Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - EUC NORD
|
|
Fag og niveau
|
Dansk C
|
|
Lærer(e)
|
Kenneth Ørum Schultz
|
|
Hold
|
T25eux_GF1_TMMGAS_DanC (T25eux_GF1_TMMGAS_DanC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Studieteknik
I dette forløb arbejder eleverne med grundlæggende studieteknik.
Eleverne har arbejdet med notatteknik, læsestrategier, mindmap samt med planlægning af lektielæsning og med mappestruktur.
Faglige mål:
(Kommunikation)
- Eleven kan kommunikere reflekteret og nuanceret i komplekse almene og erhvervsfaglige situationer med brug af relevante tale-, lytte- og samtalestrategier i forhold til formål og situation
- Eleven kan forklare og reflektere over sproglige normer i diverse kontekster indenfor erhverv, uddannelse, samfund og danskfaget
(Læsning)
- Eleven kan læse, forstå og diskutere teksters betydning i almene og erhvervsmæssige sammenhænge og anvende relevante læsestrategier i forhold til læseformål, teksttype og kontekst
- Eleven kan ud fra læseformål, kontekst og kendskab til teksttyper forberede og gennemføre læsning af relevans for erhverv, uddannelse og samfund og efterfølgende indgå i kritisk dialog om denne læsning
Kernestof:
(I kommunikation og læsning arbejdes med):
- Anvendelse af læse- og kommunikationsstrategier i forhold til læste, sete og hørte tekster
Materiale:
- Birgit Abild Andersen: ”At læse” i At lære – en håndbog i studiekompetence, 2012
- Læreroplæg m. PowerPoint om notatteknik.
- Læreroplæg m. PowerPoint om læsestrategier.
- Anders Leonhard: Skal fremtidens håndværkere og landmænd have studenterhue på hovedet?, trykt i Jyllands-Posten 25.04.2016
Supplerende stof:
- Jannik Dahl Pedersen: Trekanter af lykke, kortfilm 2015 (https://www.ekkofilm.dk/shortlist/film/trekanter-af-lykke--/)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Ansøgning
I dette forløb arbejder eleverne med ansøgning og CV.
Eleverne har helt konkret fået til opgave at skrive en ansøgning til en praktik- eller læreplads. Eleverne har arbejdet med formen og med forskellige kriterier for ”den gode ansøgning”. Eleverne har arbejdet med at gøre ansøgninger personlige og vedkommende og har i den forbindelse lavet research på den ønskede praktik- eller læreplads.
I forløbet har eleverne arbejdet med processkrivning og med at give hinanden feedback på første udkast (peer-to-peer).
Faglige mål:
(Kommunikation)
- Eleven kan reflektere over samspillet mellem formål og forskellige former for kommunikation samt egen rolle og ansvar i kommunikationssituationen
- Eleven kan forklare og reflektere over sproglige normer i diverse kontekster indenfor erhverv, uddannelse, samfund og danskfaget
(Læsning)
- Eleven kan gennemføre målrettet og kritisk informationssøgning med relevans for erhverv, uddannelse, samfund og dagligdag
(Fremstilling)
- Eleven kan anvende relevante skrivestrategier og udtrykke sig forståeligt, varieret og nuanceret i skrift, tale, lyd og billede i en form, der passer til genre og situation
- Eleven kan planlægge, forberede og fremstille formelt korrekte, varierede og nuancerede skriftlige og mundtlige tekster ved brug af teksttyper, der er relevante i forhold til emner og kontekster inden for erhverv, uddannelse, samfund og dagligdag
- Eleven kan sammenligne og gå i kritisk dialog med folk fra uddannelse og erhverv om egne og andres skriftlige produkter, herunder om skriveformål, målgruppe, genre og sproglig stil og grammatisk forståelse
Kernestof:
(I kommunikation og læsning arbejdes med):
- Sprogiagttagelse, herunder grammatik, sprogbrug og sproglige normer.
(I fortolkning og tekstarbejde arbejdes med):
- Forskellige medier samt erhvervskommunikative og massekommunikative teksttyper, erhvervskommunikative tekster kan omfatte virksomheders eksterne og interne kommunikation
Materiale:
- https://elevplads.dk/for-elever/tips-og-tricks/hjaelp-til-ansoegning/
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Ansøgning - 1. version
|
27-08-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Reklameanalyse
I dette forløb arbejder eleverne med analyse af reklamefilm. Det pædagogiske omdrejningspunkt er faglig stolthed.
I forløbet har eleverne arbejdet med analyse af reklamefilm, og de har anvendt en række modeller til formålet – minervamodellen, simpel kommunikationsmodel, Toulmins argumentationsmodel og AIDA-modellen. Eleverne har arbejdet med at forberede og fremlægge mundtlige præsentationer af reklameanalysen.
Eleverne har endvidere udarbejdet en skriftlig analyse af en selvvalgt trykt reklame.
Faglige mål:
(Kommunikation)
- Eleven kan kommunikere reflekteret og nuanceret i komplekse almene og erhvervsfaglige situationer med brug af relevante tale-, lytte- og samtalestrategier i forhold til formål og situation
- Eleven kan diskutere, argumentere og kommunikere hensigtsmæssigt i samarbejde og samvær med andre og reflektere over samspillet mellem formål og forskellige former for kommunikation
- Eleven kan vælge og anvende it og multimodale medier hensigtsmæssigt, reflekteret og kritisk til kommunikation, informationssøgning og formidling
-Eleven kan skelne mellem, reflektere over, vurdere og indgå i kritisk dialog om virksomheders interne og eksterne kommunikation
(Fortolkning)
- Eleven kan vælge og analysere diverse tekster, som er relateret til erhverv, uddannelse, samfund og dagligdag og anvende relevante analysemodeller
(Fremstilling)
- Eleven kan vælge, anvende og begrunde hensigtsmæssige repræsentationsformer med relevans for erhverv, uddannelse og samfund
Kernestof:
(I kommunikation og læsning arbejdes med):
- Kommunikationsanalyse
- Multimodal kommunikation og repræsentationsformer
- Argumentation
(I fortolkning og tekstarbejde arbejdes med):
- Dansksprogede tekster, heriblandt fiktion, faktion og nonfiktion, og mundtligt stof af relevans for den uddannelse eller det uddannelsesområde, eleven har valgt, hvor tekster fra nyere tid prioriteres
- Forskellige medier samt erhvervskommunikative og massekommunikative teksttyper, erhvervskommunikative tekster kan omfatte virksomheders eksterne og interne kommunikation.
Materiale:
- Ole Schultz Larsen: ”Reklamer”, Afsnit 5.6 i Håndbog til dansk, 2017.
- Ole Schultz Larsen: ”Medieanalyse af reklamefilm”, Analysevejledning 14, i Håndbog til dansk, 2017.
Supplerende stof:
- PowerPoint om filmiske virkemidler.
- PowerPoint om reklamefilm.
- Udvalgte reklamer (Beauvais - til hverdagens kokke, AutoMester er Danmarks største og dit lokale værksted)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Reklameanalyse - dagens arbejde
|
04-09-2025
|
|
Ansøgning - færdig version
|
04-09-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Skønlitterær analyse
I dette forløb arbejder eleverne med analyse og fortolkning af skønlitterære tekster.
Eleverne har arbejdet med forskellige metoder til analyse og fortolkning af skønlitterære tekster, de har anvendt analysevejledninger og de har arbejdet med at forberede mundtlige præsentationer af tekstanalysen.
I forløbet har eleverne endvidere arbejdet med en større skriftlig aflevering i form af en analyse og fortolkning af Martin Andersen Nexøs novelle, "Lønningsdag (en idyl)".
Faglige mål:
(Kommunikation)
- Eleven kan kommunikere reflekteret og nuanceret i komplekse almene og erhvervsfaglige situationer med brug af relevante tale-, lytte- og samtalestrategier i forhold til formål og situation
(Læsning)
- Eleven kan læse, forstå og diskutere teksters betydning i almene og erhvervsmæssige sammenhænge og anvende relevante læsestrategier i forhold til læseformål, teksttype og kontekst
- Eleven kan ud fra læseformål, kontekst og kendskab til teksttyper forberede og gennemføre læsning af relevans for erhverv, uddannelse og samfund og efterfølgende indgå i kritisk dialog om denne læsning
(Fortolkning)
- Eleven kan forholde sig til kultur, sprog, historie, erhverv og uddannelse gennem analyse og diskussion af tekster
- Eleven kan tolke og/eller uddrage relevant betydning af tekster, relateret til erhverv, historie, uddannelse, samfund og dagligdag, på grundlag af analyse og diskutere og vurdere tolkningen.
- Eleven kan metodisk reflektere over og vurdere tekster relateret til erhverv, uddannelse, samfund og dagligdag på grundlag af analyse og indgå i kritisk dialog om sin vurdering
- Eleven kan perspektivere tekster relateret til erhverv, historie, uddannelse, samfund og dagligdag på grundlag af analyse
Kernestof:
(I kommunikation og læsning arbejdes med):
- Sprogiagttagelse, herunder grammatik, sprogbrug og sproglige normer.
(I fortolkning og tekstarbejde arbejdes med):
- Grundlæggende danskfaglige metoder modeller til iagttagelse analyse, fortolkning, og vurdering
- Tekstanalyse der perspektiverer en erhvervsmæssig, samfundsmæssig, kulturhistorisk, psykologisk, æstetisk eller anden relevant sammenhæng. Herunder inddrages ældre tekster, der kan bidrage til at belyse kulturelle forskelle i forhold til nutidens tænkning om konkrete erhverv og evt. fremtidig udvikling.
Materiale:
- Ole Schultz Larsen: ”Sproglige billeder”, Afsnit 4.2 i Håndbog til dansk, 2017.
- Ole Schultz Larsen: ”Hvad handler teksten om?”, Afsnit 3.1 i Håndbog til dansk, 2017.
- Ole Schultz Larsen: ”Komposition”, Afsnit 3.2 i Håndbog til dansk, 2017.
- Ole Schultz Larsen: ”Fortæller”, Afsnit 3.3 i Håndbog til dansk, 2017.
- Ole Schultz Larsen: ”Fremstillingsform”, Afsnit 3.4 i Håndbog til dansk, 2017.
- Ole Schultz Larsen: ”Tema og perspektivering”, Afsnit 3.5 i Håndbog til dansk, 2017.
- Ole Schultz Larsen: ”Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa”, Analysevejledning 1, i Håndbog til dansk, 2017.
- Martin Andersen Nexø: Lønningsdag, 1900
- Kim Fupz Aakeson: Læreplads, 1999.
- H.A. Brendekilde: Udslidt, 1889.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Reklameanalyse
|
02-10-2025
|
|
Standpunktskarakter
|
03-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Sagprosa
I dette forløb arbejder eleverne med analyse og vurdering af sagprosa.
Eleverne har fået en introduktion til avistyper, udvalgte avisgenrer, indre og ydre kompositionsprincipper, nyhedskriterier, vinkling og for en simpel kommunikationsmodel. Eleverne har arbejdet med analyse af to forskellige avisgenrer – nyhedshistorien og kronikken. Eleverne har anvendt det nævnte begrebsapparat, men har endvidere arbejde med argumentation og retorik i forbindelse med analyse og kronikken.
Eleverne har arbejdet med at forberede og fremlægge mundtlige præsentationer af deres analyser og vurderinger.
Faglige mål:
(Kommunikation)
- Eleven kan kommunikere reflekteret og nuanceret i komplekse almene og erhvervsfaglige situationer med brug af relevante tale-, lytte- og samtalestrategier i forhold til formål og situation
- Eleven kan diskutere, argumentere og kommunikere hensigtsmæssigt i samarbejde og samvær med andre.
- Eleven kan reflektere over samspillet mellem formål og forskellige former for kommunikation samt egen rolle og ansvar i kommunikationssituationen
(Læsning)
- Eleven kan ud fra læseformål, kontekst og kendskab til teksttyper forberede og gennemføre læsning af relevans for erhverv, uddannelse og samfund og efterfølgende indgå i kritisk dialog om denne læsning
(Fortolkning)
- Eleven kan vælge og analysere diverse tekster, som er relateret til erhverv, uddannelse, samfund og dagligdag og anvende relevante analysemodeller
- Eleven kan metodisk reflektere over og vurdere tekster relateret til erhverv, uddannelse, samfund og dagligdag på grundlag af analyse og indgå i kritisk dialog om sin vurdering
Kernestof:
(I kommunikation og læsning arbejdes med)
- Kommunikationsanalyse
- Multimodal kommunikation og repræsentationsformer
- Argumentation
- Anvendelse af læse- og kommunikationsstrategier i forhold til læste, sete og hørte tekster
- Sprogiagttagelse, herunder grammatik, sprogbrug og sproglige normer.
(I fortolkning og tekstarbejde arbejdes med)
- Grundlæggende danskfaglige metoder modeller til iagttagelse analyse, fortolkning og vurdering
- Dansksprogede tekster, heriblandt fiktion, faktion og nonfiktion, og mundtligt stof af relevans for den uddannelse eller det uddannelsesområde, eleven har valgt, hvor tekster fra nyere tid prioriteres,
Materiale:
- Ole Schultz Jørgensen: ”Avisjournalistik”, Afsnit 5.1 i Håndbog til dansk.
- Ole Schultz Jørgensen: ”Medieanalyse af nyhedsjournalistik og fortællende nyhedsjournalistik”, Analysevejledning 10 i Håndbog til dansk.
- Ole Schultz Jørgensen: ”Retorisk analyse af meningsjournalistik”, Analysevejledning 8 i Håndbog til dansk.
- Kronik: Vælg det sikre – bliv håndværker, Jyllands-Posten, torsdag den 8. februar 2018
- Nyhedshistorie: "Bare to timer efter skoleudspil åbnede undervisningsministeren for at ændre udskældt forslag", Jyllands-Posten, torsdag den 12. okt. 2023.
Supplerende stof:
- PowerPoint om avisjournalistik og avisgenrer
|
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Analyse og fortolkning - Lønningsdag
|
04-11-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
Portfolio
I dette forløb arbejder eleverne med eksamensforberedelse og med at lave en præsentationsportfolio med udvalgte skriftlige arbejder.
Eleverne tager udgangspunkt i den arbejdsportfolio, de har udarbejdet i løbet af grundforløbet, og udvælger fra deres arbejdsportfolio relevante skriftlige arbejder til en præsentationsportfolio. I præsentationen arbejder eleverne med formidling af forståelse for skrivegenrer – herunder metoder til skriftlig fremstilling og faglig formidling. En præsentationsportfolio består af 3 dele:
- Resuméer af forløb, hvor der er arbejdet med skriftlighed
- Udvalgte arbejder og/eller udvalgte afsnit af udvalgte arbejder med en tilhørende redegørelse for de udvalgte fokuspunkter i den skriftlige formidling
- Bilag med skriftlige afleveringer
Faglige mål:
(Fortolkning)
- Eleven kan metodisk reflektere over og vurdere tekster relateret til erhverv, uddannelse, samfund og dagligdag på grundlag af analyse og indgå i kritisk dialog om sin vurdering
(Fremstilling)
- Eleven kan planlægge, forberede og fremstille formelt korrekte, varierede og nuancerede skriftlige og mundtlige tekster ved brug af teksttyper, der er relevante i forhold til emner og kontekster inden for erhverv, uddannelse, samfund og dagligdag
- Eleven kan sammenligne og gå i kritisk dialog med folk fra uddannelse og erhverv om egne og andres skriftlige produkter, herunder om skriveformål, målgruppe, genre og sproglig stil og grammatisk forståelse
- Eleven kan vælge, anvende og begrunde hensigtsmæssige repræsentationsformer med relevans for erhverv, uddannelse og samfund
Kernestof:
(I kommunikation og læsning arbejdes med)
- Sprogiagttagelse, herunder grammatik, sprogbrug og sproglige normer
(I fortolkning og tekstarbejde arbejdes med)
- Grundlæggende danskfaglige metoder modeller til iagttagelse analyse, fortolkning, og vurdering
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1319/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75817854571",
"T": "/lectio/1319/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75817854571",
"H": "/lectio/1319/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75817854571"
}