Identitetsdannelse og arbejdsliv i senmoderniteten

FORMÅL OG INDHOLD:
I forløbet har vi beskæftiget os med identitet og socialisering. Vi har talt om, hvad der karakteriserer det senmoderne samfund, og hvordan senmoderniteten og herunder særligt hvordan de sociale medier påvirker de unge og deres identitetsdannelse. Ligeledes har vi arbejdet med hvad et risikosamfund er, og hvordan det påvirker det enkelte individ (Ulrich Beck), Individualisering/globalisering og aftraditionalisering (Anthony Giddens), accelerationssamfundet (Hartmut Rosa) samt med Erving Goffmans teori om frontstage og backstage. Derudover fokus på social arv og Bourdieus kapitalformer.

HOVEDTEMAER:
- Typer af socialisering og identitet
- Socialisering og identitet i det senmoderne samfund herunder teoretikerne Goffman, Giddens, Beck og Rosa
- Samfundstyper
- Sociale klasser og social arv
- Social mobilitet og Pierre Bourdieus kapitalformer

I forløbet arbejdes med følgende kernestof:

MATERIALE:
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Standpunktskarakter i Samfundsfag 05-10-2025
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Nationaløkonomi

FORMÅL OG INDHOLD:
I dette forløb ser vi nærmere på, hvordan samfundsøkonomien fungerer. Vi undersøger centrale mål som vækst og beskæftigelse, og hvordan økonomien hænger sammen gennem det økonomiske kredsløb. Vi sammenligner markedsøkonomi og planøkonomi, ser på produktion og BNP, og arbejder med den økonomiske politik, herunder hvordan staten forsøger at styre konjunkturerne gennem finans-, penge- og arbejdsmarkedspolitik.

HOVEDTEMAER:
- Samfundsøkonomiske mål og det økonomiske kredsløb
- Markedsøkonomi og planøkonomi
- Produktion og bruttonationalproduktet
- Økonomisk politik herunder konjekturer, finanspolitik, pengepolitik og arbejdsmarkedspolitik
- samfundsfaglige metoder som kvantitativ og kvalitativ metode

I forløbet arbejdes med følgende kernestof:

MATERIALE:
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Synopsis 05-01-2026
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer