Holdet T25eux_GF1_TMMGAS_EngC (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - EUC NORD
Fag og niveau Engelsk C
Lærer(e) Charlotte Høppner Gundelund
Hold T25eux_GF1_TMMGAS_EngC (T25eux_GF1_TMMGAS_EngC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sustainability
Titel 2 Uncolor me

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sustainability

I dette forløb arbejder eleverne med bæredygtig udvikling. Forløbet er inspireret af FNs Verdensmål, især nr. 13, 14, og 15 (Climate Action, Live below Water, Life on Land). Der er fokus på hvordan mennesket bruger ressourcer og dermed påvirker miljø og klima - menneskets fodaftryk på jorden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Uncolor me

Uncolor me

I dette forløb har eleverne arbejdet med forskellige vinkler inden for emnet Race, Colour and Injustice.

Forløbet har taget udgangspunkt i en række begreber som white privilege, Systemic racism og Marked/unmarked bodies.


Eleverne har læst nyhedsartikler, hørt podcasts, og set spillefilmen "The Hate U Give".

Sprogfærdighed
• forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
• udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med relativ høj grad af grammatisk korrekthed
• læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
• skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed.

Sprog, tekst og kultur
• analysere og beskrive engelsk sprog med anvendelse af relevant faglig terminologi
• gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
• analysere og fortolke tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
• perspektivere tekster teknologisk, naturvidenskabeligt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
• analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien, USA og andre engelsksprogede regioner med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om teknologiske, naturvidenskabelige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
• orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
• anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Kernestoffet er:
• principper for tekstopbygning
• almene og faglige kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
• tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
• et genremæssigt varieret udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere, herunder et skrevet værk
• tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA

Materialer:

• Paul Laurence Dunbar: The Lynching of Jube Benson, 1904. Short story
• Billie Holiday: Strange Fruit, 1939. Song | Black Voices. The African-American Experience from Slavery to the Fight for Social Justice
• James Allen: withoutsanctuary.org
• Killing in the Name af Rage against the Machine, 1994 (Sang)
• Young black man shares his mother’s unwritten rules l GMA Digital, 2014 (video)
• Noelle Palmer on Facebook (Facebook post)
• Racial/Ethnic Prejudice & Discrimination: Crash Course Sociology #35, CraschCourse, (video)
• The Flowers af Alice Walker, 1973, (short story)
• The Hate U Give (film)
• Stolen: The Search for Jermain E:2, Gimlet media, 2021 (Podcast episode)
• Changes af 2Pac feat. Talent 1998 (sang)
• Uddrag af interview med 2pac, 1994 (interview – video)



Supplerende stof:
• Chapter 3: Racism, Whiteness and White Privilege I “Everyone Is Here – New Shapes of Diversity and Belonging in Britain” af Sten Pultz Moslund, 2021
• Indledningerne er læst fra følgende kapitler:
Slavery, Seperate, but equal, I am a man, Post-racist America?, fra “Black Voices”, Gyldendal
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer