Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - EUC NORD
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Mathilde Fuglsang Nielsen
|
|
Hold
|
T25eux_GF1_TMMGAS_SamC (T25eux_GF1_TMMGAS_SamC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Demokrati, politik og velfærdsstat
I forløbet beskæftiger vi os med det politiske system i Danmark, herunder med demokrati og grundlov, medierne som den fjerde statsmagt, arbejdsmarkedet og med velfærdsstatsmodeller. Der er anlagt et særligt erhvervsrettet fokus i den supplerende litteratur.
Der er blevet arbejdet med nedenstående dele af kernestoffet:
• De politiske partier, herunder det ideologiske grundlag.
• Lovgivningsprocessen i Danmark.
• Politiske deltagelsesmuligheder og deres muligheder for at påvirke politiske beslutninger.
• Rettigheder og pligter som følger med i et demokratisk samfund.
• Styreformer med fokus på det danske demokrati og grundloven.
• Mediernes rolle i den politiske debat.
• Betydningen af det postfaktuelle samfund for den demokratiske debat.
• Arbejdsmarkedet
I forløbet er eleverne i øvrigt blevet introduceret for den offentlige sektor og forskellige velfærdsstatsmodeller, herunder deres betydning for levevilkårene i Danmark.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
35,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Identitetsdannelse og arbejdsliv i senmoderniteten
I forløbet har vi beskæftiget os med identitet og socialisering. Vi har talt om, hvad der karakteriserer det senmoderne samfund, og hvordan senmoderniteten og herunder særligt hvordan de sociale medier påvirker de unge og deres identitetsdannelse.
Ligeledes har vi arbejdet med hvad et risikosamfund er, og hvordan det påvirker det enkelte individ (Ulrich Beck), Individualisering/globalisering og aftraditionalisering (Anthony Giddens), accelerationssamfundet (Hartmut Rosa) samt med Erving Goffmans teori om frontstage og backstage.
I forløbet anlægges et særligt fokus på arbejdsliv i senmoderniteten, hvilket fremgår af den supplerende litteratur.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Nationaløkonomi
Vi har haft fokus på hvordan man kan anvende de forskellige økonomiske redskaber for at styre økonomien – altid med udgangspunkt i de samfundsøkonomiske mål og målkonflikter. Her har vi arbejdet med både struktur – og konjunkturøkonomiske redskaber.
Vi har talt om organisationerne på arbejdsmarkedet, og herunder hvordan overenskomster handles på plads af arbejdsmarkedsparter.
Der har i denne forbindelse været et kort tema om globaliseringens betydning for Danmark, herunder betydningen af det Indre Marked for dansk erhvervsliv og husholdningerne, begrebet ”social dumping” og konsekvenserne heraf.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1319/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75817854569",
"T": "/lectio/1319/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75817854569",
"H": "/lectio/1319/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75817854569"
}